Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[NAS] wil geen time machine kopie meer maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Een NAS heb ik onder andere ingesteld als Time Machine schijf voor MAC.
Dat heeft het altijd prima gedaan, tot ik sinds gisteravond meldingen krijg van MAC dat er onvoldoende ruimte op de schijf beschikbaar is.
Vreemd, want er is niet plotseling (veel) meer data en er is ruimschoots voldoende ruimte.
Afbeeldingslocatie: https://extraimage.net/images/2019/08/30/ce8b5dbfb43902c79d75409218d44761.png

Afbeeldingslocatie: https://extraimage.net/images/2019/08/30/9868fdded255f4be668906ab38dac447.png

Volgens de NAS is de reservekopie map 150 GB
Afbeeldingslocatie: https://extraimage.net/images/2019/08/30/59f587295d58cbb99ac83fdf26232fc1.png

Afbeeldingslocatie: https://extraimage.net/images/2019/08/30/4b412be775ddabcdffecc5d34082ba19.png

Beide apparaten zijn gereboot maar onveranderd.
Wat nu? de hele map op de NAS verwijderen en helemaal overnieuw beginnen?

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 30-08-2019 15:25 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Alle reacties

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-11 22:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt een emmer waar 15 liter in kan. Er zit al zo veel water in, dat er nog maar 4,7 liter bij kan. Je wilt er 7,5 liter bij doen. Past dat, of stroomt de emmer over?

Wat denk je dat je moet doen in dit geval?

Commandline FTW | Tweakt met mate

• paQ
  • Nu online
Hero of Time schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 15:48:
Je hebt een emmer waar 15 liter in kan. Er zit al zo veel water in, dat er nog maar 4,7 liter bij kan. Je wilt er 7,5 liter bij doen. Past dat, of stroomt de emmer over?

Wat denk je dat je moet doen in dit geval?
Ik heb een emmer van 435
Er zit 176 in
waaruit 150 voor een reservekopie.

259 is dus vrij.

MacOS claimt dat er maar 47 vrij is, terwijl er 74 bij moet.
Time Machine claimt eveneens dat als de schijf vol raakt, hij (danwel de oudste) wordt overschreven

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ah, net even op onze Synology gekeken, die 150 GB is gebruikt, niet hoe groot het volume is. Excuus.

Hoe het dan zit, geen idee. Maar ik zie niet in hoe dit in NOS moet staan. Dit lijkt meer een vraag over opslagtechniek. Dus tikje die kant op. NOS -> OT.

• paQ
  • Nu online
Hero of Time schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 16:51:
Ah, net even op onze Synology gekeken, die 150 GB is gebruikt, niet hoe groot het volume is. Excuus.

Hoe het dan zit, geen idee. Maar ik zie niet in hoe dit in NOS moet staan. Dit lijkt meer een vraag over opslagtechniek. Dus tikje die kant op. NOS -> OT.
Omdat het lijkt alsof dit een issue in de NAS DSM is.
Of juist Apple Time Machine omdat hij de kopie niet overschrijft.

Ik heb overigens de gehele reservekopie gisteren verwijderd.
Daarn aheb ik hem een hele nieuwe kopie laten maken, dat is gelukt.
Alleen de volgende reservekopie mislukt dan vervolgens weer omdat hij niet overschreven wordt > te weinig ruimte

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 31-08-2019 09:24 ]

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
Heb je toevallig met quota gewerkt en er één op de TimeMachine share gezet?

while (! ( succeed = try ()));

• Ralfie165
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-11 15:56
Met de uitleg uit deze link moet het lukken:
https://www.synology.com/...ogy_NAS_with_Time_Machine
Denk overigens dat @hans_lenze wel eens gelijk zou kunnen hebben.

iPhone 16 |  iPad Pro 12,9" 2018 |  Mac mini M2 Pro |  Apple TV 4K | Live PVOutput 3.770 kW W-NW 276°

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:51

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je moet je Timemachine even configureren dat hij de oudste backup weg mag gooien als het volume vol loopt. Werkt prima bij mij. Ik heb een share met een 500GB quota en krijg deze foutmelding nooit.

[ Voor 21% gewijzigd door Microkid op 31-08-2019 09:57 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

paQ schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 09:21:
[...]

Omdat het lijkt alsof dit een issue in de NAS DSM is.
Daarvoor hoort het dus hier, in Opslagtechniek.
Of juist Apple Time Machine omdat hij de kopie niet overschrijft.
Daar is Apple Talk voor. NOS is bedoelt voor besturingssystemen voor de desktop anders dan MacOS en Windows.

• paQ
  • Nu online
Ralfie165 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 09:32:
Met de uitleg uit deze link moet het lukken:
https://www.synology.com/...ogy_NAS_with_Time_Machine
Denk overigens dat @hans_lenze hans_lenze wel eens gelijk zou kunnen hebben.
Die stappen heb ik precies zo uitgevoerd destijds, en heeft ook altijd prima gewerkt. Van de een op de andere dag ineens niet meer.
Microkid schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 09:34:
Je moet je Timemachine even configureren dat hij de oudste backup weg mag gooien als het volume vol loopt. Werkt prima bij mij. Ik heb een share met een 500GB quota en krijg deze foutmelding nooit.
Waar doe je dat dan?

