Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Schakeling Raspberry Pi: via 3.3V schakelaar GPIO3 bedienen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:17
Mijn vraag: Hoe maak je een mini-relais-achtige schakeling?

Ik wil op een RPi een drukschakelaar maken tussen GPIO3 en GND. Specifiek GPIO3 omdat deze de Pi uit de slaapmodus kan wekken.

Dit werkt prima met een normale schakelaar, maar ik heb een LED-verlichte rotary encoder waarop de schakelaar op 3.3V staat (de 3.3V voedt ook de LEDs). Het circuit om de schakelaar te gebruiken is zoals in het bovenste plaatje: 3.3V->switch->10k->GPIO.

Het probleem is dat GPIO3 standaard HIGH lijkt te zijn, en ook als I2C bus dient voor mijn HAT. Ik kan hem dus niet standaard als INPUT configureren.

Een soort mini-relais lijkt zou het probleem oplossen, die GPIO3 met GND verbindt als de rotary encoder ingeschakeld wordt.

Ik had nog een BC547 transistortje liggen, en ik vroeg mij af of de volgende schakeling veilig is.

Ik heb net iets te weinig achtergrond in de microelectronica en ik merk dat ik net iets te vaak een binnenbocht neem :)

Afbeeldingslocatie: https://sebastiaanbreedveld.nl/zwartoog/pics/tweakers_schakeling.jpg

EDIT: Deze schakeling gaat sowieso niet werken. Wekken werkt alleen zonder weerstandje tussen GPIO3 en GND. Er zal dus toch een relais aan te pas moeten komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Zwartoog op 01-09-2019 21:23 ]