Hoge Fan-speed van HP Elitebook 840 G5

Pagina: 1
Acties:

• DutchLegendX
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 12:37
Beste Tweaker,

Sinds kort ben ik eigenaar van een HP Elitebook 840 G5.
Tot mijn verbazing heb ik een eigenaardige hoge fan-speed terwijl ik op het moment totaal geen zware programma's aan het draaien ben. Ook in het taakbeheer komt Processor/Schijf/Netwerk/Geheugen allemaal niet boven de 50% uit.

Ik heb een programma Speedfan 4.52 gedownload en een controle laten doen en daar komt uit dat verschillende cores( denk ik?) te heet zijn.

Iemand enig idee?

Mochten jullie nog meer nodig hebben hoor ik het graag. :P

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-09 09:24
Wat is de temperatuur van de CPU?
Blaast hij daadwerkelijk hete lucht uit?

Mocht het de temperatuur zijn, dan je laptop eens goed onstoffen. Eventueel nieuwe koelpasta aanbrengen.

[ Voor 70% gewijzigd door PEBKAC op 29-08-2019 21:33 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DutchLegendX schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 19:46:
Beste Tweaker,

Sinds kort ben ik eigenaar van een HP Elitebook 840 G5.
Tot mijn verbazing heb ik een eigenaardige hoge fan-speed terwijl ik op het moment totaal geen zware programma's aan het draaien ben. Ook in het taakbeheer komt Processor/Schijf/Netwerk/Geheugen allemaal niet boven de 50% uit.

Ik heb een programma Speedfan 4.52 gedownload en een controle laten doen en daar komt uit dat verschillende cores( denk ik?) te heet zijn.

Iemand enig idee?

Mochten jullie nog meer nodig hebben hoor ik het graag. :P
vergeet niet dat het best warm is geweest de laatste tijd, en je binnentemperatuur ook meer dan 22gr is.
verder is het van belang dat de laptop op gladde ondergrond staat voor goede beluchting, en hoe lang draaien de fans hoog ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49

nelizmastr

Goed wies kapot

En wat als je meet met software die niet uit de prehistorie komt? Wat zegt hwmonitor/aida64/hwinfo64?

Dat laptops heet worden is vrij normaal dankzij de hoge turbosnelheden.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itrme
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-09 18:51
Niet toevallig de audio software van HP die veel CPU gebruikt? Ben met mijn HP laptop er achter gekomen dat deze software (Flow.exe) in combinatie met bepaalde applicaties (firefox, chrome) raar gedrag kan gaan vertonen.
CPU gebruik van 50-60% constant (zonder echt iets aan het doen te zijn) was geen uitzondering. Op het moment dat ik de software uitschakel is er niets meer aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchLegendX
PEBKAC schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 21:27:
Wat is de temperatuur van de CPU?
Blaast hij daadwerkelijk hete lucht uit?

Mocht het de temperatuur zijn, dan je laptop eens goed onstoffen. Eventueel nieuwe koelpasta aanbrengen.
Gisteren was die rond de 60 graden. Omdat ik niet dermate veel er van weet durf ik niet te zeggen of dit laag of hoog is op dat moment. Tempraturen na het opstarten zijn op dit moment rond de 35.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchLegendX
nelizmastr schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 21:49:
En wat als je meet met software die niet uit de prehistorie komt? Wat zegt hwmonitor/aida64/hwinfo64?

Dat laptops heet worden is vrij normaal dankzij de hoge turbosnelheden.
Ik snap best dat laptops deze dagen heet worden wanneer er veel wordt gevraagd van een laptop. Maar simpelweg iets tikken in word of in Notitieblok met geen enkel ander programma op de achtergrond draaiend moet toch niet heel veel vragen van een best goede(?) laptop?

Afbeeldingslocatie: https://imagizer.imageshack.com/img923/4919/z87gSe.png

Dat is hoe het op dit moment hoe het er voor staat, beetje op tweakers gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Draaide je een stresstest ten tijde van de screenshot? Ik zie namelijk 92% geheugen gebruik en 99% CPU.

Betreffende ventilatorsnelheid wil een BIOS update nog wel eens helpen. Daar zitten vaker dergelijke tweaks in verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchLegendX
nelizmastr schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 10:08:
Draaide je een stresstest ten tijde van de screenshot? Ik zie namelijk 92% geheugen gebruik en 99% CPU.

Betreffende ventilatorsnelheid wil een BIOS update nog wel eens helpen. Daar zitten vaker dergelijke tweaks in verwerkt.
Ik draaide een film en wat internetbrowsers. Niet meer.
Waar kan ik eventueel een BIOS update vinden? Staat namelijk niks in m'n update scherm van HP. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

DutchLegendX schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 13:35:
[...]

Ik draaide een film en wat internetbrowsers. Niet meer.
Waar kan ik eventueel een BIOS update vinden? Staat namelijk niks in m'n update scherm van HP. 8)7
https://support.hp.com/nl...0-g5-notebook-pc/18491271

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

60 graden onder load is erg schappelijk voor een 8e generatie Intel volgens mij.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Pagina: 1