Time Machine geeft overigens ook aan dat ie dat doet. Een setting ervoor kan ik niet vinden
hans_lenze schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 09:25:
Heb je toevallig met quota gewerkt en er één op de TimeMachine share gezet?
de user 'Time machine' heeft een quota van 200 GB.
een reservekopie is bij mij doorgaans 130 - 160 GB.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 31-08-2019 10:03 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 10:01:
de user 'Time machine' heeft een quota van 200 GB.
een reservekopie is bij mij doorgaans 130 - 160 GB.
Dat klopt het toch. Je hebt 200GB beschikbaar voor je Time Machine "user". Er staat al 150,5GB aan data in. Nu is de backup 53,1GB. Dat zou dut betekenen dat je over die 200GB uitkomt. Volgens de regels die je zelf hebt ingesteld op de NAS gaat dat niet passen.

• paQ
  • Nu online
sypie schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 10:14:
[...]

Dat klopt het toch. Je hebt 200GB beschikbaar voor je Time Machine "user". Er staat al 150,5GB aan data in. Nu is de backup 53,1GB. Dat zou dut betekenen dat je over die 200GB uitkomt. Volgens de regels die je zelf hebt ingesteld op de NAS gaat dat niet passen.
Dus moet de oude kopie worden verwijderd en de nieuwe erop.
Zo loopt het al een jaar.
Hoe dan ook, ik heb het quota verhoogd naar 300 GB. Kijken wat ie morgen doet.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 31-08-2019 10:35 ]

• sypie
  • Niet online
Morgen? gewoon een uurtje aan laten staan toch?

• paQ
  • Nu online
sypie schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 11:54:
Morgen? gewoon een uurtje aan laten staan toch?
Ik heb een nieuwe kopie laten uitvoeren, daar had ie 53 GB voor nodig, die is nu klaar.

Ik snap het nog steeds niet eigenlijk.
Nadat ik alles opgeschoond had, heb ik een geheel nieuwe time machine kopie gemaakt, 131 GB.
Quota van de user is 200
Nu moest er vanmorgen 53 GB bij (vernieuwd worden), en dat kan dan niet.

Quota verhoogd naar 300 GB
Reservekopie op de NAS is nu 179 GB

• sypie
  • Niet online
Een Time Machine reservekopie is altijd groter dan de data die je op je eigen schijf hebt staan. In Time Machine staan nog documenten die je op je Mac al weer weg hebt gegooid bijvoorbeeld. Dat stapelt zich op in de loop der tijd. Daarom wordt je oude backup steeds groter.

De nieuwe backup is nu 131GB maar ook die gaat groeien.

Maar een backup van 53GB, dat betekent dat je met grote bestanden werkt, je VM mee laat backuppen of een poos geen backup gemaakt hebt.

Met "gewoon" werken op je Mac heb je hooguit een paar GB.

• paQ
  • Nu online
sypie schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:59:
Een Time Machine reservekopie is altijd groter dan de data die je op je eigen schijf hebt staan. In Time Machine staan nog documenten die je op je Mac al weer weg hebt gegooid bijvoorbeeld. Dat stapelt zich op in de loop der tijd. Daarom wordt je oude backup steeds groter.

De nieuwe backup is nu 131GB maar ook die gaat groeien.

Maar een backup van 53GB, dat betekent dat je met grote bestanden werkt, je VM mee laat backuppen of een poos geen backup gemaakt hebt.

Met "gewoon" werken op je Mac heb je hooguit een paar GB.
Hij staat as we speak opnieuw 55 GB te 'backuppen'
Daar zal grotendeels Parallels bijzitten ws.

• sypie
  • Niet online
Dat is goed mogelijk. Zodra je een virtuele machine start is het bestand al gewijzigd.

Dat is de reden waarom ik die destijds van mijn Time Machine had uitgesloten.

• paQ
  • Nu online
Het gaat niet zoals het hoort.
Het nieuwe quota loopt gewoon weer vol. Ik denk nog 1 x en dan volgen er weer errors :(

Afbeeldingslocatie: https://extraimage.net/images/2019/09/01/c171497b0a8c27ebbf7367492417604b.png
Afbeeldingslocatie: https://extraimage.net/images/2019/09/01/aa32fe750b71adc387c3eaf69d16fdef.png
Afbeeldingslocatie: https://extraimage.net/images/2019/09/01/a16a13d78fd951316aba91c831fabae2.png

Wat is er nou toch aan de hand :?

• sypie
  • Niet online
En wat als je je Parallels nou eens uitsluit van je backup?

• paQ
  • Nu online
sypie schreef op zondag 1 september 2019 @ 19:22:
En wat als je je Parallels nou eens uitsluit van je backup?
sja
heel mijn SSD (iMac) is maar 250 GB.
kan er niet bij dat mijn time machine dan meer dan 300 wordt :?

