Zakelijke laptop echt beter?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_den_Toom
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-07 05:03
Mijn moeder heeft voor haar bedrijf in huis een nieuwe laptop nodig, gezien ze voor een programma wat ze veel gebruikt nu een quad-core processor nodig heeft. (Nu heeft ze een i7-7500u)
Ik heb even gekeken en ze schijnt vrij vaak op 100% cpu gebruik te zitten dus moet duidelijk een snellere hebben. Ik heb een mooi aanbod (met korting) gevonden voor een HP Pavilion 15-bc553nd voor €880. Hiervoor heb je een i7-9750h en GTX1050 (meeste is online opgeslagen, en ben van plan een extra 8gb geheugenstick er in te zetten).
Een grafische kaart heeft ze overigens niet perse nodig maar komt wel af en toe van pas.

Nu heb ik nog even doorgezocht en ben op 'zakelijke' laptops gekomen. Die hebben dan een i7-8565u voor dezelfde prijs, bijvoorbeeld: Asus AsusPro P3540FA-BQ0068R.

Ik heb op internet gelezen dat de bouwkwaliteit van zakelijke laptops hoger is en ze langer houden. In hoeverre is dit echt zo? Ze zorgt goed voor haar laptop, en gebruikt hem meestal in het huis. Het lijkt me eerder dat de HP over 5 jaar nog sneller werkt dan de Asus vanwege de processor toch?

Als iemand toevallig een zakelijke laptop weet met i7 h series 8ste of 9de generatie processor voor onder €900 hoor ik het ook graag.

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Nortepe85
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23:16
Even los van jouw vraag: haar huidige i7 is al een krachtpatser. Als hij vaak 100% CPU gebruikt, zou ik eerst kijken wat daar de oorzaak van is. Zit er al een SSD in de huidige laptop? En wat doet ze verder op haar laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_den_Toom
Ben ook bij de BTO v-book 15cl817 terecht gekomen wat volgens hun een zakelijke laptop is.
Deze heeft een i7 8750h en ook al 16gb ram voor €814.
Echter vind ik op internet redelijk wat slechte reviews over BTO, met name over laptops die zelfs vaker problemen hebben dus betwijfel ik de betrouwbaarheid/houdbaarheid ervan. Kan iemand dit bevestigen/ontkrachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05:10

Umbrah

The Incredible MapMan

Let op met dit soort uitgaves. Wat kost het om zonder laptop te zitten? Als je ma afhankelijk is ervan om te werken, dan is gebeun doorgaans niet wenselijk. Let daarom ook op met zelf RAM upgrades uit te voeren. Naast de bouw hebben zakelijke laptops (ik lees 'rond huis', is een laptop een must?) vaak ook betere support. Moet het beest ook docken?

Het zal helpen meer te weten over wat voor applicatie dit precies is. De U-series zijn doorgaans wat zuiniger dan de H-series, en dat zie je wel in performance, maar wát het is kan voor de keuze nogal wat uitmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:38

Barrycade

Through the...

Als ze niet mobiel hoeft te zijn zou ik toch ook kijken naar een desktop.

Zware processor belasting in een laptop is meestal veel lawaai, warmte, en boven normale slijtage.

Ben wel benieuwd waar het knelpunt nu ligt, want een i7 7500 is ook al geen sukkeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_den_Toom
Nortepe85 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 00:11:
Even los van jouw vraag: haar huidige i7 is al een krachtpatser. Als hij vaak 100% CPU gebruikt, zou ik eerst kijken wat daar de oorzaak van is. Zit er al een SSD in de huidige laptop? En wat doet ze verder op haar laptop?
Zoals ik zei vereist een programma wat ze haast dagelijks gebruikt (zoom) voor bepaalde functies een quad-core processor. De 7500u is een dual core.
Ik heb het cpu verbruik getest door haar te laten doen alsof ze werkt. Toen kwam ze op 80-100% cpu verbruik.
Ze geeft namelijk online taaltrainingen. Daarvoor heeft ze een videogesprek met iemand (en binnenkort ook met meerdere mensen, volgens mij tot 10 tegelijk), deelt ze ook haar scherm met die mensen, heeft ze 10+ tabbladen open staan op internet en een aantal documenten op word.
Ze heeft ook een professionele webcam en microfoon maar weet niet of dit veel uitmaakt voor het cpu verbruik. Daarnaast doet ze steeds meer dus er moet ook nog een kleine buffer over zijn voor in de toekomst.
Er zit zeker een SSD in de laptop. Ze heeft nu de Acer Aspire F5-573G-74VC.

Bovendien heeft vooral mijn vader een nieuwe laptop nodig. Voor hem zou de 7500u goed zijn, dus vervang ik liever die van m'n moeder door een betere.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-09 21:50
Zakelijke laptops is vaak niet alleen de looks maar ook de ondersteuning, volgende dag op kantoor een monteur bijvoorbeeld. Je wilt niet een laptop kopen bij een consumenten winkel en dan met een garantie kwestie 2 weken moeten wachten op reparatie. Helemaal niet als je inkomsten er van afhankelijk zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind de zakelijke laptop s er gewoon beter uitzien.
Netter, strakker, minder poespas.

En het voordeel dat mocht hij stuk gaan, er morgen een technicus komt om hem weer te maken.

Dat is voor mij het grote voordeel van zakelijke laptops met service er naast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_den_Toom
Umbrah schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 00:19:
Let op met dit soort uitgaves. Wat kost het om zonder laptop te zitten? Als je ma afhankelijk is ervan om te werken, dan is gebeun doorgaans niet wenselijk. Let daarom ook op met zelf RAM upgrades uit te voeren. Naast de bouw hebben zakelijke laptops (ik lees 'rond huis', is een laptop een must?) vaak ook betere support. Moet het beest ook docken?

Het zal helpen meer te weten over wat voor applicatie dit precies is. De U-series zijn doorgaans wat zuiniger dan de H-series, en dat zie je wel in performance, maar wát het is kan voor de keuze nogal wat uitmaken.
Heb genoeg ervaring met het installeren / verwisselen van RAM geheugen. Hier maak ik me niet veel zorgen over.
Docken zou wel handig zijn maar het is geen prioriteit en ze wil er niet extra voor betalen.

Zie bovenstaande bericht voor de toepassing van de laptop.
Barrycade schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 00:25:
Als ze niet mobiel hoeft te zijn zou ik toch ook kijken naar een desktop.

Zware processor belasting in een laptop is meestal veel lawaai, warmte, en boven normale slijtage.

Ben wel benieuwd waar het knelpunt nu ligt, want een i7 7500 is ook al geen sukkeltje.
Nouja moet niet heel mobiel zijn maar moet wel makkelijk genoeg van plek naar plek verplaatst kunnen worden. Ze geeft namelijk online les in één kamer, en les in levende lijve in een andere kamer, waarbij ze ook een laptop nodig heeft.
Ze heeft een kleine tijd een PC gehad, maar die had ook na minder dan een half jaar een probleem. Ik herinner me niet meer precies wat, maar volgens mij startte hij niet meer. Het moederbord teruggestuurd maar daar lag het probleem niet. Uiteindelijk de processor vervangen, wilde Dual-Channel RAM niet meer werken. (Startte niet op met twee sticks, wel met één)
Aan het ram lag het niet, want dat werkte wel in Dual-Channel bij een vriend van me.
In de tussentijd had ze de laptop met de 7500u gekocht waar ze tevreden mee was dus besloten om de PC maar te verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Daniel_den_Toom schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 22:17:

Ik heb op internet gelezen dat de bouwkwaliteit van zakelijke laptops hoger is en ze langer houden. In hoeverre is dit echt zo? Ze zorgt goed voor haar laptop, en gebruikt hem meestal in het huis. Het lijkt me eerder dat de HP over 5 jaar nog sneller werkt dan de Asus vanwege de processor toch?
Voor dezelfde prijs zal een zakelijke laptop niet degelijker zijn. Het verschil zit in voorzieningen: Voor remote beheer, beveiliging, een Windows Pro licentie, onsite reparatie (als optie), etc.
Als haar werk zich online afspeelt kan ze dus geen dag zonder laptop. Dan is een type met onsite repair alleen al daarvoor de moeite waard. Het prijsverschil verdien je ruimschoots terug als er een keer wat stuk gaat en je niet weken hoeft te wachten op een repair center in Polen.
Lees wel de kleine lettertjes. Dat je een professioneel type koopt betekent niet per definitie dat je onsite support krijgt. Dat moet er vaak nog bijgekocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_den_Toom
mathy_ schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 00:38:
Zakelijke laptops is vaak niet alleen de looks maar ook de ondersteuning, volgende dag op kantoor een monteur bijvoorbeeld. Je wilt niet een laptop kopen bij een consumenten winkel en dan met een garantie kwestie 2 weken moeten wachten op reparatie. Helemaal niet als je inkomsten er van afhankelijk zijn.
Verwijderd schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 00:42:
Ik vind de zakelijke laptop s er gewoon beter uitzien.
Netter, strakker, minder poespas.

