Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-05 07:04
Dag allemaal

Ik ben een laptop voor mijn zoon aan het aanschaffen.
18 jaar. Start z’n opleiding binnenkort en wil ook graag wat kunnen gamen.
In feite is het gewoon office, browsen, films kijken maar natuurlijk ook gamen.
OS is Windows.
Budget is max 1000 euro.

In de best buy guide van augustus staat de Lenovo L340.

Mijn zoon kwam zelf met een laptop uit de legion serie.

Lenovo L340 (81LK0091MH)
Core i5-9300H
Werkgeheugen 8GB
Videokaart GTX 1650 4GB

Lenovo Legion Y520-15IKBN 80WK005QMH
Intel Core i7-7700HQ
Werkgeheugen 8GB
GeForce GTX 1050

Wanneer we moeten kiezen uit een van deze 2 welke adviseren jullie dan?
De L340 is veel nieuwer dan de legion.

Of vergeet ik een ander merk en type?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

hans

Beste antwoord (via hke op 31-08-2019 00:57)

• Gondrez
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-04 20:32
Op de site van Lenovo kan je de Legion y540 samenstellen met i7-9750 processor en gtx 1650 gpu, voor net geen 1000 euro dankzij studentenkorting. Ik heb deze gisteren ontvangen en het is echt een zeer goede laptop.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-05 11:46
Is de Lenovo Legion Y520-15IKBN 80WK005QMH überhaupt nog te koop?
In de pricewatch staat van niet. Of betreft het 2de hands?

Mbt tot de verschillen in specificaties:
De l340 is op gpu en CPU beter

https://cpu.userbenchmark...i5-8300H/m211019vsm425634

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Gondrez
Op de site van Lenovo kan je de Legion y540 samenstellen met i7-9750 processor en gtx 1650 gpu, voor net geen 1000 euro dankzij studentenkorting. Ik heb deze gisteren ontvangen en het is echt een zeer goede laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:55

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Vriend van me heeft de Y520, hij kan praktisch alle moderne games wel spelen plus ook lekker programmeren. Daar zal je dus geen spijt van krijgen als je dit of soortgelijks kan kopen. (Heb zelf de Y720, ook een geweldig ding) :)

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-05 07:04
beste Gondrez

Bij die lenovo y540 staat een levertijd van 3 a 4 weken.
hoe lang heeft het bij jou geduurd?

ik hoor graag van jou.

gr Hans.

hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik zou het budget opsplitsen voor een laptop en een desktop. Voor 600 euro heb je een redelijke game PC en voor 300 euro heb je meestal ook een goede tweedehands laptop. Hou je nog 100 euro over die je ofwel aan de desktop kan uitgeven ofwel aan de pc kan uitgeven, ofwel in je zak kan houden.

Ik heb 3 jaar terug een laptop gekocht die ook geschikt is om mee te gamen, maar achteraf had ik liever laptop + desktop. Dan kun je je eigen plekje inrichten waar alles netjes is en waar je goed kunt studeren. Een laptop heeft gewoon een relatief klein LCD. Als je dan een groot scherm wilt, ben je altijd bezig met randapparatuur in- en uitpluggen en wordt het gewoon een zooitje op je bureau. Bovendien verbruikt een gaming laptop veel meer dan een "normale" laptop, de accu zal dus sneller leeg zijn. Bovendien, meestal zijn gaming laptops erg lomp en zwaar. Kun je beter een kleine, lichte laptop gebruiken die ook voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondrez
hke schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 01:07:
beste Gondrez

Bij die lenovo y540 staat een levertijd van 3 a 4 weken.
hoe lang heeft het bij jou geduurd?

ik hoor graag van jou.

gr Hans.
Het heeft bij mij 10 dagen geduurd dus viel best mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

hoi1234 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 07:15:
Ik zou het budget opsplitsen voor een laptop en een desktop. Voor 600 euro heb je een redelijke game PC en voor 300 euro heb je meestal ook een goede tweedehands laptop. Hou je nog 100 euro over die je ofwel aan de desktop kan uitgeven ofwel aan de pc kan uitgeven, ofwel in je zak kan houden.
In mijn ogen heb je dan twee net niet apparaten. Allebei te goedkoop om iets goeds te hebben. En voor € 1000 kun je een prima laptop kopen.
Ik heb 3 jaar terug een laptop gekocht die ook geschikt is om mee te gamen, maar achteraf had ik liever laptop + desktop. Dan kun je je eigen plekje inrichten waar alles netjes is en waar je goed kunt studeren. Een laptop heeft gewoon een relatief klein LCD. Als je dan een groot scherm wilt, ben je altijd bezig met randapparatuur in- en uitpluggen en wordt het gewoon een zooitje op je bureau.
Meer apparaten is minder troep? Interessante gedachte. Heb je dat ook uitgetest? Of bedoel je dat jij de laptop dan thuis helemaal niet zou gebruiken?

In de praktijk zijn twee machines nooit handig. Je hebt in de praktijk nooit dezelfde applicaties en bestanden op beide machines staan dus vaak heb je dan toch weer twee PC’s aanstaan. En dus extra kabels en andere troep.
Bovendien, meestal zijn gaming laptops erg lomp en zwaar. Kun je beter een kleine, lichte laptop gebruiken die ook voldoet.
Er is een verschil tussen een laptop waarop je ook kunt gamen en de sjouwbare 17” gamemonsters. Die laatste lopen soms op naar 4-5 kg en zijn inderdaad onbruikbaar als laptop. Een laptop moet eigenlijk onder 2,5kg blijven als je die dagelijks meeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
downtime schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:16:

In mijn ogen heb je dan twee net niet apparaten. Allebei te goedkoop om iets goeds te hebben. En voor € 1000 kun je een prima laptop kopen.
reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2019. Windows 10 kun je overigens wederom gratis krijgen, namelijk via surfspot. Hou je 170 euro over voor een monitor + goedkoop toetsenbordje. En volgens YouTube: GTX 1650 vs RX 570 - 18 Games Tested heb je dan zelfs een iets snellere GPU.

Ik heb als laptop voor erbij een Elitebook 2570p gekocht. Koste me inclusief SSD en nieuwe accu 190 euro. Ja, het LCD is bagger en niet zo groot, maar het formaat is ook weer een voordeel. En als de kwaliteit van het LCD echt een issue is, koop je tweedehands een laptop met beter LCD. Die zijn er ook al voor dezelfde prijs met even goede specificaties.

Ik zou het wel weten... Een computer die beter is, minder geld kwijt zijn, langere accuduur, laag gewicht, een opgeruimd bureau en niet telkens je laptop moeten versjouwen.
Meer apparaten is minder troep? Interessante gedachte. Heb je dat ook uitgetest? Of bedoel je dat jij de laptop dan thuis helemaal niet zou gebruiken? In de praktijk zijn twee machines nooit handig. Je hebt in de praktijk nooit dezelfde applicaties en bestanden op beide machines staan dus vaak heb je dan toch weer twee PC’s aanstaan. En dus extra kabels en andere troep.
Exact, laptop thuis niet gebruiken. Het enige dat van de laptop of de laptop + desktop verwacht wordt, is Office, browsen en films kijken. Ik zie niet welk programma je dan gaat missen. Documenten gemaakt met word/excel kun je opslaan op Onedrive (gratis 1TB als je office 365 gebruikt, goedkoop/gratis via school).

Ik moet overigens wel programma's voor school hebben. Maar big deal, dat ik 1x SQL server 2x moet installeren. Ik start beide laptops, start de installatie en ga iets anders doen.
Er is een verschil tussen een laptop waarop je ook kunt gamen en de sjouwbare 17” gamemonsters. Die laatste lopen soms op naar 4-5 kg en zijn inderdaad onbruikbaar als laptop. Een laptop moet eigenlijk onder 2,5kg blijven als je die dagelijks meeneemt.
2.5KG is nog vrij zwaar. Mijn laptop weegt 2.4KG. Ik heb nog een laptop voor erbij als ik een lange accuduur nodig heb. Die weegt 1.65KG en het verschil merk je echt.

[ Voor 3% gewijzigd door hoi1234 op 31-08-2019 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-05 20:08
De legion is al ouder. Ik zou voor een l340 met i5 of i7 gaan (pricewatch: Lenovo ideapad L340-15IRH Gaming (81LK0092MH))

Of voor de S540 met gtx1650, je hebt dan een steviger, metalen, lichtere notebook met beter scherm en stuk langere batterijduur. Maar je hebt dan wel een ulv proc i.p.v. een High performance . En de videokaart is lager geklokt.

pricewatch: Lenovo ideapad S540-15IWL 81SW001SMH
pricewatch: Lenovo ideapad S540-15IWL GTX (81SW001YMH)
pricewatch: Lenovo ideapad S540-15IWL GTX (81SW0020MH)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat raadt de school zelf voor laptop aan? Geven ze eventueel een lijstje met waaraan de laptop minimaal moet voldoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
CH4OS schreef op zondag 1 september 2019 @ 03:16:
Wat raadt de school zelf voor laptop aan? Geven ze eventueel een lijstje met waaraan de laptop minimaal moet voldoen?
Niet echt relevant in deze lijkt me. Zoals ik het begrijp is het een opleiding waar je de laptop eigenlijk alleen nodig hebt voor aantekeningen en misschien huiswerk, als je dat niet op papier wilt maken. Dan gaat een school (hopelijk) geen gaming laptop aanraden.

Ik hoop wel dat ze twee laptops aanraden. Namelijk, eentje rond de 400 euro (voor mensen die niet zoveel te besteden hebben) en eentje rond 600 euro (voor een fatsoenlijke laptop). Dus dan is een desktop + laptop te duur of je hebt een "net niet" laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

hoi1234 schreef op zondag 1 september 2019 @ 09:46:
Niet echt relevant in deze lijkt me. Zoals ik het begrijp is het een opleiding waar je de laptop eigenlijk alleen nodig hebt voor aantekeningen en misschien huiswerk, als je dat niet op papier wilt maken. Dan gaat een school (hopelijk) geen gaming laptop aanraden.
Ik heb nooit gaming in de mond genomen, dus ik zie even niet waarom dat opeens niet relevant is, als blijkt vanuit de topic start dat de laptop vooral bedoelt is voor studie. Waarom dan het advies van een school irrelevant zou zijn ontgaat mij dan in dat opzicht echt volledig.

Edit:
En wat gaming, aldus de topic start, dan is het gebruik dus nog altijd primair studie. Met een degelijke laptop, die jij voor €600,- wel ziet zitten, zijn ook prima laptops om mee te gamen. Misschien niet op de hoogste settings, maar daar is zo'n laptop primair ook niet voor bedoelt. Dat het kan is dan immers mooi meegenomen.

[ Voor 20% gewijzigd door CH4OS op 01-09-2019 17:35 ]

Pagina: 1