Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kleine pc met AMD apu; welk RAM?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• elian0
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 17:08
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk huis tuin en keuken surfen en mailen, Office, muziek/video afspelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Prijs van huidige samenstelling (ca 700 euro) vind ik aardig, maar mag hoger uitvallen als dat een significante verbetering oplevert.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen componenten mee te nemen. Geen bijzondere randapparatuur.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Hieronder de samenstelling zoals ik die in gedachten heb.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3400G Boxed€ 150,95€ 150,95
1MoederbordenGigabyte Aorus B450 I Pro WiFi€ 117,-€ 117,-
1BehuizingenIn Win Chopin Zwart€ 91,-€ 91,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 39,95€ 39,95
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESCK€ 81,99€ 81,99
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 217,50€ 217,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 698,39

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Kleine en stille pc, wel met desktop processor. Enkele USB-aansluitingen aan voorzijde en minstens 5 of 6 aan de achterzijde. Bij voorkeur inclusief USB 3.1 gen2.

Ga je overklokken?
Mijn voorkeur gaat uit naar een zo snel mogelijke pc binnen de standaard ondersteunde specificaties. De pc moet "gewoon" werken; ik wil weinig tot geen moeite hebben om de pc werkend te krijgen. Als dat ook nog goed te realiseren is met een beetje overklokken, dan is dat een mogelijkheid. Als ik dan echter uitgebreid instellingen moet gaan uitproberen en bijv voltages moet aanpassen, dan zit ik daar niet op te wachten.

Met name RAM-keuze vind ik ingewikkeld. Mede vanwege de koppeling van de snelheid van infinity fabric aan de geheugensnelheid, neem ik aan dat ik moet proberen zo hoog mogelijk te gaan zitten (waarbij 2933 MHz bij single rank geheugen officieel de maximaal ondersteunde snelheid is als ik het goed heb).
Micron E die lijkt me interessant qua prijs-kwaliteitverhouding of is dat eigenlijk al meer dan nodig? Bij E die lijk ik te kunnen kiezen tussen 3000 MHz en 3200 MHz. Voegt dit wat toe t.o.v. de lager geklokte geheugenmodules die lagere latencies hebben? Is er een groot risico dat 3000 of 3200 E die niet wil werken met mijn apu/mobo combinatie? En is het goed mogelijk om dat 3000/3200 geheugen op 2933 te laten lopen met gunstige latency?

Wat verwacht je van ons?
Ik ben in de eerste plaats op zoek naar advies over het geheugen, maar ook andere ideeën bij de configuratie die ik heb bedacht zijn zeker welkom.

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-11 09:59
Voor een budget machine met APU, maakt het allemaal niet zoveel uit.
Sneller is wel altijd beter (ook al is het maar iets), dus ik zou voornamelijk naar de prijs kijken.
Een 8GB, 3000 of 3200 MHz zou makkelijk moeten kunnen.

Bijvoorbeeld deze:
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2C3000C16

Met de lage DDR prijzen, zou je ook 16GB kunnen overwegen, zoals wat je zelf voorstelt.

[ Voor 37% gewijzigd door GarBaGe op 01-09-2019 12:18 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Geen monitor? Of heb je die al? Staat niet bij mee te nemen randapparatuur.

Gezien de vrij beperkte toepassingen vraag ik me af of je met wat minder (dus ook qua prijs als dat relevant gevonden wordt) niet ook prima uit de voeten zou kunnen.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:27

Croga

The Unreasonable Man

Alles wat je wilt, @Verwijderd , kun je ook met reviews: Desktop Best Buy Guide: september 2019 voor de helft van het geld.....

En als je dat niet wilt, laat dan in ieder geval die 1TB NVME SSD achterwege; die slokt zo'n beetje een derde van het budget op zonder enige nut te hebben. 1TB is bij het beschreven gebruik veel te veel, de snelheid van NVME ga je helemaal niets van merken en al helemaal niet van de duurste in die categorie....

• elian0
Dank voor jullie snelle en behulpzame reacties!
GarBaGe schreef op zondag 1 september 2019 @ 12:15:
Voor een budget machine met APU, maakt het allemaal niet zoveel uit.
Sneller is wel altijd beter (ook al is het maar iets), dus ik zou voornamelijk naar de prijs kijken.
Een 8GB, 3000 of 3200 MHz zou makkelijk moeten kunnen.