En het voordeel dat mocht hij stuk gaan, er morgen een technicus komt om hem weer te maken.

Dat is voor mij het grote voordeel van zakelijke laptops met service er naast
De ondersteuning maakt minder uit dan de performance en houdbaarheid. Tot nu toe hebben we in het gezin nog nooit problemen gehad met onze laptops die ik niet zelf heb op kunnen lossen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Zoom is toch video calling? Waarom zou een laptop daar op 100% voor moeten draaien?
Zoom draait zelfs prima op mijn P20 lite phone.

Wat draait er dan allemaal dan nog meer? Is ze soms die calls ook aan het opnemen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_den_Toom
downtime schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 00:47:
[...]

Voor dezelfde prijs zal een zakelijke laptop niet degelijker zijn. Het verschil zit in voorzieningen: Voor remote beheer, beveiliging, een Windows Pro licentie, onsite reparatie (als optie), etc.
Als haar werk zich online afspeelt kan ze dus geen dag zonder laptop. Dan is een type met onsite repair alleen al daarvoor de moeite waard. Het prijsverschil verdien je ruimschoots terug als er een keer wat stuk gaat en je niet weken hoeft te wachten op een repair center in Polen.
Lees wel de kleine lettertjes. Dat je een professioneel type koopt betekent niet per definitie dat je onsite support krijgt. Dat moet er vaak nog bijgekocht worden.
Oké die voorzieningen maken voor haar niet uit. Een Windows Home licentie is genoeg, en heb bovendien gezien dat ik een pro licentie kan kopen voor maar €13 (max).
Beveiliging maakt opzich ook niet veel uit, maar extra veiligheid is natuurlijk altijd fijn. In welk opzicht is een zakelijke laptop beter beveiligd?
Zoals ik in bovenstaand bericht ook heb gezegd, maakt onsite support niet veel uit. De meeste problemen los ik zelf op en desnoods kan ze terugvallen op haar oude laptop die mijn vader dan gebruikt, en gebruikt hij tijdelijk zijn oude laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Daniel_den_Toom schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 01:00:
[...]

Beveiliging maakt opzich ook niet veel uit, maar extra veiligheid is natuurlijk altijd fijn. In welk opzicht is een zakelijke laptop beter beveiligd?
TPM en dus Bitlocker. Wat volgens mij ook Windows Pro vereist.
Zoals ik in bovenstaand bericht ook heb gezegd, maakt onsite support niet veel uit. De meeste problemen los ik zelf op en desnoods kan ze terugvallen op haar oude laptop die mijn vader dan gebruikt, en gebruikt hij tijdelijk zijn oude laptop.
Dan blijft er weinig reden over om voor professioneel te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_den_Toom
Barrycade schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 00:58:
Zoom is toch video calling? Waarom zou een laptop daar op 100% voor moeten draaien?
Zoom draait zelfs prima op mijn P20 lite phone.

Wat draait er dan allemaal dan nog meer? Is ze soms die calls ook aan het opnemen ofzo?
Zoom opzich is geen probleem, maar er zijn veel extra functies in (weet ook niet precies wat allemaal maar onder andere scherm delen en de deelnemer controle laten nemen over het scherm). En zoals ik zei heeft ze nog 10+ tabbladen en een aantal word documenten open staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daniel_den_Toom schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 00:51:
[...]

[...]

De ondersteuning maakt minder uit dan de performance en houdbaarheid. Tot nu toe hebben we in het gezin nog nooit problemen gehad met onze laptops die ik niet zelf heb op kunnen lossen.
Ik ook nog niet, beetje net als verzekeringen. Blij dat ik ze heb, en happy als ik ze niet nodig heb...

En verder vind ik de degelijkheid over het algemeen beter dan de " normale consumenten laptops. Tuurlijk zullen er uitzonderingen zijn.
Maar ik ben happy met de latitude.. suc6 met je keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_den_Toom
downtime schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 01:02:
[...]

TPM en dus Bitlocker. Wat volgens mij ook Windows Pro vereist.

[...]

Dan blijft er weinig reden over om voor professioneel te gaan.
Oké bedankt. Dan is de HP denk ik toch de beste keuze. Zeker nu hij afgeprijsd is van 1000 naar 880.
Wel nog een beetje twijfel omdat je voor 550 een laptop met i5 8265u hebt, die al behoorlijk wat beter lijkt te zijn dan de 7500u dus waarschijnlijk ook voldoende. Maar de HP is denk ik veel toekomst bestendiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het grote verschil tussen consument en zakelijk is de bouwkwaliteit. Zakelijk is meestal goed gebouwd en van betere kwaliteit. Consumenten spul is meestal zo goedkoop mogelijk in elkaar gezet. Als er ergens 3 euro bespaard kan worden maal 1000'en laptop's dan wordt dat ook gedaan. Aan de andere kant, als zo'n ding netjes op zijn plek staat en er wordt niets geks mee gedaan is het de vraag of het veel uit gaat maken.

Dit even los van hoe een reparatie wordt afgehandeld, maar puur de laptop zelf. Consumenten spul is meestal eigenlijk een beetje troep qua hoe het in elkaar zit. Daarom zie je ook vaak scharnieren die kapot gaan, hoewel dat ook vaak weer komt door het scherm niet in het midden open te doen maar op een hoek waardoor er onnodig stress op de scharnieren komt. Het laat alleen wel zien dat het allemaal goedkoop in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_den_Toom
Verwijderd schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 01:10:
[...]

Ik ook nog niet, beetje net als verzekeringen. Blij dat ik ze heb, en happy als ik ze niet nodig heb...

En verder vind ik de degelijkheid over het algemeen beter dan de " normale consumenten laptops. Tuurlijk zullen er uitzonderingen zijn.
Maar ik ben happy met de latitude.. suc6 met je keuze
Het probleem is dat die degelijkheid ~€200 extra kost. Voor die 200 extra heeft ze een veel snellere laptop.
PilatuS schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 01:18:
Het grote verschil tussen consument en zakelijk is de bouwkwaliteit. Zakelijk is meestal goed gebouwd en van betere kwaliteit. Consumenten spul is meestal zo goedkoop mogelijk in elkaar gezet. Als er ergens 3 euro bespaard kan worden maal 1000'en laptop's dan wordt dat ook gedaan. Aan de andere kant, als zo'n ding netjes op zijn plek staat en er wordt niets geks mee gedaan is het de vraag of het veel uit gaat maken.

Dit even los van hoe een reparatie wordt afgehandeld, maar puur de laptop zelf. Consumenten spul is meestal eigenlijk een beetje troep qua hoe het in elkaar zit. Daarom zie je ook vaak scharnieren die kapot gaan, hoewel dat ook vaak weer komt door het scherm niet in het midden open te doen maar op een hoek waardoor er onnodig stress op de scharnieren komt. Het laat alleen wel zien dat het allemaal goedkoop in elkaar zit.
Zoals ik zei gaat ze goed met haar laptop om, en neemt ze hem niet vaak mee buiten huis.
Met kapotte scharnieren ook nooit problemen gehad.
Vooral de interne bouwkwaliteit maakt me uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Daniel_den_Toom schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 01:26:
[...]
Zoals ik zei gaat ze goed met haar laptop om, en neemt ze hem niet vaak mee buiten huis.
Met kapotte scharnieren ook nooit problemen gehad.
Vooral de interne bouwkwaliteit maakt me uit.
Intern weet ik zo eigenlijk niet. Ik kan mij voorstellen dat ook daar bepaard kan worden en je ziet toch best vaak dat een moederbord kapot gaat na 1 tot 4 jaar zegmaar. Ik weet alleen niet of dit bij zakelijk nou echt wat uitmaakt. Ik heb 100'en laptop's kapot gezien en daarbij een diagnose gedaan en dan komt een defect moedebord helaas toch vaak naar voren, maar aan de andere kant, als je ziet hoeveel laptop's netjes 5 jaar of langer mee gaan is dat ook weer puur pech of mazzel hebben.

Persoonlijk zou ik de service mee laten wegen die je kan krijgen bij zakelijk. Wat betreft de kwaliteit, als dat ding netjes op zijn plek staat, dan vind ik de meerprijs niet waard voor zakelijk van wat ik weet. Dan hou je service over en mocht een laptop van HP, Asus of wat dan ook kapot gaan dan ben je meestal makkelijk 2 tot 4 weken verder. Dan is het de vraag of je dat risico wil lopen tegenover de meerprijs van zakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_den_Toom
PilatuS schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 01:39:
[...]

Intern weet ik zo eigenlijk niet. Ik kan mij voorstellen dat ook daar bepaard kan worden en je ziet toch best vaak dat een moederbord kapot gaat na 1 tot 4 jaar zegmaar. Ik weet alleen niet of dit bij zakelijk nou echt wat uitmaakt. Ik heb 100'en laptop's kapot gezien en daarbij een diagnose gedaan en dan komt een defect moedebord helaas toch vaak naar voren, maar aan de andere kant, als je ziet hoeveel laptop's netjes 5 jaar of langer mee gaan is dat ook weer puur pech of mazzel hebben.

Persoonlijk zou ik de service mee laten wegen die je kan krijgen bij zakelijk. Wat betreft de kwaliteit, als dat ding netjes op zijn plek staat, dan vind ik de meerprijs niet waard voor zakelijk van wat ik weet. Dan hou je service over en mocht een laptop van HP, Asus of wat dan ook kapot gaan dan ben je meestal makkelijk 2 tot 4 weken verder. Dan is het de vraag of je dat risico wil lopen tegenover de meerprijs van zakelijk.
Oké ik denk dat ik gewoon voor een consumenten laptop ga, gezien er waarschijnlijk geen of nauwelijks verschil is tussen de houdbaarheid ervan in haar toepassing.

De zakelijke service maakt verder niet echt uit want voor 2 tot 4 weken kan ik prima een tijdelijke oplossing verzinnen voor haar. Desnoods, wat waarschijnlijk toch niet gebeurt, via marktplaats een PC kopen en die later weer doorverkopen met wat winst 😛.

Wat wel nog een vraag is, is of er een verschil is tussen een i7 7500u en i5 8265u naast dat de 8265u gemiddeld ~40% sneller is en quad core ipv dual core? Lijkt me namelijk een erg grote stap want volgens mij was de goedkoopste 7500u laptop toen ~€800, en met de 8265u nu €500. Dat terwijl de i5 ~40% sneller is en een i5 is ipv i7.

En is er een verschil i5 8265u en i7 8565u naast de snelheid? Want de i7 begint bij €700, €200 duurder, terwijl hij maar ~5%-10% sneller lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05:10

Umbrah

The Incredible MapMan

HP en RAM uitbreidingen is de reden dat ik eerder er een beetje voor waarschuwde. HP werkt met een parts list, en in het verleden was dat botweg een whitelist. Sommige laptops hebben daar ook een combo tussen "onboard" gesoldeerd RAM, en één slot, wat dual channel combo's lastig maakt. Check voor je koopt!

Intel -u serie CPU's zijn overigens zuinigere CPU's met typisch een 15W TDP, hoewel sommige OEM's ze op 45W zetten. Dit heeft impact op de performance, en dezelfde CPU kan in een ander merk ineens sneller zijn. Wil je zekerheid, ga voor een -H CPU.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:36
Daniel_den_Toom schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 01:04:
[...]

Zoom opzich is geen probleem, maar er zijn veel extra functies in (weet ook niet precies wat allemaal maar onder andere scherm delen en de deelnemer controle laten nemen over het scherm). En zoals ik zei heeft ze nog 10+ tabbladen en een aantal word documenten open staan.
Kijk toch even of je moeder wel de laatste versie van Zoom gebruikt. Ik gebruik het ook dagelijks, en had eerder dit jaar een versie die ook mijn laptop bijna liet opstijgen.... De laatste maanden gaat het goed, maar Zoom heeft brakke versie gekend, die ook mijn laptop af en toe liet crashen.

[ Voor 9% gewijzigd door renegrunn op 31-08-2019 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-09 13:32
Belangrijke note mbt een H processor tov u processor: energie verbruik en dus batterij duur.
Die hp met een H processor zal niet een hele dag op de batterij kunnen. Als dit niet nodig is maakt dat niet uit. Maar wel een puntje om mee te nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunijff
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-01-2024
Je geeft niet aan hoeveel RAM er in de laptop van je moeder zit. Wie weet zit er wel 4 Gb in en wordt de processor meer aangesproken dan dat je er 8 Gb in zou hebben. Ken het prg. “zoom” niet, maar zou zomaar een geheugenslurper kunnen zijn.

Zakelijke laptops zijn vaak robuuster idd. Maar verkijk je er niet op, ook HP heeft series gemaakt die best problemen gaven.

Als je een nieuwe koopt, zou ik de laptop die je moeder nu heeft, als backup achter de hand houden.
Vaak leveren ze 2e hands niet meer de hoofdprijs op.
Maar misschien kun je er 2 x 4 Gb DIMM in kwijt, of zelfs 2 x 8 Gb modules als het type het aankan.

Succes met het nemen van de beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Daniel_den_Toom schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 00:13:
Ben ook bij de BTO v-book 15cl817 terecht gekomen wat volgens hun een zakelijke laptop is.
Deze heeft een i7 8750h en ook al 16gb ram voor €814.
Echter vind ik op internet redelijk wat slechte reviews over BTO, met name over laptops die zelfs vaker problemen hebben dus betwijfel ik de betrouwbaarheid/houdbaarheid ervan. Kan iemand dit bevestigen/ontkrachten?
Zeker niet doen voor zakelijk gebruik. Het kan goed gaan en het kan ook enorm fout gaan. BTO is een rebrand van Clevo. Mijn Clevo is al 4 keer gerepareerd. 2 kapotte ventilatoren (overigens de eerste al na een paar weken), een kapotte LCD-kabel, een kapotte oplader na een paar maanden en een defecte accu na 2 jaar. Voordeel van zakelijk is ook de dock-aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Reden voor mij om vooral zakelijk laptops te kopen is dat die veelal met fysieke muisknoppen komen i.p.v. clickpad's. Ik kan namelijk echt niet op clickpads werken. Ook hebben zakelijke laptops vaker mogelijkheden om ze op een docking station aan te sluiten. Oftewel, ze zijn meer gericht op ergonomie en inderdaad bouwkwaliteit.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
[...]

Oké die voorzieningen maken voor haar niet uit. Een Windows Home licentie is genoeg, en heb bovendien gezien dat ik een pro licentie kan kopen voor maar €13 (max).
Alleen wil je die licenties van 13 euro echt niet hebben. Het zijn in het beste geval volumelicenties en dan is het de vraag wanneer de licentie stopt met werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_den_Toom
Umbrah schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 07:47:
HP en RAM uitbreidingen is de reden dat ik eerder er een beetje voor waarschuwde. HP werkt met een parts list, en in het verleden was dat botweg een whitelist. Sommige laptops hebben daar ook een combo tussen "onboard" gesoldeerd RAM, en één slot, wat dual channel combo's lastig maakt. Check voor je koopt!

Intel -u serie CPU's zijn overigens zuinigere CPU's met typisch een 15W TDP, hoewel sommige OEM's ze op 45W zetten. Dit heeft impact op de performance, en dezelfde CPU kan in een ander merk ineens sneller zijn. Wil je zekerheid, ga voor een -H CPU.
In de 'maintenance and service manual' is the zien hoe je het ram kan vervangen. Hij heeft 2 slots en is niet vast gesoldeerd. Dus dat is het probleem niet.
renegrunn schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 09:06:
[...]

Kijk toch even of je moeder wel de laatste versie van Zoom gebruikt. Ik gebruik het ook dagelijks, en had eerder dit jaar een versie die ook mijn laptop bijna liet opstijgen.... De laatste maanden gaat het goed, maar Zoom heeft brakke versie gekend, die ook mijn laptop af en toe liet crashen.
Ze heeft inderdaad niet de laatste, maar twee versies geleden, van 17-07-2019. Niet zo oud dus, en volgens mij ook niet de oorzaak. Crashen doet het niet.
frankyfn126 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 09:29:
Belangrijke note mbt een H processor tov u processor: energie verbruik en dus batterij duur.
Die hp met een H processor zal niet een hele dag op de batterij kunnen. Als dit niet nodig is maakt dat niet uit. Maar wel een puntje om mee te nemen
Het verschil tussen h en u serie Intel CPU weet ik wel, en zoals ik al heb gezegd maakt de batterij duur niet of nauwelijks uit.
teunijff schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 11:45:
Je geeft niet aan hoeveel RAM er in de laptop van je moeder zit. Wie weet zit er wel 4 Gb in en wordt de processor meer aangesproken dan dat je er 8 Gb in zou hebben. Ken het prg. “zoom” niet, maar zou zomaar een geheugenslurper kunnen zijn.

Zakelijke laptops zijn vaak robuuster idd. Maar verkijk je er niet op, ook HP heeft series gemaakt die best problemen gaven.

Als je een nieuwe koopt, zou ik de laptop die je moeder nu heeft, als backup achter de hand houden.
Vaak leveren ze 2e hands niet meer de hoofdprijs op.
Maar misschien kun je er 2 x 4 Gb DIMM in kwijt, of zelfs 2 x 8 Gb modules als het type het aankan.

Succes met het nemen van de beslissing.
Zit wel 8gb ram in ja..
Zoals ik al zei zal haar oude laptop naar mijn vader gaan.

Wat wel nog een vraag is, is of er een verschil is tussen een i7 7500u en i5 8265u naast dat de 8265u gemiddeld ~40% sneller is en quad core ipv dual core? Lijkt me namelijk een erg grote stap want volgens mij was de goedkoopste 7500u laptop toen ~€800, en met de 8265u nu €500. Dat terwijl de i5 ~40% sneller is en een i5 is ipv i7.

En is er een verschil i5 8265u en i7 8565u naast de snelheid? Want de i7 begint bij €700, €200 duurder, terwijl hij maar ~5%-10% sneller lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akkermand
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 31-07 19:30
Ik zou het geld uitgeven aan performance (CPU met veel Ghz. en min. 16 of 32 GB memory) en niet aan kostbare maar voor haar niet relevante enterprise voorzieningen, zoals langjarige model series, integrated management, etc. Goede support kun je ook op consumentenlaptops krijgen, als upgrade op de basisgarantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunijff
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-01-2024
Op deze site kun je goed de i7 en de i5 vergelijken.

http://www.cpu-world.com/...e_i7_Mobile_i7-7500U.html

De coresnelheid van de i5 is hoger en heeft meer threads en wat ook belangrijk is, groter cache geheugen.
Ik zou zelf de i5 kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
(Oude)MacBooks, Thinkpads en Probooks zijn inderdaad technisch veel duurzamer dan consumenten laptops. Voor licht gebruik maakt het niet zoveel uit maar als je regelmatig veel GPU/CPU load hebt (gaming & pro) zul je zien dat de gemiddelde consumenten laptop binnen 3 jaar defect is. De eerder genoemde laptops doen het vaak na 10 jaar heavy usage nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-08 13:46
Ik voel het klantenservice gesprek al aankomen.... "JA MAAR IK GEBRUIK DE LAPTOP ZAKELIJK, DUS HET MOET NU GEFIXT !!!!!@#!@#!"

"Ja mevrouw, u heeft consumenten zooi gekocht ... duurt 8 weken, sterkte met je bedrijf he ! laaatoh"

en dan uiteraard nog kwaad zijn ook.
gebruik je iets zakelijk, ga dan niet met consumenten zooi zitten hannesen. dit komt uiteindelijk duurder uit.

snap niet dat daar nou zo'n ellenlange discussie voor nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 11:08

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

akkermand schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:45:
Ik zou het geld uitgeven aan performance (CPU met veel Ghz. en min. 16 of 32 GB memory) en niet aan kostbare maar voor haar niet relevante enterprise voorzieningen, zoals langjarige model series, integrated management, etc. Goede support kun je ook op consumentenlaptops krijgen, als upgrade op de basisgarantie.
Minimaal 16G of 32G RAM?
Voor veruit de meeste toepassingen, ook zakelijk, is 8G ruim voldoende.

Je moet al best hard je best doen om 16G nodig te hebben, laat staan 32G.

Daarbij, juist bij zakelijk gebruik zou ik niet het geld uitgeven aan de laatste ultrasnelle CPU of een nutteloze hoeveelheid geheugen, maar aan dingen die er echt toe doen zoals NBD on-site garantie en een degelijke bouwkwaliteit.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker1974
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 02-09 14:31
Met een USB-C aansluiting is het wel of niet hebben van een dock-aansluiting geen issue. Met een 2-tal hubs kun je zowel thuis als op het werk met 1 stekker zowel netwerk, extern toetsenbord als monitor aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_den_Toom
teunijff schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 13:17:
Op deze site kun je goed de i7 en de i5 vergelijken.

http://www.cpu-world.com/...e_i7_Mobile_i7-7500U.html

De coresnelheid van de i5 is hoger en heeft meer threads en wat ook belangrijk is, groter cache geheugen.
Ik zou zelf de i5 kiezen.
Niet alleen de specs maar vooral de benchmarks zijn al een stuk hoger. Zon 40% dus volgens mij.
Bovendien heb ik eerst een best belangrijk detail over het hoofd gezien: namelijk dat ze twee externe beeldschermen nodig heeft. Die HP wordt hem dus niet, want die heeft er maar 1, en ook geen USB c.
Xantios schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 13:48:
Ik voel het klantenservice gesprek al aankomen.... "JA MAAR IK GEBRUIK DE LAPTOP ZAKELIJK, DUS HET MOET NU GEFIXT !!!!!@#!@#!"

"Ja mevrouw, u heeft consumenten zooi gekocht ... duurt 8 weken, sterkte met je bedrijf he ! laaatoh"

gebruik je iets zakelijk, ga dan niet met consumenten zooi zitten hannesen. dit komt uiteindelijk duurder uit.

Ik zou de discussie eerst maar eens lezen voordat je reageert, want over zakelijk of niet heb ik al de beslissing gemaakt dat het voor haar toepassing niet veel uitmaakt.
Zoals ik al zei, de reparatie tijd maakt me niet veel uit. Genoeg tijdelijke oplossingen.
Haar bestanden bewaard ze toch allemaal op OneDrive.
unezra schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 13:57:
[...]

Minimaal 16G of 32G RAM?
Voor veruit de meeste toepassingen, ook zakelijk, is 8G ruim voldoende.

Je moet al best hard je best doen om 16G nodig te hebben, laat staan 32G.

Daarbij, juist bij zakelijk gebruik zou ik niet het geld uitgeven aan de laatste ultrasnelle CPU of een nutteloze hoeveelheid geheugen, maar aan dingen die er echt toe doen zoals NBD on-site garantie en een degelijke bouwkwaliteit.
Ze heeft 8GB RAM en er is zo'n 2.5GB vrij tijdens haar gebruik. Weet alleen niet of dit gereserveerd staat dus wil in de nieuwe laptop 16GB, maar dit kan ik achteraf zelf doen (mits de laptop dat toestaat, waar ik dan ook op zoek).
Walker1974 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 14:21:
Met een USB-C aansluiting is het wel of niet hebben van een dock-aansluiting geen issue. Met een 2-tal hubs kun je zowel thuis als op het werk met 1 stekker zowel netwerk, extern toetsenbord als monitor aansluiten.
Zoals helemaal bovenaan dit bericht vermeld moet ik inderdaad twee monitors kunnen aansluiten.
Zoek dus naar eentje met HDMI en nog een video uitgang, of een USB-C poort (bij voorkeur 5gb/s of meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23:34
Xantios schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 13:48:

Ik wel.
Hierboven klinkt als een verkoper van verzekeringen: "ja maar, weet u wel wat er kan gebeuren als....."
Een online omgeving met een backup van bestanden is eenvoudig voor te zetten op een willekeurige computer, zelfs misschien wel op een moderne i3 of een Chromebook. Daar heb je geen pro machine en hardware onderhoudscontract voor nodig. Dat is eerder dure schijnzekerheid. Investeren in betrouwbare backup is wel verstandig.

Voor mijn werk heb ik een HP ZBook. Dat ding staat ook regelmatig om niks te blazen. Het zit vol met HP bloatware en gaat m.i. totaal niet efficiënt om de aanwezige power. Verder buigt het toetsenbord door als je typt, is er een toets die vaak slecht reageert en hebben net na 18 maanden de luidsprekers het begeven. Blij dat ik hier geen >€2000 voor heb betaald.

Mijn prive Lenevo i5 is gelijk na aankoop geformatteerd, SSD erin, extra RAM en er een kale windows opgezet. Zeer tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_den_Toom
Blijkbaar wordt een zakelijke laptop toch wel de goedkopere keuze als je meer dan 1 video uitgang nodig hebt. Met een i5-8265u en 1 video uitgang is de goedkoopste op Tweakers €500, en met twee uitgangen €630 (de Dell die ik hieronder noem).

Ik zit nu te kijken naar een Dell Vostro 3580 WXCDX, met een i5-8265u, geen grafische kaart, voor €632,50. Deze heeft een HDMI én VGA poort. Deze is volgens HP speciaal gemaakt voor kleine bedrijven.

Wat ook een optie is, is een zelf geconfigureerde Lenovo Thinkpad E590. Ik heb veel goeds over Thinkpad gehoord.
Deze kost €725 met een i5-8265u en RX 550X (die kost maar €27 extra).
Het enige ding is dat ze dan toch een docking station moet aanschaffen. Het tweede beeldscherm moet namelijk op de USB-C poort aangesloten die ook gebruikt wordt voor het laden. Heb op Amazon een YXwin (B07PSM6RQS) gevonden voor £30/€33. Deze zou denk ik moeten voldoen. Dat zou dus op €760 komen.

De laatste optie die ik op het moment op het oog heb, is een Lenovo Legion Y530 15ICH (ja ik weet, een gaming laptop). Deze heeft een i5-8300H, GTX1050, HDMI, Mini Displayport en USB-C voor €800.

Bij de Thinkpad kan ik extra RAM erin kopen voor €30. Bij de Dell en Legion moet ik dit zelf doen, maar bij beide is aangegeven dat dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_den_Toom
Wederom nog een optie gevonden: een Dell G3 3590 voor €765, met i5-9300h, GTX1050, HDMI, USB C (dus dock vereist maar zonder 'power pass through'). Heeft wel 2x 4gb ipv 1x 8gb dus zou de 4gb sticks moeten verkopen en vervangen door 8gb sticks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Daniel_den_Toom schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 00:51:
[...]

[...]

Totdat je het moederbord/scherm moet vervangen ;) Voor zakelijke laptops betaal je altijd iets extra's maar je krijgt er ook wat voor terug natuurlijk. Zakelijke laptops zijn sowieso steviger in elkaar gebouwd.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_den_Toom
Bensimpel schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 17:28:
[...]

Totdat je het moederbord/scherm moet vervangen ;) Voor zakelijke laptops betaal je altijd iets extra's maar je krijgt er ook wat voor terug natuurlijk. Zakelijke laptops zijn sowieso steviger in elkaar gebouwd.
En wat doet die extra service dan voor een kapot moederbord/beeldscherm behalve eventuele snellere behandeling?
Iets steviger is natuurlijk fijn maar maakt voor mijn moeder weinig uit omdat ie toch meestal op zn plek blijft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:23
Oeps, mobiel foutje (dubbel)

[ Voor 94% gewijzigd door assje op 31-08-2019 18:04 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:23
Ik geloof al die spookverhalen over kwaliteitsverschillen niet zo eerlijk gezegd. Er zijn gewoon gradaties in kwaliteit, zowel voor zakelijke laptops als consumentenlaptops.

Ik heb met mijn zakelijke laptop een keer het moederbord kapot gehad, inderdaad dag erna een monteur op de stoep om jet te fixen, daar doe je het voor.

Maar, hoe vaak komt dat nou eigenlijk voor? Het prijsverschil is echt wel groot vaak.

Ik zou rustig voor een consumentenlaptop gaan. When shit hits the fan bestel je gewoon een nieuwe, heb je de volgende dag in huis. Zie je daarna wel weer wat je daar (na reparatie) mee doet. Met bovengemiddelde zelfredzaamheid ook geen probleem lijkt me.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_den_Toom
assje schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 17:51:
Ik geloof al die spookverhalen over kwaliteitsverschillen niet zo eerlijk gezegd. Er zijn gewoon gradaties in kwaliteit, zowel voor zakelijke laptops als consumentenlaptops.

Ik heb met mijn zakelijke laptop een keer het moederbord kapot gehad, inderdaad dag erna een monteur op de stoep om jet te fixen, daar doe je het voor.

Maar, hoe vaak komt dat nou eigenlijk voor? Het prijsverschil is echt wel groot vaak.

Ik zou rustig voor een consumentenlaptop gaan. When shit hits the fan bestel je gewoon een nieuwe, heb je de volgende dag in huis. Zie je daarna wel weer wat je daar (na reparatie) mee doet. Zeker op kleine schaal en met voldoende kennis voorhanden geen groot probleem.
Dat dacht ik dus ook. Ik neig naar de Dell G3. Die heeft het beste pakket voor onder €800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_den_Toom
Daniel_den_Toom schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 18:05:
[...]

Dat dacht ik dus ook. Ik neig naar de Dell G3. Die heeft het beste pakket voor onder €800.
Blijkbaar toch niet zo goedkoop, want moet de versie met gtx1650 hebben voor Displayport ondersteuning op de USB-C poort, en die is 80 euro duurder.
Hij heeft dan wel een aparte USB-C Displayport en laadpoort, dus een USB C naar HDMI adapter zou maar zo'n 10 euro kosten. (Dit zou voldoende moeten zijn toch? Het is ook maar een 1080p 60fps scherm.), Hij staat nog steeds op de lijst, alleen niet meer bovenaan.

Of hoef ik helemaal geen Displayport compatibiliteit hebben om zo'n USB-C naar HDMI adapter te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50
Hoewel zoom m.i. toch wel een van de meeste mindere tools in zijn klasse is hoort het niet continu 100% te gebruiken noch de verder genoemde applicaties. Is de machine al eens opnieuw geïnstalleerd?

Verder is een zakelijk model om eerder genoemde redenen bijna een nobrainer. Ze zijn maar iets duurder maar kwalitatief echt robuuster en beter

Zakelijke service (waar je toch apart voor betaalt bij de zakelijke modellen) daarentegen past niet bij dit gebruik en laat je lekker links liggen. Worst case doe je een keer een 'vandaag besteld morgen in huis' bestelling wat typisch goedkoper zal zijn. De genoemde software draait toch op alles wel.

Maar nieuwe dingen kopen is leuk en dan is de oude meteen een backup na een software refresh.

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 31-08-2019 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_den_Toom
Rukapul schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 18:31:
Hoewel zoom m.i. toch wel een van de meeste mindere tools in zijn klasse is hoort het niet continu 100% te gebruiken noch de verder genoemde applicaties. Is de machine al eens opnieuw geïnstalleerd?

Verder is een zakelijk model om eerder genoemde redenen bijna een nobrainer. Ze zijn maar iets duurder maar kwalitatief echt robuuster en beter

Zakelijke service (waar je toch apart voor betaalt bij de zakelijke modellen) daarentegen past niet bij dit gebruik en laat je lekker links liggen. Worst case doe je een keer een 'vandaag besteld morgen in huis' bestelling wat typisch goedkoper zal zijn. De genoemde software draait toch op alles wel.

Maar nieuwe dingen kopen is leuk en dan is de oude meteen een backup na een software refresh.
Wat bedoel je met 'de meeste mindere'?
Heb ook nooit gezegd dat het continu 100% gebruikt, maar hij zit wel veel op 80%-100%.

Je zegt iets duurder, maar €150-€200 is toch wel wat.
Zijn de zakelijke laptops intern kwalitatief ook beter? Zoals gezegd maakt de behuizing niet heel veel uit omdat ie meestal toch op zn plek blijft. De extra functies maken ook niet uit.
Dan lijkt me eerder dat een consumenten laptop met snellere processor en grafische kaart over 5 jaar nog beter werkt dan een zakelijke met een mindere processor en grafische kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50
Daniel_den_Toom schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 18:54:
[...]

Wat bedoel je met 'de meeste mindere'?
Deels ongewenste autocorrect op mobiel. Zoom vind ik in gebruik echt een pruts applicatie. Vergeleken met bv een Webex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_den_Toom
Rukapul schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 18:59:
[...]

Deels ongewenste autocorrect op mobiel. Zoom vind ik in gebruik echt een pruts applicatie. Vergeleken met bv een Webex.
Heeft Webex ook iets als Zoom Rooms? En zijn er nog meer alternatieven die beter zijn dan Zoom?

Overigens moet er sowieso een nieuwe laptop komen voor mijn vader. Dan is het volgens mij gunstiger om die van m'n moeder te upgraden dat haar oude naar m'n vader gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-09 18:00

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

@Daniel_den_Toom Kijk alvast of er een voordeel voor u tussen zit:
steviger
next-day service
extra beveiliging
Steek geld in een goede backup zodat je niet alles kwijt bent bij HDD falen, malware of een herinstallatie. Verder zou ik kijken naar de systeemvereisten https://support.zoom.us/h...site=true#sysrequirements

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_den_Toom
Ludwig005 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 19:37:
@Daniel_den_Toom Kijk alvast of er een voordeel voor u tussen zit:
steviger
next-day service
extra beveiliging
Steek geld in een goede backup zodat je niet alles kwijt bent bij HDD falen, malware of een herinstallatie. Verder zou ik kijken naar de systeemvereisten https://support.zoom.us/h...site=true#sysrequirements
Zoals ik eerder zei heeft ze alles op OneDrive staan.

Zoals ik ook zei, ze moet ook Zoom Rooms gebruiken. Dit is nog een stuk intensiever, hier de systeemvereisten daarvan: https://support.zoom.us/h...om-Rooms?mobile_site=true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_den_Toom
Besloten toch voor een zakelijke laptop, de Lenovo Thinkpad e590 te gaan. Misschien niet de beste price/performance maar zeker beter dan wat ze nu heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Zo'n licentie wil je niet in een officiële professionele context gebruiken (ik wil dat zelfs thuis niet gebruiken).
Er is tegenwoordig de AVG. Beveiliging is dus wel een aandachtspuntje, of je dat nu wil of niet.
Daniel_den_Toom schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 01:04:
... maar onder andere ... deelnemer controle laten nemen over het scherm.
Dit meen je hopelijk niet echt? Als je geen heel strikte sandbox hebt hiervoor, wil je dat echt niet. Er moet maar één ... tussenzitten en je weet niet waar je eindigt (virussen, malware, gegevenslekken...).

Mijn indruk op basis van je antwoorden is dat je geen idee hebt welke eisen er aan IT gesteld worden in een professionele omgeving. Zo lang alles goed gaat (en dat is gelukkig meestal het geval) is er inderdaad geen enkel probleem met de meeste performance voor je geld. Als er toch eens iets misgaat, kosten de bezuinigingen die je nu probeert te doen al snel een veelvoud van wat je nu bespaart.

Zorg dat je
  • Backups hebt. Alles in de cloud vermindert het risico op gegevensverlies significant, maar bij Microsoft bijvoorbeeld ben jij in principe verantwoordelijk voor backups en archivering (niet dat ik ook maar iemand ken die daar al ooit iets is kwijtgeraakt door fouten van Microsoft.
  • Een herstelplan hebt. Ik neem aan dat je moeder niet zomaar even een dagje offline kan zijn. Zorg dat je weet wat je exact moet doen om verder te kunnen werken (welke software, welke specifieke configuraties, hoe kan je die (online of offline) opslaan...). Het kan best zijn dat je op basis van je herstelplan beslist dat een nieuwe consumentenlaptop en je oude laptop als geconfigureerde backup de ideale oplossing is (controleer dan af en toe of die nog werkt en doe dan ineens updates zodat hij beschikbaar is indien nodig).
  • Je beveiliging op orde hebt. Een beetje veiligheid volstaat tegenwoordig echt niet meer en al zeker niet in een professionele context. Zorg dat je weet welke persoonsgegevens je opslaat en zorg dat die degelijk beveiligd zijn. Semi-willekeurige cursisten remote access geven op je computer is in deze context echt niet in orde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_den_Toom
indigo79 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 23:21:
[...]

Zo'n licentie wil je niet in een officiële professionele context gebruiken (ik wil dat zelfs thuis niet gebruiken).

[...]

Er is tegenwoordig de AVG. Beveiliging is dus wel een aandachtspuntje, of je dat nu wil of niet.

[...]

Dit meen je hopelijk niet echt? Als je geen heel strikte sandbox hebt hiervoor, wil je dat echt niet. Er moet maar één ... tussenzitten en je weet niet waar je eindigt (virussen, malware, gegevenslekken...).

Mijn indruk op basis van je antwoorden is dat je geen idee hebt welke eisen er aan IT gesteld worden in een professionele omgeving. Zo lang alles goed gaat (en dat is gelukkig meestal het geval) is er inderdaad geen enkel probleem met de meeste performance voor je geld. Als er toch eens iets misgaat, kosten de bezuinigingen die je nu probeert te doen al snel een veelvoud van wat je nu bespaart.

Zorg dat je
  • Backups hebt. Alles in de cloud vermindert het risico op gegevensverlies significant, maar bij Microsoft bijvoorbeeld ben jij in principe verantwoordelijk voor backups en archivering (niet dat ik ook maar iemand ken die daar al ooit iets is kwijtgeraakt door fouten van Microsoft.
  • Een herstelplan hebt. Ik neem aan dat je moeder niet zomaar even een dagje offline kan zijn. Zorg dat je weet wat je exact moet doen om verder te kunnen werken (welke software, welke specifieke configuraties, hoe kan je die (online of offline) opslaan...). Het kan best zijn dat je op basis van je herstelplan beslist dat een nieuwe consumentenlaptop en je oude laptop als geconfigureerde backup de ideale oplossing is (controleer dan af en toe of die nog werkt en doe dan ineens updates zodat hij beschikbaar is indien nodig).
  • Je beveiliging op orde hebt. Een beetje veiligheid volstaat tegenwoordig echt niet meer en al zeker niet in een professionele context. Zorg dat je weet welke persoonsgegevens je opslaat en zorg dat die degelijk beveiligd zijn. Semi-willekeurige cursisten remote access geven op je computer is in deze context echt niet in orde!
toon volledige bericht
Denk niet dat er een klant van haar is die dat soort dingen doet. Haar lessen zijn niet goedkoop en om bij haar les te krijgen moet je bij haar 'solliciteren'. Zo 'semi-willekeurig' zijn ze dus echt niet.
Bovendien kan je via zoom alleen het scherm dat zei kiest zien, en heeft de cursist alleen controle over de muis en het toetsenbord. Ga er ook van uit dat zoom wel ingebouwde beveiliging heeft voor dat soort zaken.

Blijkbaar heb je ook lang niet al m'n antwoorden gelezen. Heb namelijk meerdere keren gezegd dat ze alle bestanden op OneDrive bewaard, en ze terug kan vallen op haar oude laptop of die van mij. Mocht dat niet mogelijk zijn is het altijd een optie om via marktplaats iets te kopen en later weer te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_den_Toom
Bestelling van de Thinkpad toch geannuleerd...
Vondt nog een Asus Vivobook S15, met i7-8565U ipv i5-8265u, MX250 ipv RX 550X en een aparte laad en USB C poort voor dezelfde prijs. (30 euro duurder als ik nog het ram upgrade)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Daniel_den_Toom schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 19:54:
[...]

Zoals ik eerder zei heeft ze alles op OneDrive staan.

Zoals ik ook zei, ze moet ook Zoom Rooms gebruiken. Dit is nog een stuk intensiever, hier de systeemvereisten daarvan: https://support.zoom.us/h...om-Rooms?mobile_site=true
Dus, ondanks de stevige zakelijke desktops / workstations die hier staan vermeld als minimum, ga jij gewoon eigenwijs voor een laptop en dan ook voor een consumenten versie.

Tja, koop maar en dan zien we je wel volgende week terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 11:08

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Daniel_den_Toom schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 23:48:
[...]
Denk niet dat er een klant van haar is die dat soort dingen doet. Haar lessen zijn niet goedkoop en om bij haar les te krijgen moet je bij haar 'solliciteren'. Zo 'semi-willekeurig' zijn ze dus echt niet.
Bovendien kan je via zoom alleen het scherm dat zei kiest zien, en heeft de cursist alleen controle over de muis en het toetsenbord. Ga er ook van uit dat zoom wel ingebouwde beveiliging heeft voor dat soort zaken.
Famous last words...

Je moeder weet letterlijk niet met welke intentie die cursist bij haar aan schuift én welke beveiligingsmaatregelen Zoom heeft. Zorg er dus voor dat je dat weet. Je mag er echt nooit vanuit gaan dat het wel goed gergeld is in dit soort gevallen.
Blijkbaar heb je ook lang niet al m'n antwoorden gelezen. Heb namelijk meerdere keren gezegd dat ze alle bestanden op OneDrive bewaard, en ze terug kan vallen op haar oude laptop of die van mij. Mocht dat niet mogelijk zijn is het altijd een optie om via marktplaats iets te kopen en later weer te verkopen.
Het gaat hier om bedrijfsdata, zolang daar geen heel duidelijke afspraken over zijn en je *weet* wat je recovery mogelijkheden zijn, mag je er niet vanuit gaan dat het wel goed zit met haar data. Redelijke kans dat als in de voorwaarden staat dat als Microsoft haar data verliest, het jammer is.

Of, ook niet onrealistisch, ze zélf haar data vernietigd of er malware binnen komt die haar data aan tast. Dag data. Waar zijn je backups? Heb je niet? Dag bedrijf! Dag inkomsten!
Daniel_den_Toom schreef op zondag 1 september 2019 @ 14:10:
Bestelling van de Thinkpad toch geannuleerd...
Vondt nog een Asus Vivobook S15, met i7-8565U ipv i5-8265u, MX250 ipv RX 550X en een aparte laad en USB C poort voor dezelfde prijs. (30 euro duurder als ik nog het ram upgrade)
Dus koop je een consumenten laptop en sla je alle adviezen over een zakelijke laptop in de wind.

Iets zegt me, dat je de situatie niet voldoende onderschat om hier zinvol advies aan je moeder te kunnen geven. De opmerkingen van @indigo79 zijn serieus. Als jij en je moeder hier onvoldoende kennis van hebben, word het tijd om een professional in te schakelen of in ieder geval de adviezen hierover serieus te nemen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Daniel_den_Toom schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 23:48:
[...]

Ik heb je antwoorden wel gelezen. Het is op basis daarvan dat ik me zorgen maak over je inschattingen.

Ervan uitgaan dat al je klanten altijd ter goeder trouw zijn, is enerzijds naïef en als er een probleem is waarbij er persoonlijke informatie uitlekt, heb je AGV-gewijs een groot probleem, want 'mijn klanten doen zo'n dingen niet' volstaat uiteraard in de verste verte niet als beveiliging van persoonsgegevens. Het is mogelijk dat je software de nodige sandboxing voorziet, maar je moet dat niet denken maar zeker weten, zodat je in geval van problemen kan aantonen dat jij er wel degelijk van uit kon gaan dat dat in orde was (een bug in dergelijke software kan altijd voorkomen en daar kan je niets aan doen, maar als de software geen enkele beveiliging tegen dergelijke problemen biedt, kon je daar wel iets aan doen).

Je spreekt over lessen die 'niet goedkoop' zijn. Over welke prijs spreken we dan (je hoeft het me niet te vertellen, maar denk er even over na)? En hoeveel uur geeft je moeder zo op een dag les? Als we even voorzichtig uitgaan van €100 per uur (dat is in een business context nog absoluut geen hoog bedrag) en 4u/dag (dat is niet heel veel, maar er moet waarschijnlijk ook nog wat voorbereid worden), dan zitten we al aan €400 gemist inkomen per dag dat haar laptop niet operationeel is (als de laptop 's morgens stuk is en jij pas 's avonds tijd hebt, is er al €400 weg, los van het oplossen van het probleem). Er is misschien wel een andere laptop beschikbaar, maar zonder een duidelijk plan wat er moet gebeuren als de primaire laptop het begeeft, ben je snel veel tijd kwijt aan configuratie, zelfs als bijna alles in de cloud staat. En in een professionele context kost dat geld. Directe inkomsten en je goede naam als betrouwbare partner.

En haar data staan op OneDrive. Hoe snel zou ze merken als er data ontbreekt of corrupt is. Als je elke x weken start met een reeks nieuwe cursisten, duurt het misschien x weken vooraleer je ontdekt dat een bepaald bestand per ongeluk overschreven is. Is die x dan groter of kleiner dan de tijd dat je terug kan gaan op je OneDrive? Dat zijn echt dingen die je gecontroleerd moet hebben.

En als je je niet met al die details wil bezighouden omdat je je liever focust op je kerntaak is daar zeker niets mis mee, maar zorg dan echt (echt!) dat je dit soort diensten afneemt via een tussenpersoon die dat stuk van de taak op zich neemt. Je betaalt daar meer voor, maar in een professionele context betekent dat dat je die tijd geld kan verdienen met dingen die je wel interesseren. En als je ze negeert is het niet de vraag óf je ooit duurder uit gaat zijn, maar wanneer je duurder uit gaat zijn.

Vergelijk het met alle andere diensten die je afneemt. Zeker het klein onderhoud van een wagen is eenvoudig, maar wil jij de tijd er in steken om dat voor één of een paar auto's te leren? Brood bakken is niet moeilijk, maar zou je dat elke dag doen als dat niet je ding is? Beleg je je geld via een bank, of pluis je elke dag het economische nieuws uit? ...

Je vindt misschien dat we hier allemaal wat zeuren en jouw verhaal niet lezen, maar denk eraan dat een groot deel van de mensen die hier zeuren betaald worden om heel precies te weten wat niet-werkende hard- en software in de praktijk kost. Direct én indirect. En om ervoor te zorgen dat dit evenwicht (hogere aankoop- en onderhoudskosten versus hogere kosten bij incidenten) zo optimaal mogelijk ligt.

Edit: het is me nog niet duidelijk wat je juist bedoelt met 'en heeft de cursist alleen controle over de muis en het toetsenbord'. Dat je voor allerhande opleidingen graag zowel mondeling als schriftelijk wil kunnen communiceren lijkt me logisch. Dat je direct wil kunnen verbeteren ook nog wel (ik denk dan aan iets dat conceptueel lijkt op het samenwerken in een Google docs document bijvoorbeeld). Maar ik zie echt niet in waarom je daarvoor 'controle over de muis en het toetsenbord' nodig hebt. Tenzij jouw uitleg niet klopt, lijkt me dat echt niet de juiste oplossing voor het probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door indigo79 op 01-09-2019 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_den_Toom
Barrycade schreef op zondag 1 september 2019 @ 14:42:
[...]

Dus, ondanks de stevige zakelijke desktops / workstations die hier staan vermeld als minimum, ga jij gewoon eigenwijs voor een laptop en dan ook voor een consumenten versie.

Tja, koop maar en dan zien we je wel volgende week terug...
Er staat ook een pc met i5-7500t vermeld. De i7-8565u in de Vivobook is gemiddeld ~15% sneller in benchmarks.(https://cpu.userbenchmark...i5-7500T/m591977vsm218898)

Daarnaast kan je met Zoom meetings houden met tot 100 mensen tegelijk. Ze hoeft maar met max 10 mensen tegelijk een meeting te kunnen houden.
unezra schreef op zondag 1 september 2019 @ 15:58:
[...]

Famous last words...

Je moeder weet letterlijk niet met welke intentie die cursist bij haar aan schuift én welke beveiligingsmaatregelen Zoom heeft. Zorg er dus voor dat je dat weet. Je mag er echt nooit vanuit gaan dat het wel goed gergeld is in dit soort gevallen.

[...]

Het gaat hier om bedrijfsdata, zolang daar geen heel duidelijke afspraken over zijn en je *weet* wat je recovery mogelijkheden zijn, mag je er niet vanuit gaan dat het wel goed zit met haar data. Redelijke kans dat als in de voorwaarden staat dat als Microsoft haar data verliest, het jammer is.

Of, ook niet onrealistisch, ze zélf haar data vernietigd of er malware binnen komt die haar data aan tast. Dag data. Waar zijn je backups? Heb je niet? Dag bedrijf! Dag inkomsten!

[...]

Dus koop je een consumenten laptop en sla je alle adviezen over een zakelijke laptop in de wind.

Iets zegt me, dat je de situatie niet voldoende onderschat om hier zinvol advies aan je moeder te kunnen geven. De opmerkingen van @indigo79 zijn serieus. Als jij en je moeder hier onvoldoende kennis van hebben, word het tijd om een professional in te schakelen of in ieder geval de adviezen hierover serieus te nemen.
toon volledige bericht
Over de beveiliging, zie hier: https://zoom.us/security

Haar data staat op twee plekken: de laptop zelf en OneDrive. Is wel een heel lage kans dat die tegelijkertijd falen.

Ze kan goed omgaan met computers dus zal niet zomaar iets vernietigen en ze is niet iemand die op dingen klikt die een malware geven. Tuurlijk is de kans er nog, maar die is wel erg laag. Daarnaast zou die malware dan niet alleen de laptop maar ook OneDrive aan moeten tasten.

De Vivobook S15 staat ook als zakelijke laptop aangeboden in vrijwel dezelfde configuratie, maar met 16gb ram, wat ik er zelf in ga steken, en meer opslagruimte, wat ze niet nodig heeft en desnoods later nog verhoogd kan worden.
Daarnaast lijkt er qua bouwkwaliteit (haast) geen verschil te zijn tussen deze Thinkpad en Vivobook.

@indigo79 Ik reageer later op je bericht. Heb nu geen tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_den_Toom
indigo79 schreef op zondag 1 september 2019 @ 21:34:
[...]

Ik heb je antwoorden wel gelezen. Het is op basis daarvan dat ik me zorgen maak over je inschattingen.

Ervan uitgaan dat al je klanten altijd ter goeder trouw zijn, is enerzijds naïef en als er een probleem is waarbij er persoonlijke informatie uitlekt, heb je AGV-gewijs een groot probleem, want 'mijn klanten doen zo'n dingen niet' volstaat uiteraard in de verste verte niet als beveiliging van persoonsgegevens. Het is mogelijk dat je software de nodige sandboxing voorziet, maar je moet dat niet denken maar zeker weten, zodat je in geval van problemen kan aantonen dat jij er wel degelijk van uit kon gaan dat dat in orde was (een bug in dergelijke software kan altijd voorkomen en daar kan je niets aan doen, maar als de software geen enkele beveiliging tegen dergelijke problemen biedt, kon je daar wel iets aan doen).

Je spreekt over lessen die 'niet goedkoop' zijn. Over welke prijs spreken we dan (je hoeft het me niet te vertellen, maar denk er even over na)? En hoeveel uur geeft je moeder zo op een dag les? Als we even voorzichtig uitgaan van €100 per uur (dat is in een business context nog absoluut geen hoog bedrag) en 4u/dag (dat is niet heel veel, maar er moet waarschijnlijk ook nog wat voorbereid worden), dan zitten we al aan €400 gemist inkomen per dag dat haar laptop niet operationeel is (als de laptop 's morgens stuk is en jij pas 's avonds tijd hebt, is er al €400 weg, los van het oplossen van het probleem). Er is misschien wel een andere laptop beschikbaar, maar zonder een duidelijk plan wat er moet gebeuren als de primaire laptop het begeeft, ben je snel veel tijd kwijt aan configuratie, zelfs als bijna alles in de cloud staat. En in een professionele context kost dat geld. Directe inkomsten en je goede naam als betrouwbare partner.

En haar data staan op OneDrive. Hoe snel zou ze merken als er data ontbreekt of corrupt is. Als je elke x weken start met een reeks nieuwe cursisten, duurt het misschien x weken vooraleer je ontdekt dat een bepaald bestand per ongeluk overschreven is. Is die x dan groter of kleiner dan de tijd dat je terug kan gaan op je OneDrive? Dat zijn echt dingen die je gecontroleerd moet hebben.

En als je je niet met al die details wil bezighouden omdat je je liever focust op je kerntaak is daar zeker niets mis mee, maar zorg dan echt (echt!) dat je dit soort diensten afneemt via een tussenpersoon die dat stuk van de taak op zich neemt. Je betaalt daar meer voor, maar in een professionele context betekent dat dat je die tijd geld kan verdienen met dingen die je wel interesseren. En als je ze negeert is het niet de vraag óf je ooit duurder uit gaat zijn, maar wanneer je duurder uit gaat zijn.

Vergelijk het met alle andere diensten die je afneemt. Zeker het klein onderhoud van een wagen is eenvoudig, maar wil jij de tijd er in steken om dat voor één of een paar auto's te leren? Brood bakken is niet moeilijk, maar zou je dat elke dag doen als dat niet je ding is? Beleg je je geld via een bank, of pluis je elke dag het economische nieuws uit? ...

Je vindt misschien dat we hier allemaal wat zeuren en jouw verhaal niet lezen, maar denk eraan dat een groot deel van de mensen die hier zeuren betaald worden om heel precies te weten wat niet-werkende hard- en software in de praktijk kost. Direct én indirect. En om ervoor te zorgen dat dit evenwicht (hogere aankoop- en onderhoudskosten versus hogere kosten bij incidenten) zo optimaal mogelijk ligt.

Edit: het is me nog niet duidelijk wat je juist bedoelt met 'en heeft de cursist alleen controle over de muis en het toetsenbord'. Dat je voor allerhande opleidingen graag zowel mondeling als schriftelijk wil kunnen communiceren lijkt me logisch. Dat je direct wil kunnen verbeteren ook nog wel (ik denk dan aan iets dat conceptueel lijkt op het samenwerken in een Google docs document bijvoorbeeld). Maar ik zie echt niet in waarom je daarvoor 'controle over de muis en het toetsenbord' nodig hebt. Tenzij jouw uitleg niet klopt, lijkt me dat echt niet de juiste oplossing voor het probleem.
toon volledige bericht
Zie hier voor informatie over Zooms beveiligingsmaatregelen: https://zoom.us/security

Als er iets mis mocht gaan met de primaire laptop, kan ze dus terugvallen op haar oude of die van mij. Daar moet dan alleen Zoom en Onedrive op worden geïnstalleerd. Dat kost niet bepaald veel tijd, en kan ze overigens ook zelf.

Met dat de cursist alleen controle over de muis en het toetsenbord heeft, bedoel ik dat diegene dus niet zomaar bestanden kan pushen oid. Ik weet niet precies waar ze het voor gebruikt, maar volgens mij inderdaad ook het samenwerken aan een document. Ze weet ook dat dit via Google Docs bijvoorbeeld gaat, dus mocht ze het inderdaad gebruiken voor samenwerken aan een document, vindt ze het schijnbaar fijner werken op deze manier. Zal het wel nog een keer navragen.
Pagina: 1