Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nice Guy Eddie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:12
Onderstaande afbeelding heb ik de setting bandbreedte op 40mhz staan op de 5ghz. Echter als ik in de WIFI scanner kijk, dan zie ik dat de router alleen gebruik maakt van kanaal 136 (20mhz). Dit blijft ook zo na bijvoorbeeld een halfuur. Is dit een standaard Asus ding of doe ik iets fout? Een 80mhz of 20mhz instelling werkt wel goed.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mWuVaj3.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Nice Guy Eddie op 31-08-2019 17:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
misschien moet je je eens inlezen over DFS ..

vrij lang verhaal kort : je router mag niet zomaar kanaal 136 even opzetten.. hij moet verplicht eerst scannen of hij geen andere dingen kan storen zoals een weerradar.
indien dat wel het geval is moet hij verplicht uitwijken naar een kanaal tussen 36 en 62 (of iets in die lagere regionen)
dat "scannen" van 5ghz is ook precies de reden waarom het lang kan duren alvorens hij gaat uitzenden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nice Guy Eddie
Bedankt voor je reactie. Ik heb heel veel gelezen, en ook een uitgebreide (Engelse) lezing op YouTube gezien over DFS. Asus heeft standaard al de weerradar kanalen niet in de firmware staan. Daarom verdenk ik dat deze niet scanned op de overige kanalen.

Kanaal 136 staat dagen op 20mhz en gaat echt nooit naar 40mhz. Waarom dan in de firmware 40mhz aangeven, terwijl deze dat gewoon nooit gebruikt. Misschien dat dit bij alle Asus firmware het geval is?

[ Voor 3% gewijzigd door Nice Guy Eddie op 31-08-2019 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
als ie DFS kan doen, dan is ie gecertificieerd ervoor ... dat kost centen dus dat zal vast wel goed gaan

maar zet je extension channel eens op geforceerd ? ik vermoed dat ie "lower" of "higher" zal vragen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nice Guy Eddie
Extension channel staat altijd op Auto, kan ik nooit wijzigen.

Als ik 40mhz selecteer, dan kan je control channel 132 of 136 kiezen (de hoogste kanalen). Maar hij zal die twee nooit combineren tot 40mhz. Maar ik kan wel dagen één van de twee op 20mhz draaien zonder problemen. Heel vreemd van Asus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
eens kijken of er geen recentere firmware is ?
zou me raar lijken dat ze geen 80mhz aankunnen , mijn cisco'tjes gebruiken daar 128+132 voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nice Guy Eddie
80mhz lukt wel op dit ding op 3 gedeeltes (36,52,100). De reden dat ik deze niet gebruik is dat mijn buurman een router heeft die telkens hopt op al die kanalen. Ik wil dus liefst helemaal bovenaan (kanaal 132+) zitten om hopelijk nooit last te hebben.

EDIT: Firmware check ik vrijwel wekelijks ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Nice Guy Eddie op 31-08-2019 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Nice Guy Eddie schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 21:34:
Ik wil dus liefst helemaal bovenaan (kanaal 132+) zitten om hopelijk nooit last te hebben.
Wat voor 'last' ervaar je dan precies van dat ene signaal van je buurman? Over het algemeen is het prima om je 5GHz AP zelf het kanaal en bandbreedte te laten bepalen (deels moet de apparatuur dat zelfs verplicht doen, zie opmerking over DFS hierboven).

Puur het feit dat je 1 ander signaal ziet, wil niet zeggen dat je daar ook last van ondervindt. En dat het signaal van je buurman telkens verspringt, zou wel eens kunnen komen omdat jij je kanalen steeds aan het aanpassen bent ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
Cpt.Morgan schreef op zondag 1 september 2019 @ 09:03:
[...]

Wat voor 'last' ervaar je dan precies van dat ene signaal van je buurman? Over het algemeen is het prima om je 5GHz AP zelf het kanaal en bandbreedte te laten bepalen (deels moet de apparatuur dat zelfs verplicht doen, zie opmerking over DFS hierboven).

Puur het feit dat je 1 ander signaal ziet, wil niet zeggen dat je daar ook last van ondervindt. En dat het signaal van je buurman telkens verspringt, zou wel eens kunnen komen omdat jij je kanalen steeds aan het aanpassen bent ;)
eigenlijk precies dit....
als je de buurman zn signaal ziet binnenkomen op rssi -80 is dat bijna nooit in jouw "vaarwater"
die gaan onderling nooit storen hoor

als je de buurman daarintegen tegen -50 ziet binnenkomen, dan is het alsnog niet dat ze elkaar per definitie gaan storen, ze werken beide met versleutelde pakketten dus je krijgt dan hooguit wat minima "transmissie errors" , of zenders die even wachten op vrije zendtijd , te zien wat die zenders van elkaar vinden en hoe ze zijn ingesteld

daarintegen is die 80mhz in mijn ogen wel iets wat je wil hebben ... dat geeft je het "breedste" kanaal om data over te sturen
Pagina: 1