Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Foutieve (bouw)aansluiting op adres gekregen. (3x)

Pagina: 1
Acties:

• rene_op_adsl
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 13-09 07:56
Ben benieuwd of mede-tweakers hier ook wel eens ervaringen mee hebben gehad. Beetje lang verhaal, maar bare with me.

September 2018:
Verhuisd naar nieuwbouw woning, klant bij NUON. Na verloop van tijd (januari 2019) erachter gekomen dat stroommeterstanden en stroomverbruik in de app van NUON niet overeen komen met dat wat ik registreer en aflees. Via netbeheerder Enexis erachter gekomen dat bij de verhuizing per ongeluk (?) een bouwaansluiting 3x80A op mijn adres is geregistreerd, met een bijbehorende EAN code. Deze aansluiting behoort toe aan het bouwbedrijf Huppeldepup (klant bij Essent) wat mijn huis heeft gebouwd en welke nog verderop in de buurt aan het bouwen is. NUON geeft aan dit heel vervelend te vinden en legt de schuld bij Enexis. Enexis ziet wat er fout gegaan is en legt schuld bij Essent, immers hun hebben op mijn adres een nieuwe aansluiting aangevraagd voor hun klant.
Beide partijen geven wel aan dat e.e.a. tot 6 weken kan duren eer het opgelost is. Tot die tijd kan ik niet mijn verbruik inzien en meterstanden bekijken, anders dan zelf aflezen van mijn meter. (Vanaf die dag doe ik dat dus wekelijks) Ook krijg ik post op mijn adres gericht aan het bouwbedrijf, wat op mij overkomt alsof ik niet meer besta.... Uiteindelijk na 8 weken gedoe eindelijk mijn eigen huisaansluiting met correct verbruik en meterstanden.
Afhandeling van NUON liet echter te wensen over, daardoor in Maart 2019 besloten over te stappen naar Eneco.
Na ontvangst van het contract bleek al direct dat er iets niet klopte. Ik kreeg een maandtermijn 460 euro om mijn oren. Want dat was n.a.v. historisch verbruik (bouwaansluiting van 3x80A!!), werd me verteld door een medewerker van Eneco. Bij mij gingen al direct de haren overeind staan, want ik had het vermoeden dat er toch weer iets niet klopte met die aansluiting. En ja hoor, welkom bij Eneco met uw bouwaansluiting van 3x80A, met bijbehorend absurde termijnbedrag en wederom die foute EAN code. En ineens woonde het bouwbedrijf wederom op mijn adres..........
Enigzins "teleurgesteld" contact opgenomen met Eneco. Die meld dat ze het heel vervelend vinden. Maar je moet toch echt bij de Enexis zijn, die zijn hier verantwoordelijk voor. Enexis is nog verbaasder dan ikzelf, hoe kan dit nou? Niemand snap er iets van, maar Eneco moet dit terugdraaien i.s.m. Essent en dit kan wel tot 6 weken duren...............Contract beëindigen, nieuw contract aanmaken enz enz. Wederom een eindnota die ik MOET betalen, want eenmaal aangemaakte en verstuurde nota's kunnen niet ongedaan gemaakt worden... (Legendarische uitspraak medewerker Eneco: Beschouw deze maar als een tussentijdse nota, met een raar lachje erbij)
We leven inmiddels in April 2019 en dan gebeurt het: Mijn eigen aansluiting, juist contract, juist verbruik en meterstanden.
Augustus 2019:
Ineens een eindnota voor stroom op de mat van Eneco......
Geen stroomverbruik meer in de app en online. Weg is mijn stroomcontract. Voor zover ik nog haren heb, gaan ze overeind staan.....

