Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-02-2020
Ik ben voor het eerst een soundbar aan het overwegen (tot nu toe altijd Logitech Z333 PC speakers gebruikt, maar nieuwe tv’s hebben geen 3,5 mm meer). Zoals je al gemerkt zult hebben ben ik niet de grootste audiofiel en wil daarom de kosten beperkt houden en ook de buren te vriend houden. Ik ga het aansluiten op een 2019 Samsung UE55RU7440. Ik heb zelf al wat vergelijkingen gedaan en daaruit maak ik op dat ik moet letten op HDMI ARC, Dolby Digital (plus) en DTS. Ik kwam zelf op de Yamaha YAS-108, het merk Teufel (Cinebar 11?) en een Tweaker bood ook de SAMSUNG HW-MS550 tweedehands aan (die heeft helaas alleen geheel geen subwoofer, ook niet intern). Aangezien ik nogal een leek ben dacht ik om het aan jullie voor te leggen.

Apparatuur:
-Samsung 2019 Smart TV UE55RU7440 met Ziggo CI+ module. De TV specs staan hier https://www.samsung.com/be/tvs/uhd-4k-ru7440/UE55RU7440SXXN/ en helaas is DTS niet ondersteund vanuit de TV zelf.
-Xbox One S
-iPhone 7
-iPad 2018

Wat ga ik doen
-4k HDR HEVC films en series bekijken via de ingebouwde mediaspeler van Samsung, via Xbox (maar die ondersteunt HEVC niet goed en crasht) of met behulp van Plex gestreamd vanaf een iMac retina 2014. Deze films hebben vaak TrueHD en DTS HD. Maar soms hebben ze ook nog AC3 of gewone DTS fallback (maar dat laatste ondersteunen Samsungs dus niet). Mij is niet helemaal duidelijk of ik dan simpelweg geen geluid ga horen als er geen AC3 audiospoor in de mkv/mp4 zit.
-Gamen vanaf Xbox One S
-Spotify Connect om rechtstreeks via smartphone of tablet muziek te luisteren

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want loop al dagen te googelen, de pricewatch te doorlopen met allerlei filters, reviews te lezen en audioformaten te googelen maar kan maar geen keuze maken voor maximaal €250 (maar eigenlijk liever veel goedkoper gezien waar ik vandaan kom).

Als ik te lastig ben hoor ik het wel 8)7

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:45
Een soundbar zonder (ingebouwde) subwoofer zou ik links laten liggen i.v.m. het grotendeels ontbreken van de lage tonen.

Aan TrueHD, DTS HD etc. heb je niks aangezien je geen dedicated 5.1 of hoger in huis haalt met een soundbar.

Wanneer je ook regelmatig naar muziek luistert ben je beter af met een goede 2.0/ 2.1 setje. Dit biedt een veel betere stereo ervaring en qua geluidskwaliteit ga je er ook op vooruit vergeleken met soundbars binnen jouw budget.

De Edifier R2000DB is een aanrader met goed geluid en voldoende lage tonen pricewatch: Edifier R2000DB