Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-06 21:01
Geldautomaten hebben logo's van de verschillende kaarten die ze accepteren: Visa, Mastercard, Maestro, Plus, Cirrus, V Pay, enz.

Volgende vraag
Als je met een NL kaart geld pint uit een geldautomaat wordt dan een Nederlands-only protocol gebruikt? Zoals we vroeger het alleen in Nederland gebruikte PIN protocol hadden voor betaalautomaten. Dit is inmiddels afgeschaft en als we in een winkel via een betaalautomaat betalen wordt op de achtergrond nu Maestro of V-Pay gebruikt.

Maar hoe zit dit met geldautomaten? Hebben we in Nederland altijd al Maestro (Cirrus?) gebruikt vanaf het moment dat er geldautomaten kwamen en is er nooit een Nederlands protocol geweest voor geldautomaten zoals dat er wel voor betaalautomaten was? Of is dat er wel ooit geweest (en nu nog?)?

Op oude bankpassen van mij stond het maestro en cirrus logo (en pin logo en chipknip logo). Chipknip en PIN is nu afgeschaft. Maar Cirrus is er nog, maar de laatste jaren staat er alleen nog maar maestro bij me op de kaart. Waarom is het Cirrus logo verdwenen van de kaarten in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Leuke vraag.. Sowieso me wel eens verbaast over de verschillende manieren van met de pas betalen in de EU al..

404 Signature not found

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Sinds het voorjaar is Evo Payments de acquirer voor de aangeboden kaarten van Geldmaat (voorheen Geldservice Nederland, sinds 2011 van ABNAMRO, ING en Rabo).

Ik kan me voorstellen dat er nog een opt-out is voor de grote vier om direct bij hen geld op te nemen via een achterdeurtje bij equensWorldline (voorheen de Bankgirocentrale). Maar da's eigenlijk ook niet echt nodig volgens mij, ik heb al eens in verre buitenlanden zonder problemen mijn saldo kunnen zien via de automaat.

Sowieso lijken de Geldmaat automaten ook de mogelijkheid te hebben om de PIN te kunnen wijzigen van alle banken die dat toelaten, dus bijvoorbeeld ook een Revolut kaart of zo. Zelf nog geen Geldmaat gebruikt, dus ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen.

Hoe de automaten fysiek communiceren weet ik niet, maar ik stel me voor via een internetverbinding met een VPN, eventueel dubbel uitgevoerd met bijvoorbeeld "ADSL" en een mobiele verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-06 12:59
Betaal-automaten (die in winkels, dus die geen biljetten uitspugen) werken tegenwoordig gewoon via een standaard internet-verbinding en doen zelf encryptie tussen de automaat en de betaalverwerker.

In een ver verleden werkten deze nog via inbel-verbindingen, maar dat was traag en je had bovendien naast transactiekosten ook nog eens gesprekskosten (en vaak kosten voor ISDN of een tweede analoge lijn, zodat er tegelijk gepint en gebeld kon worden).

Later zijn er ISP's gekomen die speciaal gecertificeerde verbindingen leverden voor pin (omdat de automaten zelf geen encryptie deden). Hierbij werd PIN-verkeer van internet-verkeer gescheiden, encrypted en vanaf het ISP-netwerk over een directe verbinding naar de betaalverwerker verstuurd.

Welk protocol de automaten precies gebruiken durf ik niet te zeggen.

[ Voor 6% gewijzigd door jurri@n op 01-09-2019 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

SAICRJMPM schreef op zondag 1 september 2019 @ 11:02:
Geldautomaten hebben logo's van de verschillende kaarten die ze accepteren: Visa, Mastercard, Maestro, Plus, Cirrus, V Pay, enz.

Volgende vraag
Als je met een NL kaart geld pint uit een geldautomaat wordt dan een Nederlands-only protocol gebruikt? Zoals we vroeger het alleen in Nederland gebruikte PIN protocol hadden voor betaalautomaten. Dit is inmiddels afgeschaft en als we in een winkel via een betaalautomaat betalen wordt op de achtergrond nu Maestro of V-Pay gebruikt.

Maar hoe zit dit met geldautomaten? Hebben we in Nederland altijd al Maestro (Cirrus?) gebruikt vanaf het moment dat er geldautomaten kwamen en is er nooit een Nederlands protocol geweest voor geldautomaten zoals dat er wel voor betaalautomaten was? Of is dat er wel ooit geweest (en nu nog?)?

Op oude bankpassen van mij stond het maestro en cirrus logo (en pin logo en chipknip logo). Chipknip en PIN is nu afgeschaft. Maar Cirrus is er nog, maar de laatste jaren staat er alleen nog maar maestro bij me op de kaart. Waarom is het Cirrus logo verdwenen van de kaarten in Nederland?
Over het cirrus logo heb je een brief gehad van je bank.
Evt kun je een betaalpas met ook cirrus erop bij ze aanvragen. Zal voor de bank hoogstwaarschijnlijk goedkoper zijn om standaard alleen maestro erop te ondersteunen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17
De achterliggende netwerken gebruiken veelal ISO-8583. Geldautomaten en pos-terminals doen dat zover ik kan inschatten ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
het trouwens wel eens in een winkel ( geen idee meer welke, is al een tijdje terug ) dat het display van de kassa (toen nog gewoon een karakter based LCD) wel eens info weg gaf zo als: Verbinden TCP/IP, wacht op Klant PIN, etc :)

sowieso toen het pinnen over IP er net in kwam kon je wel merken waar ze al op IP zaten en waar er nog ouderwets ingebeld moest worden :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:46
frickY schreef op zondag 1 september 2019 @ 19:15:
De achterliggende netwerken gebruiken veelal ISO-8583. Geldautomaten en pos-terminals doen dat zover ik kan inschatten ook.
Betaalautomaten (POS terminals) in de Benelux gebruiken voor zover ik weet C-TAP (Common Terminal Acquirer Protocol).

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-06 21:01
Ik bedoelde meer met protocol het network. POS terminals in Nederland gebruiken maestro of V-pay.
Welk 'netwerk' gebruiken geldautomaten in Nederland als je met een Nederlandse pas pint? Een eigen Nederlandse oplossing (zoals PIN dat vroeger was bij betaalautomaten) ? Of gewoon Cirrus?

[ Voor 4% gewijzigd door SAICRJMPM op 01-09-2019 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-06 20:49

igmar

ISO20022

PIN was een specifiek protocol, alleen voor NL, uitgevoerd door BeaNet. Dat is in 1994 Interpay geworden.
Met de introductie van SEPA is dat ook de nieuwe technische standaard, en voor pinautomaten is dat SCF (SEPA Cards Framework). Voor de rest (bankoverschrijvingen, incasso's, etc) is het ook allemaal onderdeel van SEPA.

Stop je je NL kaart in een NL pinautomaat gaat de verwerking via Equens. Is het een buitenlandse pas is het vooral Maestro (eigendom van Mastercard) en VPay (eigendom van Visa).

Op bovenstaande zijn wel wat uitzonderingen, vooral als het een grote bank betreft.
Pagina: 1