(en het ging altijd dikke prima, dat is dus ook de reden van het topic eigenlijk)

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ben je je bewust dat Time Machine incrementele backups maakt? Dus iedere keer wanneer Time Machine draait, inventariseert het alle gewijzigde bestanden, en maakt hiervan een kopie naar jouw NAS. De initiele backup zal inderdaad niet groter zijn dan 256GiB, maar iedere keer een kopie van de volledige VM, gaat wel hard.

Time Machine kijkt naar de hoeveelheid beschikbare ruimte, en gooit backups die niet meer relevant zijn, weg. Hoe meer ruimte beschikbaar, hoe meer backups van bestanden behouden kunnen blijven. Ik vermoed dat in het verleden er precies voldoende ruimte was voor een backup, en dat de oudere werden verwijderd. Om de een of andere reden werkte dat niet meer met de door jou aangeboden quota.

Ik zou mijzelf afvragen hoe belangrijk de backup van de VM is, misschien kun je de VM zelf een backup laten maken op de NAS van de belangrijke bestanden? Dan kun je de volledige image uitsluiten van Time Machine backup.

https://support.apple.com/en-in/HT201250
To create backups with Time Machine, all you need is an external storage device. After you connect the device and select it as your backup disk, Time Machine automatically makes hourly backups for the past 24 hours, daily backups for the past month, and weekly backups for all previous months. The oldest backups are deleted when your backup disk is full.

• sypie
  • Niet online
Dat is ook de strekking van mijn verhaal hierboven.

Als je een jouw VM opent dan veranderen er een paar bits. Voor OSX is je "bestand" dus gewijzigd. Daar wordt een kopie van weggeschreven naar Time Machine. De vorige versie wordt ook bewaard, zeker wanneer daar ruimte voor is. Wanneer je iedere dag iets in je VM doet wordt er iedere dag een backup van gemaakt. Die backups zijn zo'n 50GB groot, dat betekent dat alleen je VM in Time Machine in een week al 350GB nodig hebt. Omdat een VM één bestand is kan Time Machine niet de inhoud er van bekijken om te controleren wat daar gewijzigd is.

Dus: sluit je VM uit van Time Machine en je zult zien dat je probleem is opgelost.

Beter kun je binnen je VM een backup laten draaien van de gewijzigde bestanden. Dat scheelt je in ieder geval ontzettend veel ruimte.

• paQ
  • Nu online
Ik heb de VM uit de time machine gehaald, en (idd) maar 330 MB bijgewerkt.
Staat de VM nu wel nog in de kopie? Want dan trash ik die vanavond en laat ik hem vannacht lekker rammelen.

Eens zien of parallels al snapshots op NAS toestaat.

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Open de Time Machine preferences, selecteer opties en voeg de locaties toe die je wilt uitzonderen. Handigste is waarschijnlijk om de standaard-locatie waar Parallels de VMs opslaat, uit te zonderen.

• Gurney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik kom precies hetzelfde probleem tegen met Mac's die moeten backuppen op een Synology NAS Share. Omdat er meerdere Mac's op dezelfde share moeten backuppen heb ik gebruikers aangemaakt die ieder een quota hebben 1,5x zo groot als de interne drive.

Opslagruimte is niet het probleem, ik kan tellen en de NAS heeft Terabytes aan vrije ruimte. Toch krijg ik steeds de Time Machine melding "Er is onvoldoende riumte op NAS.local".

De eerste initiele backup lijkt wel te werken, daarna lijkt het erop dat er niet bijgewerkt wordt, maar dat er gewoon weer een compleet nieuwe backup wordt gemaakt, die dus niet past.

Heb diverse howto's geprobeerd, Time Machine zowel via AFP als SMB maar same problem.

Denk zelf dus dat het aan het quota gebruik ligt, iemand daar meer ervaring mee icm Time Machine?

• paQ
  • Nu online
hier blijft het probleem ook telkens weer terugkeren. Nu is mijn time machine backup al 295 GB, terwijl heel de SSD maar 250 is

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:44

Q

Au Contraire Mon Capitan!

paQ schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:08:
hier blijft het probleem ook telkens weer terugkeren. Nu is mijn time machine backup al 295 GB, terwijl heel de SSD maar 250 is
Dat laaste is juist normaal en precies wat je verwacht als TimeMachine zijn werk doet. TimeMachine bouwt een history van data op.

Als jij dus nu data weg gooit vandaag, zeg 50GB en die data heb je al maanden, dan blijft die 50G ook gewoon lekker in je backup zitten. Totdat deze echt vol raakt en oude data wordt overschreven, na verloop van tijd.

Dat TimeMachine dus (veel) meer gebruikt aan capaciteit dan de grootte van je schijf is precies wat je wilt.

Sterker nog, als je schijf / SSD bijvoorbeeld 500GB groot is, dan zou ik een TimeMachine schijf willen van zeker 1 TB voor de history. :)

Oh en als je ook maar 1 byte veranderd aan een VM van zeg 30GB dan zal TimeMachine die hele 30GB als gewijzigd zien en gaan backuppen. VMs kun je beter altijd uitsluiten van TM en daar een apparte oplossing voor verzinnen.

[ Voor 11% gewijzigd door Q op 06-11-2019 19:03 ]

Pagina: 1