Bijvoorbeeld deze:
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2C3000C16

Met de lage DDR prijzen, zou je ook 16GB kunnen overwegen, zoals wat je zelf voorstelt.
Goed om te weten. Voorlopig zou ik inderdaad verwachten dat 8 GB ruim voldoende moet zijn (heb ik nu ook en kom nooit RAM tekort), maar gezien de prijzen neig ik inderdaad naar 16 GB ivm toekomstbestendigheid.
CaptJackSparrow schreef op zondag 1 september 2019 @ 14:30:
Geen monitor? Of heb je die al? Staat niet bij mee te nemen randapparatuur.

Gezien de vrij beperkte toepassingen vraag ik me af of je met wat minder (dus ook qua prijs als dat relevant gevonden wordt) niet ook prima uit de voeten zou kunnen.
Sorry, had niet de inschatting dat de monitor heel relevant zou zijn, maar bedenk me nu dat dat vanuit de resolutie wellicht wel het geval is. Heb nu een 1440p die nog niet zo oud is. De PC zou wel in staat moeten zijn om (ooit) 4K weer te geven.
Of het niet wat minder zou kunnen, heb ik me eerlijk gezegd ook afgevraagd. Ik denk het wel. Tegelijkertijd hoop ik hier lang mee te kunnen doen en ook voldoende power te hebben als ik iets zou willen doen dat wat meer kracht kost.
Croga schreef op zondag 1 september 2019 @ 14:36:
Alles wat je wilt, @Verwijderd , kun je ook met reviews: Desktop Best Buy Guide: september 2019 voor de helft van het geld.....

En als je dat niet wilt, laat dan in ieder geval die 1TB NVME SSD achterwege; die slokt zo'n beetje een derde van het budget op zonder enige nut te hebben. 1TB is bij het beschreven gebruik veel te veel, de snelheid van NVME ga je helemaal niets van merken en al helemaal niet van de duurste in die categorie....
Heb inderdaad ook wel naar een DeskMini (en eerder ook naar NUCs) gekeken. De grootste hindernis vind ik daarbij het aantal USB-poorten (en ook de afstand tussen de USB-poorten, waardoor sommige dingen volgens mij niet (zomaar) naast elkaar kunnen). Wellicht onterecht, maar ik heb niet een lekker gevoel bij het gebruik van een USB-hub (bijv. voor audio) en bovendien heb je dan toch weer een extra kastje erbij.

1 TB bevat idd een flink stuk buffer ;-). Voorlopig zou de helft ook al ruim voldoen. Ik ga er niet van uit dat ik veel van NVME (laat staan van de EVO) zal merken, maar ik nam aan wel een beetje. Maakt me wel nieuwsgierig: "vanaf" wat voor soort gebruik gaat een gebruiker dit merken?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:27

Croga

The Unreasonable Man

elian0 schreef op zondag 1 september 2019 @ 18:43:
Heb inderdaad ook wel naar een DeskMini (en eerder ook naar NUCs) gekeken. De grootste hindernis vind ik daarbij het aantal USB-poorten (en ook de afstand tussen de USB-poorten, waardoor sommige dingen volgens mij niet (zomaar) naast elkaar kunnen). Wellicht onterecht, maar ik heb niet een lekker gevoel bij het gebruik van een USB-hub (bijv. voor audio) en bovendien heb je dan toch weer een extra kastje erbij.
Och, zelfs als je een USB hub toevoegd is het nogsteeds veel goedkoper en veel kleiner. Met als bijkomende voordeel dat je de hub op een betere plek neer kunt zetten.
Ik gebruik ondertussen al een tijdje een powered 8-poort hub en zou niet meer terug willen. Heerlijk om die poorten gewoon bij m'n monitor beschikbaar te hebben.

Maar je kunt er natuurlijk voor kiezen het alternatief wat vermeld staat te gebruiken. De barebone vervangen door een kastje met moederbord en je bent er ook, voor nogsteeds veel minder dan wat je nu uit gaat geven.
Of pak je eigen configuratie, vervang de processor en de SSD en je bent er ook....
1 TB bevat idd een flink stuk buffer ;-). Voorlopig zou de helft ook al ruim voldoen. Ik ga er niet van uit dat ik veel van NVME (laat staan van de EVO) zal merken, maar ik nam aan wel een beetje. Maakt me wel nieuwsgierig: "vanaf" wat voor soort gebruik gaat een gebruiker dit merken?
NVME is vooral interessant bij verplaatsing van grote bestanden. Videobewerking, continue random database toegang, dat soort dingen. En hoe groter games worden, hoe groter de impact van NVME schijven. Ik heb net m'n RAID0-SATA-SSD set vervangen door een NVME schijf en ik denk verschil te merken maar de kans is groter dan dat een placebo effect is :-D Afijn; WoW laadt iets sneller en zoneing in het spel zal vast ook een halve seconde sneller zijn. Maar om nou de helft van het budget van de PC daar aan te besteden vindt ik een beetje ver gaan.

