Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 02:49
TL;DR: welke hoge ICT functies zullen over een paar jaar veel relevanter zijn dan dat ze nu zijn? (denk aan dingen als cloud architect, azure devops, etc)

ICT veranderd elke dag van het jaar. Er worden meer innovaties/services rondgestrooid dan pepernoten van zwarte piet.
Zo veel expo's en congressen, dat je het personeel van het jaarbeursplein inmiddels bij de voornaam kent.
We zijn in de transitie naar de vierde industriële revolutie. En dat ICT een continu veranderend begrip is, daar denken we nieteens meer aan.

Maar naast al die kleinschalige gebeurtenissen, hebben we natuurlijk ook te maken met veranderingen van de grote jongens. we stappen steeds meer af van on-premise.. "cloud" is tegenwoordig geen vakjargon meer, maar ingeburgerd in ieder's woordenschat.

Als je menig young professionals vraagt waarvoor een seriële poort gebruikt wordt. Dan kunnen ze enkel aan printers denken. Behalve voor die enkele uitzondering (hoi Hans), die in deze moderne tijd nog een COMPTIA A+ 220-901 certificering heeft gehaald.

Alleen nu luidt de vraag. Als we proberen in te schatten hoe de ICT er over 10 jaar uit ziet. Welke termen denk jij dat de aspirant systeembeheerders een blik zou doen geven alsof je over Nirvana of Pearl Jam praat? Wat voor een functies zie jij vervallen (door automatisering of elke andere reden)? En welke functies zie jij in de komende jaren veel zwaarwegender worden?

ICT is een branche waar je niet op kan stilstaan. Kennis van nu is over 10 jaar bar relevant meer. Je zal je altijd moeten laten bijscholen. Functies veranderen van omschrijving/doel. En ik zie het nog wel eens gebeuren dat er een grote shift gaat komen in waar de focus ligt op ICT functies.
Zo had je vroger een team van 5 systeembeheerders die in de kamer werken naast de server ruimte. Nu heb je 1 "young media talent" die een ticket aanmaakt bij het ICT bedrijf waar jullie alles hebben uitbesteed.

Ik ben dus heel benieuwd waar jullie denken dat de focus bij ICT zal liggen over een aantal jaar. Welke functies zouden toekomstige ICT-ers ambitie voor moeten hebben, en welke zouden ze moeten mijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:49
Als er één van alle tijden is die nooit meer weg gaat, security.
Maar er zijn veel functies en rollen die tien jaar terug niet bestonden of er heel anders uit zagen.
Dat zelfde geldt voor over tien jaar. Er zullen mogelijk nieuwe rollen bestaan die we nu nog niet of nauwelijks voorzien.

Belangrijkste is niet te richten op een functie, maar je te blijven ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:30

Yucon

*broem*

Interessant topic. Ik vind over 5 jaar al een lastige voorspelling. Hoe het hele werkveld er uitziet durf ik niet goed te zeggen, maar je zult wel zien dat een aantal dingen die nu gehyped worden dan anders bekeken worden. Denk aan buzzwords als machine learning, AI, IoT en dergelijke.

Enerzijds zal de hype bekoeld zijn en realiseert men zich dat het ook weer geen wondermiddelen zijn.. maar anderzijds hebben we tegen die tijd met z'n allen waarschijnlijk ook wel aardig in de vingers hoe het dan wel moet en waar het wel nuttig voor kan zijn. En we zijn natuurlijk weer aan een hele nieuwe verzameling buzzwords bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:29
AI lijkt redelijk solide. Er zijn al jaren AI oplossingen en meestal als het echt bruikbaar word noemen we het iets anders (zoeken bijvoorbeeld). Het lijkt er op alsof dat een branch is dat nu wat harder door stoot

Andere hypes lijken nu al over the waaien (Blockchain voor alles waar een normale database ook voldoet).

Maar veel functies veranderen inhoudelijk maar verdwijnen niet. jQuery is niet hip maar je moet een ander framework kennen. Maar ontwikkelaars in diverse smaken blijven gewild zolang je niet vasthoud aan een specifieke stack. Mogelijk met enige deflatie wanneer iemand een architect is.

Maar de grootste gamechanger van over 10 jaar is natuurlijk de gene die nu nog niet bedacht is

[ Voor 19% gewijzigd door Batavia op 30-08-2019 23:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:50
7Sins schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 12:33:
TL;DR: welke hoge ICT functies zullen over een paar jaar veel relevanter zijn dan dat ze nu zijn? (denk aan dingen als cloud architect, azure devops, etc)

ICT veranderd elke dag van het jaar. Er worden meer innovaties/services rondgestrooid dan pepernoten van zwarte piet.
Zo veel expo's en congressen, dat je het personeel van het jaarbeursplein inmiddels bij de voornaam kent.
We zijn in de transitie naar de vierde industriële revolutie. En dat ICT een continu veranderend begrip is, daar denken we nieteens meer aan.

Maar naast al die kleinschalige gebeurtenissen, hebben we natuurlijk ook te maken met veranderingen van de grote jongens. we stappen steeds meer af van on-premise.. "cloud" is tegenwoordig geen vakjargon meer, maar ingeburgerd in ieder's woordenschat.

Als je menig young professionals vraagt waarvoor een seriële poort gebruikt wordt. Dan kunnen ze enkel aan printers denken. Behalve voor die enkele uitzondering (hoi Hans), die in deze moderne tijd nog een COMPTIA A+ 220-901 certificering heeft gehaald.

Alleen nu luidt de vraag. Als we proberen in te schatten hoe de ICT er over 10 jaar uit ziet. Welke termen denk jij dat de aspirant systeembeheerders een blik zou doen geven alsof je over Nirvana of Pearl Jam praat? Wat voor een functies zie jij vervallen (door automatisering of elke andere reden)? En welke functies zie jij in de komende jaren veel zwaarwegender worden?

ICT is een branche waar je niet op kan stilstaan. Kennis van nu is over 10 jaar bar relevant meer. Je zal je altijd moeten laten bijscholen. Functies veranderen van omschrijving/doel. En ik zie het nog wel eens gebeuren dat er een grote shift gaat komen in waar de focus ligt op ICT functies.
Zo had je vroger een team van 5 systeembeheerders die in de kamer werken naast de server ruimte. Nu heb je 1 "young media talent" die een ticket aanmaakt bij het ICT bedrijf waar jullie alles hebben uitbesteed.

Ik ben dus heel benieuwd waar jullie denken dat de focus bij ICT zal liggen over een aantal jaar. Welke functies zouden toekomstige ICT-ers ambitie voor moeten hebben, en welke zouden ze moeten mijden.
Mijn eerste reactie heb ik weggegooid want die ging er nogal met gestrekt been in. Laat ik het hier bij houden: ik vind dat je wat veel met hippe termen strooit en wat stellingen neerzet als feiten, zonder enige onderbouwing.
Voorbeeldje:
Onzin.
En ook:
Kennis van nu is over 10 jaar bar relevant meer.
Wat dat laatste punt betreft: er vind geen "revolutie" meer plaats maar voornamelijk evolutie. Als jij bijvoorbeeld een AS400 mainframe kan beheren kan je jezelf voor 200+ per uur wegzetten... Maar als je uit het Windows NT tijdperk komt en je leest af en toe eens wat (of niet) kan je nu gewoon nog prima mee.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:52

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Ik loop al een tijdje mee en hoewel het lijkt alsof er continue revoluties plaatsvinden in de ICT, valt dat eigenlijk best mee. Het zijn meer evoluties waar je vanzelf in meerolt.

Bijvoorbeeld, van "on premise" naar "cloud" klinkt heel spannend, maar -uitzonderingen daargelaten- betekent het dat vooral dat je je server of applicatie beheert via een remote desktop-sessie die connect naar een externe host in plaats van een machine in je eigen DC.

Dat je mail nu via Exchange 365 loopt in plaats van je eigen Exchange-server betekent wat minder beheer aan de server/OS-kant van het verhaal (want dat doet MS nu voor je), maar daar komen weer andere issues voor in de plaats.

LAat je vooral niet gek maken door mensen op podia die met buzzwords strooien. Die staan daar over het algemeen alleen om hun eigen product te verkopen. Niemand heft de wijsheid in pacht, maar mensen die al wat langer in de ICT rondlopen weten dat er mensen zijn die dat wel denken en helaas ook managers die die mensen geloven :)

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Met name de introductie van containers, serverless computing en cloud computing gaat veel impact hebben in grote, logge organisaties.
Het gaat developers veel meer mogelijkheden geven omdat ze veel makkelijker nieuwe applicaties kunnen toevoegen aan het landschap. Niet langer eindeloze installatie procedures en VM's waar je niet aan mag zitten maar rapid deployment van containers die gewoon maar ergens draaien.
En dat gaat een extra druk neerleggen bij het aan elkaar knopen van die software en het organiseren van security. Leuk al die containers maar hoe zorg je nou dat al die kleine micro services niet door iedereen gebruikt kunnen worden?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 10:54
Ik denk persoonlijk dat er nog veel blijft bestaan. De cloud architect of de azure devop waar je het over hebt is afhankelijk van “low level” kennis van anderen. En met “low level” bedoel ik niet “laag bij de grond” maar echt kennis van de onderliggende systemen.

Je ziet overal verschuiving, prima! Dat is de markt. Maar de echte IT’er die snapt wat er speelt blijft altijd.

Printers werden trouwens nauwelijks serieel aangesloten maar parallel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:00
Ik merk vooral dat de mensen die al jaren 'cloud' roepen eindelijk beginnen op te groeien en langzaam (heel langzaam) beginnen in te zien dat cloud gewoon een van de tools is die je tot je beschikking hebt. Voor sommige toepassingen is een cloud platform zeker waardevol, heel veel andere toepassingen zijn veel beter af in een on-prem of hooguit hybride opzet. Sure, bedrijfjes die echt alleen maar e-mail, word en excel gebruiken, zullen hun IT als dienst afnemen. Bedrijven die iets complexer in elkaar zitten, gaan hybride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWeirdOne
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-03-2021
Wat @Heroic_Nonsense zegt.

De meeste "nieuwe" dingen waren al uitgevonden 10-20 jaar geleden zo niet eerder, maar konden vanwege welke reden dan ook nog niet doorgevoerd worden. Zie AR en VR, velden die uit het niks weer in opmars zijn gekomen. Met name infrastructuur is wat veranderd maar de meeste van deze zaken zijn echt niet zo indrukwekkend als je ze eenmaal bekijkt.

Het meest interessante is nog altijd hoe je de massa aan het werk houdt zonder elkaar in de weg te lopen, tot automatisering het overneemt, a la Java die C++ grotendeels overnam omdat het veel makkelijker was om rookies te laten werken zonder pointers. Een grote paradigma shift of iets dergelijks. Als je vooraan staat ga je vanzelf met de flow mee. Voor development is programmeren voor de GPU en quantum computers misschien nog het meest vernieuwend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 23:50:

Bijvoorbeeld, van "on premise" naar "cloud" klinkt heel spannend, maar -uitzonderingen daargelaten- betekent het dat vooral dat je je server of applicatie beheert via een remote desktop-sessie die connect naar een externe host in plaats van een machine in je eigen DC.
Ik heb daarover wel eens een discussie gehad tijdens een sollicitatiegesprek (helemaal de verkeerde plek). Twee jonge managers vroegen mij wat ik van cloud vond en ik noemde het een evolutionaire ontwikkeling op het gebied van connectivity, standaardisatie en schaalvergroting, en geen revolutie. Daar dachten zij heel anders over, voor hun was het revolutionair, en ze meenden dat ik er niks van snapte.

Als evolutie op verschillende terreinen wordt gecombineerd dan kan dat tot een revolutie leiden. Smartphones zijn daar een voorbeeld van. Technisch gezien zit daar niks nieuws in, is het een evolutie van bestaande technologie (internet, Wifi, low power CPU's, touch displays, alles was er al), maar voor de gebruiker en de samenleving is het revolutionair. Dus het is maar net op welk niveau je het bekijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
downtime schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 00:22:
[...]

Ik heb daarover wel eens een discussie gehad tijdens een sollicitatiegesprek (helemaal de verkeerde plek). Twee jonge managers vroegen mij wat ik van cloud vond en ik noemde het een evolutionaire ontwikkeling op het gebied van connectivity, standaardisatie en schaalvergroting, en geen revolutie. Daar dachten zij heel anders over, voor hun was het revolutionair, en ze meenden dat ik er niks van snapte.
Heel goed. Baan uiteindelijk nog gekregen? :D
De cloud is gewoon iemand anders z'n computer, maar dan met betere tools er omheen. Ok, beetje kort door de bocht misschien.. Maar je moet het als het een middel zien, niet als een oplossing voor alles. Als managers dat nou eens beginnen te begrijpen 8)7
En het is niet heilig, Azure, Amazon, Google, hebben allemaal storingen gehad afgelopen jaar. Wij op onze eigen servers? Helemaal niets. En dan heb ik het nog niet eens over latency en snelheid gehad enzo. Maar management wil over 3 jaar alles in de cloud hebben. Want "cloud". :X
Ik voorspel dat we binnen een paar maanden terug zijn op onze eigen servers en er heel snel nieuwe hardware besteld wordt.
Sorry, beetje een lang anti-cloud verhaal geworden en wellicht een beetje offtopic :)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWeirdOne
sig69 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 00:52:
[...]

De cloud is gewoon iemand anders z'n computer
Maar "cloud" klinkt leuker dan "de computer van Microsoft". En blockchain klinkt leuker dan "linked list met iets andere eigenschappen". En "big data" klinkt leuker dan "een iets grotere dataset dan je normaal gewend bent maar anderzijds nog steeds een dataset met dezelfde regels als een dataset van N=10 in bijna alle bedrijfsomgevingen". En devops klinkt leuker dan "we hebben eindelijk onze shit voor elkaar zodat dingen automatisch lopen en 3 afdelingen elkaar niet meer proberen te verslinden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Natuurlijk niet. Ik noemde het niet voor niks de verkeerde plek voor een discussie, maar je ziet het niet altijd aankomen, ik dacht dat ze gewoon geinteresseerd waren in mijn argumenten pro of con :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
downtime schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 01:27:
[...]

Natuurlijk niet. Ik noemde het niet voor niks de verkeerde plek voor een discussie, maar je ziet het niet altijd aankomen, ik dacht dat ze gewoon geinteresseerd waren in mijn argumenten pro of con :F
Snap ik, vandaar de :D

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Veel van de hype rondom nieuwe producten wordt gemaakt door bedrijven die die producten aan de man proberen te brengen. Natuurlijk roepen die dat het de wereld gaat veranderen. Elke ICT innovatie curve verloopt op die manier. Of je het nou over blockchain, AI of VR hebt. Of zoals virtualisatie 10 jaar geleden.

Veel van die hype gaat er vanuit dat de nieuwe technologie de oude gaat vervangen. Maar hoeveel bedrijven zijn er wel niet waar ze aan de ene kant met Azure devops werken, en aan de andere kant mainframes staan te onderhouden. Dat uitfaseren van de oude technologie gebeurt niet vaak. En dus kan je ook vandaag aan de slag als je kennis hebt van AS400 systemen. Ik denk dat zolang je kennis hebt van de onderliggende principes (wiskunde, algebra etc) en je een beetje mee blijft gaan met nieuwe ontwikkelingen je altijd wel werk kan vinden.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:20

drooger

Falen is ook een kunst.

[...]

De cloud is gewoon iemand anders z'n computer, maar dan met betere tools er omheen. Ok, beetje kort door de bocht misschien.. Maar je moet het als het een middel zien, niet als een oplossing voor alles. Als managers dat nou eens beginnen te begrijpen 8)7
En het is niet heilig, Azure, Amazon, Google, hebben allemaal storingen gehad afgelopen jaar. Wij op onze eigen servers? Helemaal niets. En dan heb ik het nog niet eens over latency en snelheid gehad enzo. Maar management wil over 3 jaar alles in de cloud hebben. Want "cloud". :X
Ik voorspel dat we binnen een paar maanden terug zijn op onze eigen servers en er heel snel nieuwe hardware besteld wordt.
Sorry, beetje een lang anti-cloud verhaal geworden en wellicht een beetje offtopic :)
Misschien helpt het als je gaat inlezen wat nou de grote drijfveren achter cloud zijn. ;)
"Cloud computing is a model for enabling ubiquitous, convenient, on-demand network access to a shared pool of configurable computing resources (for example, networks, servers, storage, applications, and services) that can be rapidly provisioned and released with minimal management effort or service provider interaction."
Bron: Architecting Cloud Computing Solutions, By Kevin L. Jackson, Scott Goessling

Een van de grootste drijfveren, imho de grootste, is het kostenaspect.
Leuk dat jij vooral naar verstoringen, latency en snelheid kijkt, maar dat interesseert het management minder.
Maar probeer gerust management ervan te overtuigen om twee datacenters te betalen en steeds wachten tot je nieuwe servercapaciteit hebt besteld, of als alternatief betalen voor servers die niet (volledig) benut worden.

Zelf vermoed ik dat de verandering van mentaliteit de komende 10 jaren door zal blijven gaan.
Weinig maatwerk meer, maar COTS (commercial-of-the-shell).
Ook de softwarelicenties zullen op de schop gaan, want men wil flexibel zijn in gebruik.

Wellicht dat zaken zoals RPA nog mooier gemaakt worden en steeds meer handwerk geautomatiseerd wordt. In feite is de techniek niets nieuws, enkel meer fancy manier van scripting + selenium. O-)

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Ik verwacht meer automation en scripting met PowerShell, Ansible en Python etc. Dat is namelijk overal toepassing. De programmeerkennis gaat steeds belangrijker worden.

Ik zit in de netwerk & security. Dat is over 10 jaar nog zeker relevant, want we moeten verbindingen hebben en deze moeten ook veilig zijn. Ik verwacht dat de meeste functies in de ICT over 10 jaar nog aanwezig zijn. De standaard beheerder zal dan bijvoorbeeld minder VMware doen, maar meer Azure en AWS. Dat vind ik niet zo spannend. Ik verwacht ook meer SaaS oplossingen, waarvoor functioneel beheer nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:22
Ik voorzie de komende 10 jaar evolutie en niet echt revolutie (maar dat is sowieso lastig om aan te zien komen). Een hele hoop hypes koelen nu alweer af, de paar die wel blijven zullen groeien en hun plek in het gehele landschap nog moeten vinden.

Persoonlijk zie ik wel een groei voor de cloud, maar niet de wonderen die sommigen ervan verwachten.
drooger schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 14:01:
[...]

Misschien helpt het als je gaat inlezen wat nou de grote drijfveren achter cloud zijn. ;)

[...]

Bron: Architecting Cloud Computing Solutions, By Kevin L. Jackson, Scott Goessling

Leuk dat jij vooral naar verstoringen, latency en snelheid kijkt, maar dat interesseert het management minder.
Maar probeer gerust management ervan te overtuigen om twee datacenters te betalen en steeds wachten tot je nieuwe servercapaciteit hebt besteld, of als alternatief betalen voor servers die niet (volledig) benut worden.

Zelf vermoed ik dat de verandering van mentaliteit de komende 10 jaren door zal blijven gaan.
Ook de softwarelicenties zullen op de schop gaan, want men wil flexibel zijn in gebruik.

