Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Continue BSOD's, Memtest86 loopt iedere keer vast

Pagina: 1
Acties:

• DorisJerks
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 29-11 11:05
Dag allemaal,

Hopelijk zit ik in het juiste stukje van het forum, ik kan wel wat hulp gebruiken.

Specificaties:
Intel i3-6100
MSI H110I Pro
8GB Crucial CT4G4DFS8213
Gigabyte GTX1050ti windforce
Samsung PM871 256GB

Laatste tijd een paar keer gehad dat mijn pc vast liep tijdens het gamen. PC uit door de knop in te houden was de enige optie. Vandaag liep hij wederom vast gevolgd door een BSOD met een melding over het geheugen.
Daarna liep de pc iedere keer vast tijdens het herstarten of kreeg ik binnen 15 sec na het herstarten wederom een BSOD met verschillende meldingen.

Gezien de eerste melding over het geheugen besloot ik om eerst Memtest86 aan te zetten aangezien ik een vergelijkbaar iets bij een andere pc had meegemaakt waarbij het geheugen defect was. Echter liep memtest bij test 5 vast. (Op dat moment had hij 97 fouten geconstateerd). De klok stond ook stil, wat voor mij de bevestiging was dat hij echt vast was gelopen. PC uit en opnieuw proberen... liep wederom vast maar al bij test 1. Nogmaals proberen en memtest startte niet eens op.

Op naar de bios, die stond ineens in het chinees. Hierop verander ik deze naar engels. Terwijl ik door het bios menu wil loopt ook het bios vast...

Ik heb helaas niet de mogelijkheid om ander geheugen te testen. Ik kan wel de processor morgen in een andere PC doen (deze gebruikt SO-Dimms, vandaar dat ik de andere componenten niet uit kan wisselen).

Logica zegt mij dat ik het wellicht toch bij het geheugen moet zoeken of het moederbord, iemand tips/ervaring met vergelijkbare problemen?

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Als je Memtest 97 fouten constateert en je BSOD meldingen krijgt over het geheugen klinkt dat als een redelijke optie. Zonder RAM kan je PC echt vrij weinig, ook niet je BIOS correct opstarten.

Je zou nog kunnen proberen om (uitgaand dat je twee reepjes van 4GB hebt) beide los testen. Als alles dan in eens weer soepel loopt weet je helemaal genoeg.

[ Voor 5% gewijzigd door n9iels op 31-08-2019 21:16 ]

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Welke voeding? Zoek hem op in pricewatch zodat we precies weten welk type het is.

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:54
Temperaturen ook in orde? Als hij steeds sneller op elkaar vast loopt zou het ook nog in die hoek kunnen zitten.

Strava

• DorisJerks
Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Heb helaas maar 1 reepje van 8GB.

Alles zit in een Fractal node 220, dus de temperaturen lopen wel eens op. Echter ten tijden van vastlopen registreerde memtest een cpu temperatuur van 63 graden. In het verleden is de temperatuur echter wel veel hoger opgelopen tijdens gamen etc.
Processorkoeler is een Noctua NF-L9i, er zit achter de pc ook een noctua fan aan het tv meubel geschroefd waar de pc in staat voor wat airflow. In de kast zelf zitten geen fans.

Voeding is een BeQuiet SFX Power 2 300w
https://tweakers.net/pric...et!-sfx-power-2-300w.html

Ik ga denk ik nog even in mijn omgeving vragen of wellicht iemand een reepje ddr4 te leen heeft, al weet 95% niet eens wat ik bedoel met DDR4 ben ik bang :+

Edit: ivm de temperaturen dacht ik laat ik het nogmaals proberen. PC heeft ruim een uur uit gestaan, memtest begon gewoon maar na 19 seconden vast gelopen met cpu temperatuur van 50 graden. Lijkt mij dus niet het probleem.

[ Voor 12% gewijzigd door DorisJerks op 31-08-2019 22:22 ]

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Desktops van de laatste jaren gebruiken DDR4. Omwisselen is inderdaad de beste methode om uit te vinden of het geheugen de oorzaak is.

Het geheugen lijkt het meest voor de hand liggende als oorzaak, maar geheugenproblemen kunnen soms ook ontstaan door problemen met de voeding. Deze voeding is niet zo oud, het ligt niet voor de hand dat die versleten is, maar een defect is mogelijk.

De cpu mag maximaal 100 graden worden. Op dat punt schakelt de processor automatisch terug.

Wat betreft fans: kijk of die de goede kant op blazen. Dat is in de praktijk niet zo makkelijk vast te stellen, het kan zo zijn dat fans elkaar opheffen of op een andere manier niet effectief zijn. Er zit er een in de voeding.

• DorisJerks
Ik kom net ook tot de conclusie dat ik een beetje "lui" ben geweest.

Ik had op internet de code voor het geheugen opgezocht die memtest weergeeft en kwam toen uit op 1 reepje van 8GB. Net opengeschroefd en heb 2 reepjes van 4gb. Dus kan wel even verder testen. Memtest draait inmiddels bijna 2 minuten op 1 reepje, dus ga wellicht toch ergens komen.

• DorisJerks
Gezien de tijd tussen reacties heb ik voor een nieuwe reactie gekozen ipv een edit.

Begrijp niet echt wat er is gebeurd. Memtest met reepje 1, 0 fouten. Memtest met reepje 2, 0 fouten. Memtest met beide reepjes terug geplaatst, 0 fouten. Typ dit bericht nu ook op de computer waar het probleem mee is.

Logica zegt dan dat het reseaten van het geheugen het probleem heeft opgelost. Maar dat geheugen heeft het ruim een jaar lang zonder problemen gedaan en die PC heeft gewoon stil gestaan op dezelfde plek al die tijd. Dus snap totaal niet waarom het dan ineens niet meer werkt.

Dalijk werken, maar zal er volgende week nog wat testen op gooien. Prime95 en FurMark zat ik aan te denken, kijken of het systeem dan ook stabiel blijft.
Pagina: 1