Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Hoe ziet de moederbord connector er uit?
met ^^ wat is oorzaak en gevolg? Is het tijdens normaal gebruik, of is de pc aangezet met een slecht geplaatste videokaart?
[ Voor 42% gewijzigd door Tens op 31-08-2019 13:41 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Mogelijk is je voeding eerst aan vervanging toe. En kijk onder de heatsink of er niet meer stuk is, voordat je er opnieuw stroom op zet.
Ben eerder bang voor het moederbord, daar is wrs behoorlijk meer stroom doorheen gegaan dan de bedoeling is.HallonRubus schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 13:40:
Mogelijk is je voeding eerst aan vervanging toe.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Ik denk dat het repareren van de gpu vrijwel onmogelijk is maar ik zou zeker weten geen andere gpu in dat moederbord prikken.
Edit : A1 is niet ground maar een sense pin. Hiermee ziet het moederbord of er een kaar in het slot zit.
Er zitten tot 4 sense pinnen op de eerste is voor het detecteren en de anderen bepalen hoeveel lanes er gebruikt worden.
[ Voor 20% gewijzigd door computerjunky op 01-09-2019 15:02 ]
Alle andere componenten zijn in orde, maar de PCI-E van het moederbord heeft wat aanslag. Moederbord wordt al niet meer gebruikt, maar kon wel een GT1030 aansturen.
Ik heb het waterblok eraf gehad en geen schade kunnen zien met het blote oog. Er was een klein beetje corrossie/wateraanslag ca. een centimeter boven de schade aan de connector, en dit is verwijderd met alcohol. De connector is ook schoongemaakt in zoverre mogelijk.
Als er verder geen bijzondere schade aan de kaart is en de connector wél kan worden gerepareerd, dan ben ik best bereid een voeding en moederbord te wagen op het functioneren van deze kaart van zegge €750
Bij dezen nog een foto met punten waarop ik vermoed dat schade is ontstaan, maar naast de connector weet ik het eigenlijk niet zeker.
Erg bedankt voor het meedenken tot nu toe, iedereen

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design
Met een dremeltje de ground boven de pin vrij maken zodat je koper ziet en het geheel opschonen en zo ook boven de A2 en A3.
Vervolgens kan je flinterdunne koper tape proberen en de 3 pins na te maken en solderen aan de vrijgemaakte pc traces erboven. (Als je het al dun genoeg kan vinden)
Of na het vrijmaken een pcie riser kabel kopen en de 3 pins van die kabel aftappen en direct op het pcb solderen op het vrij gemaakte punt.
Hier geb ye dus wel een vertical mount bracket voor nodig in je kast.
En vervolgens de pcb weer afdekken met een soldeer maskeer 'verf'
Beide methode zijn best wel voor gevorderde soldeerders en nog altijd geen garantie dat het gaat werken.
Ik zou er niet aan beginnen maar leef je uit.
mogelijk dat A2 en A3 nog met andere pinnen (bv: B1/2/3 verbonden zijn) zou je ze misschien kunnen missen...
en zonder A1 kan je misschien ook nog wel.. maar zou het sowieso eens goed schoonmaken.. en zeker weten dat er geen sluiting meer tussen de "restanten" van de pinnen zit :-)
404 Signature not found
Even een schema gezocht: net als SMSfreakie zie ik nucomputerjunky schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 19:48:
Als je echt wil en de rest van de kaart is niet defect zie ik 2 manieren.
Met een dremeltje de ground boven de pin vrij maken zodat je koper ziet en het geheel opschonen en zo ook boven de A2 en A3.
Vervolgens kan je flinterdunne koper tape proberen en de 3 pins na te maken en solderen aan de vrijgemaakte pc traces erboven. (Als je het al dun genoeg kan vinden)
Of na het vrijmaken een pcie riser kabel kopen en de 3 pins van die kabel aftappen en direct op het pcb solderen op het vrij gemaakte punt.
Hier geb ye dus wel een vertical mount bracket voor nodig in je kast.
En vervolgens de pcb weer afdekken met een soldeer maskeer 'verf'
Beide methode zijn best wel voor gevorderde soldeerders en nog altijd geen garantie dat het gaat werken.
Ik zou er niet aan beginnen maar leef je uit.
A4 = GND, A1 = prsnt1 en b1-3 zijn ook 12 Volt.
Dus effectief mis je nu één van de vijf connecties voor 12Volt, en A2 mag je gewoon aan A3 'plakken'.
prsnt1 zit met een weerstand aan de 3.3volt, nut daarvan is me niet duidelijk, en het effect is hetzelfde; moederbord wrs gemold.
Maar als er verder geen corrosie is heb ik hoop voor de videokaart.
404 Signature not found
wups dacht uit mijn hoofd dat A1 ground was maar dat is idd de prsnt1_n wat als i het goed heb een pci-e hot plug detect/kaart detectie is. waardoor het moedebord dus weer dat er een gpu in zit.Tens schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 20:05:
[...]
Even een schema gezocht: net als SMSfreakie zie ik nu
A4 = GND, A1 = prsnt1 en b1-3 zijn ook 12 Volt.
Dus effectief mis je nu één van de vijf connecties voor 12Volt, en A2 mag je gewoon aan A3 'plakken'.
prsnt1 zit met een weerstand aan de 3.3volt, nut daarvan is me niet duidelijk, en het effect is hetzelfde; moederbord wrs gemold.
Maar als er verder geen corrosie is heb ik hoop voor de videokaart.
A2 en A3 zijn idd gewoon aan elkaar gelinked. Dat is ook op de foto te zien.
Hier een schema van de PCI-E pin layout, die men al had gevonden: http://www.interfacebus.c...I_Express_16x_PinOut.html
Als ik het goed begrijp is de eerste, redelijk korte pin een Ground en/of PCI-E HotPlug detectie pin. Mogelijk niet de ergste om te missen.
De tweede pin is gelinkt aan 12V toevoer volgens bovenstaande berichten, en computerjunky gaf al een uitleg van twee opties die ik heb om te solderen. Ik kan uit de berichten van Tens en SMSFreakie niet helemaal opmaken wat ik zou moeten doen om na te gaan hoe de tweede pin moet worden hersteld. Kan iemand misschien hier nog wat licht op werpen?
Toegegeven, ik ben een redelijke noob op dit gebied, maar zou het zonde vinden om de kaart van de hand te doen, met iets wat mogelijk te repareren is.
Als iemand zegt: Stuur maar op, ik kan het ding voor je fixen voor X, dan heb ik daar ook oren naar
blijft een hobby project, er is een kans dat de videokaart ok is.Allubz schreef op zondag 1 september 2019 @ 12:45:
Als iemand zegt: Stuur maar op, ik kan het ding voor je fixen voor X, dan heb ik daar ook oren naar
ik zou wel proberen om de ontbrekende power pin te repareren, maar echt dramatisch is het niet als dat niet 100% gaat omdat de capaciteit toch over de andere connectors verdeeld wordt.
Voor zover ik het begrijp: De volledig ontbrekende pin bepaalt samen met prsnt2 het vermogen wat door het moederbord naar de kaart gestuurd wordt. En hier zit mijn grootste onzekerheid; als er iets mis is met de kaart door de kortsluiting en je repareert die connectie, wat gebeurt er dan? Sloop je nog een moederbord? Doe je niks en laat die connectie dus weg, levert het moederbord wrs minder vermogen wat door de aansluitingen direct van de voeding gecompenseerd moet worden (er van uitgaande dat die spanningen worden samengevoegd).
let wel:
Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend