Toon posts:

Nieuw werkgeheugen gekocht werkt niet?

Pagina: 1
Acties:

• Thewisbone
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 19:22
Hallo,

Ik heb de volgende set up:

ASUSTeK COMPUTER INC. P8Z77-M PRO
GTX 970
2 x 4gb Ballistix Tactical LP 1600Mhz werkgeheugen.

Nu zit ik met het volgende probleem, ik heb nog eens 2 x 4gb reepjes gekocht, van een mede tweaker. precies dezelfden als die er nu in heb zitten. zo dat ik dan 16GB werkgeheugen heb.

Maar als ik die er bij in doe, dan wil de computer niet doorstarten. hij lijkt het te doen maar het beeld blijft zwart en de computer valt na zoveel seconden/minuten uit.

Ook brand het ''mem ok'' knopje rood. dus ik daar op drukken. maar heeft ook niet geholpen. heb de stickjes al goed aangedrukt. maar dat is het ook niet.

Even voor de goede orde, computer loopt wel gewoon normaal als ik de nieuwe geheugen bankjes er uit haal.

Wie helpt mij uit de brand?!

Groetjes.

[Voor 7% gewijzigd door Thewisbone op 30-08-2019 23:15]

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20:59
Heb je ze werkend gezien voordat je ze kocht? Probeer de nieuwe geheugenreepjes los, per stuk, in verschillende geheugenbanken in je computer.

Als dat helemaal niet werkt, dan heb je waarschijnlijk kapotte reepjes gekocht.

The devil is in the details.

• Prx
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 22:52

Prx

⭐⭐⭐⭐⭐

Haal jouw originele reepjes er even uit en plaats deze er voor in de plaats. Als hij dan wel gewoon opstart zou dit kunnen duiden op een probleem met de banken op je moederbord.

Om dat te testen haal je deze nieuwe reepjes er dan weer uit en zet je jouw goede, werkende reepjes in de andere 2 banken op je moederbord. Start hij dan goed op dan weet je dat de bankjes wel goed zijn en het misschien toch de reepjes zijn.

Zo moet je even wat dingen gaan uitsluiten.

• Thewisbone
Het de tweaker op zijn woord vetrouwd, daar zal het niet aan liggen. ik zal morgen avond het één en andere proberen. hele computer is ook zowat 2e hands behalve de behuizing en voeding.

• Hahn
Thewisbone schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 23:19:
Het de tweaker op zijn woord vetrouwd, daar zal het niet aan liggen.
Eerlijke tweaker of niet, de kans is er natuurlijk gewoon dat één of beide reepjes kapot zijn.

• Thewisbone
Morgen maar even uitproberen, als jullie nog tips/tricks hebben hoor ik het nog graag. dan kan ik die morgen gelijk toepassen.

• Hahn
Reepje 1 in elke bank proberen (geen andere reepjes in de andere banken). En daarna reepje 2 in elke bank proberen. Daarmee beginnen en dan zie je vanzelf of het aan 1 of beide reepjes ligt, of dat het misschien aan de bank(en) ligt.

[Voor 3% gewijzigd door Hahn op 30-08-2019 23:25]

• Umbrah
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 23:01

Umbrah

The Incredible MapMan

Als het exact dezelfde (ook voltage) reepjes zijn, dan is de 'een voor een testen'-methode (4x testen, een reepje per keer) een goede, en zo voorzichtig opbouwen. Het zou gewoon kunnen dat deze combo (DDR3L is een kieskeurig soort energiezuinig chippie...) gewoon niet werkt/niet op de QVL van je bord staat...

• Hahn
Umbrah schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 23:32:
Als het exact dezelfde (ook voltage) reepjes zijn, dan is de 'een voor een testen'-methode (4x testen, een reepje per keer) een goede, en zo voorzichtig opbouwen. Het zou gewoon kunnen dat deze combo (DDR3L is een kieskeurig soort energiezuinig chippie...) gewoon niet werkt/niet op de QVL van je bord staat...
Het moederbord lijkt gewoon DDR3 te gebruiken en de geheugenreepjes zijn zo te zien ook standaard DDR3 (weliswaar Low Profile, maar niet Low Voltage), dus ik volg niet helemaal waarom je DDR3L noemt?

