Hoeveel zin heeft een fan in zijkant case op cpu?

Pagina: 1
Acties:
  • 218 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ijzer7
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-01-2025
Maar voordat ik dat doe: heeft dat veel zin?

Ik heb hier sinds kort een een Thunderbird 1.33 GHz draaien. Hij wordt echter nogal warm: 59.8 graden (bios/MBM gemeten).

De CPU koeler is een Spire MA324-B30 met YStech fan ipv de spirefan.

De airflow in mijn kast is redelijk goed (een 80 mm zuiger wooronder, een 60 mm zuiger bij de CPU en een 80 mm zuiger bovenachter. Ik ga van de week een 60 (of 80?) blaasfan in de zijkant van mijn case plaatsen, direct op mijn cpu gericht (dat scheelt een graadje of 5-7 denk ik.

Dus voordat ik dat doe: heeft dat veel zin? :?

New feature in Windows 10: Do You want your "Screens of Death" to appear in Yellow, Green, Red or traditional Blue?

• Polle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-04-2021
Nou, alleen als je hem op zuigen zet, dus de warme lucht van je proc uit je case. Anders verstoor je juist de airflow die je gewone processorkoeler heeft.

• Wierdo_NL
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-05 13:34
Lijkt me wel he..

Je trekt "koelere" lucht van buiten, direct naar je CPU toe, ipv eerst door je kast heen.

Bij mij scheelt het toch een graadje of 4 a 5.

There is a fine line between hobby and mentaldisorder

• Polle
Ikzelf heb trouwens een 120 mm fan in de zijkant zitten, op 12 volt. Maakt een beetje herrie, maar het scheelt 8-10 graden. Deze staat niet gericht op de proc, maar zit voorin de zijkant, op blazen, achterin zit een zuigfan van 80 mm

• Polle
Op zondag 29 juli 2001 22:47 schreef Wierdo_NL het volgende:
Lijkt me wel he..

Je trekt "koelere" lucht van buiten, direct naar je CPU toe, ipv eerst door je kast heen.

Bij mij scheelt het toch een graadje of 4 a 5.
Hum, wij hebben een verschil van mening :). Trouwens, jammer dat je je proc niet verder overgeclocked krijgt, met zoveel draaiend geweld in je case !

Verwijderd

Ik ben ook nog bezig met optimaliseren van mijn airflow, maar als ik de 80mm fan als intake gebruik (dus blazen op de cpu) dan daalt CPU temp met ongeveer 4 graden.

• Wierdo_NL
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-05 13:34
Ja, de luchtstroom gaat nu goed bij mij..
Maar deze CPU gaat gewoon niet verder :(

Maarja, bij jou moet het wel lukken..

There is a fine line between hobby and mentaldisorder

Verwijderd

80 mm fan in de zijkant die de kast inblaast, scheelt een graad of 6 (kouder) bij mij (athlon 1000)

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:12

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Heb gisteren even wat geprobeerd, eerst zonder was het 67 graadjes.
Met koeler ong. 52 graden max.
Koeler = dikke grond ventilator, stand storm.

ps. zeg alsjeblieft niet dat ik een slechte airflow heb want die is er simpelweg gewoon niet.

• ijzer7
die graden die jullie opgeven, zijn dat stressed temps, of idle (dus allebei 6 graden verschil etc...)

New feature in Windows 10: Do You want your "Screens of Death" to appear in Yellow, Green, Red or traditional Blue?

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
@yzer7

Allemaal zuigers heb je eigenlijk nog geluk dat je kast niet in elkaar geklapt is ;)

Je schrijft dat je in je de fans in je kast allemaal lucht uit de kast laat blazen? Als dat werkelijk zo is zou je vooronder andersom moeten zetten.

Verwijderd

als je een casefan in de zijkant van je kast maakt, moet je die niet direct op je cpu-cooler laten blazen! dat gaat dan zo'n heel irritant geluid maken, omdat de ene fan de andere harder gaat laten draaien...
weet niet hoe lang het duurt voordat je cpu-fan dan kapot is (moet er wel redelijk lang tegenkunnen volgens mij)...
misschien een gat aan de bovenkant van je kast? dat de warme lucht (die stijgt ja) er ook wat makkelijker uitkan?!?

• ijzer7
Op maandag 30 juli 2001 09:26 schreef BartNL het volgende:
@yzer7

Allemaal zuigers heb je eigenlijk nog geluk dat je kast niet in elkaar geklapt is ;)

Je schrijft dat je in je de fans in je kast allemaal lucht uit de kast laat blazen? Als dat werkelijk zo is zou je vooronder andersom moeten zetten.
Fans in je kast zuigen altijd, alleen soms lucht naar binnen, en soms naar buiten. :Y)

Maar mijn Fan vooronder is een intake, de rest (2 fan's) zuigen naar buiten : één bij de cpu, en één boven-achter.

Eddo->
als je een casefan in de zijkant van je kast maakt, moet je die niet direct op je cpu-cooler laten blazen! dat gaat dan zo'n heel irritant geluid maken, omdat de ene fan de andere harder gaat laten draaien... weet niet hoe lang het duurt voordat je cpu-fan dan kapot is (moet er wel redelijk lang tegenkunnen volgens mij)... misschien een gat aan de bovenkant van je kast? dat de warme lucht (die stijgt ja) er ook wat makkelijker uitkan?!?
Waar moet ik die zij-fan dan op mikken? Net over de videokaart heen of zo?

Verwijderd

videokaart en cpu, beetje common sence en wat search had je ver gebracht

Verwijderd

ik heb nu in totaal 8 fans in mijn case >:)

-3xSunon 80mm waarvan een achterin die naar binnen blaast, 1 bovenin die naar buiten blaast, 1 in de voorkant in het midden die naar buiten blaast(op 7 volt)
-1xSunon 80mm in voeding(zelf eringezet)
-1xNidec 92mm blaast op Herc
-1x 60mm op cpu heatsink
-1x 40mm op heatsink Herc
-1x op de northbridge
de casetemperatuur is met dit weer ongeveer 30 graden.
en jah dat maakt veel herrie maar 's nachts gaat ie toch uit.

• Zip
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 01-07-2023

Zip

Bij mij heeft het geholpen. 6 graden naar beneden. (Voor de silverado)

• Potatoman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:38

Potatoman

koniwa

Mijn info (casefan net onder de cpu, ivm geluid, als ie er recht op staat gaat mijn alpha vliegtuig nadoen...):
met casefan 48-50 graden, zonder casefan 56-60 graden.

The cyclographing developer

• _MaLa_
  • Laatst online: 18-12-2022
ik heb hier een 80 mm sunon aan de zijkant van hx met stof gaasje ervoor ik weet zeker dat het grades schelen want nu zit hij onder stof maar als ik hem schoonmaak en er weer op doe dan scheelt het gelijk 4 graden !

>:)

• Rappie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:37
daarvoor heb ik een speciale lan koeler :)

is wat groter als de andere en hang ik onder mijn voeding (met tailrips) en dan kast open

scheelt stressed +/- 8 graden :)

Verwijderd

bij scheelde het 10 graden, 120 mm, tegen de case aan, blazend op GF2MX en proc(duron 600@875)

heb een oud proc koelertje(60 mm) bovenin op uitblazen en voorin een 80 mm intake

binnenkort ff grote kast kopen en 2*120(12V) 1*120(230V) en 1*80 en 1*60, vraag me af hoe koel ie dan is, en ook hoeveel herrie die maakt, niet dat het uitmaakt want mn koetje blijft toch wel aan, en slapen doe iki ook wel(in slaap komen duurt misschien wat langer,maja)

• ijzer7
Maar maakt zo'n 120mm (of welke fan dan ook) geen extra herrie als je hem direct op je cpu mikt als gevolg van luchtstroom direct in de fan van de koeler?

Verwijderd

Op dinsdag 31 juli 2001 16:58 schreef ijzer7 het volgende:
Maar maakt zo'n 120mm (of welke fan dan ook) geen extra herrie als je hem direct op je cpu mikt als gevolg van luchtstroom direct in de fan van de koeler?
Ik heb een 80x80 coolermaster case fan op m'n videokaart gericht(viper 770 ultra) gericht en die is bijna koud! M'n procje is (stressed) 8 graden gedaald. De case fan staat niet direct op m'n proc gericht dus ik heb geen last van geluid of een kapotte cooler :)
Het werkt dus erg goed, bij mij tenminste.
Heb trouwens geen andere in/out take fans in m'n pc, geen ruimte in deze gare klote kast, ook niet bovenop :(

• Sleepie
  • Laatst online: 19:38
Ik heb met wat temperatuursensortjes eens wat zitten meten.
Bij mij is gebleken dat er nogal wat warmte rond te processor blijft hangen.
Dit kan specifiek voor mijn Alpha PEP66 zijn, aangezien de fan hier langs 1 zijkant lucht aanzuigt en deze langs boven uit de heatsink blaast.

Vooral achter de heatsink blijft warme lucht "hangen"
Voor mij heeft het dus zeker zin om hier een extra case-fan in mijn kast te zetten.

Bij deze metingen staat mijn kast trouwens open...aangezien ik de zijkant aan het spuiten ben :+

Verwijderd

Op maandag 30 juli 2001 09:34 schreef Eddo het volgende:
als je een casefan in de zijkant van je kast maakt, moet je die niet direct op je cpu-cooler laten blazen!
Tenzij je een Zalman koeler hebt :P
Dan is het ideaal om met die koude lucht van buiten rechtstreeks op het koelblok te blazen. Want met de bijgeleverde koeler blaas je alleen maar de warme lucht in de kast tegen het koelblok. Terwijl je met een fan in de zijkant van de kast koude lucht dertegen aan blaast en bovendien recht boven de processor een fan kunt plaatsen. Hierdoor kun je zelfs met een Zalman nog flink overklokken :P

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:57

botoo

💀 too old to die young

Als je cpu-fan op de cpu blaast dan zou ik de zijfan ook naar binnen laten blazen zodat je koele lucht rechtstreeks op de cpu-fan krijgt.
En als je (zoals ik) een Alha PAL6035 koeler hebt, die op zuigen staat (!), dan zet je de zijfan op warme lucht naar buiten zuigen.

Als je de fans tegen elkaar op laat blazen schiet je niet veel op, behalve een hoop nutteloze herrie...

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• ijzer7
Ik heb met mijn nieuwe mobo het sleufje boven mijn agp kaart vrij (bij vorige mobo zat agp dus hoger...): Is het net zo handig om in plaats van een zij-intake daar een pci-slotcooler te gebruiken?

En dan meteen ;), wat is een goeie/stille

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:57

botoo

💀 too old to die young

een slotkoelertje kan nooit tegen een goede casefan op.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Pagina: 1