Daniel_den_Toom schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 23:48:
[...]
Denk niet dat er een klant van haar is die dat soort dingen doet. Haar lessen zijn niet goedkoop en om bij haar les te krijgen moet je bij haar 'solliciteren'. Zo 'semi-willekeurig' zijn ze dus echt niet.
Bovendien kan je via zoom alleen het scherm dat zei kiest zien, en heeft de cursist alleen controle over de muis en het toetsenbord. Ga er ook van uit dat zoom wel ingebouwde beveiliging heeft voor dat soort zaken.
Blijkbaar heb je ook lang niet al m'n antwoorden gelezen. Heb namelijk meerdere keren gezegd dat ze alle bestanden op OneDrive bewaard, en ze terug kan vallen op haar oude laptop of die van mij. Mocht dat niet mogelijk zijn is het altijd een optie om via marktplaats iets te kopen en later weer te verkopen.
Ik heb je antwoorden wel gelezen. Het is op basis daarvan dat ik me zorgen maak over je inschattingen.
Ervan uitgaan dat al je klanten altijd ter goeder trouw zijn, is enerzijds naïef en als er een probleem is waarbij er persoonlijke informatie uitlekt, heb je AGV-gewijs een groot probleem, want 'mijn klanten doen zo'n dingen niet' volstaat uiteraard in de verste verte niet als beveiliging van persoonsgegevens. Het is mogelijk dat je software de nodige sandboxing voorziet, maar je moet dat niet denken maar zeker weten, zodat je in geval van problemen kan aantonen dat jij er wel degelijk van uit kon gaan dat dat in orde was (een bug in dergelijke software kan altijd voorkomen en daar kan je niets aan doen, maar als de software geen enkele beveiliging tegen dergelijke problemen biedt, kon je daar wel iets aan doen).
Je spreekt over lessen die 'niet goedkoop' zijn. Over welke prijs spreken we dan (je hoeft het me niet te vertellen, maar denk er even over na)? En hoeveel uur geeft je moeder zo op een dag les? Als we even voorzichtig uitgaan van €100 per uur (dat is in een business context nog absoluut geen hoog bedrag) en 4u/dag (dat is niet heel veel, maar er moet waarschijnlijk ook nog wat voorbereid worden), dan zitten we al aan €400 gemist inkomen per dag dat haar laptop niet operationeel is (als de laptop 's morgens stuk is en jij pas 's avonds tijd hebt, is er al €400 weg, los van het oplossen van het probleem). Er is misschien wel een andere laptop beschikbaar, maar zonder een duidelijk plan wat er moet gebeuren als de primaire laptop het begeeft, ben je snel veel tijd kwijt aan configuratie, zelfs als bijna alles in de cloud staat. En in een professionele context kost dat geld. Directe inkomsten en je goede naam als betrouwbare partner.
En haar data staan op OneDrive. Hoe snel zou ze merken als er data ontbreekt of corrupt is. Als je elke x weken start met een reeks nieuwe cursisten, duurt het misschien x weken vooraleer je ontdekt dat een bepaald bestand per ongeluk overschreven is. Is die x dan groter of kleiner dan de tijd dat je terug kan gaan op je OneDrive? Dat zijn echt dingen die je gecontroleerd moet hebben.
En als je je niet met al die details wil bezighouden omdat je je liever focust op je kerntaak is daar zeker niets mis mee, maar zorg dan echt (echt!) dat je dit soort diensten afneemt via een tussenpersoon die dat stuk van de taak op zich neemt. Je betaalt daar meer voor, maar in een professionele context betekent dat dat je die tijd geld kan verdienen met dingen die je wel interesseren. En als je ze negeert is het niet de vraag óf je ooit duurder uit gaat zijn, maar wanneer je duurder uit gaat zijn.
Vergelijk het met alle andere diensten die je afneemt. Zeker het klein onderhoud van een wagen is eenvoudig, maar wil jij de tijd er in steken om dat voor één of een paar auto's te leren? Brood bakken is niet moeilijk, maar zou je dat elke dag doen als dat niet je ding is? Beleg je je geld via een bank, of pluis je elke dag het economische nieuws uit? ...
Je vindt misschien dat we hier allemaal wat zeuren en jouw verhaal niet lezen, maar denk eraan dat een groot deel van de mensen die hier zeuren betaald worden om heel precies te weten wat niet-werkende hard- en software in de praktijk kost. Direct én indirect. En om ervoor te zorgen dat dit evenwicht (hogere aankoop- en onderhoudskosten versus hogere kosten bij incidenten) zo optimaal mogelijk ligt.
Edit: het is me nog niet duidelijk wat je juist bedoelt met 'en heeft de cursist alleen controle over de muis en het toetsenbord'. Dat je voor allerhande opleidingen graag zowel mondeling als schriftelijk wil kunnen communiceren lijkt me logisch. Dat je direct wil kunnen verbeteren ook nog wel (ik denk dan aan iets dat conceptueel lijkt op het samenwerken in een Google docs document bijvoorbeeld). Maar ik zie echt niet in waarom je daarvoor 'controle over de muis en het toetsenbord' nodig hebt. Tenzij jouw uitleg niet klopt, lijkt me dat echt niet de juiste oplossing voor het probleem.
[
Voor 6% gewijzigd door
indigo79 op 01-09-2019 21:47
]