Enigzins "gepikeerd" gebeld met Eneco. Deze geeft aan e.e.a. heel vervelend te vinden maar ik moet toch echt even met Enexis bellen, want hun zijn verantwoordelijk voor mijn aansluiting. Bij Enexis uiteraard verbazing ten top, want mijn stroomcontract is over gegaan naar Essent. En raadt eens welke naam ineens op de aansluiting staat? Correct, bouwbedrijf Huppeldepup!!!! Enexis vraagt zich hardop af hoe dit nou toch kan, maar Essent moet dit toch echt recht trekken....Briefje op de mat van Enexis, gericht aan Huppeldepup en ze heetten hun welkom op hun nieuwe adres. (Eneco geeft in hun forums aan dat het anno 2019 volledig normaal is in NL dat contracten ineens en onterecht overgenomen kunnen worden... Hier ben ik het uiteraard niet mee eens, sterker nog: Ik vind het ronduit belachelijk.)
Laat ik toch maar eens Essent (leverancier van bouwbedrijf Huppeldepup) bellen, want Enexis geeft aan dat hun het moeten oplossen. Ondanks dat ik persoonlijk niets met Essent te maken heb, ben ik wel nieuwsgierig naar hun kant van het verhaal. Essent snapt er niets van maar vind alles natuurlijk enorm vervelend....Ze gaan ermee aan de slag, maar niet voordat de vriendelijke medewerker me verteld dat e.e.a. wel tot 6 weken kan duren..... Bedroefd hang ik op.......Wel nog even de eindnota van Eneco betalen, want eenmaal verstuurde nota's kunnen niet ongedaan gemaakt worden.
Tot zover mijn verhaal.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat meer mensen dit meegemaakt hebben, maar ben toch benieuwd!

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14:45
Heb je al eens contact gezocht met bouwbedrijf Huppeldepup? Misschien dat er daar ergens wel verkeerde info hun proces in is geslopen, waardoor dit nu maar blijft gebeuren?

• Erwinvz1
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 12:14
Ik heb wel meegemaakt dat een bouwaansluiting (die stond in mijn voortuin) op mijn energiecontract stond, maar ik heb dit redelijk snel aangegeven bij Delta (binnen 2 weken). Ze hebben mijn oude contract opgezegd met verkeerde EAN code en nieuwe aanvraag in werking gezet met mijn eigen meter van mijn woning en heb niks extra betaald. Bij mij was het binnen +/- 2weken opgelost, dacht ik.

Erwinvz1 wijzigde deze reactie 30-08-2019 10:48 (7%)

• skai21
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 15-09 21:26
Heb je toevallig een rechtsbijstandsverzekering? Laat eens een advocaat wat briefjes rondsturen :P
Dan komt de verantwoordelijke vanzelf boven, jou sturen ze van het kastje naar de muur. een advocaat niet, want die vraagt daar een bevestiging van. O-)

skai21 wijzigde deze reactie 30-08-2019 10:37 (44%)

• rene_op_adsl
anboni schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 10:25:
Heb je al eens contact gezocht met bouwbedrijf Huppeldepup? Misschien dat er daar ergens wel verkeerde info hun proces in is geslopen, waardoor dit nu maar blijft gebeuren?
Zekers,zekers!

Huppeldepup geeft aan niks anders gedaan te hebben dan een bouwaansluiting aanvragen....
Mijn vermoeden, en die van Eneco en Enexis, is dat bij Essent de adresdatabase niet klopt, waardoor wijzigingen die Huppeldepup doet op zijn aansluiting, automatisch bij mij gedaan worden..... Dit is inmiddels onderkend. Maar diep van binnen vrees ik voor de toekomst.... :F

Mocht het nou binnenkort weer fout gaan, lijkt het mij inderdaad slim om een de rechtsbijstand aan te gaan schrijven, want dit is geen doen..... ;)

• rene_op_adsl
Erwinvz1 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 10:31:
Ik heb wel meegemaakt dat een bouwaansluiting (die stond in mijn voortuin) op mijn energiecontract stond, maar ik heb dit redelijk snel aangegeven bij Delta (binnen 2 weken). Ze hebben mijn oude contract opgezegd met verkeerde EAN code en nieuwe aanvraag in werking gezet met mijn eigen meter van mijn woning en heb niks extra betaald. Bij mij was het binnen +/- 2weken opgelost, dacht ik.
Ik heb het gelukkig ook binnen die twee weken opgemerkt en aangegeven, maar ik vind het op dit moment belangrijk te weten hoe dit in de toekomst voorkomen kan worden, aangezien dit voor mij nu de derde keer is....
Maar je hebt gelijk, als je binnen die twee weken zit met aangeven en opstarten HERAAN procedure, kan het vrij snel geregeld zijn.

