Toon posts:

badkamerlamp met 2x een aardeaansluiting

Pagina: 1
Acties:

• brity
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20-10-2019
Hallo,

De stukadoor heeft mijn wandlampen in de badkamer eraf gehaald maar helaas niet teruggeplaatst.
Ik kom er niet uit vwb de aarde.
Ik heb zowel in de lamp zelf als op het plaatje waarop de L en N aangesloten worden een schroef met plaatje waarbij het aarde symbool staat.
Moet ik de aarde splitsen en op beide een deel aansluiten?
En hoe sluit ik de aarde aan, tussen de schroef en het plaatje erom draaien?
Kam helaas geen foto bijvoegen?

Graag advies. Bedankt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Juist in dit geval is een foto wel handig. Slinger dat ding ergens online (er zijn bakken met gratis imghosters)

Aarde splitsen lijkt me sowieso raar, gezien de aarde toch altijd op 1 punt uit zou moeten komen.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Inderdaad, plaats even je foto's op, bijvoorbeeld, https://imgur.com/upload en plak de link hier.

Het afsplitsen lijkt me alleen relevant als er twee delen (bijvoorbeeld de basis en de deksel) geaard moeten worden maar dat zie je niet vaak.

Blokkeert alle ads en trackers met:
- uBlock Origin
- uMatrix
- en Pi-Hole voor de rest van het netwerk.

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:50
Je hebt vaak L N en aarde dat in de centraaldoos loopt. Daarnaast heb je in het geval van een badkamerlamp ook nog eens een aardedraad dat geaard wordt op het metalen behuizing zelf, vergezeld met een flenskartelmoer of moertje met kartelring. Wordt vaak aangeduid met een stikker met aardesymbool.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• brity
In de metalen behuizing idd zo'n schroef met plaatje en kartelring en hetzelfde achterop het losse plaatje dat erin gemonteerd wordt. Beide met aardesymbool.
Heb maar 1 aardedraard dus op welke sluit ik die dan aan en hoe?

https://m.imgur.com/gallery/azidTEe

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Passen we onder 1 van beide klemmen 2 draden?

Dan de draad uit de muur daar op, en met een los stukje vanaf die klem naar de 2de?

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Imgur url zegt dat afbeelding niet bestaat.

• Room42
  • Niet online
@brity Je URL klopt inderdaad niet. Wil je die even controleren/repareren? :)

- uBlock Origin
- uMatrix

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-03 17:20

DataGhost

iPL dev

Imgur is kut wat dat betreft, beter lijkt me een andere service aan te raden als ze zoiets basaals niet zelf op orde krijgen. Dit werkt al minimaal een aantal maanden niet fatsoenlijk. Deze link werkt wel: https://imgur.com/a/azidTEe

Ontopic: ik denk dat je de aardedraad moet doortrekken of gewoon een los kabeltje vast tussen beide delen moet leggen, dit is vziw gewoon om ervoor te zorgen dat alle metalen (mogelijk aan te raken) delen geaard zijn.

[Voor 46% gewijzigd door DataGhost op 01-09-2019 11:51]

• brity
Er zat verder geen kabeltje. Dus op welke kan ik het beste de aarde aansluiten? Het metalen deel met l en 'n zit binnenin de metalen ring, wordt afgedekt met glas en extra ring en lamp wordt rondom weer afgekit.

En waar kkmt de draad, onder de schroef, tussen schroef en plaatje?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:14
brity schreef op zondag 1 september 2019 @ 12:03:
Er zat verder geen kabeltje. Dus op welke kan ik het beste de aarde aansluiten?
Het beste op allebei (dus eerst op de buitenkant en dan met een klein stukje draad door naar de plaat binnenin). Onder het motto: Better safe than sorry. Dat er geen draadje zat lijkt me een slecht argument, misschien zat het wel verkeerd aan gesloten maar betekent dit dan dat je het weer verkeerd moet doen? ;)

Waarschijnlijk maken de delen onderling ook wel voldoende elektrisch geleidend contact en heb je aan één draad genoeg. Maar dat is lastig te bepalen aan de hand van foto's. Raadpleeg anders de handleidig. Of sluit ze gewoon allebei aan, dan zit het zeker goed.
En waar kkmt de draad, onder de schroef, tussen schroef en plaatje?
Ja.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Nofi, maar als je vraagt of de draad onder het plaatje moet of niet (de draad moet onder het plaatje, tussen het plaatje en de behuizing dus) moet je je wel even gaan afvragen of het wel verstandig is als je met 230V in de weer gaat in een vochtige ruimte als een badkamer.