Haal je Low Profile en Low Voltage door elkaar of mis ik iets? :)

[Voor 4% gewijzigd door Hahn op 30-08-2019 23:39]

• Jumpman
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 23:06
Voltage is ook niet altijd zuiver, ik heb dit soort RAM weleens aan de praat gekregen (ook met vier, waar twee gewoon wel normaal werkte), door het voltage iets te verhogen in de BIOS. Dit is natuurlijk niet zonder risico.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Thewisbone
Het zijn precies dezelfde als je naar mijn profiel gaat en dan zie de 1e review , en 2 daar onder de oud en zelfs met foto nog.

• Theodoor v B
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 05-12 11:35
Hey, naar om te horen dat het niet werkt. Maar dat gaan we oplossen.
Wat van het bovenstaande heb je geprobeerd?
-Een voor een testen?
-Mijn set apart testen in dezelfde slots als waar de andere set wel in werkt?
-Voltage iets verhogen, mijn set heeft een tweede XMP met 1,5V dus tot dat voltage is veilig?!
Verder zou je kunnen proberen:
-De command rate op 2 zetten, meestal als alle 4 de banken in gebruik zijn is dit nodig.
-De secundaire en tertiare timings iets(1) verhogen, de FAW 4

PS, ik zag dat de andere set een iets ander type nummer heeft, misschien zijn er verschillen zijn in de specs
PS, ik heb deze set ook samen met de andere 16GB die ik nog heb samen gedraaid, dus 24GB totaal
PS, mocht het uiteindelijk niet lukken mag je ze terug sturen en krijg je je geld terug

[Voor 12% gewijzigd door Theodoor v B op 31-08-2019 12:04]

• Theodoor v B
Hahn schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 23:37:
[...]

Het moederbord lijkt gewoon DDR3 te gebruiken en de geheugenreepjes zijn zo te zien ook standaard DDR3 (weliswaar Low Profile, maar niet Low Voltage), dus ik volg niet helemaal waarom je DDR3L noemt?

Haal je Low Profile en Low Voltage door elkaar of mis ik iets? :)
De reepjes zijn wat type nummer betreft niet exact gelijk, maar ze zouden wel dezelfde specs kunnen hebben
De van mij gekochte reepjes zijn wel Low Voltage.
Hebben 2 XMP profielen een met 1,35V en een met strakkere timings met 1,5V

• Theodoor v B
Ik heb gecheckt op de site van Crucial:

https://eu.crucial.com/eu...rade-for/ASUS/p8z77-m-pro

Daar staan ze niet op de compatibility lijst.

Bij ASUS staan ze ook niet in de lijst:

https://www.asus.com/Motherboards/P8Z77M_PRO/HelpDesk_QVL/

Dit betekend niet per se, zoals je al weet dat ze niet kunnen werken, echter alle bankjes vol geeft wel een zwaardere belasting op processor en MB

Welke processor zit er eigenlijk op?
En kun je je bios instellingen posten, heb in een review op HardOCP gezien dat het best uitgebreid is?!

[Voor 13% gewijzigd door Theodoor v B op 31-08-2019 16:33]

• Thewisbone
Mijn specs:

Intel Core i5 3550
ASUSTeK COMPUTER INC. P8Z77-M PRO
GTX 970
2 x 4gb Ballistix Tactical LP 1600Mhz
1 SSD 120gb, 1tb 3,5'' hdd,1 500gb hdd 2,5''
Windows 10
Fractal Design Focus G - Midtowermodel
Cooler Master G450M - Voeding

Ik zal zo weer even wat ram stickjes er in steken ;)

• Thewisbone
Huh, ik doe ze er nu in, en hij start in 1 keer door.

Paar keer herstart, lijkt zo ver goed te werken.

• Theodoor v B
Super, dat is een n pak van m'n hart.
Veel plezier er mee.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee