Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

High end systeem voor werk/gamen/converteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:18
Hallo GoT, na 4,5 jaar dienst gaat mijn huidige PC via Marktplaats/V&A de deur uit. Dankzij een typfout van Coolblue heb ik een beest van een monitor, maar ik wist al dat mijn huidige setup niet voldoende is om te kunnen doen met de monitor wat ik wil (4K 120Hz). Verder is het laden van images (werk) geen flauwekul (30-90 GB zijn die krengen), ik denk dat er qua hardware/setup zeker winst valt te behalen qua tijd daarmee.

Op dit moment ben ik me aan het oriënteren naar de mogelijkheden maar grijp ik ook kansjes wanneer ik ze denk te zien (zoals de monitor). Ik ben met deze configuratie op de proppen gekomen. Jullie input is meer dan welkom!
Budget is voldoende, als ik het kan verantwoorden kan ik over veel dingen praten met mezelf.

Iedereen bedankt voor het lezen - munitie deel ik gratis uit dus schiet gerust. En dank aan @br00ky die mij leerde om een goed topic te maken hier :).

Op alles wat hieronder staat mag geschoten worden, in twijfel worden getrokken of bekritiseerd worden. Houd 't constructief en, als het kan, houd er er rekening mee dat ik niet heel veel specifieke kennis heb op dit gebied.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn ideale desktop 'moet'
- goed met de laatste games overweg kunnen (grafisch high, ultra hoeft niet) en ook snel kunnen inladen.
- zeer snel werken, hier ligt echt de nadruk op. Applicaties compilen (ik werk als programmeur), multi-tasken (films converteren naar andere bestandsformaten op de achtergrond terwijl ik werk/game)
- energiezuinig is geen pré.
- Redundancy is geregeld (NAS/cloud back up/aparte disc met back ups).
- geen overklokken/nabranders/features die performance boosten ten koste van betrouwbaarheid. Een beetje prikkelen is leuk, maar ik merk dat meerdere jaren met onderdelen kunnen doen erg, erg fijn is. Liever een kaars dan een vuurpijl.
- geluidsniveau van het systeem maakt mij niet veel uit. Het toetsenbord zal genoeg geluid makken. Aan mijn eigen 'herrie' stoor ik me niet zo.
- dual monitor setup. De main monitor zal het zwaarste aan het systeem trekken, de andere zal op 60Hz 4K staan (daar staat browser/werk chat/lees-code op).
- het 'hoogst' haalbare met luchtkoeling. Ruime case, veel fans, filters en goede cable management.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Yes, deze heb ik bij aantallen gemarkeerd met een *. Hierbij geldt dat er een goede reden 'moet' zijn om van dit onderdeel af te stappen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

#CategoryProduct
1MoederbordAsus ROG Rampage VI Extreme
1*VoedingCorsair HX1200 V2
1ProcessorIntel Core i9-7980XE Boxed
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4
1-2Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2K4600C19
2*Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB
1VideokaartenNvidia Titan Xp
1*GeluidskaartenAsus Xonar Essence STX II
1*BehuizingenNanoxia Deep Silence 6 Rev.B Zwart
1*CasemoddingSilverstone 140mm fan grille and filter kit
1*Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2, 140mm
1*GeheugenkaartlezersRaidsonic Icy Box IB-868
1*Tv-kaartenBlackmagic Design DeckLink Mini Recorder 4K
1*Modems en routersAsus ROG Rapture GT-AC5300
Bekijk collectie
Importeer producten