• Erwinvz1
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 12:14
rene_op_adsl schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 11:28:
[...]

Ik heb het gelukkig ook binnen die twee weken opgemerkt en aangegeven, maar ik vind het op dit moment belangrijk te weten hoe dit in de toekomst voorkomen kan worden, aangezien dit voor mij nu de derde keer is....
Maar je hebt gelijk, als je binnen die twee weken zit met aangeven en opstarten HERAAN procedure, kan het vrij snel geregeld zijn.
Je kan dit voorkomen, door een energieleverancier de EAN code(s) door te geven die op jouw meter(s) staan bij het aanvragen van een energiecontract. Dit kan je doen door telefonisch een energiecontract af te sluiten, dan weet je gelijk of het desbetreffende EAN-code op jouw huisadres staat (zo niet, dan is gelijk een punt die moet worden opgelost bij de aanvraag). Je kan ook vragen of ze willen nakijken en dan via een vergelijkingswebsite aanvragen, als daar andere tarieven zijn.

Een andere manier zou ik niet weten of de netbeheerder opbellen (maar dan moet je er vaak 2 benaderen in het geval van gas en stroom).

Erwinvz1 wijzigde deze reactie 30-08-2019 11:58 (6%)

• AvV
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 17-09 15:23
Gelukkig is het een bouwaansluiting, die zijn meestal tijdelijk ;-).
Eerst de EAN code checken kan inderdaad voorkomen dat je aan de verkeerde (bouw-) aansluiting wordt gekoppeld. Meestal heeft het adres van een BA een bestaand huisnummer, maar dan met een extra toevoeging, zoals BIJ, NAAST of TO.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 14:56

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

@rene_op_adsl Behalve je hart luchten, waar wil je heen met dit topic? :?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• W1LL3M
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 01:00
Ik heb wel iets vergelijkbaars gehad maar wel anders opgelost; Na overgang van Oxxio naar Greenchoice hebben we welgeteld een maand gas via Greenchoice gekregen, daarna blijkbaar via Oxxio (zonder contract). Stroom verliep wel via Greenchoice, dus we betaalden hen maandelijks en bij de jaarafrekening bleek dat we wel heel weinig gas hadden verbruikt... Paar weken later een brief van Enexis op de mat van de dat we zouden worden afgesloten als we niet direct een gasleverancier zouden kiezen.

Toen gebeld met Enexis en er bleek dat Oxxio er (na een jaar) achter was gekomen dat ze "per ongeluk" het (gas) contract hadden teruggenomen, want dat mag blijkbaar zomaar. Toen hebben ze het ook maar zonder het ons te melden weer opgezegd. Dus Oxxio kon fluiten naar zijn centen, en we hebben bijna een jaar lang gratis gas gehad.

de database is met een protocol en de server op de back end

• rene_op_adsl
Señor Sjon schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 13:27:
[mbr]@rene_op_adsl Behalve je hart luchten, waar wil je heen met dit topic? :?[/]
Zoals ik aan het begin en eind van de post aangeef ben ik benieuwd of meerdere mensen dit meegemaakt hebben en wat ze er eventueel aan gedaan hebben.

Waar wil je heen met je vraag?

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 14:56

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Omdat dit niet echt iets is waar wij je bij kunnen helpen. :) Je hebt al contact met netbeheerders en leveranciers. Je zou het bouwbedrijf nog kunnen proberen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• rene_op_adsl
Señor Sjon schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 16:12:
Omdat dit niet echt iets is waar wij je bij kunnen helpen. :) Je hebt al contact met netbeheerders en leveranciers. Je zou het bouwbedrijf nog kunnen proberen.
Helemaal nog niet aan gedacht! ;)
Topic mag gesloten worden mocht het inderdaad als overbodig gezien worden.

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online
En wat als je nou niks had gedaan? Wat was dan het probleem geweest? Prima toch als bouwbedrijf huppelepup voor je stroom betaalt ;)

• Spiff
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 09:44
Via onderstaande link kan je zien welke ean op je adres geregistreerd is:
https://www.eancodeboek.nl/index.php

x

• Yankovic
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 00:03
@rene_op_adsl Eneco kan dan wel niet een nota ongedaan maken. Maar ik mag wel hopen dat ze er nog wel direct een creditnota achteraan kunnen sturen waarbij je exact hetzelfde bedrag terugkrijgt?

