root fs in ram? (soort boot/rootdisk op hd)

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Topicstarter
Wat ik eigenlijk wil:
een onderhoudsvrije, minimale linux installatie die 1 specifieke taak moet verrichten (image terugzetten) en ongevoelig is voor 'dirty shutdowns'
Mag niet te saboteren zijn, dus niet op flop (dat is jammer anders was het een eitje :) )

Mijn idee:
Pak een boot/root flop en bouw die om voor gebruik op hd.
Ik heb dus de bootdisk howto erbij gehaald, en een mooi compact systeempje gebouwd wat precies doet wat ik wil.

Mijn probleem (nou komt het):
Ik krijg de kernel niet zover dat hij mijn gezipte root-fs mount op /dev/ram0.

Ik heb een kernel+rootfs die werken vanaf diskette, en een lege patitie. Ik mke2fs een klein fs voor de kernel op die partitie, en dd het gezipte rootfs meteen ná dat mini-fs (met seek=).
Met rdev vertel ik de kernel dat ie een rootfs in ram moet laden, en waar dat rootfs staat (geheel volgens de howto (hfdstk 6), uitgaande van een boot/rootdisk met lilo)
En het werkt niet :'(

Heeft iemand ervaring/suggesties of misschien een andere manier om hetzelfde effect te krijgen? Ik weet dat het met initrd kan, maar ik sla die stap liever over, omdat het op diskettes wél zonder initrd kan.

Help! :)

edit:

Voor de volledigheid: ik heb de slackware 7 floppies gebruikt als basis, en bij het overzetten naar hd alle setup-zooi+progs die ik niet nodig heb weggegooid, met ldd gezorgd dat ik alle libs heb, en /etc/fstab aangepast voor gebruik op hd ipv fd.
De kernel boot, Ik krijg ook een VFS melding (goed) en daarna de melding dat ie init niet kan vinden, en of ik lilo voortaan wil booten met init=.., wat ook niet werkt.

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

Verwijderd

Op zondag 29 juli 2001 22:21 schreef Pinball het volgende:
[...] Mijn probleem (nou komt het):
Ik krijg de kernel niet zover dat hij mijn gezipte root-fs mount op /dev/ram0. [...]
Lekker duidelijk :)
Hier is niet echt makkelijk uit te halen wat het nou was - lijkt mij, voor "debugging purposes", een goed idee om dat RAM-disk gedeelte achterwege te laten en eerst als een soort simulatie het geheel normaal te laten booten vanaf HD. Dan moet je stukje bji beetje als in een puzzel dingen gaan veranderen zodat ie richting het gewenste eindresultaat wordt gebouwd, en dan kijken waar het fout gaat. Zie het als een soort puzzel.
Ik zie namelijk geen simpele manier om er hier achter te komen wat er fout is. :)
[...] en daarna de melding dat ie init niet kan vinden, en of ik lilo voortaan wil booten met init=.., wat ook niet werkt. [...]
[basic check]
Ik neem aan dat jij dus ergens in die gezipte root-fs van jou ook ergens het initscript hebt staan in /sbin ofzo? En dat alles wat init zelf nodig heeft ook aanwezig is? Anders kom je ook niet ver... :)
[/basic check]

Verwijderd

tijd geleden dat ik hier mee bezig was mischien heb je hier wat aan

met rdev kun je je kernel instellen -> man rdev

dan kun je een compressed image direct in geheugen laden en dan booten uit geheugen

de image is dus het filesystem

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-08 13:03
/dev/ram0 lijkt me ook geen goed mountpunt

Verwijderd

/dev/ram0 is volgens mij gewoon het default mountponit als je RAMdisk support in je kernel hebt zitten (en daar gaan we maar even vanuit :P )... Dat is volgens mij het probleem niet...

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-08 13:03
zou goed kunnen, mijn kennis van linux is vrij nihil maar het ziet er vreemd uit om dingen in /dev te mounten

Verwijderd

/dev/ram0 is het mount device, net als /dev/hda (je primary master IDE-device, vaak een harde schijf). Het mountpoint is weer iets anders en aangezien we het over root-fs hebben is het mountpoint / :)

Mountpoint != Mountdevice

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
kijk anders eens hoe de tomsRBT linux flop in elkaar zit, want die maakt volgens mij zelfs 3 ramdrives aan.
Deze gebruik ik vaal op de TD om files van schijven te kunnen kopieren, zonder windows, maar met LFN support.
http://www.toms.net/rb/

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• TD-er
Ik zat net nog ff te kijkn in de FAQ van TomsRBT, en las dat 'ie ook een 2.88 MB floppy-image heeft gemaakt, voor plaatsing op een bootable CD.
Is dat laatste mischien niet ook een ideetje om te kunnen voorkomen dat mensen d'r mee gaan klooien. (ik zou zelf bijvorbeeld niet goed weten hoe je de boot-image vanaf een gebrande bootable CD kunt halen, anders dan files kopieren.
De hele image krijg je er volgens mij niet meer af.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-08 22:57

Gerco

Professional Newbie

Op maandag 30 juli 2001 10:13 schreef TD-er het volgende:
De hele image krijg je er volgens mij niet meer af.
Juist wel, de image op een bootable cd heet toch BOOTCAT.IMG oid.

Als je een bootable cd fikt staat die file er iig op volgens mn fikprog.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Topicstarter
Zenks voor alle reacties

TD-er:
tomsRBT was 1 van de 1ste die ik tegenkwam toen ik ging zoeken naar mini-linux distros. Aan de CD versie heb ik alleen niet veel, want afgezien van het feit dat de pc's waar het op moet komen geen CD hebben, is de 'eject' knop van een cd nogal snel gevonden.

beelzebubu:
dat rootfs is goed, werkt zowel van fd als hd(met wat aanpassingen in /etc/fstab)
Het is ook alleen de laatste stap die fout gaat.

Die laatste stap is het met rdev vertellen van de kernel waar het gezipte rootfs staat. Naar diskette gaat dat wél goed, dus ik ga ervan uit dat ik die stap wel goed doe. Het is alleen net of dat geintje alleen werkt als je vanaf fd boot, maar niet vanaf hd.

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• TD-er
start je je kernel met loadlin, of met lilo?
Wanneer je met Lilo start, kan ik me voorstellen dat 'ie niet goed weet welke drive de boot-drive is.

Verwijderd

Kan je niet gewoon eenvoudig een soort 2e linux installatie maken, alleen dan echt meyt de dinmgen die je dan echt nodig hebt.
Pagina: 1