- Moederbord dat genoeg ruimte biedt voor airflow, juiste CPU ondersteunt, ruimte heeft voor extra kaart en goede interface biedt voor de 2 M.2 SSDs (die ik in RAID 0 wil zetten). PCIe 4.0 zou leuk zijn maar ik heb het gevoel dat het nog wel even gaat duren voor er volwaardige componenten zijn hiervoor. De behoefte om hierop te wachten is laag.
- Stevige voeding. Ik weet niet wat de toekomst gaat brengen. Tevens heb ik via V&A een mooie deal gescoord. Betrouwbaarheid met stip op één, liever overkill dan kiele kiele. Een keer een voeding 'opmaken', daar lijkt me niks mis mee. Dit onderdeel heb ik al, er moet een goede reden zijn om hier vanaf te stappen.
- CPU full beast mode. Deze zal van alles te voorduren krijgen qua gamen, compilen en ander geweld waarvan ik niet eens weet dat de CPU er mee moet dealen. Futureproof want dit is voor mij het lastigste component om te vervangen (op moederbord na...). Zeker als de koeler er eenmaal opzit.
- Deze CPU koeler omdat zijn voorganger mij erg goed bevalt. Lage temp op prio 1, stil op prio 2.
- Werkgeheugen HELP. Schiet hier op piew piew dank u. Ik zocht naar werkgeheugen met goede true latency en geheugensnelheid. Ik dacht dat modulen van 16GB beter waren - dat had ik mis (hebben volgens mij hogere latency. Correct me if I'm wrong).
- Één videokaart. Ik heb geen behoefte aan SLI/crossfire. Ja, dijk van een ding. Niet één die het uiterste moet persen om de main monitor te dienen. In de V&A zie ik betaalbare exemplaren langskomen. Schiet hier flink op.
- Geluidskaart want geluid.
- Solide, ruime case voor veel airflow/fans/uitbouw mogelijkheden.
- Fan grill want stof.
-Ventilatoren want warm.
-Geheugenkaart lezer voor SD kaartjes (foto's/films).
- De blackmagic is er omdat ik veel videobanden digitaliseer. Dit onderdeel heb ik al, er moet een goede reden zijn om hier vanaf te stappen.
- Router bevalt me ontzettend goed. Ook met VPN tunnels werkt alles prima.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta/zit zeker open voor andere merken. ROG spul is leuk maar alle RGB poeha zet ik toch uit. Als er onderdelen zijn die het zelfde kunnen zonder een bottleneck te vormen - by all means tell me. Merken zonder reviews in de pricewatch ben ik huiverig voor.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Op één: stabiliteit. Twee: performance. Drie: geluidproductie. Vier: stroomverbruik.

Ga je overklokken?
Eerst alles werkend krijgen, daarna overklokken maar echt niet tot de grens of zo. Liever dat de onderdelen jaren mee gaan dan 2-3 jaar knallen en dan op.

Wat verwacht je van ons?
Financiele middelen zijn ruim, graag zoeken naar bottlenecks en concretiseren. Zijn er andere onderdelen die goedkoper zijn met minimale inlevering voor performance/durability - vertel het me.
Deze setup 'moet' de komende 5-6 jaar mee. Tussendoor zal ik weinig tijd hebben om weer 'opnieuw te beginnen'.
Er is geen grote haast maar ik wil voor de winter de boel up en running hebben. Wachten op nieuwe onderdelen die uit gaan komen kan maar niet heel lang (of je moet een sterk argument hebben).

Iedereen bedankt voor het lezen. Munitie deel ik gratis uit dus schiet gerust. En dank aan @br00ky voor het mij leren van hoe ik hier een goed topic open.

Team anti-scalp - wauw..

Alle reacties

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:32

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

@5pë©ïàál_Tèkén Het hele X299 platform zou ik gewoon vergeten. Een ryzen 3900X is beter en veel goedkoper
https://www.cpubenchmark....-Ryzen-9-3900X/3092vs3493 je kunt natuurlijk ook voor een threadripper gaan als je meer dan 16 snelle cores nodig hebt en iets voor dezelfde prijs wilt. Verder is er geen enkele applicatie die 128GB nodig zou hebben binnen 5 jaar. Als koeler kan je een scynthe mugen 5 ,dark rock pro of een noctua cooler gebruiken

• 5pë©ïàál_Tèkén
Ram stond verkeerde module - gecorrigeerd naar pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2K4600C19

Team anti-scalp - wauw..

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:15
Waarom niet pricewatch: Intel Core i9-9980XE. Sneller voor een lagere prijs of idd een Threadripper als pricewatch: AMD Ryzen Threadripper 2990WX Boxed welke allcore domweg veel sneller is.

16GB RAM voor bijna 600 piek. Ben je niet goed wijs ofzo? En als je met bestanden tot 90GB groot werkt dan heb je wel wat meer werkgeheugen nodig dan 32GB. 4600 MT/s is een onzinnige snelheid omdat je het daar toch niet op gaat krijgen. Sweetspot is 3200 - 3600 MT/s.

• Rem_NL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-03-2024
Ik zou nog even wachten op de komst van ryzen 2 threadripper, meer performance per clock cycle, hogere clock speeds en energie zuiniger. Ondersteuning voor bijv. PCI-e 4.0 (met het oog op 5 jaar mee gaan). Ik hoop alleen wel dat het voor de winter komt, maar het staat geplant voor dit jaar. Dikke kans dat die CPU Intel dik om de oren gaat slaan.
Mijn eerste reactie is ook waarom in gods naam dat Ram geheugen?
En als je Asus een prettige fabrikant vind, dan kan je vaak het zelfde moederbord krijgen zonder RGBling dat zo 30/% goedkoper kan zijn.

• Ludwig005

Ludwig005

Uszka schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 22:58:
Waarom niet pricewatch: Intel Core i9-9980XE. Sneller voor een lagere prijs of idd een Threadripper als pricewatch: AMD Ryzen Threadripper 2990WX Boxed welke allcore domweg veel sneller is.
die 9980XE is gewoon een rebrand van een 7980XE, gewoon voor amd gaan.

• Soepergrover
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-10 13:37

Soepergrover

Je staat op m'n cape

Waarom nog een losse geluidskaart? Is de onboard audio niet goed genoeg?

Over de twee m.2 drives in RAID: ik meen ergens gelezen te hebben dat dat voor SSD's geen geweldig idee is. (Correct me if I'm wrong)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@5pë©ïàál_Tèkén Heb je haast, ander zou ik een Ryzen 3950X halen, met goed voorzien X570 bordje en RTX2080Ti

Dat lijkt me qua prijs/prestatie beter.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Ludwig005

Ludwig005

@5pë©ïàál_Tèkén Dit een betere lijst van componenten waarvan je gebruik zou kunnen maken in je build. Er zou samen met de kast ook een connect D1 kit gekocht kunnen worden zodat je de nieuwste aansluitingen tot je beschikking hebt.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 550,-€ 550,-
1MoederbordenMSI MPG X570 Gaming Plus€ 192,-€ 192,-
1BehuizingenFractal Design Define R6 USB-C Window Matzwart€ 137,-€ 137,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
2Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D30AESB€ 147,99€ 295,98
1GeheugenkaartlezersRaidsonic IB-863a-B€ 27,05€ 27,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.252,02

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Ludwig005 Zowel X570 gaming edge en gaming plus zijn instapbordjes en niet aan te raden voor Ryzen 3900X. ao pricewatch: Asus TUF Gaming X570-PLUS, pricewatch: ASRock X570 Steel Legend en pricewatch: Gigabyte Aorus X570 ELITE zijn betere borden in de prijsklassen van +- €200,- net welke betere opties heeft voor gewenst gebruik. duurdere X570 kom je al snel naar AsRock X570 Taichi en phantom gaming X en Gigabyte X570 aorus pro als mooie tussen optie pricewatch: MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• 5pë©ïàál_Tèkén
Goedenmiddag allen @Ludwig005 @Hackus @Rem_NL @Soepergrover @Uszka ! Ik wil jullie allemaal vriendelijk bedanken voor het meedenken en de input die jullie hebben geleverd. Ik zal jullie vragen/opmerkingen zo goed mogelijk beantwoorden.
Ludwig005 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 21:25:
@5pë©ïàál_Tèkén Het hele X299 platform zou ik gewoon vergeten. Een ryzen 3900X is beter en veel goedkoper
*knip*
Sneller voor een lagere prijs of idd een Threadripper als pricewatch: AMD Ryzen Threadripper 2990WX Boxed welke allcore domweg veel sneller is. *knip*
Rem_NL schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 23:50:
Ik zou nog even wachten op de komst van ryzen 2 threadripper, meer performance per clock cycle, hogere clock speeds en energie zuiniger. *knip*
Ryzen it is! :)
*knip* 16GB RAM voor bijna 600 piek. Ben je niet goed wijs ofzo? *knip*
Waarom denk je dat ik hier post? :P
*knip* Sweetspot is 3200 - 3600 MT/s *knip*
OK, gaan we daarvoor. Thanks!
Soepergrover schreef op zondag 1 september 2019 @ 11:48:
Waarom nog een losse geluidskaart? Is de onboard audio niet goed genoeg?
Omdat ik deze al heb. Zal straks eens kijken luisteren of het verschil maakt. Zo niet ==> V&A.
Soepergrover schreef op zondag 1 september 2019 @ 11:48:
*knip* Over de twee m.2 drives in RAID: ik meen ergens gelezen te hebben dat dat voor SSD's geen geweldig idee is. (Correct me if I'm wrong)
Hmm, niet heel specifieke informatie maar belangrijk genoeg om op een ander forum hier even rond te vragen. Thanks!
Hackus schreef op zondag 1 september 2019 @ 12:22:
@5pë©ïàál_Tèkén Heb je haast, ander zou ik een Ryzen 3950X halen, met goed voorzien X570 bordje en RTX2080Ti *knip*
Neuh niet zo'n haast - een aantal componenten heb ik al, maar voor het einde van het jaar wil ik graag de upgrade up en running hebben. Ik kan wel wachten tot de door u genoemde componenten uitkomen.

Dan kom ik op dit moment uit op...

#CategoryProduct
1MoederbordenMSI MPG X570 Gaming Plus
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3950X
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4
1*VoedingenCorsair HX1200 V2
1VideokaartenAMD Radeon RX 5700XT
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D30AESB
1*GeluidskaartenAsus Xonar Essence STX II
1*BehuizingenNanoxia Deep Silence 6 Rev.B Zwart
1*Tv-kaartenBlackmagic Design DeckLink Mini Recorder 4K
1*CasemoddingSilverstone 140mm fan grille and filter kit
1*Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2, 140mm
1*Modems en routersAsus ROG Rapture GT-AC5300
2*Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB
1*GeheugenkaartlezersRaidsonic Icy Box IB-868
Bekijk collectie
Importeer producten

* = heb ik reeds in huis.

Team anti-scalp - wauw..

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@5pë©ïàál_Tèkén de X570 Gaming Plus is niet geschikt voor 3900X en ook niet voor 3950X zoals ik al schreef.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/59881176

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
pricewatch: Intel 660p 2TB
Snel zat... er is geen enkele reden om voor een SSD te kiezen die 2x zo duur is imo...

pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum
Zelfde voor de voeding, een dual GPU set-up komt er toch niet van. Gewoon een deftige voeding zoals die uit de BBG.

Een case is iets heel persoonlijk, maar waarom moet je persé een case hebben van 105l inhoud, volgens mij zijn er koelkasten van die afmeting... Alles wat je gaat gebruiken van hardware past in een ITX Case ook... Voor 100€ heb je een meer dan deftige case van Phantex, Fractal, NZXT (uit eigen ervaring met deze merken)

Niks aan je gebruikt wijst er op dat een Ryzen 9 3900X al niet meer dan voldoende is, waarschijnlijk zit je met een Ryzen 7 3700X ook al gebakken voor enkele jaren... Dit topic is al van "debiel duur bijna troll" naar nog steeds overkill gegaan maar al iets meer realistisch. Maar als je op 4K will gamen met alle toeters en bellen dan heb je gewoon een RTX2080Ti nodig. Dus als je dan toch ergens al je geld aan wil geven doe het dan aan die GPU. Van alle topics die hier gemaakt worden is het hier dan omwille van de monitor die je al hebt nog het meest te verantwoorden...

[ Voor 27% gewijzigd door Inrage op 03-09-2019 15:20 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Inrage schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 15:16:
pricewatch: Intel 660p 2TB
Snel zat... er is geen enkele reden om voor een SSD te kiezen die 2x zo duur is imo...

pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum
Zelfde voor de voeding, een dual GPU set-up komt er toch niet van. Gewoon een deftige voeding zoals die uit de BBG.

Een case is iets heel persoonlijk, maar waarom moet je persé een case hebben van 105l inhoud, volgens mij zijn er koelkasten van die afmeting... Alles wat je gaat gebruiken van hardware past in een ITX Case ook... Voor 100€ heb je een meer dan deftige case van Phantex, Fractal, NZXT (uit eigen ervaring met deze merken)
Dit heeft TS al gekocht/in huis

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Hackus schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 15:20:
[...]

Dit heeft TS al gekocht/in huis
Ja wat een onduidelijk topic ook... zucht...
Dan had ie beter z'n post eerst gemaakt voor al die brol te kopen.
Pagina: 1