Nieuwe videokaart in oud systeem of toch maar niet.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-01 23:12
Een tijdje terug begon één van de twee ventilators op mijn videokaart te rammelen. (Sapphire HD 6950) Ondertussen is het hele setje onnodig veel lawaai aan het produceren helaas. Na inspectie en wat schoonmaken de conclusie getrokken dat na al die jaren de fans gewoon op zijn. (draaien nog goed, maar niet zonder herrie)

Zo wat opties die me te binnen schieten;
A: Fans proberen te fixen (voor zolang het goed zou gaan) met wat wd40?
B: Fans vervangen door een setje tweedehandse.
C: Videokaart vervangen.
D: Nieuw systeem samenstellen.

Nu zit ik een beetje met een dilemma want ik zou graag nog even verder gaan met mijn huidige setup. Wellicht heeft een nieuwe videokaart ook weinig toegevoegde waarde aangezien ik geen grafisch zware spellen meer speel.

Omdat ik dus graag een stil systeem heb zat ik ook te denken aan een passief gekoelde videokaart, en dat er misschien na al die tijd al iets vergelijkbaars op de markt is verschenen maar dan zonder nood voor veel koeling. Zoiets bv. pricewatch: Gigabyte GT 1030 Silent Low Profile 2G Ik heb alleen geen idee of dit enigszins vergelijkbare prestaties kan leveren.

Of is het gewoon slimmer om een recente videokaart te kiezen om die dan vervolgens evt. over te zetten in de toekomst naar een nieuwer systeem? Ik geef er op dit moment eigenlijk liever niet veel aan uit aangezien ik dus ook geen zware spellen speel en zat ik dan aan zoiets te denken: pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01) Ook hier heb ik momenteel geen zicht op of dit een slimme koop is trouwens, ik heb me al jaren niet meer bezig gehouden met hardware.

Budget is tussen 200 en 300 euro (minder is beter) en geluidsproductie (idle) is wel een dingetje. ;)
Mijn monitor heeft DisplayPort, DVI-D en HDMI aansluitingen en een resolutie van 2560x1440 @60 Hz.
De igp stuurt momenteel ook een monitor aan, maar die is niet krachtig genoeg om het allemaal alleen te doen helaas.

Het systeem momenteel:
CPU: pricewatch: Intel Core i7 2600K Boxed
GPU: pricewatch: Sapphire HD6950
MOBO: pricewatch: Asus P8Z77-M PRO
PU: pricewatch: Seasonic G-series 450 watt

Graag wat advies :)

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Hippocampus
@Hackus Ohja, helemaal vergeten. Momenteel verbinding via DVI-D Dual Link. Ik doe het geluid altijd via mengpaneel en versterker dus HDMI heb ik nooit nodig gehad. DVI-D zal ondertussen wel uit aan het sterven zijn zeker?

(Edit: Mijn monitor heeft DisplayPort, DVI-D, HDMI aansluitingen, meteen even in aangepast in TS)

[ Voor 18% gewijzigd door Hippocampus op 30-08-2019 18:31 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Een GTX 1030 is brol, niet aan beginnen. Een RX570 of 580 zou best een optie kunnen zijn.
Ik weet niet wat voor koeler je gebruikt maar eventueel zou je je 2600K ook nog wat kunnen overklokken, dat kan je best een leuke performancewinst opleveren. 4Ghz is vaak geen probleem voor die dingen.

🖥️ | 🚗

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hippocampus schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 17:40:
@Hackus Ohja, helemaal vergeten. Momenteel verbinding via DVI-D Dual Link. Ik doe het geluid altijd via mengpaneel en versterker dus HDMI heb ik nooit nodig gehad. DVI-D zal ondertussen wel uit aan het sterven zijn zeker?
de XFX heeft DVI-D

optie boven de €200,- GTX 1660

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Hippocampus
@MadMarky Ik koel de cpu met deze; pricewatch: Scythe Big Shuriken Die zijn vooral stil en plat, maar de koelprestaties laten wel te wensen over als het op overklokken aankomt. Maar met mijn huidige setup heb ik nooit behoefte gehad aan overklokken, en dat zal ik ook niet hebben met een vervangende videokaart.

@Hackus Die gtx 1660 is dat vergelijkbaar of (veel) beter dan mijn rammelende HD 6950?
(sorry dat ik zo lui overkom, ik heb momenteel geen actuele kennis op videokaart gebied.)
Zijn er nog betrouwbare vergelijkings-sites waar ik eens wat zou kunnen kijken?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hippocampus schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 18:21:
@MadMarky Ik koel de cpu met deze; pricewatch: Scythe Big Shuriken Die zijn vooral stil en plat, maar de koelprestaties laten wel te wensen over als het op overklokken aankomt. Maar met mijn huidige setup heb ik nooit behoefte gehad aan overklokken, en dat zal ik ook niet hebben met een vervangende videokaart.

@Hackus Die gtx 1660 is dat vergelijkbaar of (veel) beter dan mijn rammelende HD 6950?
(sorry dat ik zo lui overkom, ik heb momenteel geen actuele kennis op videokaart gebied.)
Zijn er nog betrouwbare vergelijkings-sites waar ik eens wat zou kunnen kijken?
Beter dan, en ook in bijna alle gevallen beter dan RX580

• Hippocampus
@Hackus Mijn dilemma is eigenlijk dat ik nu niet perse meer prestaties wil omdat ik het liefst nog minimaal 2 jaar met dit systeem wil werken. Als ik nu een nieuwe kaart zou kopen onder uit het middensegment(?) heeft dat nu geen meerwaarde maar over twee jaar waarschijnlijk ook niet meer.
Dus ik wil eigenlijk zo min mogelijk videokaart voor zo weinig mogelijk geld maar nog steeds evengoed als huidig, of inderdaad extra geld steken in een kaart welke over twee jaar nog relevant is.

Tis erg lastig in te schatten hoe lang dit systeem nog voldoet, zeker omdat ik momenteel weinig grafische eisen stel.

Of ik denk er te moeilijk over natuurlijk, vandaar dat ik graag wat input krijg van mijn medetweakers :)

[ Voor 8% gewijzigd door Hippocampus op 30-08-2019 18:42 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

1660 is recente kaart, en het ligt eraan wat je er straks van verwacht. wil je straks performance van RX5700XT of 2080S ? je kunt de kaart later ook in v&a zetten als je beter wilt..

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
misschien een gebruikte kaart uit v&a

Je kan al een leuke 970 op de kop tikken voor 8 a 9 tientjes en die is een fors stuk sneller als een 6950
Pagina: 1