Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xDeOverheid
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-11-2024
Hallo allemaal,

We hebben een aantal IP Cameras hangen van Dahua,
Model: Dahua IPC-HDW4231EM-ASE - Full HD

Nu willen we graag de beelden bekijken op telefoon/tablet, binnen het netwerk is dit geen probleem. Alleen als we weg zijn en we willen het bekijken dan geeft ie aan ''Verbinding mislukt'' weet een van jullie hoe ik dit probleem kan oplossen in Jip & Janneke taal xD.

Mvg,
xDeOverheid

Beste antwoord (via xDeOverheid op 30-08-2019 10:49)

Verwijderd

xDeOverheid schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 09:42:
Alleen als we weg zijn en we willen het bekijken dan geeft ie aan ''Verbinding mislukt'' weet een van jullie hoe ik dit probleem kan oplossen in Jip & Janneke taal
Ik zie een fundamenteel probleem. Je vraag brengt een technisch en een veiligheidsprobleem met zich mee, maar ik krijg het gevoel dat je de impact daarvan niet goed kan inschatten. Het is o.a. opvallend dat je de vraag stelt op het PB forum ipv het NT forum. Misschien klopt mijn inschatting niet, voel je niet aangevallen!

[jip en janneke]

Veiligheid
Allereerst moet je je realiseren dat het kastje (modem/router) van de internetleverancier ook een beveiliging is tegen digitale indringers. Op internet hebben in potentie alle wereldbewoners (en de astronauten in het ISS) toegang tot je thuisnetwerk, tenzij dat wordt tegengehouden. Daarnaast valt het meestal niet of pas heel laat op dat je ongewenst bezoek hebt gehad.

Het is dus bijzonder gemakkelijk om een fout te maken bij de genoemde oplossingen, als je geen verstand hebt van de technische en veiligheidsaspecten van netwerkverbindingen, in het bijzonder omdat je wereldwijd bereikbaar bent.

Anno 2019 zijn veel dingen simpeler dan zeg 1980, maar netwerken zijn nog lang geen consumentelevisies vrees ik (alhoewel televisies tegenwoordig weer vaak onnodig complex worden gemaakt :))

Camera’s
Je hebt gekozen voor een netwerkcamera, waarvan de opslag thuis plaatsvindt. Dat heeft o.a. als voordeel dat je over de opslag zelf controle hebt en geen abonnementskosten hoeft te maken.

Een eenvoudiger en relatief veiliger alternatief om camerabeelden te bekijken van buiten, zijn camera’s die vanuit je netwerk zelf verbinding maken met een clouddienst. Je betaalt dus niet alleen voor de opslag, maar feitelijk ook voor de beveiliging daarvan. Uiteraard moet je dan wel weer vertrouwen hebben in de leverancier van zo’n systeem en zijn er soms (niet altijd) maandelijkse kosten mee gemoeid. Goedkoop en veilig gaan meestal niet hand in hand, ook niet in de boeken van Annie M.G. Schmidt.

Samengevat:
In jouw geval ben je waarschijnlijk beter af met andere camera’s, of je bekijkt de camera’s alleen thuis. Alternatief is dat je je serieus gaat verdiepen in netwerktechniek

[/jip en janneke]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Het is doorgaans een kwestie van de juiste poorten forwarden in je router en zorgen dat je je IP adres van je internetverbinding weet (of via dynamic DNS omzet tot makkelijk te onthouden adres.)

Optie 2 is een VPN verbinding opzetten met je thuisnetwerk.

Beide opties laten zich niet compleet vertalen in Jip en Janneke, dus je zult toch wat kennis er bij moeten halen.

Sommige cameras hebben een P2P functie die je van buiten laat meekijken, maar dan zul je andere cameras moeten kopen.

[ Voor 14% gewijzigd door Hann1BaL op 30-08-2019 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@xDeOverheid Dat is toch logisch? Je camera's hangen veilig binnen een gesloten netwerk. Als je veilig toegang wilt van buiten dat netwerk, zul je een VPN-server in je netwerk moeten hangen waarnaar je van buiten kan verbinden. Echt

J&J-taal is hier niet van toepassing omdat dit geen werk voor die twee is. Als het beveiligingscamera's zijn, wil je niet dat die van buiten bereikbaar zijn, omdat dan de inbreker ze gewoon uit kan schakelen.

@Hann1BaL Poorten forwarden vind ik dus een slecht idee. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Room42 op 30-08-2019 09:58 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Portforwarding lijkt me hier een heel slecht idee: dat levert (tenminste op Jip en Janneke-niveau :P ) een groot beveiligingsprobleem. VPN lijkt me de juiste weg.