Het beste is als je een draad van de aarde van het eerste plaatje naar de aarde van het tweede plaatje trekt, en vervolgens de aardedraad die met je fase en nul meekomt aansluit op een van beide. Daarbij kan je zelf kiezen wat het handigst is. Ik gok dat dat ding uit het eerste plaatje "vast" zit in/aan de muur dus als je hem daaraan vastmaakt is dat ding in ieder geval altijd geaard. De fase en nul hangen daar dan los, naast de extra (korte) aardedraad om beide delen te verbinden, en die sluit je vervolgens op de lamp zelf aan. Maar dat is echt het makkelijkst te bepalen als je de hele boel gewoon kan zien als het hangt.

• Xander
DataGhost schreef op zondag 1 september 2019 @ 12:11:
Nofi, maar als je vraagt of de draad onder het plaatje moet of niet (de draad moet onder het plaatje, tussen het plaatje en de behuizing dus)
:? Ik neem aan dat dat plaatje vast zit aan de behuizing (gepuntlast o.i.d.) en dat je daar geen draad tussen gaat krijgen. De draad hoort tussen het plaatje en de schroef in. Die omgezette kant aan het plaatje is zodat de draad niet zijwaarts onder de schroef vandaan gedrukt kan worden. Oftewel, schroef een beetje los, draad eronder schuiven recht langs die omgezette kant en schroef weer aandraaien.

Volgens mij bevestigt dit een ander deel van jouw post:
DataGhost schreef op zondag 1 september 2019 @ 12:11:
Maar dat is echt het makkelijkst te bepalen als je de hele boel gewoon kan zien als het hangt.
:+

[Voor 8% gewijzigd door Xander op 01-09-2019 12:27]

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

De onderste foto is de bevestigingsplaat die tegen het plafond zit neem ik aan. De bovenste zal dan een los deel zijn waar de lamp in zit en die tegen die plafondplaat bevestigd zal worden neem ik ook weer aan. Ik zie nergens draden van het lampdeel die in het kroonsteentje moeten. Zitten er aan die kant twee of drie draden? Moeten die door dat grote gat in de bovenste foto komen en dan aan het kroonsteentje bevestigd worden? Als er drie zitten kan ik me voorstellen dat de aardedraad, die misschien ook wat korter is, aan dat aardecontact in de bovenste foto bevestigd kan worden en de aardedraad uit het plafond aan het aardecontact op de plafondplaat en als de twee delen op elkaar bevestigd worden dan zorgt dat contact tussen de metalen delen wel voor een doorlopend aardecontact.

Dan hoef je alleen nog maar twee draden in het kroonsteentje te bevestigen als je boven je hoofd staat te werken wat iets makkelijker is dan ook nog de aardedraad aan dat aardecontact op de plafondplaat vastfrunniken.

Edit: Dringt nu pas tot me door dat ik helemaal geen aardedraad uit het plafond zie komen. Is die er überhaupt?

[Voor 5% gewijzigd door CaptJackSparrow op 01-09-2019 12:40]

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Xander schreef op zondag 1 september 2019 @ 12:27:
[...]

:? Ik neem aan dat dat plaatje vast zit aan de behuizing (gepuntlast o.i.d.) en dat je daar geen draad tussen gaat krijgen. De draad hoort tussen het plaatje en de schroef in. Die omgezette kant aan het plaatje is zodat de draad niet zijwaarts onder de schroef vandaan gedrukt kan worden. Oftewel, schroef een beetje los, draad eronder schuiven recht langs die omgezette kant en schroef weer aandraaien.

Volgens mij bevestigt dit een ander deel van jouw post:

[...]

:+
Zo kan je het ook bekijken ja. Inderdaad moeilijk te zien op een foto. Hoe dan ook hoort er eigenlijk ook een ring-connector tussen :+
CaptJackSparrow schreef op zondag 1 september 2019 @ 12:38:
Edit: Dringt nu pas tot me door dat ik helemaal geen aardedraad uit het plafond zie komen. Is die er überhaupt?
Hoe ik het zie is het ding op het bovenste plaatje de unit die aan het huis (hoe dan ook) bevestigd wordt, daarin zit een gat voor de kabels die uit het huis komen. Vervolgens doe je die in de connector aan de kant van de L en N-stickertjes, en doe je de aardedraad aan de aarde. De kabels die er al zitten zijn (gok ik) de kabels die naar de lamp zelf gaan, dus niet de kabels van de huisinstallatie. De lamp zelf is niet geaard, alleen de behuizingen (moeten dat) wel (zijn).