Wellicht dat zaken zoals RPA nog mooier gemaakt worden en steeds meer handwerk geautomatiseerd wordt. In feite is de techniek niets nieuws, enkel meer fancy manier van scripting + selenium. O-)
Helaas loopt het kostenaspect bij de cloud alleen nog niet helemaal lekker en is cloud ook alleen maar relevant als wat je er op draait ook enigszins geschikt is voor de cloud.

Ik werk met een low code product, wil je dat dat enigszins vlot opstart in een container/cloud omgeving, dan moet je een volledige CPU als limit toewijzen per instantie terwijl als die draait die prima met <1% af kan. Maar licentietechnisch wordt je afgerekend op je limit en in een beetje omgeving zal je al snel richting de 100+ instanties kunnen gaan (nog even zonder DTAP-straat of iets).

Dan is een eigen datacenter misschien wel interessanter, waar ook weer andere aspecten dan alleen het kostenplaatje meespelen. Denk bijvoorbeeld aan "waar staat data van mijn klanten", wil je dat wel in de cloud bij iemand anders hebben staan?

Ook maatwerk zal altijd blijven, ik hoop altijd maar dat bedrijven de afweging maken om naar standaarden te gaan, maar ze zullen er altijd een eigen sausje overheen willen (omdat er legacy data mee genomen moet worden, omdat er juist informatie bij moet die niet standaard is).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

drooger schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 14:01:
[...]

Waar je eigen datacenter een (vracht)auto is, is cloud het openbaar vervoer. Alle voor- en nadelen zijn van toepassing. Sommige mensen kijken naar alle voordelen van een auto en vinden de trein dan inferieur. Maar ik wil niet de hele maand geld uitgeven aan een auto die ik maar 2x per maand nodig heb. Dan neem ik toch liever de trein en neem de nadelen voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
De cloud is ideaal als je eigenlijk te weinig nodig hebt voor een dedicated server, zoals een bedrijf met tien medewerkers die echt geen dedicated email server nodig heeft. Daarnaast ontzorgt het, en natuurlijk handig bij erg wisselende belastingen.

Maar het cloud experiment van de compute servers van mijn werkgever vervangen door de cloud is na een paar maanden gestopt. Wat bleek? Het was echt enorm veel duurder dan onze eigen servers. Nu is het er dus alleen nog als optie voor projecten met hoge prioriteit wanneer het gewone server park al vol zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Transportman schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 14:21:
[...]

Helaas loopt het kostenaspect bij de cloud alleen nog niet helemaal lekker en is cloud ook alleen maar relevant als wat je er op draait ook enigszins geschikt is voor de cloud.

Ik werk met een low code product, wil je dat dat enigszins vlot opstart in een container/cloud omgeving, dan moet je een volledige CPU als limit toewijzen per instantie terwijl als die draait die prima met <1% af kan. Maar licentietechnisch wordt je afgerekend op je limit en in een beetje omgeving zal je al snel richting de 100+ instanties kunnen gaan (nog even zonder DTAP-straat of iets).
Vandaar ook mijn verwachting dat de licenties op de schop zullen gaan.
Als je de licenties niet aantrekkelijk houdt, dan zal men steeds minder kiezen voor die software.
Partijen zoals Oracle moeten hun licentiemodel goed laten aansluiten op gebruik in cloud, anders missen ze een steeds groter wordende markt.

Verder snap ik dat succesvol gebruik van de cloud niet even lift&shift is.
Als je echt profijt ervan wilt hebben, dan zal je zaken anders moeten bouwen. (door bijv. meer gebruik van serverless)

[ Voor 8% gewijzigd door drooger op 31-08-2019 15:35 . Reden: tekst weggehaald ]

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dit is trouwens nog wel een mooie voor dit topic:
Afbeeldingslocatie: https://miro.medium.com/max/3232/0*dvq_febkUjfpwWV3.

Die peak is heel herkenbaar met blockchain, IoT, containers,..

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 19:22
Leuk topic, hier mijn glazen bol:

Ik verwacht dat we steeds meer terug gaan naar een situatie 'zoals het was', dus dat bedrijven weer on-premise servers gaan draaien, zelf verantwoordelijkheid nemen voor de backup en zelf weer machines in elkaar gaan schroeven. En deze bewering durf ik te maken in een tijd waarin steeds meer organisaties naar de cloud migreren.

Ondanks Kubernettes, AWS, Azure en alle andere cloudtechnieken is er een steeds groter wantrouwen ten opzichte van de grote vendors. Denk aan Cambrigde en meer recentelijk, het afluisterschandaal om AI te gaan trainen. Zelf heb ik heel bewust ervoor gekozen om geen slimme speaker aan te schaffen, omdat een microfoon in mijn woonkamer echt een grens is die overschreden wordt. Met toenemende awareness denk ik dat het voor de grote vendors lastig kan worden om dit te blijven verkopen, wat betekend dat ze overmoeten naar andere verdienmodellen, wat gaat betekenen dat clouddiensten dan fors duurder gaan worden.

Omdat veel software steeds slimmer wordt, en veel bedrijven eigenlijk al redelijk standaard software draaien, denk ik dat de trend gaat worden om de basis voorzieningen, dus denk aan een directory systeem, documenten delen/bewerken en email/communicatie weer in eigen huis te draaien, waarbij 'markdown' qua opmaak een grote rol gaat spelen. Branchespecifieke software zie ik echter wel SaaS blijven. Dit heeft namelijk teveel voordelen in tegenstelling tot zelf hosten van software.

Ook zie ik mensen weer zelf hardware bouwen. Een veelgehoorde klacht over veel hardware is dat hardware domweg niet meer te repareren is. Je ziet de maatschappij steeds duurzamer worden, en hardware wat goed te repareren is in combinatie met capable maar energiezuinige hardware past helemaal in de tijdsgeest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:56

g0tanks

Moderator CSA
merauder schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 22:54:
Ondanks Kubernettes, AWS, Azure en alle andere cloudtechnieken is er een steeds groter wantrouwen ten opzichte van de grote vendors. Denk aan Cambrigde en meer recentelijk, het afluisterschandaal om AI te gaan trainen. Zelf heb ik heel bewust ervoor gekozen om geen slimme speaker aan te schaffen, omdat een microfoon in mijn woonkamer echt een grens is die overschreden wordt. Met toenemende awareness denk ik dat het voor de grote vendors lastig kan worden om dit te blijven verkopen, wat betekend dat ze overmoeten naar andere verdienmodellen, wat gaat betekenen dat clouddiensten dan fors duurder gaan worden.
Kan dat probleem niet worden opgelost met meer transparantie en scherpere regelgeving?

De voordelen van en de investeringen in de cloud zijn volgens mij grote incentives. Groot genoeg voor iedereen om te streven naar een werkbare en houdbare situatie.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 19:22
@g0tanks
Voordelen en investeringen zijn een grote incentives, maar uiteindelijk wil een bedrijf zoveel mogelijk winst maken. Transparantie en regelgeving zal juist de prijzen van cloud opdrijven verwacht ik. Je ziet dit al bij Facebook, die de claim al heeft verwijderd dat ze altijd gratis zullen zijn.

De dag dat on-premise een veel goedkopere oplossing is dan cloud zonder dat daar stevige nadelen aan kleven, is ook de dag dat on-premise een opleving zal gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:56

g0tanks

Moderator CSA
merauder schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 23:24:
@g0tanks
Voordelen en investeringen zijn een grote incentives, maar uiteindelijk wil een bedrijf zoveel mogelijk winst maken. Transparantie en regelgeving zal juist de prijzen van cloud opdrijven verwacht ik. Je ziet dit al bij Facebook, die de claim al heeft verwijderd dat ze altijd gratis zullen zijn.

De dag dat on-premise een veel goedkopere oplossing is dan cloud zonder dat daar stevige nadelen aan kleven, is ook de dag dat on-premise een opleving zal gaan maken.
In hoeverre is on-premise minder onderheving aan diezelfde regelgeving? Als een bedrijf zelf hosting regelt zal hetrichting de eindgebruiker nog steeds verantwoording moeten afleggen. Is dit voor een clouddienst duurder? Of zullen zij juist genieten van schaalvoordelen?

Allemaal moeilijk te zeggen zonder te weten wat de regelgeving echt wordt natuurlijk. Wel interessant om over na te denken.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

merauder schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 23:24:
@g0tanks

Facebook is ook helemaal geen cloud.
Kom dan op zijn minst met argumenten over bijv. AWS, IBM Cloud, Google Cloud, Oracle Cloud, Microsoft Azure, Ali Baba Cloud of een private cloud aanbieder.

Verder voldoen ze momenteel al aan tig regelgevingen en zijn ze daar ook transparant in, zie bijv.
https://aws.amazon.com/compliance/programs/
https://azure.microsoft.c...trusted-cloud/compliance/

Vergeet ook niet dat met de internationalisering je het voordeel van edge computing niet wilt kwijtraken als je weer overstapt naar on-premise. (mits je bedrijf internationaal actief is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

drooger schreef op woensdag 4 september 2019 @ 07:34:
[...]
Facebook is ook helemaal geen cloud.
Kom dan op zijn minst met argumenten over bijv. AWS, IBM Cloud, Google Cloud, Oracle Cloud, Microsoft Azure, Ali Baba Cloud of een private cloud aanbieder.
FB is 100% cloud.
Het is SaaS in een heel pure vorm, net als Google en een hele hoop andere diensten.
Tsurany schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 18:50:
Dit is trouwens nog wel een mooie voor dit topic:
[Afbeelding]

Die peak is heel herkenbaar met blockchain, IoT, containers,..
Denk dat dit op gaat voor zo'n beetje iedere technologie of ICT gedachtengoed, waaronder de hele cloud hype. Misschien nog wel breder dan alleen ICT, ik denk dat die grafiek op gaat voor zo'n beetje iedere vernieuwing die op de lange termijn enige vorm van bestaansrecht heeft.
Leuk topic, hier mijn glazen bol:

Ik verwacht dat we steeds meer terug gaan naar een situatie 'zoals het was', dus dat bedrijven weer on-premise servers gaan draaien, zelf verantwoordelijkheid nemen voor de backup en zelf weer machines in elkaar gaan schroeven. En deze bewering durf ik te maken in een tijd waarin steeds meer organisaties naar de cloud migreren.