Tenminste ik zou als consument niet even een paar keer een eindnota van bijna 500 euro aftikken als al duidelijk is bij beide partijen dat het niet klopt en al helemaal niet als ik het correcte bedrag niet binnen 14 dagen weer terugkrijg

• Zarathustra
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 14:46
Señor Sjon schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 16:12:
Hulp komt soms uit onverwachte hoek. Een akkefietje met de belastingdienst was na een tip de ombudsman in te schakelen binnen drie dagen opgelost! En wie weet welke Tweaker werkzaam is bij de netbeheerder en weet aan welk touwtje van welke marionet getrokken moet worden?

Beste tip die ik eens kreeg van een bevriende advocaat is om dit soort gevallen een brief te schrijven. Daar zijn bedrijven minder op ingesteld. Kans dat het buiten de eerstelijns opgepakt wordt - dus door iemand die écht even kijkt wat het probleem is - is stuk groter.

Most people would rather die than think and many of them do! - Bertrand, 'The ABC of Relativity' De relativiteit van de lach. Niet denken.

• teunijff
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 13:43
Echt een bizar verhaal. Ik kan je hier niet mee helpen, maar ik kan mij invoelen wat een onmacht dit teweeg brengt bij je, zeker als het NOG een keer gebeurt. Dit is de 1e keer dat ik dit hoor, zo leer je weer wat, wat ook kan misschien in een administratie-bestand. Wens je alle sterkte.

• HerZon
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 18-09 21:46
rene_op_adsl schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 11:25:
[...]

Zekers,zekers!

Huppeldepup geeft aan niks anders gedaan te hebben dan een bouwaansluiting aanvragen....
Mijn vermoeden, en die van Eneco en Enexis, is dat bij Essent de adresdatabase niet klopt, waardoor wijzigingen die Huppeldepup doet op zijn aansluiting, automatisch bij mij gedaan worden..... Dit is inmiddels onderkend. Maar diep van binnen vrees ik voor de toekomst.... :F

Mocht het nou binnenkort weer fout gaan, lijkt het mij inderdaad slim om een de rechtsbijstand aan te gaan schrijven, want dit is geen doen..... ;)
Bij het aanvragen van een bouwaansluiting dient de aanvrager het adres van het dichtstbijzijnde pand op te geven. En in dit geval is dat jullie adres en waarschijnlijk blijft de aanvrager dat gewoon gebruiken.
Bel de aannemer en vraag hem om dit ook te wijzigen. En vertel ze ook dat ze de rekening krijgen van jouw tijd voor het ongedaan maken. En ook direct 1 sturen, dat motiveert meestal wel.

HerZon wijzigde deze reactie 30-08-2019 21:59 (9%)

• Delakhan
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 13:17
Een oud klant (bedrijf) van mij heeft ongeveer 7 jaar lang problemen met de registratie van zijn aansluiting gehad. Hij is toen, geloof ik, op een gegeven moment begonnen met niet meer om de juiste aansluiting op zijn naam te krijgen maar alleen de incorrecte aansluitingen van zijn adres en naam te schrappen. Hij had immers al meermaals de juiste gegevens aangeleverd.

Uiteindelijk moest de aansluiting jaren later verzwaard worden i.v.m. een grotere koeling. Pas toen werden ze wakker dat er al jaren niet betaald was voor die aansluiting. Konden meen ik zelfs de hele aansluiting niet meer vinden in de systemen. Ook niet het gehele bedrag was meer verhaalbaar dus is er maar een percentage betaald, dacht laatste 'x' aantal jaar. Toch leuk mee genomen... wel alles goed documenteren. Misschien hielp het ook dat ze een eigen juridische afdeling hadden. Tevens is dit echt al >15 jaar geleden.

Als het echt blijft duren, zou ik mss nog wel durven jouw aansluiting (dus eigenlijk de bouwaansluiting z.g.n. i.v.m. vastrecht o.i.d.) naar 1x35A laten omzetten. Dan worden ze mss ook wakker... Zeker wanneer de monteur van de netbeheerder ter plaatse 2 mespatronen komt trekken. Die bouwvakkers laten echt hun aansluiting niet verlichten naar 1 fase omdat ze daar op een bouwplaats vaak wel 3-fase nodig hebben. En het balletje gaat vanzelf rollen... >:) En staat de monteur bij jou ziet hij meteen dat er geen 3x80A inzit

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15:35
@rene_op_adsl Je verhaal doet mij vermoeden dat bij je netbeheerder je postcode en huisnummer zijn gekoppeld aan de EAN codes van de bouwaansluiting van het bouwbedrijf. Dat kun je heel simpel controleren door de EAN code op je jaarnota te vergelijken met die op je meter.

Elke keer als jij je aanmeldt bij een leverancier, wordt obv je pc+huisnr de EAN code waarop geleverd moet worden bepaald. Je leverancier zoekt dat op in het EAN Codeboek: https://www.eancodeboek.nl/. Kun je zelf ook opzoeken. Ik denk dat je daar een andere EAN vindt dan die op je meter staat (namelijk die van de bouwaansluiting).

Alleen je netbeheerder kan dit oplossen (of je moet bij elke aanmelding handmatig EAN codes doorgeven). Het verbaast me dat je netbeheerder er niets aan doet. Misschien een niet zo goed geïnformeerde medewerker gesproken?

Edit: Ik twijfel wel enigszins, omdat ik uit je verhaal op lijk te maken dat je meterstanden in de app soms wel kloppen. Dat zou in de situatie die ik schets niet mogelijk moeten zijn. Tenzij er twee EAN codes geregistreerd staan en er telkens een andere wordt gekozen.

cryptapix wijzigde deze reactie 01-09-2019 08:50 (13%)

• rene_op_adsl
cryptapix schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 00:15:
@rene_op_adsl Je verhaal doet mij vermoeden dat bij je netbeheerder je postcode en huisnummer zijn gekoppeld aan de EAN codes van de bouwaansluiting van het bouwbedrijf. Dat kun je heel simpel controleren door de EAN code op je jaarnota te vergelijken met die op je meter.

Elke keer als jij je aanmeldt bij een leverancier, wordt obv je pc+huisnr de EAN code waarop geleverd moet worden bepaald. Je leverancier zoekt dat op in het EAN Codeboek: https://www.eancodeboek.nl/. Kun je zelf ook opzoeken. Ik denk dat je daar een andere EAN vindt dan die op je meter staat (namelijk die van de bouwaansluiting).

Alleen je netbeheerder kan dit oplossen (of je moet bij elke aanmelding handmatig EAN codes doorgeven). Het verbaast me dat je netbeheerder er niets aan doet. Misschien een niet zo goed geïnformeerde medewerker gesproken?

Edit: Ik twijfel wel enigszins, omdat ik uit je verhaal op lijk te maken dat je meterstanden in de app soms wel kloppen. Dat zou in de situatie die ik schets niet mogelijk moeten zijn. Tenzij er twee EAN codes geregistreerd staan en er telkens een andere wordt gekozen.
Je hebt gelijk v.w.v. de meterstanden. Tot voorkort stonden er twee EAN codes op mijn adres. (Bouwaansluiting én normale huisaansluiting) Sinds April is dit er eentje geworden en dit is de juiste.
daarom vind ik het ook raar dat nu ineens mijn aansluiting met de juiste EAN ineens overgenomen wordt door Essent.
Overigens ben ik wel wat wijzer geworden inmiddels. Waarschijnlijk stond er bij Essent het e.e.a. niet correct. D.w.z: Mijn adres stond gelinkt aan het bouwbedrijf. Dus als bouwbedrijf zijn bouwaansluiting tijdelijk opschort i.v.m. bouwvak en na de vakantie weer aanvraagt, wordt automatisch mijn adres daarvoor gebruikt en ben ik ineens alles kwijt........
Dit alles moet nog even bevestigd worden door Essent, daar wachten we nu op.

Overigens dank voor alle tips/trucs!
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True