Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag nieuwe build voor een klant in elkaar gezet

3900x
2080 rtx super
x570 aorus elite
Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3200 - [CMK32GX4M2B3200C16]

Zag zelf al dat de boot erg lang duurde, ook elke keer cmos information cleared -> BIOS reset
XMP werkt dus in geen geval, blijft mem terug clocken naar 2066 ipv 3200

Volgens google & reddit heel wat gekende problemen maar niemand met een echte fix.
Mem is ondersteund volgens lijst van mobo...

Booten kan 1min30sec duren, erg jammer deze zaak.
Normaal build ik geen AMD setups, toch maar geprobeerd voor deze klant maar nu al spijt van.

Iemand nog tips/tricks?

https://forums.overclocke...-bios-resetting.18859692/

Ik zit ook op nieuwste BIOS dus dat heeft ook niet geholpen

Alvast bedankt

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2019 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazerK
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-09 17:24
Hier ook een X570 met een 3700x en Kingston HyperX Fury RAM en updated BIOS.
Geen boot issues, in circa 8 seconden staat Win10 op het scherm.
Lees veel boot issues en het ik zou toch (puur gevoelsmatig) eens andere RAM reepjes plaatsen/proberen. Mobo's kunnen nogal kieskeurig zijn daarin.
Anders zoveel mogelijk proberen barebone de pc starten (zonder USB/aansluitiingen randapparatuur etc.)
Issue lijkt niet CPU related te zijn...

[ Voor 3% gewijzigd door BazerK op 30-08-2019 23:45 ]

Slechts de onwetende wordt kwaad, de wetende verstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-09 21:19
Ik heb dezelfde setup maar dan met een setje met 2 x 8GB crucial ballistic. Geen enkel probleem met lange boot. Meer mensen lijken problemen te hebben met Cosair vengeance reepjes.

Je zou i.p.v. XPM te gebruiken de geheugen settings even manual in de bios kunnen configureren.
Dit schijnt bij een aantal mensen het lange boot probleem op te lossen.

[ Voor 16% gewijzigd door snakeye op 31-08-2019 14:09 ]

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:20
Ik heb verhalen gehoord over verlengde posts door geheugen training. Dus ik gok ook op geheugen.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
snakeye schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 09:11:
Ik heb dezelfde setup maar dan met een setje met 2 x 8GB crucial ballistic. Geen enkel probleem met lange boot. Meer mensen lijken problemen te hebben met Cosair vengeance reepjes.

Je zou i.p.v. XPM te gebruiken de geheugen settings even manual in de bios kunnen configureren.
Dit schijnt bij een aantal mensen het lange boot probleem op te lossen.
Heb je hier een linkje van? Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:12

jgj82

Ja, maar = nee

@Verwijderd Zet de geheugenspanning eens handmatig op de voorgeschreven setting (1.35V?) met geactiveerd XMP profiel? Bij mijn Aorus X570 Master helpt dit prima. Boottijd inderdaad ca 8 seconden van een M.2. SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdhoe
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 21:25
Zelfde mobo en cpu en de mijne boot binnen de 10 sec.
Geheugen training problemen had ik ook. Moest ook manueel het voltage en geheugen multiplier instellen. In mijn geval dus 32x & 1.35v. Zet ook het XMP profiel aan om de juiste timings te hebben. Heb trouwens 4x 8GB Crucial Ballistix Sport LT 3200mhz.
Sinds de laatste beta bios zijn de manuele geheugen settings niet meer nodig. Ik draai nu versie F5d (hier te vinden: https://forums.tweaktown....1-gigabyte-beta-bios.html)

Andere settings die het booten versnellen: CSM uitzetten, Fastboot aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-09 21:19

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd Ram modules in bankje 2en4 vanaf cpu ?(A2-B2)
Chipset drivers up-to-date, BIOS up-to-date ?
Anders technische ondersteuning vragen van @AORUS – GIGABYTE

[ Voor 16% gewijzigd door Hackus op 01-10-2019 19:36 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hackus schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 19:35:
@Verwijderd Ram modules in bankje 2en4 vanaf cpu ?(A2-B2)
Chipset drivers up-to-date, BIOS up-to-date ?
Anders technische ondersteuning vragen van @AORUS – GIGABYTE
Up 2 date allemaal,
Gigabyte gaf een antwoord dat ze momenteel problemen ervaren met deze combinaties. Het net staat er vol van met deze long boot problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AORUS – GIGABYTE
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 12:47

AORUS – GIGABYTE

Bedrijfsaccount AORUS - GIGABYTE
Verwijderd schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 23:06:
[...]

Up 2 date allemaal,
Gigabyte gaf een antwoord dat ze momenteel problemen ervaren met deze combinaties. Het net staat er vol van met deze long boot problemen
Hoi Kozee,

Mocht je nog problemen ervaren horen we dat graag?

Groetjes,

AORUS - GIGABYTE Benelux Team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hoi! Via Google hier terecht gekomen :)

Gisteren nieuw systeem in elkaar gezet:

X570 I AORUS PRO WIFI
Ryzen 3700x
MSI RTX 2070
Corsair SF600 watt
cmk32gx4m2b3200c16 (Corsair 2x16gb DDR 3200)

Gisteravond alles zonder problemen ingesteld. Vanochtend BIOS ingedoken om e.e.a. in te stellen en geheugen op XMP1 gezet (1600mhz-16-18-18-36 @ 1.35volt), is standaard.

Start prima op, maar knalt mij direct BF5 uit. Later ook 2x een BSOD. Jaren geleden dat ik dat voor het laatst had! Eerst BIOS update gedaan van F3 naar F6b. Hielp niet. Toen voor de grap het geheugen op stock gezet, en nu helemaal geen problemen meer en net zonder vastloper 2 uur BF5 gespeeld. Máár geheugen loopt dus ruim onder spec!

Volgens de QVL wordt hij wel ondersteudn, maar wel alleen in 1 slot? Kan dat er wat mee te maken hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oppeqvBJeRh2aouAjLmiST7W/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepieMax
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 31-08 19:41
Hier ook vandaag een nieuw systeem in elkaar gezet, X570 AORUS ELITE met een 3700x en corsair vengeance 3200 MHz ram. Alles geprobeerd met XMP instellingen, handmatig voltages en timings instellen en het flashen van de nieuwste bios. Tot nu toe heeft nog niks gewerkt. Alles op standaard instellingen werkt wel stabiel maar levert toch aanzienlijk mindere framerates op in games, jammer dit.

[ Voor 4% gewijzigd door PepieMax op 01-11-2019 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@PepieMax veel X570 moederborden hebben problemen met Corsair RGB ram, en ook LPX. ook zijn er problemen met UEFI met Nvidia kaarten om überhaupt te kunnen in postscreen/booten. dit laatste kun je verhelpen door met een oud kaartje of AMD kaart UEFI te 'activeren' en te kunnen booten. (oa Asus X570 Tuf gaming x.)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepieMax
@Hackus Is er de consensus dat het gebruik van bijvoorbeeld Crucial Ballistix tot betere resultaten leidt? Ik heb namelijk nog de mogelijkheid om deze ram retour te doen en een andere set te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06:59
Okasha schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 21:10:
Hoi! Via Google hier terecht gekomen :)

Gisteren nieuw systeem in elkaar gezet:

X570 I AORUS PRO WIFI
Ryzen 3700x
MSI RTX 2070
Corsair SF600 watt
cmk32gx4m2b3200c16 (Corsair 2x16gb DDR 3200)

Gisteravond alles zonder problemen ingesteld. Vanochtend BIOS ingedoken om e.e.a. in te stellen en geheugen op XMP1 gezet (1600mhz-16-18-18-36 @ 1.35volt), is standaard.

Start prima op, maar knalt mij direct BF5 uit. Later ook 2x een BSOD. Jaren geleden dat ik dat voor het laatst had! Eerst BIOS update gedaan van F3 naar F6b. Hielp niet. Toen voor de grap het geheugen op stock gezet, en nu helemaal geen problemen meer en net zonder vastloper 2 uur BF5 gespeeld. Máár geheugen loopt dus ruim onder spec!

Volgens de QVL wordt hij wel ondersteudn, maar wel alleen in 1 slot? Kan dat er wat mee te maken hebben?

[Afbeelding]
Ff xmp aanzetten en dan je geheugen wat lager in de frequentie zetten. Waarschijnlijk net instabiel op 3200c16, verlagen naar 2933 en kijken of hij dan wel stabiel is

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Hi! Thanks voor je reacties!

@PepieMax ik raad je aan naar het forum van overclock.net te gaan. https://www.overclock.net...us-owners-thread-334.html daar had ik de boel zo aan de praat :) Gisteren is trouwens een nieuw bios uitgekomen voor alle GA X570 moederborden. F10x

Bij mij draait het nu. Het schijnt dat de GA X570 problemen icm Corsair vooral voorkomen met version 4.32. Zij raden daar 2 stappen aan. Stap 1 is XMP1 profiel instellen en dan handmatig voltage op 1.35v zetten. (Het schijnt dat soms XMP profiel niet goed wordt doorgezet en timings wel strakker komen, maar voltage op 1.20 volt blijft.

Deze actie hielp bij mij niet.

De volgende actie was om de TRC waarde van 54 naar 55 te zetten. Dat heeft bij mij alle instabiliteitsproblemen op de hoge mhz opgelost. Dus gisteravond 2 uur BF5 en 1 uur lang MEMTEST86 gedraaid zonder enige problemen.

Ik ga nu flashen naar nieuwe BIOS. Daar zit namelijk ook weer de nieuwe AMD firmware in. Lijkt wel de moeite waard te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

PepieMax schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 23:17:
@Hackus Is er de consensus dat het gebruik van bijvoorbeeld Crucial Ballistix tot betere resultaten leidt? Ik heb namelijk nog de mogelijkheid om deze ram retour te doen en een andere set te bestellen.
Yep, en RAM in bankje 2en4 vanaf CPU(A2-B2)
Het zgn Micron E-Die RAM met code AES, AET en EEAK hebben geen last.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepieMax
@Okasha Je bent een topper, al het voorgaande had ik ook al geprobeerd maar het lijkt erop dat die TRC naar 55 zetten het verschil heeft gemaakt. Zal het nog wel langer moeten testen maar tot nu toe is het stabiel tijdens gamen in ieder geval. @Hackus ook bedankt voor je input mocht ik uiteindelijk alsnog ander ram nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
@PepieMax Top dat het nu werkt! Ik heb nu dat F10 bios geladen. Let op, er zijn mensen die er problemen mee hebben, lijkt te maken te hebben met de nvidia GTX1xxx reeks en/of geluidskaart in PCI-E slot. Bij mij draaide hij meteen goed.

