Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-10 16:16
Sinds 2 dagen heb ik een Raspberry Pi 4 en ben nog een complete newbie hier. Ik probeer het ding op te zetten voor mijn Focus stacking opstelling.

Ik heb raspbian stretch gedownload en op een 32gb kaartje geschreven. Het systeem is geupdate:
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
Met nano heb ik een static ip toegekend:
sudo nano /etc/dhcpcd.conf
bovenaan de tekst file staat nu:
interface eth0
static ip_address=192.168.178.50
static routers=192.168.178.1
Verder heb ik nog exfat utils & ftdi drivers geinstalleerd:
sudo apt-get install fuse-exfat exfat-utils
sudo apt-get install libftdi-dev
sudo pip install pylibftdi
Ik heb een dd als backup gemaakt van het kaarjte. Regelmatig heb ik last van dat het scherm zomaar spontaan op blank gaat, ook als ik op dat moment iets aan het doen ben met het ding. Zodra ik op OK klik in het wifi-wachtwoord-venster om verbinding te maken gaat ook het scherm blank :/ De eerste keer had ik uberhaupt geen scherm meer (afgezien van kort het opstartproces). Na een backup terugzetten op het kaartje had ik weer beeld en de tweede keer zie ik precies hetzelfde na intypen wifi-wachtwoord en op ok klikken. Na de eerste reboot had ik nog wel beeld, maar dat verdween vrij snel. Na een tweede reboot had ik een fractie van een seconde de desktop in beeld waarna het beeld weer op zwart ging.

Note: met zwart beeld bedoel ik dat het menu van de monitor zelf zegt: 'No HDMI Cable'. Gaat om een Dell P2715Q. In de micro-HDMI uitgang van de Pi zit een verloopje naar HDMI. De monitor is met een HDMI kabel op dit verloopje aangesloten.

Wie weet wat er mis is? Met google heb ik niks kunnen vinden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ga eerst even in de systeemlogs kijken van je Pi. Want het kan nu van een probleem met de hardware zijn (dat gaat van genoeg voeding tot kabelbreuken in je HDMI kabels en defecte monitor) of een bug in de aansturing van het beeld.

Ervaar je hetzelfde als je niet via de GUI werkt, dus alleen in een TTY (via ctrl+alt+F1-F6) text console?

Logs die je zoal kan bekijken in /var/log:
- Xorg.0.log
- syslog
- kern.log
Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Hero of Time schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 13:17:
Ga eerst even in de systeemlogs kijken van je Pi. Want het kan nu van een probleem met de hardware zijn (dat gaat van genoeg voeding tot kabelbreuken in je HDMI kabels en defecte monitor) of een bug in de aansturing van het beeld.

Ervaar je hetzelfde als je niet via de GUI werkt, dus alleen in een TTY (via ctrl+alt+F1-F6) text console?

Logs die je zoal kan bekijken in /var/log:
- Xorg.0.log
- syslog
- kern.log
'even'? :) Voor mensen met Linuxervaring wel, voor mij niet ;)
Kan het zijn dat het ding te warm wordt? De CPU wordt gloeiend heet zonder dat ik veel meer doe dan heel simpele dingen met een paar procent load zoals te zien in de taskmanager. Net wilde ik een 2 MB zip downloaden. In Chromium wilde ik een nieuwe map maken en instant met de muisklik om het te bevestigen gaat het scherm op zwart.

Voeding is overigens een Anker 4-poort USB hub met 2.4 A per poort.

@Hero of Time Ik heb de LOG files gekopieerd naar een windows pc. Is een megabyte aan plain tekst. Wat raad je aan? Het is nogal veel namelijk ;)

[ Voor 6% gewijzigd door nielsgeode op 31-08-2019 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Te warm kan zeker een ding zijn. In wat voor behuizing zit je Pi, als die ergens in zit? Kan je de CPU zo zien, of zit er nog iets van een heatsink op?

De logs lees je, waarbij je gaat zoeken naar zaken rond de tijden dat je scherm zwart werd. Foutmeldingen en waarschuwingen worden eigenlijk altijd wel weggeschreven, dus daar let je ook op tijdens het lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Hero of Time schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 15:06:
Te warm kan zeker een ding zijn. In wat voor behuizing zit je Pi, als die ergens in zit? Kan je de CPU zo zien, of zit er nog iets van een heatsink op?

De logs lees je, waarbij je gaat zoeken naar zaken rond de tijden dat je scherm zwart werd. Foutmeldingen en waarschuwingen worden eigenlijk altijd wel weggeschreven, dus daar let je ook op tijdens het lezen.
Heatsinks heb ik wel besteld maar zijn nog niet binnen. Ding zit in de bodem van een 3D-geprinte plastic behuizing en staat zonder cover op mijn bureau. Alles is dus zo te zien en niks is bedekt, nog geen heatsink dus. Ik heb een heatsink in China besteld maar die is er nog niet. Straks komt als het goed is met de post een 40mm noctua (eigenlijk voor een SAS kaart bedoelt), die zal ik s aansluiten en in de buurt plaatsen voor de koeling. Geen elegante oplossing, maar voor tijdelijk werkt het :)

Mijn laserthermometer meet een graad of 50 op de CPU zelf.

[ Voor 4% gewijzigd door nielsgeode op 31-08-2019 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Even snel zoeken geeft temperaturen die kunnen oplopen tot 80°C. Nieuwere firmware zou dat moeten veranderen. Had je al alle updates geïnstalleerd zodat ook de firmware is bijgewerkt?

Welke temperatuur geeft het systeem zelf aan? Dat kan je ook relatief makkelijk opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
De nieuwe firmware was denk ik nog niet geinstalleeerd. Heb een sudo rpi-update gedaan en het lijkt erop alsof er daadwerlijk een nieuwe versie draait. Ik heb niet kunnen vinden hoe je de temperaturen uitleest. Er draait nu een 40mm noctua direct boven de cpu en mijn lasergun meet nu 35 graden.

Heb nog geen blank screens gezien, alleen een aantal keer het scherm wat voor een seconde zwart wordt en dan weer beeld geeft, soms met een frequentie van 1 Hz een tiental seconden achter elkaar.

Sorry als ik een nieuw topic hiervoor moet openen, maar dit vind ik netter dan heel veel topcis openen. Heb geprobeerd om Simple Stackshot Controller werekend te krijgen maar krijg als ik SimpleStackShotCtrl.bsh probeer te runnen:
sudo ./SimpleStackShotCtrl.bsh
./SimpleStackShotCtrl.bsh: 1: ./SimpleStackShotCtrl.bsh: #/bin/bash: not found
props file empty
Een
sudo apt-get install bash
geeft: bash is already the newest version (5.0-4).

Enig idee wat hier mis gaat?

[ Voor 21% gewijzigd door nielsgeode op 31-08-2019 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilko990
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Temperatuur kun je opvragen met: 'vcgencmd measure_temp'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
nielsgeode schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 17:52:
maar krijg als ik SimpleStackShotCtrl.bsh probeer te runnen:

[...]

Enig idee wat hier mis gaat?
Niet helemaal. Er lijkt een typo in die 'SimpleStackShotCtrl.bsh' te zitten. De shebang is '#/bin/bash', maar dat moet '#!/bin/bash' zijn.
Alleen zonder geldige shebang zou dat script door /bin/sh uitgevoerd moeten worden, en die wordt geacht een regel die begint met een # als commentaar te beschouwen, en dus te negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Mijzelf schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 19:33:
[...]

Niet helemaal. Er lijkt een typo in die 'SimpleStackShotCtrl.bsh' te zitten. De shebang is '#/bin/bash', maar dat moet '#!/bin/bash' zijn.
Alleen zonder geldige shebang zou dat script door /bin/sh uitgevoerd moeten worden, en die wordt geacht een regel die begint met een # als commentaar te beschouwen, en dus te negeren.
Dit staat er in SimpleStackShotCtrl.bsh
#/bin/bash
export LD_LIBRARY_PATH=/usr/local/lib:$LD_LIBRARY_PATH
rmmod ftdi_sio
rmmod usbserial
java -jar StackShotCtrl.jar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je .bsh bestand is geen bash ding, maar staat voor Bean Shell. Iets wat voor Java gebruikt wordt. Wat er in staat zou gewoon sh of bash uitvoerbaar moeten zijn. Zoals hierboven is gezegd, regels die beginnen met een # zouden genegeerd moeten worden omdat het als commentaar wordt gebruikt, of op de eerste regel als shebang om de interpreter aan te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Hero of Time schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 20:10:
Je .bsh bestand is geen bash ding, maar staat voor Bean Shell. Iets wat voor Java gebruikt wordt. Wat er in staat zou gewoon sh of bash uitvoerbaar moeten zijn. Zoals hierboven is gezegd, regels die beginnen met een # zouden genegeerd moeten worden omdat het als commentaar wordt gebruikt, of op de eerste regel als shebang om de interpreter aan te geven.
Betekent dat dat ik die eerste regel gewoon uit het script kan halen en kijken of het dan wel werkt?

