Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade voor mijn bestaande PC € 500

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• marijn15
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:25
Heb mijn PC eind 2014 gekocht bij Azerty en heb hem ook door hun in elkaar laten zetten. Heb daarbij toen ook hulp gehad van mijn buurjongen, alleen heb ik daar nu bijna geen contact meer mee. Nu merk ik na 5 jaar dat ik minder makkelijk op de hoogste graphics kan spelen, en vind het nu tijd om hem een upgrade te geven. Ik denk zelf dat alleen de grafische kaart moet worden vervangen, en misschien de CPU.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik speel vooral simulatie en management games, en af en toe een open world. Wat ik nu speel is GTA V, Watch Dogs 2, America truck, Europa truck 2, FM19, Transport fever en Planet Coaster. Daarnaast komt er dit najaar Planet zoo,Transport fever 2 en FM20 uit en volgend jaar komt er waarschijnlijk Watch Dogs 3 uit

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ligt eraan wat er vervangen moet worden, maar ik had een bedrag tussen de 500 en 750 euro in het oog.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit is mijn huidige systeem, https://pcpartpicker.com/user/MarijnPC/saved/vzZMnQ. In principe blijft alles het zelfde als het kan wat ik wil, alleen de grafische kaart, en misschien de CPU en RAM wil ik dan vervangen

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Grafische kaart, en misschien de CPU en RAM.
Grafische kaart:
Het liefst al overgeclocked, en die een lange tijd mee kan grafisch gezien.

CPU:
Hier weet ik niet zo goed of ik deze zal vervangen. Is een I5 genoeg voor in de toekomst of kan ik nu beter overstappen naar de I7 serie? Daarnaast ik weet niet of het mogelijk is, maar is het ook mogelijk om Intel te vervangen voor een AMD?

RAM:
Heb nu 8GB aan RAM, maar lees op sommige website dat het misschien handiger is om dit te verdubbelen naar 16GB. Wat kan ik hier het best meedoen?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Heb geen strenge eisen, maar wil weer zo upgraden dat ik er weer 5 jaar mee door kan.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie mij wat duidelijkheid kunnen geven over wat ik het beste kan doen. Ik heb voorbeeld ook nog nooit zelf een computer in elkaar gezet, is dat dan nu verstandig om dit te doen?

[ Voor 6% gewijzigd door marijn15 op 30-08-2019 17:01 ]

Beste antwoord (via marijn15 op 23-09-2019 16:02)

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:34

HugoBoss1985

Xenotech

Een quadcore i5 is in een aantal games niet meer voldoende.
Twee games waarvan ik het weet zijn: Hunt: Showdown en Kingdome Come Deliverance.
Ook Resident Evil 2 loopt wat minder op een quadcore en/of minder.
De tijd van quadcores zonder HT/etc is dus nu met veel games ten einde en dat wordt in de toekomst vanzelfsprekend alleen maar meer zo.

Een videokaart met 2gb vram is in meer games en in oudere games al een bottleneck dus ik zou zelf, denk ik, eerst een videokaart upgrade overwegen.
Wanneer je niet het volledige systeem wilt vervangen.
Bijvoorbeeld Doom 2016 heeft moeite met alles minder dan 3gb vram, ook op lagere settings.
Maar dat draait dan wel weer prima op een i5 4460.

Het ligt er aan hoe veeleisend je bent maar dit hele systeem is eigenlijk aan vervanging toe.
W.b.t. de games die jij speelt valt het misschien nog wel mee.
Ik denk dat een quadcore i5 voor GTA 5 nog wel voldoende is, maar het kan natuurlijk sneller.

16gb ram is inderdaad de sweetspot voor gaming, dual channel 2x 8gb dus.

Een voeding (PSU) kun je het beste om de zoveel tijd vervangen.
Je huidige kan qua vermogen/kwaliteit volgens mij nog wel een betere/nieuwe videokaart aan.
Wat is de leeftijd van je huidige voeding?

Koop anders eerst een nieuwe videokaart en kijk hoe dat bevalt.
Je gehele systeem upgraden kan daarna eventueel altijd nog.

Ga je een computer zelf in elkaar zetten, doe dan veel huiswerk; bekijk online video's en guides.
Kun je met goedkope/verouderde componenten oefenen dan is dat mooi meegenomen.

[ Voor 110% gewijzigd door HugoBoss1985 op 30-08-2019 17:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Een quadcore i5 is in een aantal games niet meer voldoende.
Twee games waarvan ik het weet zijn: Hunt: Showdown en Kingdome Come Deliverance.
Ook Resident Evil 2 loopt wat minder op een quadcore en/of minder.
De tijd van quadcores zonder HT/etc is dus nu met veel games ten einde en dat wordt in de toekomst vanzelfsprekend alleen maar meer zo.

Een videokaart met 2gb vram is in meer games en in oudere games al een bottleneck dus ik zou zelf, denk ik, eerst een videokaart upgrade overwegen.
Wanneer je niet het volledige systeem wilt vervangen.
Bijvoorbeeld Doom 2016 heeft moeite met alles minder dan 3gb vram, ook op lagere settings.
Maar dat draait dan wel weer prima op een i5 4460.

Het ligt er aan hoe veeleisend je bent maar dit hele systeem is eigenlijk aan vervanging toe.
W.b.t. de games die jij speelt valt het misschien nog wel mee.
Ik denk dat een quadcore i5 voor GTA 5 nog wel voldoende is, maar het kan natuurlijk sneller.

16gb ram is inderdaad de sweetspot voor gaming, dual channel 2x 8gb dus.

Je huidige kan qua vermogen/kwaliteit volgens mij nog wel een betere/nieuwe videokaart aan.

Koop anders eerst een nieuwe videokaart en kijk hoe dat bevalt.
Je gehele systeem upgraden kan daarna eventueel altijd nog.

Ga je een computer zelf in elkaar zetten, doe dan veel huiswerk; bekijk online video's en guides.

[ Voor 110% gewijzigd door HugoBoss1985 op 30-08-2019 17:10 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik zou dit halen, je voeding is ook aan vervangen toe
(zen2 ready, geen bios-update nodig. RAM in bankje 2en4 vanaf cpu -A2-B2)
Voeding hier is wat veel wattage,net waar je koopt kun je ook de 450w versie halen)
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 109,-€ 109,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Ventus XS 6G OC€ 234,90€ 234,90
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 79,99€ 79,99
1VoedingenBitFenix Formula Gold 550W€ 67,51€ 67,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 690,40

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• marijn15
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 16:56:

5 jaar, net als alle andere componenten.
Oke, ja heb een paar jaar terug aardig veel videos gekeken hoe je een pc in elkaar zet. Alleen voel ik nooit echt comfortabel om het zelf te doen, ben erg bang dat ik mijn hele computer sloop :P

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

marijn15 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 17:31:
[...]

5 jaar, net als alle andere componenten.

[...]

Oke, ja heb een paar jaar terug aardig veel videos gekeken hoe je een pc in elkaar zet. Alleen voel ik nooit echt comfortabel om het zelf te doen, ben erg bang dat ik mijn hele computer sloop :P
Misschien toch maar vervangen na 5 jaar.
Beetje twijfel geval vind ik.
Mijn huidige voeding heeft 10 jaar garantie dus ik mag verwachten dat deze het ook 10 jaar blijft doen.

Probeer ergens een oude pc te scoren van een vriend of kennis.
Haal deze helemaal uit elkaar en zet hem weer in elkaar.
Als dat lukt en hij gaat nog aan zonder vonken en/of rook (en alles werkt goed) dan heb je al wat meer zelfvertrouwen :D

[ Voor 14% gewijzigd door HugoBoss1985 op 30-08-2019 17:44 ]

• marijn15
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 17:41:
[...]

Misschien toch maar vervangen na 5 jaar.
Beetje twijfel geval vind ik.
Mijn huidige voeding heeft 10 jaar garantie dus ik mag verwachten dat deze het ook 10 jaar blijft doen.
Wat zijn de ''gevaren'' van een oudere voeding? Namelijk nooit geweten dat een oude voeding een probleem kon zijn.

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

marijn15 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 17:46:
[...]

Wat zijn de ''gevaren'' van een oudere voeding? Namelijk nooit geweten dat een oude voeding een probleem kon zijn.
Voor de goede orde: ik bedoelde dat deze misschien nog wel even mee kan maar dat preventief vervangen beter is.
Wanneer een voeding (voor een deel) defect gaat (door ouderdom/slijtage) kan deze overige componenten meenemen.

• marijn15
Bedankt voor de antwoorden, merk dat ik het wat onderschat heb. Zal er eerst even goed over na denken hoe ik het nu wil gaan aanpakken.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:35
marijn15 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 17:46:
[...]

In geval van jouw Seasonic dat deze een slechte spanningsregeling heeft omdat DC-DC mist in de voeding en de beveiligingen slecht zijn, lees slecht werken of zelfs geheel niet aanwezig.

• Rem_NL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-03-2024
Je kan je hele systeem vervangen voor 500,- ik zou even hier spieken: [BBG] Budgetgamessysteem - 500 euro - september 2019

dit is je huidige systeem in Tweakers Trouwens, kan je zo importeren met een klick.
1ProcessorsIntel Core i5-4460 Boxed€ 264,99€ 264,99
1MoederbordenASRock B85M Pro4€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 660 Gaming€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Black (2017), 1TB (64MB cache)€ 75,95€ 75,95
1BehuizingenCooler Master Silencio 652S€ 110,-€ 110,-
1MonitorenAsus VX238H Zwart€ 174,24€ 174,24
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 EVO€ 29,99€ 29,99
1Geheugen internCrucial Ballistix Tactical 8GB DDR3 PC3-12800€ 0,-€ 0,-
1Optische drivesSamsung SH-224BB€ 0,-€ 0,-
1VoedingenSeasonic M12II 520W€ 87,53€ 87,53
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 742,70

Persoonlijk was ik de voeding gewoon blijven gebruiken, met alle risico's van dien (ben er niet zo bang voor).

Je zou eventueel hiervoor kunnen gaan:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 127,50€ 127,50
1MoederbordenASRock B450M Pro4-F€ 65,-€ 65,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 580 ARMOR 8G OC€ 198,02€ 198,02
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK€ 71,24€ 71,24
1VoedingenCooler Master MWE White 450W V2€ 39,90€ 39,90
1OverclockingArctic Silver 5 - 3,5 gram€ 5,99€ 5,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 507,65

tubetje koelpasta erbij voor de hyper 212. Kast en opslag zijn verder prima. Je zou ook eventueel je huidige spul kunnen verkopen en een rx 5700 er bij kunnen doen. (moederbord, voeding, ram, processor, geheugen) Krijg je wellicht nog 2/300 euro voor

edit: samsung ssd vergeten

[ Voor 97% gewijzigd door Rem_NL op 01-09-2019 00:54 ]

Pagina: 1