[Voor 32% gewijzigd door DataGhost op 01-09-2019 14:57]

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-03 18:01
Je moet dan drie draden hebben
Blauw voor de stroom
Zwart die vanuit de schakelaar werkt
Groen/geel voor aarde.

Groen/geel gaat op die schroef (die met dat stickertje met een verticaal streepje met 3 horizontale strepen eronder, symbool voor aarde). met de anderen L + N) maken niet heel veel uit (idd vloeken in de kerk door dit te schrijven).
Je moet nooit een draad splitten want dan krijg je kortsluiting.
Heb je maar twee draden dan ontbreekt de aarde. In ouder huizen is dat vaak het geval.
Edit: verduidelijkt welke schroef het is.

[Voor 16% gewijzigd door A4-tje op 01-09-2019 22:06]

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

A4-tje schreef op zondag 1 september 2019 @ 22:01:
Je moet nooit een draad splitten want dan krijg je kortsluiting.
Kan je dit misschien verduidelijken? Want wat je nu schrijft klopt in ieder geval niet. Dat het niet verstandig is om het te doen ben ik wel met je eens.

Verder was het voor de TS volgens mij al wel duidelijk hoe alles aangesloten moet worden, maar heeft hij twee aansluitpunten voor de aarding en vraagt hij waar de aardedraad op moet worden aangesloten, en in het geval van allebei, hoe dat dan het beste moet.

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:38
Ik een badkamer is een Centraal AardePunt (ook wel CAP) verplicht, je zorgt daarmee goor potentiaal vereffening. Google maar eens op Centraal Aarde Punt badkamer. Dan kom je er achter dat je in je badkamer beter geen kabels kunt splitsen

10 x Jinko Solar 350Wp Full-Black | 3500Wp | GOODWE 3000D-NS | PVOutput

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:25
skai21 schreef op zondag 1 september 2019 @ 23:09:
Ik een badkamer is een Centraal AardePunt (ook wel CAP) verplicht, je zorgt daarmee goor potentiaal vereffening. Google maar eens op Centraal Aarde Punt badkamer.
Zeker eens, al zullen de meeste oudere badkamers die nog niet hebben en is het soms nogal een ingrijpende operatie om dat volgens richtlijnen te realiseren (trekken van afdoende aarding vanaf meterkast en die vervolgens aan alles met metaal verbinden, inclusief weggewerkt leidingwerk). Meer iets voor als je toch al ingrijpend verbouwt dan voor wanneer je een lampje vervangt, pragmatisch gezien.
skai21 schreef op zondag 1 september 2019 @ 23:09:
Dan kom je er achter dat je in je badkamer beter geen kabels kunt splitsen
Maar hoe dat daaruit volgt snap ik even niet. Kabels splitsen door aders van 1 aansluitdraad uit elkaar te plukken is een slecht idee om verschillende redenen, maar ik zie geen direct verband met CAP.

Grof splitsen van losse aders van 1 aansluitdraad naar twee draden halveert de draaddiameter en vormt daarmee twee draden (vermoedelijk nu zonder kunststof bescherming) die dunner en dus veel kwetsbaarder en overbelastingsgevoeliger (en dus brandgevaarlijker) zijn. Gewoon niet doen.

Maar splitsen met Wago-klem oid is mechanisch/elektrisch veilig zat, mits correct aangesloten, dan kan je aardedraad makkelijk in beide klemmetjes bevestigen, maar verandert niks aan bestaande situatie qua potentiaalvereffening. Sterker nog, dat is gewoon wat er ook in meeste centraaldozen gebeurt: je splitst een centraal binnenkomende draad op in het aantal draden dat je nodig hebt, met behulp van de daarvoor bedoelde klemmen. Een CAP splitst ook 1 aardedraad op naar aantal aardedraden dat je nodig hebt, wederom met daarvoor ontworpen blokje.

Het gaat hier om het bevestigen van twee aardpunten van een lamp met aardedraad van plafonddoos, die wil je juist wel allebei aansluiten en liefst ook op zelfde aardedraad. Dat is beetje het idee van die dingen. Mooi Wago-klemmetje met aardedraad uit plafonddoos en 2 draden naar die aardpunten lijkt me dan prima oplossing, toch? Het maakt in deze helemaal niet uit of er een CAP is of niet, resultaat is hetzelfde: een lamp waarvan alle metalen delen keurig aan aarde zijn bevestigd, zoals het hoort.