• elian0
Croga schreef op zondag 1 september 2019 @ 19:04:
[...]

Och, zelfs als je een USB hub toevoegd is het nogsteeds veel goedkoper en veel kleiner. Met als bijkomende voordeel dat je de hub op een betere plek neer kunt zetten.
Ik gebruik ondertussen al een tijdje een powered 8-poort hub en zou niet meer terug willen. Heerlijk om die poorten gewoon bij m'n monitor beschikbaar te hebben.

Maar je kunt er natuurlijk voor kiezen het alternatief wat vermeld staat te gebruiken. De barebone vervangen door een kastje met moederbord en je bent er ook, voor nogsteeds veel minder dan wat je nu uit gaat geven.
Of pak je eigen configuratie, vervang de processor en de SSD en je bent er ook....

[...]

NVME is vooral interessant bij verplaatsing van grote bestanden. Videobewerking, continue random database toegang, dat soort dingen. En hoe groter games worden, hoe groter de impact van NVME schijven. Ik heb net m'n RAID0-SATA-SSD set vervangen door een NVME schijf en ik denk verschil te merken maar de kans is groter dan dat een placebo effect is :-D Afijn; WoW laadt iets sneller en zoneing in het spel zal vast ook een halve seconde sneller zijn. Maar om nou de helft van het budget van de PC daar aan te besteden vindt ik een beetje ver gaan.
Dank! Ik ga er nog eens goed over nadenken. :)

• Elazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-10 21:33
Je zou eventueel kunnen gaan voor een 3200G. De Prestaties doen nauwelijks verschil van elkaar (buiten grafische toepassingen, 3D renderers en games) en is 40 / 50 euro goedkoper. Zie anders hier voor wat benchmarks om te weten of die extra 3D prestaties het waard zijn (in sommige games veel meer FPS bijv.):

https://be.hardware.info/...n-3000-geen-3rd-gen-ryzen

Voor opslag zou je voor de Kingston A2000 kunnen gaan op 1TB. Kom je ook 100 euro goedkoper uit en binnen uw gebruik weinig verschil.

Op vlak van behuizing lijkt me dat je ook hier op een paar tientjes kunt besparen.

Eventueel kun je waar je in bespaart het weer steken in meer RAM of alsnog die 3400G, custom koeler etc. of gewoon iets anders doen met het geld.

[ Voor 30% gewijzigd door Elazz op 03-09-2019 08:58 ]

• elian0
Elazz schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 08:54:
Je zou eventueel kunnen gaan voor een 3200G. De Prestaties doen nauwelijks verschil van elkaar (buiten grafische toepassingen, 3D renderers en games) en is 40 / 50 euro goedkoper. Zie anders hier voor wat benchmarks om te weten of die extra 3D prestaties het waard zijn (in sommige games veel meer FPS bijv.):

https://be.hardware.info/...n-3000-geen-3rd-gen-ryzen

Voor opslag zou je voor de Kingston A2000 kunnen gaan op 1TB. Kom je ook 100 euro goedkoper uit en binnen uw gebruik weinig verschil.

Op vlak van behuizing lijkt me dat je ook hier op een paar tientjes kunt besparen.

Eventueel kun je waar je in bespaart het weer steken in meer RAM of alsnog die 3400G, custom koeler etc. of gewoon iets anders doen met het geld.
Dank! Naar aanleiding van eerdere reacties heb ik inderdaad ook de 3200g bekeken. Eerder leek mij de metal TIM van de 3400g wellicht interessant icm de Chopin-behuizing en/of minder geluidsproductie van de CPU-koeler (al geloof ik ook wel dat het de vraag is in hoeverre dat met mijn gebruik relevant is), maar ik zie in de hardware.info-test (helaas zonder temperaturen?) dat hij duidelijk meer verbruikt t.o.v. een 2400g, dus of hij dan veel koeler zal blijven...
De A2000 is inderdaad een interessante optie.

Aan welke behuizing zou ik dan bijv. moeten denken?
Pagina: 1