Als de router thuis een vpn functie heeft dan kan je die gebruiken (check de handleiding), zo niet is een vpn server nodig plus portmapping in de router (naar de vpn server, niet naar de camera!). En natuurlijk een vpn client op de telefoon. Allemaal bepaald geen rocket science maar ook geen Jip-niveau. Heel mooi verwoord in de reactie van @Room42 hierboven: Jip en Janneke zijn geen beveiligers.

Advies is dan of inlezen in gebruik van een eigen vpn server en rekening houden met wat trial&error, of iemand anders vragen het in te richten.

Edit: ik verplaats dit van Privacy & Beveiliging naar de netwerken-buren, maar verwacht zeker ook daar dus geen simpele uitleg: vraag een ander het in te richten, of ga je een uur of wat inlezen & proberen, en pas daarna eventuele vervolgvragen stellen.

[ Voor 19% gewijzigd door F_J_K op 30-08-2019 10:12 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xDeOverheid
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-11-2024
Ik bedoel dat ik via de app van de cameras kan kijken wat er gebeurd als ik bijvoorbeeld niet thuis ben. Moet je daar alles voor gaan portforwarden etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
xDeOverheid schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 10:04:
Ik bedoel dat ik via de app van de cameras kan kijken wat er gebeurd als ik bijvoorbeeld niet thuis ben. Moet je daar alles voor gaan portforwarden etc?
Nee, wij zeggen juist net van niet! Dat is niet slim omdat je daarmee de camera's direct aan het internet hangt en helaas staan die apparaten, zeker beheerd door Jip & Janneke, niet bekend om hun goede beveiliging.

Je moet de camera's op een veilige manier vanaf internet beschikbaar maken, bijvoorbeeld via een VPN.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

xDeOverheid schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 09:42:
Alleen als we weg zijn en we willen het bekijken dan geeft ie aan ''Verbinding mislukt'' weet een van jullie hoe ik dit probleem kan oplossen in Jip & Janneke taal
Ik zie een fundamenteel probleem. Je vraag brengt een technisch en een veiligheidsprobleem met zich mee, maar ik krijg het gevoel dat je de impact daarvan niet goed kan inschatten. Het is o.a. opvallend dat je de vraag stelt op het PB forum ipv het NT forum. Misschien klopt mijn inschatting niet, voel je niet aangevallen!

[jip en janneke]

Veiligheid
Allereerst moet je je realiseren dat het kastje (modem/router) van de internetleverancier ook een beveiliging is tegen digitale indringers. Op internet hebben in potentie alle wereldbewoners (en de astronauten in het ISS) toegang tot je thuisnetwerk, tenzij dat wordt tegengehouden. Daarnaast valt het meestal niet of pas heel laat op dat je ongewenst bezoek hebt gehad.

Het is dus bijzonder gemakkelijk om een fout te maken bij de genoemde oplossingen, als je geen verstand hebt van de technische en veiligheidsaspecten van netwerkverbindingen, in het bijzonder omdat je wereldwijd bereikbaar bent.

Anno 2019 zijn veel dingen simpeler dan zeg 1980, maar netwerken zijn nog lang geen consumentelevisies vrees ik (alhoewel televisies tegenwoordig weer vaak onnodig complex worden gemaakt :))

Camera’s
Je hebt gekozen voor een netwerkcamera, waarvan de opslag thuis plaatsvindt. Dat heeft o.a. als voordeel dat je over de opslag zelf controle hebt en geen abonnementskosten hoeft te maken.

Een eenvoudiger en relatief veiliger alternatief om camerabeelden te bekijken van buiten, zijn camera’s die vanuit je netwerk zelf verbinding maken met een clouddienst. Je betaalt dus niet alleen voor de opslag, maar feitelijk ook voor de beveiliging daarvan. Uiteraard moet je dan wel weer vertrouwen hebben in de leverancier van zo’n systeem en zijn er soms (niet altijd) maandelijkse kosten mee gemoeid. Goedkoop en veilig gaan meestal niet hand in hand, ook niet in de boeken van Annie M.G. Schmidt.

Samengevat:
In jouw geval ben je waarschijnlijk beter af met andere camera’s, of je bekijkt de camera’s alleen thuis. Alternatief is dat je je serieus gaat verdiepen in netwerktechniek

[/jip en janneke]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik ben het ook met de heren eens dat voor cameras portforwarding doorgaans niet het beste idee is. maar een VPN opzetten is niet zo'n eenvoudig idee.

Een camera met cloudoplossing is wel de beste oplossing in dit geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Yup, dat is inderdaad zeker de simpelste oplossing. Is incl vervangen van alle camera's + maandelijks bedrag wel een stuk duurder dan een vpn server opzetten maar het geeft heel veel lagere kans op beelden van een naakte Janneke publiekelijk op internet.

offtopic:
En met die tip had ik het topic eigenlijk in P&B kunnen laten staan omdat er dan geen netwerkwijziging nodig is, maar laat ik het topic maar niet gaan pingpongen :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

F_J_K schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 10:57:
offtopic:
En met die tip had ik het topic eigenlijk in P&B kunnen laten staan omdat er dan geen netwerkwijziging nodig is, maar laat ik het topic maar niet gaan pingpongen :P
Om maar in de stijlfiguur te blijven: Jip en Janneke zijn buren net als NT en PB *;
Die lopen wel eens bij elkaar naar binnen toch? Met toestemming uiteraard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hierbij nog een alternatieve oplossing waarbij je netwerk naar buiten toe dicht kan blijven:

Camera plaatst met ftp/samba files op NAS. Nas synchroniseert (selectie) van beelden naar een cloudopslag als google drive of onedrive. Periodiek nas opschonen (kan met scriptje).

Vereist NAS (bijv synology) en camera die daarheen kan schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07:55
Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:48:
Hierbij nog een alternatieve oplossing waarbij je netwerk naar buiten toe dicht kan blijven:

Camera plaatst met ftp/samba files op NAS. Nas synchroniseert (selectie) van beelden naar een cloudopslag als google drive of onedrive. Periodiek nas opschonen (kan met scriptje).

Vereist NAS (bijv synology) en camera die daarheen kan schrijven.
Dat is voor een leek toch niet te doen 8)7

Kan je beter op de Synology de VPN server aanzetten, dat is relatief eenvoudig en zorgt voor een veilige oplossing.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Drardollan schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:51:
[...]

Kan je beter op de Synology de VPN server aanzetten, dat is relatief eenvoudig en zorgt voor een veilige oplossing.
inderdaad ook een goede optie, maar de mijne is eenvoudiger dan ie misschien klinkt hoor, bijna alles wat je hiervoor op je synology moet doen is met een paar klikken gedaan, alleen het periodiek opschonen gaat met een scriptje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:54:
[...]

inderdaad ook een goede optie, maar de mijne is eenvoudiger dan ie misschien klinkt hoor, bijna alles wat je hiervoor op je synology moet doen is met een paar klikken gedaan, alleen het periodiek opschonen gaat met een scriptje.
Ja, mij zou dat prima lukken. Maar het is dan ook mijn vak. Ik denk dat iemand die zelf aangeeft Jip & Janneke advies nodig te hebben dit ruimschoots de pet te boven gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Drardollan schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:51:
[...]

Eenvoudig is recept voor hackable, lokaal data opslaan is ook niet handig.. stroom uitzetten is voldoende ..

ik zou iets kiezen wat bv pictures opload naar een (online)drive bij bewegings detectie.. zit je gelijk veilig.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
vso schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:58:
[...]

Eenvoudig is recept voor hackable, lokaal data opslaan is ook niet handig.. stroom uitzetten is voldoende ..

ik zou iets kiezen wat bv pictures opload naar een (online)drive bij bewegings detectie.. zit je gelijk veilig.
Ik zou de diverse online drives niet per definitie veilig noemen.

Stroom uitzetten is voldoende, klopt. Maar dat is het sowieso, tenzij je je camera's op een heimelijke plek hebt voorzien van een UPS. Want of je nu de opslag of de opname zonder stroom zet, het resultaat is hetzelfde.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een Synology NAS met Surveillance Station en dan middels een VPN vanaf extern verbinding maken. Eenvoudig, veilig en ook voor de leek in te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Drardollan schreef op maandag 20 januari 2020 @ 13:19:
[...]

Ik zou de diverse online drives niet per definitie veilig noemen.
Data lokaal opslaan = meenemen van NAS en weg = bewijst .. dat word lastig als je een backup online bewaart ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
vso schreef op maandag 20 januari 2020 @ 13:22:
[...]

Data lokaal opslaan = meenemen van NAS en weg = bewijst .. dat word lastig als je een backup online bewaart ;)
Ligt er helemaal aan. In mijn geval sla ik beelden op middels SD kaartjes in de camera's (ongeveer 4 volle dagen) en de rest op een NAS. Als je de NAS meeneemt, dan heb ik de beelden op SD kaartjes nog. En aangezien mijn camera's op 8 meter hoogte hangen denk ik niet dat veel dieven gaan kijken of er SD kaartjes inzitten. Valt ook nogal op, een ladder tegen het huis.

Pagina: 1