Omdat veel software steeds slimmer wordt, en veel bedrijven eigenlijk al redelijk standaard software draaien, denk ik dat de trend gaat worden om de basis voorzieningen, dus denk aan een directory systeem, documenten delen/bewerken en email/communicatie weer in eigen huis te draaien, waarbij 'markdown' qua opmaak een grote rol gaat spelen. Branchespecifieke software zie ik echter wel SaaS blijven. Dit heeft namelijk teveel voordelen in tegenstelling tot zelf hosten van software.
Zolang externe dienstverlening, outsourcing, cloud, etc, voordelen bied ten opzichte van on-premises, zal het zinvol blijven bestaan. On-premises is een oplossing die vanaf een bepaalde schaalgrootte interessant kan zijn, maar in kleinere omgevingen heel snel heel duur is.

Ik denk dat we naar een situatie toe gaan waarin meer en meer per situatie (bedrijf, maar ook software) word bepaald wat de beste oplossing is, extern of intern. De hype is van cloud en outsourcing af (ik gooi die nu voor het gemak even op 1 hoop), maar het heeft denk ik ook op de lange termijn bestaansrecht.

Waarom zou je zelf ICTers in huis hebben, als juist je fundament totaal standaard is en beter en efficiënter uitbesteed kan worden? Waarom zou je draaien op fat clients, terwijl in veel gevallen thin clients veel goedkoper (TCO) zijn?

Mensen willen mobiel kunnen werken, op een andere locatie (thuis) met minimale middelen kunnen werken als op kantoor. Het is juist dan handig dat dmv thin computing te doen en niet zelf de hele infra die daar voor nodig is te moeten hosten. Schaalgrootte heeft ook daar een voordeel. Het is per persoon veel voordeliger dit voor 10.000 man te doen dan voor 100.

Dus nee, ik zie dat niet. Ik zie dat de hype er vanaf gaat, dat er kritischer gekeken word, niet dat we terug gaan naar on-prem.
Ook zie ik mensen weer zelf hardware bouwen. Een veelgehoorde klacht over veel hardware is dat hardware domweg niet meer te repareren is. Je ziet de maatschappij steeds duurzamer worden, en hardware wat goed te repareren is in combinatie met capable maar energiezuinige hardware past helemaal in de tijdsgeest.
Zelfbouw in bedrijfssituaties is niet houdbaar, daarvoor is het veel te arbeidsintensief en je hebt geen fabrikant die je kunt aanspreken en waarbij je onderhoud kunt afnemen. In enkele gevallen kan het lonen voor bedrijven, maar de meeste bedrijven zijn beter af met off-the-shelf.

Grappig genoeg is juist DIE hardware wel erg onderhoudsvriendelijk. Een Dell monteur kan behoorlijk wat losse onderdelen van een laptop vervangen, servers staan er ook om bekend dat ze akelig modulair zijn opgebouwd en in minuten kritieke onderdelen zijn te vervangen. (Tot en met CPU's en memory aan toe, bij de echt zware kisten.)

Ook thuis willen mensen gewoon iets dat werkt. Alleen hobbyisten vinden zelfbouw echt leuk.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ondanks Kubernettes, AWS, Azure en alle andere cloudtechnieken is er een steeds groter wantrouwen ten opzichte van de grote vendors.
Heb je hier ook enige onderbouwing voor? Je hebt het over Cambridge schandaal en het afluisteren via particuliere producten, denk je echt dat dit impact heeft op het vertrouwen in cloud providers zoals AWS of Azure?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanvdw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-07 18:24
Spectre en Meltdown hadden anders op de cloud wel een verregaande impact. Enfin, de meeste ontwikkelaars hebben nooit veel belang aan security gehecht. Dat zal wel zo blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Tsurany schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:14:
Heb je hier ook enige onderbouwing voor?
Ben ook wel benieuwd. Het is letterlijk het tegenovergestelde van wat ik zie bij de grote bedrijven waar ik projecten gedaan heb. De enige die echt anti-cloud is, is het NFI, en da's gezien het soort data ook wel logisch.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanvdw
Cyberoorlogsvoering kan snel het einde van de cloud betekenen.

Kijk, volgend verhaal gaat over een hacking van on premise installaties. Cloud maakt dit nog eens zo gemakkelijk (want uiteindelijk heeft de provider de root account waarme alle services aangemaakt worden).

https://theintercept.com/...m-hack-gchq-inside-story/

En ook:
De Belgische speurders klopten bij het Britse departement van Binnenlandse Zaken aan met een eenvoudige vraag: kunt u de identiteitsgegevens van de gebruiker van die IP-adressen bezorgen? Het antwoord klonk: ‘We hebben besloten deze hulp te weigeren. Het Verenigd Koninkrijk vindt dat dit onze soevereiniteit, veiligheid en publieke orde in het gedrang kan brengen.’
https://www.standaard.be/cnt/dmf20181024_03869109

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

johanvdw schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:46:

Kijk, volgend verhaal gaat over een hacking van on premise installaties. Cloud maakt dit nog eens zo gemakkelijk (want uiteindelijk heeft de provider de root account waarme alle services aangemaakt worden).

En ook:

[...]

Kunnen we het niveau iets opkrikken? Dit zijn statements zonder enige onderbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

En ook:

[...]

Sorry, maar nee.

JUIST on-prem is een risico. Bij cloud/outsourcing zijn de belangen dusdanig groot, dat er sneller ook meer geïnvesteerd word in beveiligingsmaatregelen. On-prem is security vaak een sluitpost.

Resultaat: On-prem heb je een kleinere attack-surface, maar zijn de veiligheidsmaatregelen vaak ook beperkter dan bij een externe partij. Waar zij fulltime engineers en functionarissen op security kunnen zetten, doen veel kleinere partijen die on-prem doen het er bij.

Zeker niet altijd het geval en bij een grotere partij die het zelf doet, zijn er logischerwijs ook dedicated mensen met security bezig, maar toch.

Extern/cloud kán een groter risico vormen vanwege de grotere attack-surface (en het feit dat de data die er staat belangrijker is, dus interessanter om in te breken), maar tegelijkertijd zijn vaak de maatregelen ook beter.

Waar kom je sneller binnen?
Paleis Soestdijk of het gemiddelde rijtjeshuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

johanvdw schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:22:
Spectre en Meltdown hadden anders op de cloud wel een verregaande impact. Enfin, de meeste ontwikkelaars hebben nooit veel belang aan security gehecht. Dat zal wel zo blijven.
Dat geldt alleen nog maar meer voor on prem. Applicaties die nooit geupdatet worden, overbodige poorten die open staan, fysieke beveiliging, default configs.

En spectre en meltdown komen ook toch voor op on prem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Cloud maakt dit nog eens zo gemakkelijk
Jezus wat een larie. Denk je serieus dat je makkelijk op een Google of Amazon datacenter binnenkomt dan bij de gemiddelde club amateurs (en ja, daar rekening ik ook KPN e.d. toe) hier? Wat een onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dostar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-07-2022
Antwoord op de originele post:

Ik zie de laatste tijd om mij heen, zo ook op mijn werk, dat steeds meer zaken de "cloud" in gaan en dan vooral de Microsoft producten. Office 365->Sharepoint->Onedrive->Teams.

Wat ook weer de volgende functies en problemen brengt:
Security: dus ook developers en onderzoekers nodig, maar ook trainers om mensen een beetje de basis te leren. Veiligheid begint en eindigt bij de eindgebruiker.
AVG/Privacy: Wat ook developers/onderzoekers brengt, maar ook trainers die personeel goed opleid.
Microsoft producten aan de man brengen: Wederom trainers nodig.

Betreft het nog steeds groeiende glasvezelnetwerk zijn er ook mensen nodig die dat netwerk gaan beheren en uitbreiden. Ook weer veel 1e lijns baantjes nodig om klanten te woord te staan.

En zo zullen er vast nog meer functies blijven ontstaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hankie0412
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-08 13:10
Dostar schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:59:
Antwoord op de originele post:

Ik zie de laatste tijd om mij heen, zo ook op mijn werk, dat steeds meer zaken de "cloud" in gaan en dan vooral de Microsoft producten. Office 365->Sharepoint->Onedrive->Teams.

Wat ook weer de volgende functies en problemen brengt:
Security: dus ook developers en onderzoekers nodig, maar ook trainers om mensen een beetje de basis te leren. Veiligheid begint en eindigt bij de eindgebruiker.
AVG/Privacy: Wat ook developers/onderzoekers brengt, maar ook trainers die personeel goed opleid.
Microsoft producten aan de man brengen: Wederom trainers nodig.

Betreft het nog steeds groeiende glasvezelnetwerk zijn er ook mensen nodig die dat netwerk gaan beheren en uitbreiden. Ook weer veel 1e lijns baantjes nodig om klanten te woord te staan.

En zo zullen er vast nog meer functies blijven ontstaan...
Guess what I am doing O-) O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dostar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-07-2022
Op een "wolk" zitten of trainingen geven om de ander op die wolk te laten zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:38

bert pit

asdasd

Ik denk dat de "next move" te maken zal hebben met het ontkoppelen van bedrijfsnetwerken van het huidige internet. Nu is het vaak onbekend waar je bedrijfsdata blijft, wie er toegang heeft en wie er meekijkt.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Tsja je ziet het de laatste tijd al... Office365 vervangt bij veel bedrijven de on premise oplossing en de ICT beheerafdeling wordt vaak uitbesteed of iig gehalveerd.

