Hoe developen in de cloud zonder lokale configuratie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayl
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 10:27
Mijn vraag
Ik ben geen ontwikkelaar, dus ik heb het gevoel dat ik wat mis in de keten van ontwikkeling. Ik wil met oa. Python en Java aan de slag. Voor Python wil ik in Pycharm gebruiken (zou goed moeten zijn) en voor Java IDEA.

Waar ik nu echter tegen aan loop is dat wanneer ik bijvoorbeeld van apparaat wissel waarop ik ontwikkel, ik allerlei installaties moet doen en PATH's moet toevoegen om maar te kunnen runnen. Wat ik dus zoek is een manier om dit te doen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
IntelliJ Pycharm/IDEA

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Mijn code kan ik op een Git locatie op slaan en daar de IntelliJ installaties naartoe verwijzen. De code is dan volgens mij gesynchroniseerd. Ook heb ik online/cloud IDE's gevonden, maar die lijken mij minder goed werken dan de IntelliJ versies.
Dan zou het nog mogelijk moeten zijn om met een VM te werken. Maar ik weet niet wat ik daar dan op moet draaien en hoe ik de IntelliJ software moet configureren.

Is wat ik wil mogelijk?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Moeten we maar aannemen dat je op Windows werkt? :? En waarom wissel je van apparaat? En waarom weet je lokaal wel hoe je IntelliJ moet configureren maar in een VM niet? Wat is het verschil? ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dwarrelegel
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 21:56
Intellij programmas hebben een sync van instellingen die mogelijk is. Als je dat aanzet worden je keyboard settings en configs etc meteen goed gezet.
Je moet inderdaad wel op elke computer python installeren, en de paths goed zetten in intellij. Maar dat doe je 1x per computer, lijkt mij niet een probleem. Je moet pycharm etc natuurlijk ook op elke computer installeren, dus ja dat moet je ook met alle packages van python doen.

Maar packages installeren kan pycharm ook voor je doen wanneer je via git je project hebt ingeladen.

Het delen van je code via Git is heel logisch en een prima idee. Eigenlijk zie ik je probleem niet, wat je omschrijft klinkt als een redelijk efficient systeem.

[ Voor 13% gewijzigd door Dwarrelegel op 30-08-2019 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:29
Ben je niet gewoon op zoek naar iets als virtualenv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayl
Room42 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 21:07:
Moeten we maar aannemen dat je op Windows werkt? :? En waarom wissel je van apparaat? En waarom weet je lokaal wel hoe je IntelliJ moet configureren maar in een VM niet? Wat is het verschil? ;)
Windows inderdaad. Ik wissel van apparaten omdat ik thuis op een desktop werk en op locatie op een laptop. Het gaat niet om het configureren van IntelliJ in een VM of op een lokale machine, maar om het maar eenmaal hoeven installeren van allerlei PATH's en andere requirements.
Dwarrelegel schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 21:07:
Intellij programmas hebben een sync van instellingen die mogelijk is. Als je dat aanzet worden je keyboard settings en configs etc meteen goed gezet.
Je moet inderdaad wel op elke computer python installeren, en de paths goed zetten in intellij. Maar dat doe je 1x per computer, lijkt mij niet een probleem. Je moet pycharm etc natuurlijk ook op elke computer installeren, dus ja dat moet je ook met alle packages van python doen.

Maar packages installeren kan pycharm ook voor je doen wanneer je via git je project hebt ingeladen.

Het delen van je code via Git is heel logisch en een prima idee. Eigenlijk zie ik je probleem niet, wat je omschrijft klinkt als een redelijk efficient systeem.
Bedankt voor de info! Het eenmaal installeren van Python lijkt niet zoveel, maar als je meerdere talen hebt (Python, Java, Ruby, etc.) die allemaal hun eigen configuratie en afhankelijkheden hebben dan wordt het wel meer werk en voelt onhandig. Vandaar dat ik benieuwd ben of er een slimmere manier is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarrelegel
Kayl schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 21:29:
maar om het maar eenmaal hoeven installeren van allerlei PATH's en andere requirements.
Deze moet je even veel duidelijker toelichten. Je schrijft je programma, om te testen klik je dan op run, daar moet je even je main class en mogelijke parameters invullen. Dit nogmaals doe je 1x per programma, per computer. Dit lijkt mij niet veel?

Zoals aangegeven pycharm installeert alle dependencies in je programma voor je met 1 knop. Dat doet het ook voor java zover ik weet. Dit is dus nog steeds 1x een knop in drukken per taal.

Het enige wat ik kan bedenken is dat je een hele inefficiënte manier van je programma draaien hebt. Draai het anders eens vanuit de terminal in intellij, dan kan je via parameters classes en functies kiezen. (Als je dat programmeert in je main class natuurlijk).

In het geval van python kan je kijken naar jupyter (ook integrated in pycharm). Daar draai je cellen inplaats van programmas, ideaal voor heel snel kleine stukken code testen, die je dan later in een programma kan toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Als je het te veel moeite vind om op 2 locatie's in te stellen heb je met de klachten die ik zie ongeveer 2 mogelijkeheden:

- linux gebruiken, want hoewel PATH daar ook een ding is doen de installers dat eigenlijk allemaal wel automatisch en de jetbrains producten hebben ook geen verdere instellingen nodig (in mijn ervaring)
- een server huren en daar via RDP mee verbinden, met als nadeel dat je erg afhankelijk bent van je netwerkverbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Gropah schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 21:34:
[...]
- een server huren en daar via RDP mee verbinden, met als nadeel dat je erg afhankelijk bent van je netwerkverbinding.
En dat RDP direct aan het web nog steeds geen heel goed idee is, dus daar moet je dan ook nog een oplossing voor bedenken. Er komen steeds weer kwetsbaarheden uit en een brute force is ook redelijk eenvoudig toe te passen, als je daar niks tegen doet.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayl
Dwarrelegel schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 21:34:
[...]

Deze moet je even veel duidelijker toelichten. Je schrijft je programma, om te testen klik je dan op run, daar moet je even je main class en mogelijke parameters invullen. Dit nogmaals doe je 1x per programma, per computer. Dit lijkt mij niet veel?

Zoals aangegeven pycharm installeert alle dependencies in je programma voor je met 1 knop. Dat doet het ook voor java zover ik weet. Dit is dus nog steeds 1x een knop in drukken per taal.

Het enige wat ik kan bedenken is dat je een hele inefficiënte manier van je programma draaien hebt. Draai het anders eens vanuit de terminal in intellij, dan kan je via parameters classes en functies kiezen. (Als je dat programmeert in je main class natuurlijk).

In het geval van python kan je kijken naar jupyter (ook integrated in pycharm). Daar draai je cellen inplaats van programmas, ideaal voor heel snel kleine stukken code testen, die je dan later in een programma kan toevoegen.
Ik ben tester, dus ik weet niet precies wat je bedoelt met main class en mogelijke parameters. Als ik bijvoorbeeld Fitnesse neem (selenium based). Dan moet ik maven configureren met paths in mijn windows instellingen. Java hetzelfde verhaal en voor de andere talen ook zo.
Als IntelliJ dat zelf al automatisch doet dan is dat iets dat ik niet wist en dan zou mijn probleem opgelost zijn.

Binnenkort komt er nog een device bij en ik zie op tegen al die configuraties weer uit te voeren. Klinkt misschien alsof ik erg lui wil zijn, maar ik zou graag gewoon even de IDE wat configureren en gelijk kunnen werken, zonder eerst al die paths op te moeten zetten.
Gropah schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 21:34:
Als je het te veel moeite vind om op 2 locatie's in te stellen heb je met de klachten die ik zie ongeveer 2 mogelijkeheden:

- linux gebruiken, want hoewel PATH daar ook een ding is doen de installers dat eigenlijk allemaal wel automatisch en de jetbrains producten hebben ook geen verdere instellingen nodig (in mijn ervaring)
Zoals hierboven al aangegeven zijn 2 instellingen niet te veel moeite, maar zo ver ik nu weet moet ik voor diverse tools paths opzetten. RDP zou ik op zich ook prima vinden, maar ik ben dan inderdaad afhankelijk van mijn netwerkverbinding. Vandaar dat ik dacht als ik alleen een server/docker/cloud iets zou kunnen hebben voor alle dependencies dat het een stuk handiger zou werken.

Het moge duidelijk zijn dat mijn gebrek aan kennis rondom dit onderwerp voor genoeg verwarring zorgt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarrelegel
Kayl schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 21:50:
[...]

Ik ben tester, dus ik weet niet precies wat je bedoelt met main class en mogelijke parameters. Als ik bijvoorbeeld Fitnesse neem (selenium based).
[...]

Het moge duidelijk zijn dat mijn gebrek aan kennis rondom dit onderwerp voor genoeg verwarring zorgt :+
Die verwarring komt een beetje door je gebrek aan kennis, maar ook door je omschrijving. In deze post haal je in eens Fitnesse er bij, en dat je een tester bent.
Uit je eerste post leek het alsof je wou beginnen met Python en Java development.

Zet even op een rijtje wat je exact wil je gebruiken, dan kunnen we beter antwoord geven.

Online development/testing zou ik zelf niet aanraden. Levert toch vaak gedoe op.

De suggestie om naar Linux te switchen vind ik een hele goede. In linux zijn de meeste van de paths (python/java etc etc) redelijk standaard en dus pakt intellij dat meestal automatisch op.

Linux geeft je verder ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld je .config (en .pycharm) folder van installatie naar installatie over te zetten, hier zitten vaak al dit soort instellingen al in.
Wel belangrijk is dat je dan overal dezelfde gebruikers naam gebruikt.

Deze methode is trouwens waarschijnlijk ook toe te passen op windows. Dan moet je alles op exact dezelfde plek installeren. Vervolgens moet je even opzoeken waar in windows de config folders voor de betreffende programmas zijn, en die met usb/cloud whatever overzetten. (Theorie is anders dan praktijk, zeker bij windows :9 ).

Als laatste over dat je dingen gaat testen. Een tester is over het algemeen heel veel bezig met instellingen, configuraties etc. (in elk geval in mijn ervaring). Mogelijk moet je dus gewoon even accepteren dat je die instellingen moet zetten. Na 2 a 3x dit gedaan hebben zit het ook wel in je systeem en ben je in 5 minuten klaar. (Ik switch ook nog wel af en toe van linux versie, mijn python setup kost mij denk ik 3 minuten inclusief downloads.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kayl
Dwarrelegel schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 22:02:
[...]

Die verwarring komt een beetje door je gebrek aan kennis, maar ook door je omschrijving. In deze post haal je in eens Fitnesse er bij, en dat je een tester bent.
Uit je eerste post leek het alsof je wou beginnen met Python en Java development.

Zet even op een rijtje wat je exact wil je gebruiken, dan kunnen we beter antwoord geven.

Online development/testing zou ik zelf niet aanraden. Levert toch vaak gedoe op.

De suggestie om naar Linux te switchen vind ik een hele goede. In linux zijn de meeste van de paths (python/java etc etc) redelijk standaard en dus pakt intellij dat meestal automatisch op.

Linux geeft je verder ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld je .config (en .pycharm) folder van installatie naar installatie over te zetten, hier zitten vaak al dit soort instellingen al in.
Wel belangrijk is dat je dan overal dezelfde gebruikers naam gebruikt.

Deze methode is trouwens waarschijnlijk ook toe te passen op windows. Dan moet je alles op exact dezelfde plek installeren. Vervolgens moet je even opzoeken waar in windows de config folders voor de betreffende programmas zijn, en die met usb/cloud whatever overzetten. (Theorie is anders dan praktijk, zeker bij windows :9 ).

Als laatste over dat je dingen gaat testen. Een tester is over het algemeen heel veel bezig met instellingen, configuraties etc. (in elk geval in mijn ervaring). Mogelijk moet je dus gewoon even accepteren dat je die instellingen moet zetten. Na 2 a 3x dit gedaan hebben zit het ook wel in je systeem en ben je in 5 minuten klaar. (Ik switch ook nog wel af en toe van linux versie, mijn python setup kost mij denk ik 3 minuten inclusief downloads.)
Bedankt voor je geduld!

Ik snap de verwarring en ik wil inderdaad ook met development aan de slag, maar ondertussen gebruik ik het ook voor test automatisering. Dus ik dacht even 2 vliegen in 1 klap te slaan. Maar je hebt gelijk, Fitnesse is een slecht voorbeeld net als andere test software omdat ze een GUI sowieso nodig hebben. En Fitnesse gaat dan ook echt fysiek over de websites heen.

Wat ik bedacht had is dus gewoon niet mogelijk, dus dat is prima. Dan ga ik gewoon lokale installaties doen, maar wel met een Git repo zodat in ieder geval de code centraal staat.

Heel erg bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1