• skai21
Klopt, er is geen direct verband.
Alleen dat het hele CAP / Potentiaal vereffening hangt of staat rondom een potentiaal vereffende aarde. Waardoor er nooit stroom kan lopen tussen twee objecten die potentiaal vereffend zijn. Als je dit gaat splitsen zit het volgende punt achter een van je twee afgesplitste aardes nooit direct vereffend met het CAP en is het dus een slecht idee :)
Twam schreef op maandag 2 september 2019 @ 11:26:
[...]

Zeker eens, al zullen de meeste oudere badkamers die nog niet hebben en is het soms nogal een ingrijpende operatie om dat volgens richtlijnen te realiseren (trekken van afdoende aarding vanaf meterkast en die vervolgens aan alles met metaal verbinden, inclusief weggewerkt leidingwerk). Meer iets voor als je toch al ingrijpend verbouwt dan voor wanneer je een lampje vervangt, pragmatisch gezien.

[...]

Maar hoe dat daaruit volgt snap ik even niet. Kabels splitsen door aders van 1 aansluitdraad uit elkaar te plukken is een slecht idee om verschillende redenen, maar ik zie geen direct verband met CAP.

Grof splitsen van losse aders van 1 aansluitdraad naar twee draden halveert de draaddiameter en vormt daarmee twee draden (vermoedelijk nu zonder kunststof bescherming) die dunner en dus veel kwetsbaarder en overbelastingsgevoeliger (en dus brandgevaarlijker) zijn. Gewoon niet doen.

Maar splitsen met Wago-klem oid is mechanisch/elektrisch veilig zat, mits correct aangesloten, dan kan je aardedraad makkelijk in beide klemmetjes bevestigen, maar verandert niks aan bestaande situatie qua potentiaalvereffening. Sterker nog, dat is gewoon wat er ook in meeste centraaldozen gebeurt: je splitst een centraal binnenkomende draad op in het aantal draden dat je nodig hebt, met behulp van de daarvoor bedoelde klemmen. Een CAP splitst ook 1 aardedraad op naar aantal aardedraden dat je nodig hebt, wederom met daarvoor ontworpen blokje.

Het gaat hier om het bevestigen van twee aardpunten van een lamp met aardedraad van plafonddoos, die wil je juist wel allebei aansluiten en liefst ook op zelfde aardedraad. Dat is beetje het idee van die dingen. Mooi Wago-klemmetje met aardedraad uit plafonddoos en 2 draden naar die aardpunten lijkt me dan prima oplossing, toch? Het maakt in deze helemaal niet uit of er een CAP is of niet, resultaat is hetzelfde: een lamp waarvan alle metalen delen keurig aan aarde zijn bevestigd, zoals het hoort.

• Xander
skai21 schreef op maandag 2 september 2019 @ 11:29:
Als je dit gaat splitsen zit het volgende punt achter een van je twee afgesplitste aardes nooit direct vereffend met het CAP en is het dus een slecht idee :)
8)7 jij denkt dat in een moderne volgens de normen aangelegde badkamer alle contactdozen en verlichtingspunten direct met het CAP verbonden zijn?

Dat gaat al via de centraaldoos, daar wordt de draad al gesplitst d.m.v. lasklemmen.

• skai21
Nee dat denk ik niet, dat was vroeger zo. Maar het afsplitsen in een lamp lijkt met geen goed idee :)
Xander schreef op maandag 2 september 2019 @ 11:42:
[...]

8)7 jij denkt dat in een moderne volgens de normen aangelegde badkamer alle contactdozen en verlichtingspunten direct met het CAP verbonden zijn?

Dat gaat al via de centraaldoos, daar wordt de draad al gesplitst d.m.v. lasklemmen.

• Xander
skai21 schreef op maandag 2 september 2019 @ 11:44:
Nee dat denk ik niet, dat was vroeger zo. Maar het afsplitsen in een lamp lijkt met geen goed idee :)

[...]
Mij lijkt het juist een prima idee om beide punten te verbinden. d:)b

Mits verbindingen deugdelijk uitgevoerd worden natuurlijk.

• Room42
  • Niet online
Ik denk dat het hier ook niet om splitsen maar eerder verlengen gaat.

@brity Waarschijnlijk zat er een draadje bij de lamp met twee aansluitingen, zoals rechtsonder in onderstaande afbeelding. De tang heet een krimptang, hoe die connectors heten, weet ik even niet. Hoe dan ook, zoiets zou ik ertussen zetten.

[Voor 73% gewijzigd door Room42 op 02-09-2019 11:53]

- uBlock Origin
- uMatrix

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee