Kaart luidruchtig op idle? Asus gtx 1060 3gb turbo

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-09 21:45
Hey allemaal,

Ik heb dit weekend een Asus gtx 1060 3gb turbo overgenomen van een medetweaker. De kaart is ter vervanging van mijn MSI Radeon R9-280X TwinFrozr. Die laatste klonk als een straaljager tijdens het gamen, maar was op idle tenminste fluisterstil.

Deze Asus vind ik echter tijdens het idlen een ontzettend irritant mechanisch geluid geven. Waar de MSI 280X dan helemaal stil was, lijken de fans van de Asus een zoemend geluid te geven.

Is er een manier om de fans uit te schakelen tijdens het idlen? Met Afterburner lijk ik niet lager dan 31% te kunnen gaan wat fanspeed betreft...
Ik zie namelijk een gele lijn...

edit: kaart temp is idle trouwens 33 graden.. daar ligt het dus niet aan

[ Voor 7% gewijzigd door TTMJ! op 31-08-2019 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je een stille kaart wil moet je er een nemen die geen blower koeler heeft, zoals de turbo. Deze kaarten zijn inderdaad niet echt stil.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Ik dacht dat het in idle wel mee zou vallen. Of het ligt aan de bearings. Ik denk dat de bios 31% (1000rpm) als minimum touren heeft of dat dit anders een fout is. Maar is er een manier waarmee ik de bios kan 'overrulen' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
TTMJ! schreef op zondag 1 september 2019 @ 10:44:
Ik dacht dat het in idle wel mee zou vallen. Of het ligt aan de bearings. Ik denk dat de bios 31% (1000rpm) als minimum touren heeft of dat dit anders een fout is. Maar is er een manier waarmee ik de bios kan 'overrulen' ?
Jazeker je kan via MSI afterburner een custom fancurve instellen.
maar dat zou ik je bij een blower koeler alleen aanraden als je het rpm wilt opvoeren, blowers koelen slecht en luid dus een lagere rpm leidt waarschijnlijk tot vroegtijdig overlijden van de kaart of thermal throttling en navenant performance verlies.
Het is algemeen bekend dat blowers luidt zijn en slecht koelen, dus als dit tegenvalt een volgende keer beter inlezen

[ Voor 11% gewijzigd door eL_Jay op 01-09-2019 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
eL_Jay schreef op zondag 1 september 2019 @ 11:17:
[...]

Jazeker je kan via MSI afterburner een custom fancurve instellen.
maar dat zou ik je bij een blower koeler alleen aanraden als je het rpm wilt opvoeren, blowers koelen slecht en luid dus een lagere rpm leidt waarschijnlijk tot vroegtijdig overlijden van de kaart of thermal throttling en navenant performance verlies.
Het is algemeen bekend dat blowers luidt zijn en slecht koelen, dus als dit tegenvalt een volgende keer beter inlezen
Maar dat kan niet. De fans weigeren lager dan <31% (1000rpm) te gaan in MSI.

Daarnaast heb ik een hoop gelezen over blowers, en las vooral dat het wel meeviel allemaal. Dat het beter is gegaan met de tijd, voor een kleinere kast, en dat dit ASUS' eigen fans zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
TTMJ! schreef op zondag 1 september 2019 @ 11:22:
[...]

Maar dat kan niet. De fans weigeren lager dan <31% (1000rpm) te gaan in MSI.

Daarnaast heb ik een hoop gelezen over blowers, en las vooral dat het wel meeviel allemaal. Dat het beter is gegaan met de tijd, voor een kleinere kast, en dat dit ASUS' eigen fans zijn.
Dan denk ik dat je op zoek.moet naar een custom bios, maar ik zou het je ten zeerste afraden. Wat zij. Je temps bij idle en load op fixed 1000rpm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Idle temps zijn ongeveer 33C bij 1000rpm. Een Heaven benchmark gisteren topte ie op 81C, maar de fans zaten niet gelocked op 1000rpm.
Pagina: 1