Sinds 2 dagen heb ik een Raspberry Pi 4 en ben nog een complete newbie hier. Ik probeer het ding op te zetten voor mijn Focus stacking opstelling.
Ik heb raspbian stretch gedownload en op een 32gb kaartje geschreven. Het systeem is geupdate:
De eerste keer had ik uberhaupt geen scherm meer (afgezien van kort het opstartproces). Na een backup terugzetten op het kaartje had ik weer beeld en de tweede keer zie ik precies hetzelfde na intypen wifi-wachtwoord en op ok klikken. Na de eerste reboot had ik nog wel beeld, maar dat verdween vrij snel. Na een tweede reboot had ik een fractie van een seconde de desktop in beeld waarna het beeld weer op zwart ging.
Note: met zwart beeld bedoel ik dat het menu van de monitor zelf zegt: 'No HDMI Cable'. Gaat om een Dell P2715Q. In de micro-HDMI uitgang van de Pi zit een verloopje naar HDMI. De monitor is met een HDMI kabel op dit verloopje aangesloten.
Wie weet wat er mis is? Met google heb ik niks kunnen vinden.
Ik heb raspbian stretch gedownload en op een 32gb kaartje geschreven. Het systeem is geupdate:
Met nano heb ik een static ip toegekend:sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
Verder heb ik nog exfat utils & ftdi drivers geinstalleerd:sudo nano /etc/dhcpcd.conf
bovenaan de tekst file staat nu:
interface eth0
static ip_address=192.168.178.50
static routers=192.168.178.1
Ik heb een dd als backup gemaakt van het kaarjte. Regelmatig heb ik last van dat het scherm zomaar spontaan op blank gaat, ook als ik op dat moment iets aan het doen ben met het ding. Zodra ik op OK klik in het wifi-wachtwoord-venster om verbinding te maken gaat ook het scherm blanksudo apt-get install fuse-exfat exfat-utils
sudo apt-get install libftdi-dev
sudo pip install pylibftdi

Note: met zwart beeld bedoel ik dat het menu van de monitor zelf zegt: 'No HDMI Cable'. Gaat om een Dell P2715Q. In de micro-HDMI uitgang van de Pi zit een verloopje naar HDMI. De monitor is met een HDMI kabel op dit verloopje aangesloten.
Wie weet wat er mis is? Met google heb ik niks kunnen vinden.