Toon posts:

Zelfbouw NAS 8 disks

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lilnas
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 31-08-2019
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn Synology DS412 vervangen omdat deze erg traag is, ook wil ik ruimte voor meer disks.

De storage disks wil ik buiten beschouwing laten omdat ik nog niet zeker weet wat ik hier mee ga doen. Of beginnen met 4*4TB, of de disks uit de Synology overzetten en op een later moment nieuwe disk kopen. Ik wil in ieder geval ruimte voor 8 disks zodat ik nog ruimte heb om uit te breiden in de toekomst.

De NAS zal voornamelijk worden gebruikt als file storage voor backups, fotos, videos, documenten etc. Op de nieuwe NAS wil ik ook een aantal docker containers draaien ter vervanging van Synology packages zoals download station, cloud station etc. De nieuwe NAS moet snel genoeg zijn om ongeveer 5 a 10 docker images te draaien. Ik denk dat mijn huidige NAS vooral door de packages traag is.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 800/850 euro.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik geef nu liever iets meer uit zodat ik niet over een paar jaar tegen dezelfde traagheid aanloop als waar ik nu met de Synology last van heb. Ik heb gekozen voor een moederbord met 2 m2 ssd slots zodat ik in de toekomst nog een extra ssd kan toevoegen voor bijvoorbeeld caching. 32GB geheugen voor ZFS en de docker images.

Ik heb zelf het volgende lijstje samengesteld:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-8300 Boxed€ 159,54€ 159,54
1MoederbordenSupermicro X11SCH-F€ 267,81€ 267,81
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 89,32€ 89,32
1Geheugen internCrucial CT32G4RFD4266€ 149,-€ 149,-
1VoedingenBitFenix Whisper BWG450M€ 78,-€ 78,-
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 250GB€ 76,-€ 76,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 819,67

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De ruimte waar de NAS moet komen te staan is beperkt (35cm hoog/50cm breed), een rack of tower passen niet.
OS wordt Linux en het file systeem wordt ZFS in raid, waarschijnlijk raidz2.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Omdat ik beperkt ben door de ruimte waar de NAS komt te staan heb ik weinig keuze in kast en moederbord. Ik zou dus graag willen weten of alle onderdelen goed bij elkaar passen. Zie ik iets over het hoofd of zouden jullie ergens een andere keuze maken?
Vooral over de voeding ben ik niet zeker, heeft deze genoeg vermogen?
Ook over de processor twijfel ik, het moederbord ondersteunt ook Xeon en Celeron processoren. Misschien is er een beter processor keuze voor een NAS met ZFS die nog een aantal docker images moet draaien?

Alvast bedankt voor jullie reacties

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 21:50
Het moederbord kan iets goedkoper, deze Pricewatch: Gigabyte is ook een server bord, het ondersteunt net als de Supermicro ook ECC geheugen, dat heb je zo te zien niet nodig? Ook zou je de iets nieuwere en hoger turbo geklokte Pricewatch:Core i3 9100 CPU kunnen overwegen.

• lilnas
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 31-08-2019
@martyw, bedankt voor reactie, het moederbord wat je noemt kwam niet terug in mijn zoekopdracht in de pricewatch, maar is het overwegen waard. De processor ga ik ook bekijken.

Aan ECC had helemaal niet gedacht, ik heb net even snel wat gezocht en dit kan in combinatie met ZFS best interessant zijn. ECC in combinatie met het moederbord wat je noemt ben ik zelfs in totaal wat goedkoper uit.

Goede tips, dank!

• Rrob
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 00:50
lilnas schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 11:20:
De ruimte waar de NAS moet komen te staan is beperkt (35cm hoog/50cm breed), een rack of tower passen niet.
hoe diep is de ruimte, dat maakt ook nogal uit.
Ik zie dat rack behuizingen (zonder rack) 49cm breed zijn dus dat zou moeten passen, en een tower kan je ook op de zijkant leggen... dan heb je plotseling veel meer keuze (ook qua moederborden!)

en heeft die dure ssd meerwaarde, is een iets minder snelle maar veel grotere ssd niet handiger?

[Voor 20% gewijzigd door Rrob op 31-08-2019 12:35]

-specs-

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 21:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

lilnas schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 11:20:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De storage disks wil ik buiten beschouwing laten omdat ik nog niet zeker weet wat ik hier mee ga doen. Of beginnen met 4*4TB, of de disks uit de Synology overzetten en op een later moment nieuwe disk kopen. Ik wil in ieder geval ruimte voor 8 disks zodat ik nog ruimte heb om uit te breiden in de toekomst.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
OS wordt Linux en het file systeem wordt ZFS in raid, waarschijnlijk raidz2.
Dat is géén logische combinatie.
Met 4 disks ben je 2 disks kwijt, terwijl je array trager is dan bij een mirrored stripe.

Met 4 disks zou ik óf een mirrored stripe gaan draaien, of 2 losse mirrors. Je kunt later niet van 4 naar 8 disks toe. (ZFS kan dat niet.)

Met 4 disks RAIDZ2 draaien levert je enkel het voordeel op dat je 2 volkomen willekeurige disks kunt verliezen, bij een mirrored stripe is dat niet zo. Daar mag je ook 2 disks verliezen, maar ze zijn niet compleet willekeurig. (Verder heeft het enkel nadelen.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee