Vraag

• bramboris
  • Registratie: augustus 2014
  • Niet online
Hoi Tweakers,

Sinds gisteren heb ik mijn monitor geupgrade naar de gewilde LG27GL850. Nu heb ik alleen een probleem met fullscreen games. Voor zowel World of Warcraft als Battlefield V flickert het scherm iedere 40-50 seconden. Soms een langer interval dan andere keren. Mijn vorige monitor die ik nu als 2de scherm gebruik (Dell U2417H) is wel stabiel. Nu vroeg ik mij af of dit een probleem van de monitor is of van mijn videokaart.
Wat namelijk erg opvalt is dat als ik de resolutie en refreshrate lager zet in een game dan flickert het niet meer. Of zou dit toch de monitor zijn en moet deze weer terug?

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Ryzen 2700X
  • ASUS X470 Prime-Pro
  • 16GB Ram
  • XFX RX580 XXX
  • Win10 en Arch Linux(Nog niet hierop geprobeerd)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
  • Freesync aan of uit maakt geen verschil.
  • 3 Verschillende kabels gebprobeerd. Degene die bij de monitor zat, een Club 3D displayport v1.4 certified en een willkeurige die ik nog had liggen. Op elke kabel gebeurd er exact hetzelfde.
  • HDMI of Displayport maakt ook geen verschil, enige extra observatie is dat het "sneeuwt" bij HDMI voordat het beeld zwart wordt.
Alvast bedankt.

[Voor 0% gewijzigd door bramboris op 29-08-2019 20:39. Reden: extra toevoeging]

Alle reacties

• wvkreg
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 18:06
Waar heb je dit scherm gekocht? Hij staat overal op pre-order?

Ik denk dat het probleem toch je kabel is. Maar anders aanmelden bij LG voor garantie.

• Basekid
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 18:45
mm als je zoveel kabels probeert (en ook nog veschillende types kabel) dan lijkt het wel echt aan het scherm te liggen.

En ik zou trouwens gewoon met de winkel en niet LG contact opnemen. Je zit sws binnen je 14-dagen window dus gewoon vragen om een andere.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@bramboris Al bij de verkoper deze klacht gemeld ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Punkbuster
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 16:00
Retour dat ding

Intel Core i7 8700K | ASRock Z370M-ITX/ac | Corsair Vengeance LPX 3200Mhz | MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G

• bramboris
  • Niet online
Hi all,

Ik ga hem inderdaad retour sturen zodat ik zeker weet dat het niet de monitor is. Helaas erg jammer, ik was denk ik een van de gelukkigen die hem zo snel al mocht ontvangen.

Monitor is op de post. Ik zal weer een updateje doen als ik wat meer informatie heb.

[Voor 19% gewijzigd door bramboris op 30-08-2019 21:05. Reden: update van situatie]

• zlpsycho
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 01-07 18:26
Ik gebruik een 2.2 hdmi kabel en heb nergens last van.

[Voor 4% gewijzigd door zlpsycho op 30-08-2019 23:24]

• bramboris
  • Niet online
zlpsycho schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 23:24:
Ik gebruik een 2.2 hdmi kabel en heb nergens last van.
Ook 1440p 144Hz? Bij mij ging hij niet hoger dan 100Hz

[Voor 9% gewijzigd door bramboris op 30-08-2019 23:38]

• zlpsycho
Ik gebruik de monitor met een ps4. Kan ik je niet zeggen.

• bramboris
  • Niet online
zlpsycho schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:26:
Ik gebruik de monitor met een ps4. Kan ik je niet zeggen.
Ah okay, dat kan je dan niet echt vergelijken natuurlijk.

• Urben
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 30-09 17:35
Heb je de energiebesparingsmodus van het scherm al uitgeschakeld? Ik meen er over gelezen te hebben dat die functie voor flikkering kan zorgen.

Oh je hebt hem al geretourneerd... Ik ontvang mijn monitor waarschijnlijk deze week (na anderhalve maand wachten). Ik ben benieuwd hoe die bevalt over mijn 9 jaar oude 120HZ 1080p asus TN monitor.

[Voor 41% gewijzigd door Urben op 03-09-2019 09:01]

• zlpsycho
Urben schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 08:58:
Heb je de energiebesparingsmodus van het scherm al uitgeschakeld? Ik meen er over gelezen te hebben dat die functie voor flikkering kan zorgen.

Oh je hebt hem al geretourneerd... Ik ontvang mijn monitor waarschijnlijk deze week (na anderhalve maand wachten). Ik ben benieuwd hoe die bevalt over mijn 9 jaar oude 120HZ 1080p asus TN monitor.
Word wel callibreren. Kleuren uit de doos zijn niet mooi.

• bramboris
  • Niet online

Ja heb elke setting in het menu bekeken/geprobeerd. Energy saving, DP1.4 aan/uit etc.

Hoop deze week een nieuwe te ontvangen maar betwijfel het...

Voor de kleuren moet je even naar de presets kijken, sommige zijn wat beter of mooier dan anderen.

[Voor 4% gewijzigd door bramboris op 03-09-2019 10:03]

• kwdtje
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 14:41
zlpsycho schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:44:
[...]

Ik was eerst ook razend benieuwd naar dit scherm, maar lees dat het contrast best te wensen over laat?

Heb op dit moment een LG ud69 en die heeft een betere contrast waarde op papier en dat ziet er prachtig uit, ben daar dus een beetje huiverig over bij deze monitor.

• zlpsycho
kwdtje schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 10:39:
[...]

Ik was eerst ook razend benieuwd naar dit scherm, maar lees dat het contrast best te wensen over laat?

Heb op dit moment een LG ud69 en die heeft een betere contrast waarde op papier en dat ziet er prachtig uit, ben daar dus een beetje huiverig over bij deze monitor.
Je hebt 2 settings die je zelf helemaal kan instellen.
Daarnaast heb je nog de opties
: FPS, RTS, sRGB, Reader, HDR en nog een paar. Ik heb zelf met zo'n callibratie site de kleuren zo echt mogelijk gemaakt. Maja het is ook een kwestie van smaal natuurlijk en misschien, omdat mn ps4 geen 1440p ondersteunt de kleuren ook wat amders zijn. Ik weet niet hoe het er uit ziet met FRC. Ook geen idee hoe je dat activeert.

• bayatsog
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 12-07 16:32
Wat voor fps haal je in je spellen? Want het kan zijn dat je fps niet binnen de adaptive sync frequency range zit.
Zoals de specificatie van de monitor al aangeeft is de maximale frequency waarop freesync werkt 144hz. Plus wordt er aangeraden om niet de 'super fast' preset te gebruiken, maar de gewone 'fast' preset van je monitor.

• bramboris
  • Niet online
bayatsog schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 13:35:
Wat voor fps haal je in je spellen? Want het kan zijn dat je fps niet binnen de adaptive sync frequency range zit.
Zoals de specificatie van de monitor al aangeeft is de maximale frequency waarop freesync werkt 144hz. Plus wordt er aangeraden om niet de 'super fast' preset te gebruiken, maar de gewone 'fast' preset van je monitor.
In BFV 60-80. Dik binnen de freesync range van 48-144Hz.
In WoW gelimiteerd op 144 fps. Zou alleen een beetje gek zijn dat als je buiten de range valt ook direct je scherm gaat flikkeren. Dat heb ik nog op geen enkele monitor gezien. Ik heb alleen de 'fast' preset gebruikt. Overigens was het probleem aanwezig met FreeSync/Enhanced Sync uit.

[Voor 0% gewijzigd door bramboris op 03-09-2019 15:52. Reden: fps ipv hz]

• wvkreg

Reken er maar niet op, Azerty en Megekko zitten al te plannen na 15-10 :(
Of heb je hem ergens anders besteld? 8)

• Urben
wvkreg schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:00:
[...]

Reken er maar niet op, Azerty en Megekko zitten al te plannen na 15-10 :(
Of heb je hem ergens anders besteld? 8)
Hij wordt vandaag "al" bezorgd helaas ben ik er niet... Ik hoop dat ze hem alsnog zaterdag bezorgen. Heb hem besteld bij bol.com.

Balen dat de datum telkens vooruitgeschoven word. Ik heb inmiddels ook wel zoveel problemen over de GL27850 gelezen dat ik er een beetje huiverig voor geworden ben. Ik houd er in mijn achterhoofd al rekening mee dat ie retour gaat. :X

• wvkreg
Ik snap niet dat Bol hem kan leveren als hij niet beschikbaar is. Ook op de website geeft Bol en alle andere winkel aan dat het produkt niet op voorraad is.

• Urben
Het scherm is nu bij de buren bezorgd. Ik denk dat ik hem vanavond kan testen.
wvkreg schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 08:44:
Ik snap niet dat Bol hem kan leveren als hij niet beschikbaar is. Ook op de website geeft Bol en alle andere winkel aan dat het produkt niet op voorraad is.
Ik denk dat ze zodanig veel pre-orders hebben dat ze geen nieuwe aannemen tot dat de beschikbaarheid weer wat beter is. Er is gisteren schijnbaar een nieuwe levering geweest. (neem aan dat ze geen terug gestuurde modellen weer als nieuw verkopen? :+ )

• kwdtje
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 14:41
Urben schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:32:
Het scherm is nu bij de buren bezorgd. Ik denk dat ik hem vanavond kan testen.

[...]
En hoe bevalt deze? :-)

• Urben
Het is in ieder geval een flinke upgrade tegenover mijn oude scherm. Het verschil met 10 bit tegenover 6 bit is echt groot. Waar mijn oude display eigenlijk last had van colorbanding lopen kleuren nu prachtig in elkaar over. De kleur uniformiteit en levendigheid is ook echt prachtig. De reactiesnelheid en motionblur is even goed als mijn oude TN en dat is echt heel goed voor een IPS.

Ik bang dat ik 27 inch te groot zou vinden, maar blijkbaar went dit erg snel. Vind mijn oude 23 inch nu klein. Het scheelt ook dat de grote benut wordt met meer pixels. De extra ruimte is echt een verademing tegenover full HD.

De zwartwaarde is niet helemaal super. Iets slechter dan mijn TN paneel, maar ik vind het niet erg. Het is iig. niet zo erg als Rtings foto's je doen geloven. In de praktijk heb je er eigenlijk geen last van.

Enige nadeel wat ik ervaar is dat er in de linker onderhoek een soort IPS glow optreed dat ik nog niet eerder gezien had op een IPS paneel. Het is wel storend op zwarte/donkere achtergronden. Er is een soort cyaan licht te zien.

Het scherm is dus niet perfect en ik ben er in die zin nog niet helemaal zeker van of ik hem hou. Maar hoe dan ook het is een gigantische upgrade tegenover mijn TN paneel. Misschien dat ik de glow voor lief neem omdat de rest echt heel goed bevalt.

• Nutral
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 15:46

Nutral

gamer/hardware freak

Heb je al geprobeerd een firmware update te doen ? Mijn LG43ud79 had hetzelfde probleem, maar dat is opgelost met een firmware update.

• Luuk1234567890
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 20-10 20:39
zlpsycho schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:44:
[...]

Niet? Ik dacht juist dat deze monitor goede kleuren had, zoals te lezen in deze review https://www.tftcentral.co.uk/reviews/lg_27gl850.htm . Er staat ook dat dit scherm al gekalibreerd is vanuit de fabriek, dan lijkt me juist dat ze best wel prima zijn uit de doos?

• zlpsycho
Luuk1234567890 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 19:33:
[...]

Niet? Ik dacht juist dat deze monitor goede kleuren had, zoals te lezen in deze review https://www.tftcentral.co.uk/reviews/lg_27gl850.htm . Er staat ook dat dit scherm al gekalibreerd is vanuit de fabriek, dan lijkt me juist dat ze best wel prima zijn uit de doos?
Komt denk ik door mijn ps4. Heb het naar mijn smaak en scherpheid ingesteld.

• zlpsycho
Luuk1234567890 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 19:33:
[...]

Kijk deze review. Daar zegt hij het ook.

YouTube: LG 27GL850 Review, Is This The Ultimate 1440p 144Hz Gaming Monitor?

• treks.org
  • Registratie: september 2020
  • Laatst online: 05-09-2020
Set HDMI Compatible Mode to On (default Off)

LG27GL850 is een high end monitor. Met oudere PC's and laptops is het mogelijk niet standaard compatible door de HDMI 2.0 versie.
Oudere kabels en docking stations werken mogelijk ook niet.

LG heeft hier rekening me gehouden, schakel de HDMI Compatible Mode in.

BTW: Schitterend beeld, niet (!) retourneren naar de winkel.

Zie manual p. 24:
https://www.lg.com/nl/support/product/lg-27GL850-B
Documents_2019/27GL850_Leona2_ENG.pdf

HDMI Compatibility Mode feature can recognize the legacy equipment that does not support HDMI 2.0.
On Enables HDMI Compatibility Mode.
Off Disables HDMI Compatibility Mode.
NOTE
• If the connected device does not support HDMI Compatibility Mode, the screen or sound may not work properly.
• Some older graphics cards do not support HDMI 2.0,but you can select HDMI 2.0 resolution in the control panel of window.
• This may cause the screen to appear abnormally
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee