Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axg
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-06 16:01
Beste mede-tweakers,

Mijn vraag is of jullie mij kunnen helpen met het installeren van windows op m'n nieuwe PC:

De eerste vraag die ik heb om mij te helpen is: gaat een HDD automatisch spinnen wanneer deze verbonden is met een voeding? (dus voeding aan mobo, voeding aan hdd, maar geen sata tussen hdd en mobo?)
Mijn tweede vraag: hebben jullie andere mogelijkheden of oplossingen die ik kan proberen? Of kunnen we concluderen dat 1 van de onderdelen defect is en dus terug kan naar Azerty?

Relevante software en hardware die ik gebruik (nieuw gekocht)
ASRock B450M Pro4-F
Ryzen 2600
Corsair Vengeance LPX ... 3000Mhz 2x8Gb
Bequiet system power 9 400W
XFX Radeon RX 580
Crucial MX500

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- De Crucial MX500 getest in een externe case -> werkt
- De computer start normaal op (naar BIOS of naar bootable USB)
- De bootable USB werkt en komt door de eerste stappen van de Windows 10 installatie, maar blijft hangen bij het selecteren van een harde schijf om op te installeren
- Ik heb een HDD geprobeerd te verbinden, maar ook deze geeft geen kick - gaat ook niet spinnen bij verbinding
- Ik heb alle sata poorten (4 stuks) op m'n moederbord geprobeerd
- Ik heb beide standaard meegeleverde sata kabels geprobeerd
- Ik heb beide kabelbundels van m'n voeding met hdd/ssd aansluiting geprobeerd

Mogelijke issues:
- Beide sata kabels zijn defect
- De sata poorten op m'n mobo zijn defect
- De voeding naar hdd/ssd is defect

Ik hoor graag!

Edit:
- Ik beschik niet over een tweede voeding, mobo of sata kabels.

Edit 2:
Extra plaatjes
Mijn huidige bios scherm
Het scherm uit de digitale handleiding

[ Voor 9% gewijzigd door axg op 30-08-2019 22:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 19:38
Heb je het moederbird al eens buiten de behuizing getest, dit om uit te sluiten dat bv een verkeerd geplaatst afstandsbusje sluiting maakt onder het mb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Kun je omschrijven wat je probleem exact is? Ik denk te begrijpen dat je (enige?) schijf niet wordt gezien bij de installatie van Windows, en je niet weet hoe dit komt. Ook begrijp ik niet helemaal of je al andere SATA apparaten (hdd, diskdrive) hebt geprobeerd. Verderop heb je het namelijk ineens over een HDD/SSD :)

Afgaande op een probleem met een schijf, is deze ook niet zichtbaar in de bios?

[ Voor 11% gewijzigd door n9iels op 30-08-2019 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axg
@Nielson ik heb de pc net weer helemaal uit elkaar gehaald, dus dat ga ik als eerste proberen.

@n9iels ik heb een HDD (oud) en een SSD (nieuw gekocht). Daarnaast heb ik zo’n externe HDD naar USB ‘omhulsel’ waarmee ik getest heb dat de HDD en SSD beide functioneren.
Je hebt inderdaad gelijk dat m’n schijf niet wordt herkend bij de installatie van windows. Beide schijven zijn ook niet zichtbaar in de bios.

Btw: hoe kan ik het makkelijkst een foto toevoegen? Ik schijn geen fotoalbum te hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door axg op 30-08-2019 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:39
- ja schijven spinnen op met alleen power verbonden. Net getest was toevallig mijn 10 jaar oude 1tb schijf met pensioen aan het sturen. Ook de nieuwe spint gewoon op.

Of dit voor iedere schijf het geval is durf ik niet te zeggen.

Als je een cd/dvd drive heb kan je makkelijk de power kabel testen deze lades gaan namelijk altijd open zonder data kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axg
@computerjunky ik heb twee kabelbomen aan m'n Bequiet met in totaal 5 s-ata aansluitingen (een kabel met 2 aansluitingen en een kabel met 3 aansluitingen) en geen van alle 5 aansluitingen laat mijn HDD spinnen.
Ik heb helaas geen cd/dvd drive

@Nielson Ik heb net de pc gestart zonder behuizing. Ook dit verhelpt het probleem niet.

[ Voor 5% gewijzigd door axg op 30-08-2019 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Al met een andere voeding/computer de harddisk/ssd getest om de voeding/kabelbomen uit te sluiten?

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axg
@redfoxert ik heb zoiets. Hiermee heb ik zowel de HDD getest als de nieuw gekochte SSD. Beide functioneren perfect. Ik verdenk dus nog steeds de voeding/kabelbomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 19:38
Als je schijven al niet opspinnen met enkel de sata power aangeskoten lijkt er idd wat mis met je voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
axg schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 22:20:
@redfoxert ik heb zoiets. Hiermee heb ik zowel de HDD getest als de nieuw gekochte SSD. Beide functioneren perfect. Ik verdenk dus nog steeds de voeding/kabelbomen.
Helder, als ze dan prima functioneren in die externe case dan moet haast die voeding wel het probleem zijn.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axg
Allen super bedankt! Ik heb uiteindelijk iemand weten te vinden met een voeding waarmee we getest hebben. Met voeding werd de SSD wel herkend. Ik heb de voeding retour gestuurd naar Azerty, ben benieuwd..!
Pagina: 1