Eigenlijk is dit het gevolg van 1 ding, namelijk de verbeterde infrastructuur. Hoe meer bedrijven toegang krijgen tot snel internet, hoe makkelijker ze alles uit kunnen besteden.

Als ik naar de toekomst kijk, dan zie ik dus nog sneller internet voor mij, en ook echt overal.

Ook zie ik het verschil tussen loondienst en ZZP verdampen zodra de ontslagbescherming helemaal weg is en van het sociale vangnet geen drol overblijft.

Kortom, goede kans dat veel IT-ers (en ook ander personeel) straks gewoon zichzelf verhuren en op afstand werken (een beetje de VS achterna, waar dit veel gangbaarder is dan hier).

Teleconferencing / communicatie wordt daarbij een integraal aspect, dus ik denk dat "de schakel tussen IT en de gebruiker" hier een grote rol in gaat spelen.

Misschien krijgen we zelfs wel een virtual reality werkomgeving waar we met onze collega's inzitten.

Dingen die nu nog raar zijn, zijn dan misschien wel heel normaal. Simpelweg omdat iedereen supersnel internet heeft en hardware die makkelijk VR aan kan.

En ergens vind ik het zo gek nog niet...

Het leven zal minder locatiegebonden zijn. Je werkt net zo makkelijk voor een bedrijf in Helsinki dan. En dat vind ik wel cool, want wereldwijd zijn er altijd leuke uitdagingen te vinden...

PS
Mijn eigen werk als software ontwikkelaar zal nog steeds veelgevraagd zijn. Ik krijg er alleen wel concurrentie van het buitenland bij, omdat nu outsourcing nog "een ding is" voor veel - vooral kleinere - bedrijven, maar het straks voor de werkgever ook niet meer veel uitmaakt of ik het op afstand doe, of een iemand uit Tsjechië.

Daarnaast denk ik dat we in de software ontwikkeling steeds meer met grotere kant en klare brokken gaan werken. Open source leidt in steeds grotere mate tot reusable components en libraries, dus de kans dat je allerlei dingen nog zelf gaat bouwen, wordt steeds kleiner (en een steeds groter taboe worden).

Voor alles zal wel iets te vinden zijn. De meerwaarde haal je vooral uit hoe goed je dit kan overzien en hoe goed je alles met elkaar kunt combineren om snel tot een goede oplossing te komen.

En dit zal voor steeds meer functies gelden. Daarom zal kennis van allerlei cloudoplossingen ook veelgevraagd zijn (Amazon diensten, Azure, Office 365, Google, <vul hier in wat we nog niet kennen> ).
Tsja zo'n A+ certificering is niet meer echt van deze tijd. Wie sleutelt er anno nu nog aan een computer?

Computers zullen in toenemende mate agnostisch worden voor het werk dat ze doen (kijk maar naar een Chromebook). Je logt via het internet / netwerk op een account in, en jouw profiel en applicaties worden simpelweg op die computer uitgevoerd, maar nooit geïnstalleerd.

Is de computer gaar? Dan pak je gewoon een nieuwe uit de kast en ga je verder waar je gebleven bent. En de servers staan toch bij Amazon / Google / Microsoft / God knows what.

Hoogstens dat iemand bij de leverancier in India ofzo dat ding een keer open schroeft :P

WebAssembly (en WebGL) gaat hier wellicht een rol in spelen... (oftewel: de techniek is er al bijna om zware applicaties zoals AutoCAD gewoon on the fly ergens uit te voeren)

[ Voor 43% gewijzigd door Lethalis op 04-09-2019 13:21 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

bert pit schreef op woensdag 4 september 2019 @ 12:44:
Ik denk dat de "next move" te maken zal hebben met het ontkoppelen van bedrijfsnetwerken van het huidige internet. Nu is het vaak onbekend waar je bedrijfsdata blijft, wie er toegang heeft en wie er meekijkt.
Onbekend?
Welnee. Daar maak je afspraken over.

Niet op persoonsniveau, maar zodra jij data aan een derde partij geeft, zorg je voor een passende verwerkingsovereenkomst met afspraken over waar je data staat, wie er bij kan, etc.

Het ontkoppelen van bedrijfsnetwerken met het internet is helemaal niet handig, je hebt JUIST koppelingen nodig. Vroeger was het ontkoppeld en maakte je veelal gebruik van leased lines, nu wil je in principe via het internet bij delen van je infra kunnen en lopen koppelingen ook via het internet. (Alleen uiteraard goed afgeschermd, via VPN's, etc. Maar de koppeling zelf loopt om meerdere redenen vaak via het internet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:38

bert pit

asdasd

unezra schreef op woensdag 4 september 2019 @ 13:23:
[...]

Onbekend?
Welnee. Daar maak je afspraken over.

Niet op persoonsniveau, maar zodra jij data aan een derde partij geeft, zorg je voor een passende verwerkingsovereenkomst met afspraken over waar je data staat, wie er bij kan, etc.

Het ontkoppelen van bedrijfsnetwerken met het internet is helemaal niet handig, je hebt JUIST koppelingen nodig. Vroeger was het ontkoppeld en maakte je veelal gebruik van leased lines, nu wil je in principe via het internet bij delen van je infra kunnen en lopen koppelingen ook via het internet. (Alleen uiteraard goed afgeschermd, via VPN's, etc. Maar de koppeling zelf loopt om meerdere redenen vaak via het internet.)
Mijn idee is dat we met zijn allen op het internet gekoppeld zijn omdat het handig is en goedkoop. Niet omdat het het meest geschikte medium is voor concurrerende bedrijven of overheden. Bij X400 of X25 verkeer wist je nog waar je data was. Nadat alles IP is geworden heb je geen idee meer.

OK de opslag kan dan geregel zijn in NL of EU, maar hoe de route van de communicatie loopt is onbekend. Deze communicatie bijvoorbeeld kan via Amsterdam lopen, maar in theorie ook via Tokio. Dat de USA alle data via Prism kopieert is bekend, maar wie er nog allemaal meer meekijkt is onbekend.

Die afspraken en verwerkers overeenkomsten is allemaal theorie. Vandaag of morgen loopt dit goed mis en ik vermoed dat we over 10 jaar onze bedrijfsnetwerken weer ontkoppeld hebben van het huidige internet.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

bert pit schreef op woensdag 4 september 2019 @ 13:55:
[...]

Mijn idee is dat we met zijn allen op het internet gekoppeld zijn omdat het handig is en goedkoop. Niet omdat het het meest geschikte medium is voor concurrerende bedrijven of overheden. Bij X400 of X25 verkeer wist je nog waar je data was. Nadat alles IP is geworden heb je geen idee meer.

OK de opslag kan dan geregel zijn in NL of EU, maar hoe de route van de communicatie loopt is onbekend. Deze communicatie bijvoorbeeld kan via Amsterdam lopen, maar in theorie ook via Tokio. Dat de USA alle data via Prism kopieert is bekend, maar wie er nog allemaal meer meekijkt is onbekend.
Routes zijn irrelevant. Wat relevant is, is wáár je data staat en wíe er bij kan. Daar maak je afspraken over.
Verder maak je afspraken over beveiligingsmaatregelen. Al gaat je data via de maan, het maakt niet uit, zolang die verbinding maar veilig is.

Internet is handig, omdat het verregaand redundant is. Het zwakke punt zit in de last mile, bedrijven willen nog wel eens met 1 enkele pijp aan het internet gekoppeld zijn, of wel redundant maar via 1 ISP en via een duct aan 1 kant van het gebouw. Gaat die ISP op zijn gat of gaat er een graafmachine door die duct heen, jammer, verbinding weg.

"Het internet" kent die beperking niet. Gaat er een graafmachine door een bepaald punt heen, pech, 100 andere routes. Niets aan de hand. Hooguit wat vertraging. (Hoewel "het internet" ook goed hard kapot kan gaan. De AMSIX is wel eens onderuit gevlogen. Dat zie je toch wel in wat grafiekjes her en der.)
Die afspraken en verwerkers overeenkomsten is allemaal theorie. Vandaag of morgen loopt dit goed mis en ik vermoed dat we over 10 jaar onze bedrijfsnetwerken weer ontkoppeld hebben van het huidige internet.
Thuiswerken afschaffen, iedereen weer van half 9 tot 5 op kantoor en als je toch wil thuiswerken, inbellen via ISDN?

Nee, ik denk wel dat het een keer op grotere schaal mis gaat en er maatregelen getroffen worden maar ik geloof er absoluut niet in dat we onze bedrijfsnetwerken gaan ontkoppelen. Ik denk eerder dat er méér koppelingen gaan komen, mensen nog plaatsonafhankelijker gaan werken en bedrijven naar hybride situaties toe gaan waarbij er geen "on-prem" of "off-prem" meer is, geen "we doen cloud" of "we doen geen cloud", maar technieken en concepten gemixt worden en bedrijven meer en meer koppelen met andere diensten en organisaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-08 18:55
Het zelfde als nu en twintig jaar geleden, alleen met weer een aantal nieuwe hype termen om technologische oplossingen die we al decennia doen opnieuw aan de man te brengen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XeNoN62
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-09 17:04
Met pensioen! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Dat duurt hier nog minstens 25 jaar.
(Gelukkig, ik zou echt nog niet met pensioen willen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Over een jaar of 10 zullen de cloud diensten ofwel geconsolideerd zijn of weer helemaal uit want een enorm beveiligingsrisico. De Azure devop zal dan wat anders doen. Of eigenlijk, gewoon hetzelfde doen maar onder een andere naam. Want de evolutie in de IT gaat juist heel langzaam (het is inmiddels een redelijk volwassen bedrijfstak). We hebben nog steeds HTML, nog steeds TCP/IP nog steeds client sever modellen, we geven het bestaande alleen af en toe een nieuwe naam.
Maar om de vraag welke hoge functie nog wel zal bestaan te beantwoorden, dat is die van manager, ook over 10 jaar zullen de mensen aangestuurd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanvdw
Hydra schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:41:
[...]

Jezus wat een larie. Denk je serieus dat je makkelijk op een Google of Amazon datacenter binnenkomt dan bij de gemiddelde club amateurs (en ja, daar rekening ik ook KPN e.d. toe) hier? Wat een onzin.
Je hoeft niet naar binnen. Je moet gewoon iemand met de nodige accounts social engineeren. En zelfs dat is niet nodig als de overheid waar de cloud gevestigd is die gegevens opvraagt. Wat juist mijn punt is. Voor Belgacom was een gesofestikeerde hack nodig door de britse geheime diensten (ook gestart met social engineering). Als hun datacenter op amazon, google of azure had gestaan hadden ze zonder boe of ba toegang gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

mashell schreef op woensdag 4 september 2019 @ 18:37:
Maar om de vraag welke hoge functie nog wel zal bestaan te beantwoorden, dat is die van manager, ook over 10 jaar zullen de mensen aangestuurd moeten worden.
Ik ben een volwassen kerel en heb geen aansturing nodig. Enige rol van mijn manager is eens per maand een reminder sturen dat ik m'n uren moet schrijven. Die kan dus ook weggeautomatiseerd worden.

Oh wacht. Die mailtjes krijg ik allang automatisch maar die negeer ik altijd. Mijn manager blijft erover zeuren dus dan doe ik 't (uiteindelijk) wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

johanvdw schreef op woensdag 4 september 2019 @ 19:23:
[...]

Je hoeft niet naar binnen. Je moet gewoon iemand met de nodige accounts social engineeren. En zelfs dat is niet nodig als de overheid waar de cloud gevestigd is die gegevens opvraagt. Wat juist mijn punt is.
Maar het is een onzinpunt. Geen manager die het iets interesseert of een buitenlandse overheid naar hun data kijkt. Er zijn maar weinig bedrijven waar ze zulke gevoelige data hebben dat de NSA het niet mag zien.
We leven in een samenleving waar alleen de economische en juridische kant telt. Zolang je geld bespaart en je aan de wet houdt zul je als manager niet snel in de problemen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

downtime schreef op woensdag 4 september 2019 @ 19:30:
[...]

Maar het is een onzinpunt. Geen manager die het iets interesseert of een buitenlandse overheid naar hun data kijkt. Er zijn maar weinig bedrijven waar ze zulke gevoelige data hebben dat de NSA het niet mag zien.
We leven in een samenleving waar alleen de economische en juridische kant telt. Zolang je geld bespaart en je aan de wet houdt zul je als manager niet snel in de problemen komen.
Ik kan me voorstellen dat het een bedrijf als Airbus wel degelijk uitmaakt.

Wat dichter bij huis is het zo dat je diverse specialistische cloud-platforms hebt die oplossingen aanbieden om bijvoorbeeld voertuigen te tracken. Dat zijn dus branchespecifieke oplossingen. Daarnaast heb je ecosystemen van echte IT aanbieders zoals Azure, AWS etc.

Nu klinken die branchespecifieke oplossingen heel logisch want je hebt dan als het ware iets vergelijkbaars als die grote platformen maar dan specifiek toegespitst op de specifieke oplossing. Dat klinkt mooi, maar ik merk dat er bij m'n werkgever een grote aversie hiertegen is omdat met dat soort platformen een groot risico vindt. "je weet nooit wanneer ze eens door onze concurrent overgenomen worden" en "mogelijk spelen ze stiekem toch wat door naar andere klanten waar ze een warme relatie mee hebben". Bij de MS/amazon/google platforms speelt dat niet. Dat klinkt raar, maar de gedachtengang is dat hun core business juist dat platform is en onze data te specifiek is om hun goede naam voor in de waagschaal te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 00:00
Cognizant heeft hier 2 perspectives over geschreven. Niet alles is even serieus bedoeld, leuk om te lezen

21 jobs of the future
https://www.cognizant.com...xt-10-years-codex3049.pdf

21 more jobs of the future
https://www.cognizant.com...hrough-2029-codex3928.pdf

Wat dacht je van Juvenile Cybercrime Rehabilitation Counselor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Yucon schreef op woensdag 4 september 2019 @ 19:39:
[...]

Ik kan me voorstellen dat het een bedrijf als Airbus wel degelijk uitmaakt.
Sure. En ASML en nog een hele reeks bedrijven. Maar zelfs die bedrijven hebben meestal heel veel data die helemaal niet gevoelig is en alsnog naar de cloud kan. In veel organisaties ben je nu al verplicht om elk document te classificeren zodat die schifting gedaan kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanvdw
downtime schreef op woensdag 4 september 2019 @ 19:30:
[...]

Zowat de helft van alle IT-projecten (en inzet van middelen) zijn bij de overheid en banken. Daar zou je toch die afweging moeten maken.

Enfin, versta me niet verkeerd: ik gebruik ook de cloud en zal het blijven gebruiken. Maar de vanzelfsprekendheid waarmee het nu gebeurt zal volgens mij deels teruggedraaid worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

johanvdw schreef op woensdag 4 september 2019 @ 20:13:
[...]

Zowat de helft van alle IT-projecten (en inzet van middelen) zijn bij de overheid en banken. Daar zou je toch die afweging moeten maken.
Ik werk bij zo'n partij en, zoals gezegd, ook daar hebben ze heel veel documenten die helemaal niet gevoelig zijn. Ook bij die partijen lopen gewoon gebouwbeheerders rond, en wagenparkbeheerders, en personeelsadministratie en al die documenten vinden ze helemaal niet spannend. Die organisaties overleven het echt wel als de NSA kan zien wat een Nederlandse ambtenaar verdient, wat de gemiddelde leasewagen bij Rabobank kost en wat ING aan onroerend goed bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
Wat betreft deze discussie denk ik ook dat we de verschillende cloud-vormen los moeten zien. SaaS voor dingen als Office/Git, en de I/PaaS waar je je specifieke software kan draaien. En dan heb je natuurlijk ook nog iets als private cloud vs public cloud of de hybrid cloud.

Ik denk dat er wel een groei zit in de cloud, maar er zal altijd een afweging gemaakt moeten worden wat betreft kosten, gemak, maar ook risico's. Dan heb ik het niet over risico's als in kwaadwillenden die zich toegang verschaffen tot systemen, maar juist de risico's die ontstaan doordat je niet volledig in control bent over de omgeving en wat daarop geïnstalleerd kan worden (denk aan plugins en updates waarbij je niet kan zeggen welke specifieke versie gebruikt moet worden).

Het valt me ook wel op dat deze discussie toch redelijk richting de cloud gaat, hebben we toch het idee dat de andere hypes die momenteel rondgaan het toch niet gaan worden, of is daar iets anders mee?
mashell schreef op woensdag 4 september 2019 @ 18:37:
De Azure devop zal dan wat anders doen. Of eigenlijk, gewoon hetzelfde doen maar onder een andere naam.
Op een termijn van 10 jaar, zullen ze wel 4-5 namen verder zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

[...]

Je hoeft niet naar binnen. Je moet gewoon iemand met de nodige accounts social engineeren. En zelfs dat is niet nodig als de overheid waar de cloud gevestigd is die gegevens opvraagt. Wat juist mijn punt is. Voor Belgacom was een gesofestikeerde hack nodig door de britse geheime diensten (ook gestart met social engineering). Als hun datacenter op amazon, google of azure had gestaan hadden ze zonder boe of ba toegang gekregen.
En die persoon kan dan zomaar bij de (evt. eigen meegebrachte) encryptiesleutels, of de encryptie kraken?
Een backdoor verwacht ik nog wel, maar ik ga er wel vanuit dat de partijen die de security van de service providers testen t.b.v. compliance echt testen dat een beheerder bij bijv. AWS niet zomaar bij de data kan.
Sterker nog, de potentiële impact daarvan kan funest zijn voor bijv. AWS, dus kans is vrij groot dat dit gewoon niet kan.

Natuurlijk weet ik het niet zeker, en baseer ik mijn aannames op de (gekleurde) verhalen van de CSP's, maar is volgens mij vrij plausibel.

Verder kan je natuurlijk ook personeel van eigen datacentra of bedrijf 'social engineeren'. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eettjjuuhh
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
unezra schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:59:
[...]

Sorry, maar nee.

JUIST on-prem is een risico. Bij cloud/outsourcing zijn de belangen dusdanig groot, dat er sneller ook meer geïnvesteerd word in beveiligingsmaatregelen. On-prem is security vaak een sluitpost.

Resultaat: On-prem heb je een kleinere attack-surface, maar zijn de veiligheidsmaatregelen vaak ook beperkter dan bij een externe partij. Waar zij fulltime engineers en functionarissen op security kunnen zetten, doen veel kleinere partijen die on-prem doen het er bij.

Zeker niet altijd het geval en bij een grotere partij die het zelf doet, zijn er logischerwijs ook dedicated mensen met security bezig, maar toch.

Extern/cloud kán een groter risico vormen vanwege de grotere attack-surface (en het feit dat de data die er staat belangrijker is, dus interessanter om in te breken), maar tegelijkertijd zijn vaak de maatregelen ook beter.

Waar kom je sneller binnen?
Paleis Soestdijk of het gemiddelde rijtjeshuis?
Paleis Soestdijk is meer te halen dan in een rijtjeshuis.
En van je rijtjeshuis heb je zelf de beveiliging in de hand. Van paleis Soestdijk neem je aan dat de beveiliging goed is. Je weet het niet.

• Hydra
Wat een onzin. Mensen bij Google zijn niet meer vatbaar voor social engineering gewoon omdat ze bij Google werken in plaats van bij KPN 8)7

Daarbij hebben de grote providers gewoon veel meer zaken in place om dit soort dingen te voorkomen. En ook nog eens het geld om echte specialisten te betalen. Mijn ervaring met grote bedrijven die hun eigen datacenters runnen is ook dat het meestal gewoon een zooi systeembeheerders zijn die ook maar een beetje aanmodderen en denken dat security betekent dat je alles met IP tables dichttimmert.
eettjjuuhh schreef op woensdag 4 september 2019 @ 22:28:
En van je rijtjeshuis heb je zelf de beveiliging in de hand. Van paleis Soestdijk neem je aan dat de beveiliging goed is. Je weet het niet.
Paleis Soestdijk heeft experts werken. Je eigen huis heeft nouja, jou.

Sterk staaltje Dunning-Kruger om te denken dat je het beter kan. Maar daar hebben wel meer ITers last van.

[ Voor 18% gewijzigd door Hydra op 05-09-2019 10:47 ]

• eettjjuuhh
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Hydra schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:46:
[...]

Wat een onzin. Mensen bij Google zijn niet meer vatbaar voor social engineering gewoon omdat ze bij Google werken in plaats van bij KPN 8)7

Daarbij hebben de grote providers gewoon veel meer zaken in place om dit soort dingen te voorkomen. En ook nog eens het geld om echte specialisten te betalen. Mijn ervaring met grote bedrijven die hun eigen datacenters runnen is ook dat het meestal gewoon een zooi systeembeheerders zijn die ook maar een beetje aanmodderen en denken dat security betekent dat je alles met IP tables dichttimmert.

[...]

Paleis Soestdijk heeft experts werken. Je eigen huis heeft nouja, jou.

Sterk staaltje Dunning-Kruger om te denken dat je het beter kan. Maar daar hebben wel meer ITers last van.
Mijn punt is dat je aanneemt dat er experts werken op Soestdijk. Dat weet je dus helemaal niet. En ik zeg niet dat ik het zelf beter kan, bij problemen kun je enkel naar jezelf wijzen.

• Hydra
eettjjuuhh schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:57:
Mijn punt is dat je aanneemt dat er experts werken op Soestdijk. Dat weet je dus helemaal niet.
Ik weet zeker dat er bij Google en Amazon experts werken.
En ik zeg niet dat ik het zelf beter kan, bij problemen kun je enkel naar jezelf wijzen.
Naderhand 'wijzen' heeft bijzonder weinig zin. Mijn werk is te voorkomen dat problemen optreden. En ik heb niet de arrogantie te denken dat ik het op dat vlak beter weet dan Google en Amazon.

• unezra

unezra

[...]
Precies mijn punt. :)

Je hebt gegaraneerd de beveiligingsmaatregelen als Paleis Soestdijk. Dat kun je domweg niet betalen.

• Blue-eagle
  • Niet online
Over tien jaar:

Softwareontwikkelaars zijn nog steeds nodig, maar er zal een nieuwe speler op de markt komen waar veel software ook "geschreven" kan worden op een heel andere manier. Denk aan Test Driven Development waarbij je alleen nog de tests schrijft, waarna je automatische programmeur-software in een paar tellen tientallen stukken complete software fabriceert.

Daarna krijg je als manager de keuze hoe bepaalde zaken moeten werken, tests worden aangevuld, je kan ze zelf aanvullen om mankementen te dekken, en als laatste stap gaat het naar je UX en UI designers die hun mening mogen geven over de gegenereerde grafische delen.

Software testers zullen daarom ook extreem meer in trek zijn aangezien zij de kennis en ervaring hebben van het schrijven van dekkende testsuites.

CI/CD-engineers zullen naar de achtergrond verdwijnen aangezien alle moeilijke processen in de komende 3 jaar al zullen worden geautomatiseerd. De cloud is niet zo ingewikkeld, ze moeten het gewoon simpeler maken.

In de software-die-software-maakt zullen de grafische vormgevers (UX en UI) klikbare schermen te zien krijgen waar ze handmatig WYSIWYG alle UI-elementen kunnen aanpassen, net zoals Figma en Sketch dat tegenwoordig al doen. Je klikt, je sleept, je past properties aan, je klikt op "save", en de software wordt opnieuw gegenereerd.

Na deze tien jaar ga je zien dat veel ex-programmeurs zich in deze nieuwe razendsnelle markt gaan begeven, want zij kunnen de rol als "tester" bedienen en tegelijkertijd ook de UX/UI zaken aanpakken, met de technische blik van een developer. Ik denk, en ik ben bevooroordeeld want dit ben ik zelf, dat front-end developers (web) voornamelijk het voordeel gaan ondervinden van deze technologie; wij hebben namelijk altijd contact met de voorkant (UI) én de achterkant (techniek).

Waar je nu nog een team van 20 man voor nodig hebt en 2 jaar om iets te ontwikkelen, zou je dat tegen die tijd kunnen doen met 4 man, 1 week, en een dure licentie om goede software te genereren.

En daar zal een gat in de markt liggen die nog niet bestaat of ingevuld wordt: Automatisch gegenereerde software van hoge kwaliteit. Dat is een kwestie van tijd waar ongetwijfeld heel wat machine learning en AI aan te pas gaat komen. Daar zijn vast al bedrijven mee bezig, en die gaan d'r erg veel geld mee verdienen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Transportman
Blue-eagle schreef op donderdag 5 september 2019 @ 23:21:
... goede software te genereren.

En daar zal een gat in de markt liggen die nog niet bestaat of ingevuld wordt: Automatisch gegenereerde software van hoge kwaliteit. Dat is een kwestie van tijd waar ongetwijfeld heel wat machine learning en AI aan te pas gaat komen. Daar zijn vast al bedrijven mee bezig, en die gaan d'r erg veel geld mee verdienen.
Ik denk dat dat enorm tegen gaat vallen, dat is nu al te merken met low code platformen, je moet precies binnen de lijntjes van het platform kleuren en wil je net iets anders heb je pech (of moet je opeens heel veel trucjes uithalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWeirdOne
Transportman schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 06:27:
[...]

Ik denk dat dat enorm tegen gaat vallen, dat is nu al te merken met low code platformen, je moet precies binnen de lijntjes van het platform kleuren en wil je net iets anders heb je pech (of moet je opeens heel veel trucjes uithalen).
Dit dus. Menig persoon vergeet dat lowcode over het algemeen nog problemen heeft die alleen via scripting (= programmeren op oude wijze) op te lossen zijn. Game Engines zijn daar het grootste voorbeeld van, je kan bizar veel, tot je iets wil dat niet binnen de lijnen past (hoewel de meeste je wel eigen tooling laten schrijven). Dat zeggende kan je met deze tools al een hoop, de vraag is alleen of je het sneller kan met andere, meer text-heavy tools, en of het het waard is om iemand alleen in low-code te laten denken om als nog een volledige programmeur te worden.

Dat zeggende, ik ben al blij genoeg om niet met CSS te klooien zonder een WYSIWYG editor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Dat soort Low Code systemen zijn de heilige graal en dit wordt al decennia lang keer op keer geprobeerd en faalt ook keer op keer.

Pas op het moment dat we 'echte' artificial intelligence hebben die code kan schrijven, dan worden dit soort zaken pas mogelijk. Maar dan hebben we grotere issues in onze maatschappij dan alleen of wij developers nog een baan hebben.

Maar dat ga ik sowieso niet meer in mijn leven meemaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:50
Hydra schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:11:
Dat soort Low Code systemen zijn de heilige graal en dit wordt al decennia lang keer op keer geprobeerd en faalt ook keer op keer.
Is dat zo? Low code oplossingen zoals OutSystems en Mendix hebben een enorme groei meegemaakt de afgelopen jaren en zie ik ze steeds meer bij multinationals geïmplementeerd worden.

Niet dat het mij wat kan schelen of iets via low code of gewone code wordt geïmplementeerd, maar gewoon als observatie van een buitenstaander (niet-programmeur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
En ik denk dat we over 10 jaar tijd op Mars zijn geland met de eerste mensen, alle automerken een grotendeels elektrisch aanbod hebben, vele soorten kanker niet langer terminaal maar chronisch zijn, en software honderden keren sneller met hogere kwaliteit kan worden gegenereerd :)

Ik heb persoonlijk gezien in een medische startup dat Machine Learning in 6 maanden tijd betere resultaten kan leveren dan een team van zeer ervaren radiologen voor het diagnostiseren van patiënten.

Geef bestaande partijen nog 120 maanden aan ML en finetuning en ik ben er absoluut van overtuigd dat software in vele vormen gefabriceerd kan worden door automatisme.

En heel eerlijk denk ik dat dit nog wel veel eerder kan gebeuren. Als je ziet hoe snel alles zich kan ontwikkelen is het eigenlijk bizar dat we er nog niet zijn. Geef het een jaar of 3. Over tien jaar is de adoptie ervan gewoon gemeengoed geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWeirdOne
Blue-eagle schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 18:51:
Ik heb persoonlijk gezien in een medische startup dat Machine Learning in 6 maanden tijd betere resultaten kan leveren dan een team van zeer ervaren radiologen voor het diagnostiseren van patiënten.
Weet je toevallig nog welke features ze hiervoor gebruikten (als je dat mag delen), of een bron voor de rest van ons? Over het algemeen is AI beter in categoriseren, zolang ze alle informatie hebben die de persoon zelf ook heeft. Maar laatst dat ik hiervan hoorde, was het voornamelijk beelden lezen dat nog problemen gaf. En computer vision heeft fikse stappen gemaakt het laatste paar jaar. Niet echt het probleem met ML maar eerder input en features selecteren. Nog steeds een grote mijlpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
TheWeirdOne schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 19:21:
[...]

Weet je toevallig nog welke features ze hiervoor gebruikten (als je dat mag delen), of een bron voor de rest van ons?
Ik ben zelf geen data scientist, en ik heb NDAs getekend, maar ik weet dat veel grote spelers hier druk mee bezig zijn. De startup waar ik bij betrokken was heeft grote bronnen & investeerders binnen Nederland en er kwamen veel bekende medische IT bedrijven over de vloer :)
Over het algemeen is AI beter in categoriseren, zolang ze alle informatie hebben die de persoon zelf ook heeft. Maar laatst dat ik hiervan hoorde, was het voornamelijk beelden lezen dat nog problemen gaf. En computer vision heeft fikse stappen gemaakt het laatste paar jaar. Niet echt het probleem met ML maar eerder input en features selecteren. Nog steeds een grote mijlpaal.
Zonder details of technische kennis te delen:

Het betrof in dit geval een heel klein deel van het menselijk lichaam. De software die geschreven werd draaide vooral om het trainen van de modellen om de beelden juist te interpreteren.

Dat begon slechter dan random chance (denk aan 35% correct).
Na een paar maanden was het grofweg random change (50%).
En na een half jaar was het beter dan 12 radiologen (82%).

De vraag in dit geval ging vooral over wel of niet opereren, met als doelstelling: verbetering van de kwaliteit van het leven van de patiënt. De data die werd gebruikt was anoniem maar verzameld over vele jaren, en betrof de resultaten van vele duizenden specifieke gevallen waar het beeld voor aanwezig was.

Zodra je de modellen hebt getraind en weet hoe je dit efficiënt kan opzetten voor andere medische beelden, dan gaat het opeens erg snel. Die mijlpaal zal ongetwijfeld per medische situatie enorm (kunnen) verschillen, maar dan denk ik als software engineer... ook dat kan je trainen :+

Meten is weten. Dat geldt voor alles. Als je een bedrijf hebt met honderdduizenden medische beelden van allerlei patiënten en chronologisch het hele verloop van het ziektebeeld weet, dan kan je uiteraard software trainen om sneller en meer precies te diagnostiseren.

En stel je eens voor dat je Microsoft bent. Je hebt in de afgelopen 30 jaar vele duizenden softwareprojecten ontwikkeld en overgenomen. Alle repositories zijn beschikbaar, met alle commits, rejections, comments, bugs, bugfixes, etc.

En je hebt Github.com overgenomen.

En je hebt enkele duizenden miljarden te besteden.

Zelfs als we 't niet al lang wisten was het een no-brainer geweest: Microsoft is hard bezig de grootste softwareontwikkelaar ter wereld te worden. En daar zullen uiteindelijk maar bar weinig programmeurs aan te pas komen.

Denk ik :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

_vision schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:27:
[...]

Is dat zo? Low code oplossingen zoals OutSystems en Mendix hebben een enorme groei meegemaakt de afgelopen jaren en zie ik ze steeds meer bij multinationals geïmplementeerd worden.
Mee eens, je kunt dingen als game engines noemen maar die zijn voor het normale bedrijfsleven niet representatief. En als je bedenkt dat microsoft z'n CRM pakket al naar een low code platform geport heeft is dat best knap. Zeker als je bedenkt dat er betere low code platformen dan het huidige power platform van microsoft bestaan, al moet ik toegeven dat ze na een periode van relatieve stilstand nu toch wel behoorlijk aan de weg timmeren.

Het gros van de normale, dagelijkse applicaties kun je zelfs nu al met dat soort tools bouwen. Deels zullen daarbij inderdaad functionele wensen soms een beetje op de mogelijkheden van het platform aangepast moeten worden. Maar dat is niet anders dan het al was want ook in een klassieke programmeeromgeving zijn er altijd wel functionele dingen denkbaar waarbij de kosten/baten verhouding zodanig zoek is dat het feitelijk ook niet gebouwd kan worden.

Je houdt nog steeds wel een categerie over zoals beeldherkenning. Dat lukt je niet met een veredelde formgenerator maar dat is geen punt. Je ziet zelfs nu al dat die als API dienst aangeboden worden waardoor een low code platform ook met dat soort dingen om kan gaan.

Mendix ken ik verder niet, maar Outsystems vind ik behoorlijk goed. En daarnaast: we hebben ook op een bepaald moment besloten dat het niet zo heel handig was alles in assembler te blijven tikken, en dat hogere programmeertalen ook zo z'n voordelen hadden. Als je het zo bekijkt kun je bepaalde 3G talen zoals Clipper zelfs als primitive low code tools zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Yucon op 06-09-2019 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
_vision schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:27:
[...]

Niet dat het mij wat kan schelen of iets via low code of gewone code wordt geïmplementeerd, maar gewoon als observatie van een buitenstaander (niet-programmeur).
Zulke platformen hebben zeker potentie, maar ze hebben ook hun beperkingen. En wat @Yucon al aangeeft, soms zullen wensen aan die beperkingen aangepast moeten worden, en in andere gevallen zal er wat gescript moeten worden.

Wat ook een risico is bij low code oplossingen is vendor lock-in. Wat als een OutSystems morgen besluit dat hun licenties 10x zo duur worden of een of andere rare beperking krijgen? Of de boel gaat op de fles en wordt niet meer ondersteund? Dan zit je dus mogelijk met jaren aan low code spul waar je vanaf wil/moet, terwijl naar mijn idee bij een migratie van de ene programmeertaal naar de andere dat toch simpeler zou moeten zijn (zeker als de talen een beetje op elkaar lijken).

Dus dat is een afweging die management ook zal moeten maken en in contracten af zal moeten dwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Zulke machine learning voor gewoon beelden als input, en duidelijke binaire waardes om op te leren, is heel veel makkelijker dan met machine learning echte programma's te gaan maken. Iets als een programma maken die alle priem getallen uitspuugt zal nog wel lukken met ML, maar eentje die een e-mail client maakt? Ik zie het niet gebeuren de komende 10 jaar.

Een voordeel wat ik als niet-IT'er zie van low-code systemen is omdat grotendeels zaken onderhuids worden geregeld, er veel hergebruik is. En als de basis dan eindelijk een beetje fatsoenlijk bug vrij is komen we misschien ooit uit in het tijdperk waarbij het niet meer als probleem wordt gezien als een stuk software niet maandelijks updates krijgt omdat er altijd wel een lange reeks bugs en beveiligingsgaten in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Blue-eagle schreef op donderdag 5 september 2019 @ 23:21:

En daar zal een gat in de markt liggen die nog niet bestaat of ingevuld wordt: Automatisch gegenereerde software van hoge kwaliteit. Dat is een kwestie van tijd waar ongetwijfeld heel wat machine learning en AI aan te pas gaat komen.
Waarom zou je ML en AI gebruiken om software te genereren? Ik zou het gebruiken om software overbodig te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:29
[...]

Ik durf wel een weddenschap te sluiten dat in de afgelopen 10 jaar er meer en vaker in rijtjeshuizen is gestolen dan uit paleis soestdijk.
Sissors schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 22:32:

Een voordeel wat ik als niet-IT'er zie van low-code systemen is omdat grotendeels zaken onderhuids worden geregeld, er veel hergebruik is. En als de basis dan eindelijk een beetje fatsoenlijk bug vrij is komen we misschien ooit uit in het tijdperk waarbij het niet meer als probleem wordt gezien als een stuk software niet maandelijks updates krijgt omdat er altijd wel een lange reeks bugs en beveiligingsgaten in zitten.
En dan ga je er van uit dat specificatie of implementatie (het deel waarbij je specs moet interpreteren) geen bron van security bugs zijn? Ik denk dat low code platformen minstens zo kwetsbaar zijn als traditionele applicaties

[ Voor 44% gewijzigd door Batavia op 06-09-2019 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Mijn hoop is dan dus dat na loop van tijd wel de meeste bugs eruit zijn gehaald. Om een optimistische verwachting te hebben over de ICT over 10 jaar: Dat het volwassener is geworden qua kwaliteit.

Andere industrieën zijn uiteraard ook niet perfect, maar bij de ICT is imo er het probleem dat een probleem achteraf oplossen te makkelijk is, terwijl bij de gemiddelde industrie dat een erg prijzig geintje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
Sissors schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 23:41:
Mijn hoop is dan dus dat na loop van tijd wel de meeste bugs eruit zijn gehaald. Om een optimistische verwachting te hebben over de ICT over 10 jaar: Dat het volwassener is geworden qua kwaliteit.

Andere industrieën zijn uiteraard ook niet perfect, maar bij de ICT is imo er het probleem dat een probleem achteraf oplossen te makkelijk is, terwijl bij de gemiddelde industrie dat een erg prijzig geintje is.
Ik vrees dat het bij hoop zal blijven, er is teveel druk om maar nieuwe dingen op te leveren, dat te weinig wordt stil gestaan bij onderhoud en kwaliteitsverbeteringen. Zeker, als het niet werkt wordt er wat aan gedaan, maar als het "gewoon" werkt zonder grote problemen en die ook niet voorzien worden, is er geen business case om het te verbeteren, terwijl het misschien wel op termijn zaken makkelijker of mogelijk kan maken. En soms moet het gewoon goed fout gaan om het inzicht te laten landen.

Dat komt niet alleen vanuit management (het kost tijd en geld zonder dat het direct iets oplevert), maar ook vanuit beheerders (het werkt toch) en de programmeurs zelf (we werken ten slotte liever aan nieuwe dingen dan aan "oude zooi").
Pagina: 1