MEMTEST gedraaid zonder aanpassingen (gewoon XMP1), en werkte out-of-the-box goed. Wat bleek alleen, in CPU-Z gaf gij voor de TRC waarde 75(!) aan. Op 54 gezet, error bij MEMTEST, op 55 draaide hij weer als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-09 15:03
Hai allemaal, ik weet dat dit een oud topic is maar vroeg me af hoe het tegenwoordig zit met Corsair ram en dit moederbord (en ryzen 7 3700x) Heb de ram namelijk net alvast besteld omdat het in de aanbieding was (Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16_) maar zie nu dus onder andere via dit topic dat er problemen mee zijn geweest samen met dit moederbord (of met het volledige x570 platform?) Weet iemand of dat al opgelost is inmiddels? Of doet corsair ram zoals deze het nog steeds niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderbk
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23-07 15:51
@TMCThomas Ik zit momenteel ook met m'n handen in het haar met de Aurus elite x570 en Vengeance LPX 3200 ( Ryzen 7 3700x) Constant bsod's, en chromium die me er uit knalt. XMP profiel gedeactiveerd BIOS geupdate niks mocht baten dus zojuist maar een memtest gedaan meer dan 600 errors! dus deze week m'n stickies omruilen naar ballistix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
Oei dat klink niet goed, zou je misschien is achterop de ram stick kunnen kijken welke versie van de ram je hebt? Benieuwd of we dezelfde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArranChace
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-08-2024
Ik gebruik zelf de CMW16GX4M2Z3600C18 op een https://tweakers.net/pric...osshair-viii-formula.html Maar had met datzelfde geheugen op een MSI x570 Carbon Gaming weer issues.

Schijnt de X570 erg kritisch is met type geheugen dat word gebruikt

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• combo47
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 08:23
Heb hier ook een AORUS elite x570 met een 3700x en CMK16GX4M2B3200C16 2x 8.
Gebruik deze pc al maanden, nog nooit problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
combo47 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:24:
Heb hier ook een AORUS elite x570 met een 3700x en CMK16GX4M2B3200C16 2x 8.
Gebruik deze pc al maanden, nog nooit problemen gehad.
Welke versie heb je precies? Ik heb namelijk zelf "ver 4.32" wat samsung B-die's blijken te zijn. Die zouden beter met ryzen omgaan las ik. Heb jij die ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• combo47
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 08:23
TMCThomas schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:14:
[...]

Welke versie heb je precies? Ik heb namelijk zelf "ver 4.32" wat samsung B-die's blijken te zijn. Die zouden beter met ryzen omgaan las ik. Heb jij die ook?
Ja ik heb ook de "ver 4.32". Had eerst de 3000 2x8, daar ook geen problemen mee.

[ Voor 12% gewijzigd door combo47 op 19-05-2020 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:40
Hier vandaag de update gedaan naar de nieuwste bios (zat nog op F11) van vorige week. Opstarttijd bij mij is nu een paar seconden (was daarvoor makkelijk 40-50s). Ook mijn cinebench scores zijn lichtjes gestegen.

Ik heb XMP gewoon aan, Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3200C16 2x16GB steken (maar weet zo niet direct welke rev, volgens mij heb ik ergens gezien dat ik Hynix heb, geen Samsung, waar kan ik dat nog zien behalve op de sticker?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Dat kun je terug zien in taiphoon burner. Even inladen van geheugenadres en voila.. alles wat je wilt weten over je geheugen en nog veel meer wat je niet wilt weten van je geheugen :P

Bij vragen wel even een eigen topic aanmaken, ik zie dat meerdere mensen hier al gehijacked hebben, dat is niet de bedoeling.

[ Voor 26% gewijzigd door millman op 24-06-2020 19:03 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinvol
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-07 17:08
Wat bij mij hielp was zoals andere Tweakers al zeggen; Handmatig het voltage en timings van het XMP overzetten nadat je deze hebt aangezet, dan weer XMP uitzetten.

Bij mij leverde dit in eerste instantie ook veel problemen op, maar het leek aan een defecte CPU te liggen die helemaal niet met RAM wou meewerken, na de nieuwe CPU draaide beide corsair vengeance en gskill setjes op die manier, misschien een poging waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Je moet ook de volgende hebben:
CMK32GX4M2E3200C16 -> Werkt met Ryzen (en met tweaking meer potentiaal dan standaard D.O.C.P
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16
https://www.corsair.com/e...M2E3200C16#tab-tech-specs
Compatibility: Intel 300 Series,Intel 400 Series,Intel 400 Series,Intel X299, AMD 300 Series, AMD 400 Series, AMD X570

Let op het verschil:
CMK32GX4M2B3200C16 -> Werkt niet stabiel met Ryzen (zonder manuele tweaking).
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16
https://www.corsair.com/e...M2B3200C16#tab-tech-specs
Compatibility: Intel 300 Series,Intel 400 Series,Intel 400 Series,Intel X299

Corsair AMD X570 getest geheugen Gratis tip: Kijk altijd even op specs blad wanneer je type aanpast.
Zinvol schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 22:45:
Wat bij mij hielp was zoals andere Tweakers al zeggen; Handmatig het voltage en timings van het XMP overzetten nadat je deze hebt aangezet, dan weer XMP uitzetten.

Bij mij leverde dit in eerste instantie ook veel problemen op, maar het leek aan een defecte CPU te liggen die helemaal niet met RAM wou meewerken, na de nieuwe CPU draaide beide corsair vengeance en gskill setjes op die manier, misschien een poging waard!
Enige garantie om het werkend te krijgen is de juiste set te nemen. En het is niet moeilijk, gewoon op de Corsair site juiste model selecteren en het juiste SKU bestellen.

Een andere mogelijkheid is:
  • BIOS op laatste AGESA level.
  • Thaiphoon 16.3.0.0 of hoger downloaden
  • Ryzen DRAM Calculator downloaden
  • Gegevens uitlezen met Thaiphoon
  • Gegevens in DRAM Calculator invoeren
  • En dan profiel genereren en invoeren in BIOS
O ja, maak niet de vergissing die velen maken, denken dat een bepaalde waarde niet hoeft omdat die "auto" al goed staat. Er zitten waarden tussen die de "auto" waarden van andere settings dus veranderen naar fout!

Instructies:

In onderstaande video worden ook een aantal andere zaken uitgelegd. Maar het komt er op neer, dat met Ryzen DRAM Calculator bijna iedere set werkend is te krijgen. Andere aandachtspunten:
  • SOC Voltage hoger dan 1.1, PCIe 4.0 wordt naar PCIe 3.0 geschakeld.
  • Meeste RAM op QVL wordt in BIOS herkend en juist ingesteld met de nodige veilige settings.
nokie schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:16:
Hier vandaag de update gedaan naar de nieuwste bios (zat nog op F11) van vorige week. Opstarttijd bij mij is nu een paar seconden (was daarvoor makkelijk 40-50s). Ook mijn cinebench scores zijn lichtjes gestegen.

Ik heb XMP gewoon aan, Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3200C16 2x16GB steken (maar weet zo niet direct welke rev, volgens mij heb ik ergens gezien dat ik Hynix heb, geen Samsung, waar kan ik dat nog zien behalve op de sticker?).
Die heeft standaard een SPD van 2133Mhz en zou in theorie op 3200 kunnen draaien, mits geluk met de chips (B-die of E-die), dus de revisie 1.0 of 1.1.

[ Voor 114% gewijzigd door Wim-Bart op 25-06-2020 02:05 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:40
millman schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 19:00:
Dat kun je terug zien in taiphoon burner. Even inladen van geheugenadres en voila.. alles wat je wilt weten over je geheugen en nog veel meer wat je niet wilt weten van je geheugen :P

Bij vragen wel even een eigen topic aanmaken, ik zie dat meerdere mensen hier al gehijacked hebben, dat is niet de bedoeling.
Sorry, was niet mijn bedoeling. Ik wou gewoon zeggen dat de update F11-F20a bij mij een flinke verbetering laat zien.
Wim-Bart schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 00:58:
[...]

Die heeft standaard een SPD van 2133Mhz en zou in theorie op 3200 kunnen draaien, mits geluk met de chips (B-die of E-die), dus de revisie 1.0 of 1.1.
Het draait op 3200, moet dus wel één van die twee zijn.
Pagina: 1