Lokaal probleem veroorzaakt hoge latency

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten18NL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 25-11-2024
Hallo,

Allereerst vroeg ik me af of dit de juiste categorie was om mijn vraag te stellen, als dat niet zo is mijn excuses waar zou ik hem moeten plaatsen?

Sinds enkele weken ervaar ik soms lagg tijdens het gamen (PC/kabel). Waar de ping-tijden normaal stabiel 30ms zijn, spiken deze soms 'randomly'. Soms heb ik een aantal uur geen probleem, en dan doet het zich ineens weer een uur voor. Dit gedrag neem ik waar tijdens het gamen en valt dan ook te zien op een ping-grafiekje zoals op azurespeed.com (http://prntscr.com/p01y1s <- screenshot spikes). Er wordt met 3 servers in de buurt contact gemaakt en de latency wordt gemeten. Opvallend is dat normaal alle 3 de servers rond de 30ms latency hangen, maar ze soms spiken. Ook is het soms het geval dat één van de 3 spiked.

Dit alles lijkt te bevestigen dat het om een lokaal probleem gaat, anders zouden alle 3 de lijnen immers nagenoeg hetzelfde moeten zijn toch?

Daarnaast heb ik via opdrachtsprompt een aantal keer een trace uitgevoerd, dit leverde het volgende resultaat op (https://prnt.sc/p0215i). Ook hier zijn uitschieters van 300+ ms te zien.

Ik heb hierover ook contact gehad met mijn ISP, die zeggen niets te kunnen zien en alles duidt dus op een lokaal probleem. Hun dachten dat een hoog CPU/RAM gebruik mogelijk de oorzaak was.

Mijn vraag is: Hoe kan ik de oorzaak van het probleem achterhalen om zo het probleem op te lossen?

Ik heb zelf al taakbeheer in de gaten gehouden, ik kan hier nog geen één op één verband uit op maken dat als CPU/RAM 100% is dat het alleen dan voorkomt of iets dergelijks. Daarnaast toont taakbeheer een ethernet grafiekje, die voor mij niet helemaal duidelijk is. Soms lijkt deze grafiek te maxen (http://prntscr.com/p02084), maar bovenaan de grafiek staat slechts 100kbps? Is dit normaal? Is hier al een mogelijke oorzaak van het probleem te zien? Ik dacht dat snelheden van 10mbps+ geen enkel probleem waren via de kabel, interpreteer ik de grafiek onjuist?

Alle tips zijn zeer welkom, bij voorbaat dank.

-Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Maarten18NL schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 18:20:
...
Dit alles lijkt te bevestigen dat het om een lokaal probleem gaat, anders zouden alle 3 de lijnen immers nagenoeg hetzelfde moeten zijn toch?...
Als het een lokaal probleem is, zouden de 3 lijnen allemaal hetzelfde zijn. Conclusie: het is een remote probleem.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten18NL
Brahiewahiewa schreef op zondag 1 september 2019 @ 04:47:
[...]

Als het een lokaal probleem is, zouden de 3 lijnen allemaal hetzelfde zijn. Conclusie: het is een remote probleem.
Is dat inderdaad zo? Ik zou verwachten dat als het een remote probleem is, de lijn ineens vertraagd is of iets of de router en dus alle tijden oplopen. Maar ik heb er weinig verstand van, en de internetprovider kan niets zijn en vertelt me dat ik het lokaal moet zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:29

lier

MikroTik nerd

Aantal vragen:

- wat is je probleem?
- wat is je ISP?
- wat voor abonnement heb je?
- xDSL/kabel/glas?
- wat voor pc heb je (moederbord/OS/nic)?
- welke hardware zit verder tussen je pc en de gameserver (beperk je to bij jou thuis)?

ICMP verkeer (dat je gebruikt bij ping) heeft een lage prioriteit en wordt daarom sneller gedropt. Het geeft een indicatie van de verbinding, maar het zegt niet alles.

Ik ben het (vaker) eens met @Brahiewahiewa , als het lokaal was had je de spike op alle drie de servers gezien. Mijn voorzichtige conclusie is dat het met de routering door je ISP te maken heeft. Uitsluitsel kan je krijgen door met meerdere pc's te testen (om te zien of je bevindingen consistent zijn).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 07:40
Daarnaast heb ik via opdrachtsprompt een aantal keer een trace uitgevoerd, dit leverde het volgende resultaat op (https://prnt.sc/p0215i). Ook hier zijn uitschieters van 300+ ms te zien.
Het enige wat dit zegt is dat het eerste pakket wat door node 5 als TTL expired is teruggestuurd, er 326 ms over deed om terug te komen. De oorzaak kan van alles zijn. Ook is het beantwoorden van dit soort pakketten iets wat door de CPU van een router gedaan moet worden, en dat heeft vaak een vrij lage prio. Er zijn ook de nodige pakketten voorbij node 5 gekomen, zonder noemenswaardige latency.
traceroute werkt door steeds een serie van 3 pakketten te sturen, met een streeds grotere TTL. Elke hop wordt de TTL verlaagd, als deze op 0 komt stuurt die router een 'TTL expired' terug naar de verzender. Het tijdsverschil tussen het versturen, en het ontvangen van de TTL expired is de tijd die je achter elke node ziet staan. Het is dus geen echte end-to-end meting.

Wat ook van belang is, is je realiseren dat veel high-end netwerk apparatuur zoals in backbones wordt gebruikt normaal geen gigantische buffers hebben. Dergelijke jumps in latency zijn doorgaans veroorzaakt door de end-points (in het geval van traceroute, de router die de TTL expired terugstuurt. Er is een bekende uitzondering daarop: telco apparatuur kan nog wel eens erg grote buffers hebben; en als die door een next-next-finish installatie allemaal wordt toegekend, kan het zijn dat je iets krijgt wat bufferbloat heet. Dat gezegd, dat zie ik iets minder piekering verwachten.

Ik heb de bandbreedte graph van Windows eigenlijk nog nooit betrapt op enige daadwerkelijke steekhoudende informatie, anders dan dat er iets over de lijn gaat...

[ Voor 4% gewijzigd door ijdod op 01-09-2019 19:19 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten18NL
lier schreef op zondag 1 september 2019 @ 10:01:
Aantal vragen:

- wat is je probleem?
- wat is je ISP?
- wat voor abonnement heb je?
- xDSL/kabel/glas?
- wat voor pc heb je (moederbord/OS/nic)?
- welke hardware zit verder tussen je pc en de gameserver (beperk je to bij jou thuis)?

ICMP verkeer (dat je gebruikt bij ping) heeft een lage prioriteit en wordt daarom sneller gedropt. Het geeft een indicatie van de verbinding, maar het zegt niet alles.

Ik ben het (vaker) eens met @Brahiewahiewa , als het lokaal was had je de spike op alle drie de servers gezien. Mijn voorzichtige conclusie is dat het met de routering door je ISP te maken heeft. Uitsluitsel kan je krijgen door met meerdere pc's te testen (om te zien of je bevindingen consistent zijn).
Probleem is lagg tijdens het gamen, soms tot 500ms+ vertraging wat ik dan ook terug zie in het latency grafiekje van azurespeed.

ISP: Solcon

Abonnement voor 50/10 mbit/s DSL

Moederbord: https://nl.hardware.info/product/276628/gigabyte-g1sniper-b6 OS windows 8

Ik begrijp dat de nic in het moederbord ingebouwd zit, lukt me niet om verdere info over mijn 'nic' te vinden.

Ik heb een LAN-verbinding vanaf mijn PC rechtstreeks naar de router (FRITZBOX 7560)
ijdod schreef op zondag 1 september 2019 @ 19:18:
[...]

Het enige wat dit zegt is dat het eerste pakket wat door node 5 als TTL expired is teruggestuurd, er 326 ms over deed om terug te komen. De oorzaak kan van alles zijn. Ook is het beantwoorden van dit soort pakketten iets wat door de CPU van een router gedaan moet worden, en dat heeft vaak een vrij lage prio.
Dat begrijp ik, is alleen een indicatie dat het gedrag wat ik tijdens het gamen waarneem (lagg) ook echt plaatsvind. Zie het terug met tracert/azurespeed latency's grafiekje. Ik probeer nu juist te pinpointen waar het dan wél mee te maken heeft aangezien ik een aantal keer contact heb gehad met mijn ISP en die kan echt niets zien, moet een lokaal probleem zijn (wat mogelijk is veronderstel ik).

Misschien nog wel belangrijk te vermelden: 4 jaar lang behoorlijk stabiel internet gehad, althans geen last gehad van 'random' lagg gedrag gedurende de dag zoals ik dat nu sinds een aantal weken heb.

[ Voor 28% gewijzigd door Maarten18NL op 01-09-2019 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 07:40
@Maarten18NL Je moederbord heeft een i217-V nic (zie ook je 3e screenshot). Dat is een veelgebruikte NIC.

Even voor de duidelijkheid:
Je zegt dat je in-game lag issues hebt. Geeft je game zelf daar enige feedback in, of ervaar je het alleen? Is het ingame ook spikey, of doet het zich bv een half uur lang voor? Zitten er nog andere PC's op je netwerk? Kunnen die bijvoorbeeld bezig zijn met een download?

@Brahiewahiewa Ik basis ben ik het daar wel mee eens, maar het zijn 2 verschillende hosts die (even) afwijken in die grafiek. Die grafiek is overigens in seconden.... De rest van de latency is grotendeels identiek, en best hoog. Af en toe spiken zie ik zelf ook als ik naar diezelfde test ga; maar de baseline is (op het moment van testen) behoorlijk lager, rond de 50ms voor alle Europese hosts in die test.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

ijdod schreef op zondag 1 september 2019 @ 20:11:
...
@Brahiewahiewa Ik basis ben ik het daar wel mee eens, maar het zijn 2 verschillende hosts die (even) afwijken in die grafiek. Die grafiek is overigens in seconden.... De rest van de latency is grotendeels identiek, en best hoog. Af en toe spiken zie ik zelf ook als ik naar diezelfde test ga; maar de baseline is (op het moment van testen) behoorlijk lager, rond de 50ms voor alle Europese hosts in die test.
Kwenie: die azurespeed.com site sucks big time; ik krijg naar de west-europese servers een latency van meer dan 100 ms terwijl ik kan pingen naar andere servers in west-europa met een RTT van ca 20 ms.

Dus het zijn eigenlijk nietszeggende getallen. Helemaal als blijkt dat de game die TS speelt, niet eens op azure gehost wordt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Maarten18NL
ijdod schreef op zondag 1 september 2019 @ 20:11:
@Maarten18NL Je moederbord heeft een i217-V nic (zie ook je 3e screenshot). Dat is een veelgebruikte NIC.

Even voor de duidelijkheid:
Je zegt dat je in-game lag issues hebt. Geeft je game zelf daar enige feedback in, of ervaar je het alleen? Is het ingame ook spikey, of doet het zich bv een half uur lang voor? Zitten er nog andere PC's op je netwerk? Kunnen die bijvoorbeeld bezig zijn met een download?

De game zelf heeft zo nu en dan ook eens laggy servers, dat ervaar je overigens alleen daar is geen directe feedback over vanuit de game.

Ja die azuresite zal wel big time sucken, valt me alleen op dat wanneer ik lagg ervaar in de game ik het terugzie op de grafieken. En vice versa, in het wonderlijke geval dat de game even smooth/lagg-free loopt zie ik die grafieken op azurespeed netjes laag stabiel zijn.

Is er een optie om in windows dataverkeer hogere prio te geven? Kan het dat dat proces gewoon zijn CPU-tijd niet (frequent genoeg) krijgt of iets dergelijks? En ik ben de enige kabelgebruiker, maar heb nog 4 huisgenoten die voornamelijk hun telefoons gebruiken af en toe een laptop. Geen mensen die torrents downloaden of iets dergelijks, 'normaal' telefoon gebruik en af en toe een video op de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-10 22:44

Sinds enkele weken ervaar ik soms lagg tijdens het gamen (PC/kabel). Waar de ping-tijden normaal stabiel 30ms zijn, spiken deze soms 'randomly'. Soms heb ik een aantal uur geen probleem, en dan doet het zich ineens weer een uur voor.
Als het probleem zich een uur voordoet. Is dan gedurende het uur de latency structureel hoog of heb je vaak random spikes?
Maarten18NL schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 09:38:
[...]

De game zelf heeft zo nu en dan ook eens laggy servers,
Het lijkt me beter om de pingtijd of traceroute naar die servers te meten als je lag ervaart.

Waarom gebruik je azurespeed.com als meting en niet de pingtijd of traceroute naar de servers waar je me verbonden bent?
Pagina: 1