@Hero of Time kan het voor het runnen nog uitmaken in welke directory ik SimpleStackShotController plaats?

[ Voor 8% gewijzigd door nielsgeode op 01-09-2019 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nielsgeode schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 20:11:
[...]

Betekent dat dat ik die eerste regel gewoon uit het script kan halen en kijken of het dan wel werkt?

@Hero of Time kan het voor het runnen nog uitmaken in welke directory ik SimpleStackShotController plaats?
Gezien wat het aanroept, wel. Want als het niet de .jar kan vinden naast waar je 't hebt staan, zal 't niets doen op twee modules na uit het geheugen verwijderen.

Maar zoals je zelf eerder al opmerkte, hoort deze vraag eigenlijk niet in dit topic. Het ging hier oorspronkelijk over uitvallend beeld van je Pi 4. Heb je daar nog steeds last van? Hoe is de temperatuur nu, als je deze van het systeem opvraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-10 22:43

Rmg

nielsgeode schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 13:22:
[...]

Voeding is overigens een Anker 4-poort USB hub met 2.4 A per poort.
Sowieso al niet genoeg.
in plaats van 5 V bij 2 A als redelijk uitgangspunt (2,5 A bij de 3 B+) wordt nu 5 V @ 3 A op de USB-C ingang aanbevolen; we moeten de Raspberry Pi 4 dus met een dikke 15 W voeren.
Er is een firmware fix voor de heat issues van de pi 4. Daar moet je 'rpi-update' voor uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Rmg schreef op zondag 1 september 2019 @ 12:11:
[...]

Sowieso al niet genoeg.

[...]

Er is een firmware fix voor de heat issues van de pi 4. Daar moet je 'rpi-update' voor uitvoeren.
Ik heb geen 'HDMI no Signal' meer gezien. Een sterkere voeding heb ik (nog) niet. Ga ik zeker naar kijken. In principe zou elke USB-C voeding die voldoende vermogen levert moeten werken toch?

Ik heb nog wel random dat mijn scherm flikkert (even uit en aan gaat).

Temp's zonder 40mm fan zitten rond de 50C idle en met fan 40C idle.

Edit: deze Anker lijkt me wel wat. Wat denken jullie?

[ Voor 10% gewijzigd door nielsgeode op 01-09-2019 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom een multi-poort lader ipv een officiële voeding voor de Pi 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Hero of Time schreef op zondag 1 september 2019 @ 13:35:
Waarom een multi-poort lader ipv een officiële voeding voor de Pi 4?
Dan heb ik op die plek nog andere poorten over om dingen aan de lader te leggen. Vind ik praktisch en netter omdat je dan minder stopcontacten gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Daar is een stekkerblok voor uitgevonden. ;) Maar de meeste met een Pi hebben 'm op een plek liggen dat uit 't zicht is, waar je dus ook vaak geen telefoon neerlegt om op te laden.

Houd er hoe dan ook rekening mee dat zodra je meer apparaten op zo'n lader aansluit, de levering van stroom per poort minder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Hero of Time schreef op zondag 1 september 2019 @ 14:18:
Daar is een stekkerblok voor uitgevonden. ;) Maar de meeste met een Pi hebben 'm op een plek liggen dat uit 't zicht is, waar je dus ook vaak geen telefoon neerlegt om op te laden.

Houd er hoe dan ook rekening mee dat zodra je meer apparaten op zo'n lader aansluit, de levering van stroom per poort minder wordt.
Volgens mij kan deze gelijktijdig 3A op de C-poort met 2.4A per poort op de andere 4 poorten :) Daarom issie ook bijna 40 euro ;)

En dat stekkerblok: ik heb al een stekkerblok liggen, ik heb gewoon véél apparaten in die hoek van de kamer staan. Eigenlijk wil ik dit stekkerblok nog eens aanschaffen, maar de prijs is nogal hoog...

Woensdag komt de nieuwe USB-C voeding binnen als het goed is. Tot die tijd laat ik het even rusten, daarna zal ik met een update komen.

@Hero of Time
Update: Vandaag officiele Pi-voeding binnengekregen. Beeld doet nog steeds bijzonder vreemd. Wat nu?

[ Voor 39% gewijzigd door nielsgeode op 06-09-2019 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Bump:
Reichelt heeft me vandaag verzocht de oude Pi terug te sturen. Volgende week ergens komt die daar aan, wordt dan eerst uitgebreid getest waarna bekeken wordt of er een nieuwe mijn kant op gaat. Al met al is de verwachting dat ik nog eens 2 tot 3 weken zonder Pi zit. Lekkere service dit.

Eigenlijk wilde ik een nieuwe bestellen en dan gewoon later een terugbetaling voor de oude pi + de oorspronkelijke verzendkosten ontvangen. Echter, als ik een nieuwe bestel krijg ik de oorspronkelijke verzendkosten niet terug. Wettelijk mag het vast. Is het nogal onredelijk? Ik vind van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-10 23:11

DataGhost

iPL dev

Je kan natuurlijk kaarsvet in je auto gooien omdat dat ook brandt en je dat "nog had liggen" (netter vond dan een jerrycan benzine halen) of je kan erin gooien wat gevraagd wordt. Je Anker-ding is een lader, geen power supply. Een lader is doorgaans niet gebouwd om snel sterk wisselende loads te poweren zonder dat de spanning inkakt, en een Pi is niet gebouwd om aan een traag reagerende supply te hangen. YMMV natuurlijk, het zou kunnen zijn dat je een "goede" hub of powerbank hebt, maar dat is allemaal niet gegarandeerd. Met "vcgencmd get_throttled" zou je dat als het goed is moeten kunnen zien (0x50000 of 0x50005 is sowieso foute boel), en om te checken kan je een multimeter aan +5V en GND hangen om te kijken wat voor spanning daar op staat. Daar moet 5V +/- 5% op staan, zowel idle als onder load, en ook tijdens de overgangen daartussen.

Edit: dat regeltje gemist dat je ondertussen een officiele voeding hebt geprobeerd 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door DataGhost op 16-09-2019 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
DataGhost schreef op maandag 16 september 2019 @ 22:13:
Je kan natuurlijk kaarsvet in je auto gooien omdat dat ook brandt en je dat "nog had liggen" (netter vond dan een jerrycan benzine halen) of je kan erin gooien wat gevraagd wordt. Je Anker-ding is een lader, geen power supply. Een lader is doorgaans niet gebouwd om snel sterk wisselende loads te poweren zonder dat de spanning inkakt, en een Pi is niet gebouwd om aan een traag reagerende supply te hangen. YMMV natuurlijk, het zou kunnen zijn dat je een "goede" hub of powerbank hebt, maar dat is allemaal niet gegarandeerd. Met "vcgencmd get_throttled" zou je dat als het goed is moeten kunnen zien (0x50000 of 0x50005 is sowieso foute boel), en om te checken kan je een multimeter aan +5V en GND hangen om te kijken wat voor spanning daar op staat. Daar moet 5V +/- 5% op staan, zowel idle als onder load, en ook tijdens de overgangen daartussen.
Inmiddels had ik ook een officiele Pi-voeding gehaald en deze gaf dezelfde problemen. Inmiddels heb ik een nieuwe Pi die prima werkt (afgezien van software-issues waar ik een nieuw topic voor geopend heb).

Overigens protesteer ik als chemicus tegen de vergelijking benzine / kaarsvet. :P Als die vergelijking opgaat dan mag elke voeding met welke spanning dan ook gebruikt worden als vervang voor de officiele Pi-voeding :+

[ Voor 8% gewijzigd door nielsgeode op 16-09-2019 22:20 ]

Pagina: 1