Vraag

• deltre
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 06-08 16:16
Korte versie:
Wanneer ik een film aan het kijken ben via Kodi en een andere gebruiker zet een youtube filmpje aan dan stagneert heel mijn internet op de Kodi (op die LAN poort). De Youtube gebruiker kijkt overigens probleemloos verder.

Lange versie:
Sinds een paar weken heb ik problemen met mijn internet tijdens het streamen (Kodi) van films (in 4K maar ook gewoon in 1080P). Nog iets langer geleden had ik mijn bandbreedte van 50MB glasvezel verhoogd naar 200MB up t.b.v. 4K. Sindsdien liep alles eigenlijk erg goed.

Sinds 2 weken ben ik terug van vakantie en sindsdien loopt elke film die ik start vast. Zeer vervelend. Sindsdien ben ik met mijn provider Telfort in contact en heb ik ondertussen een nieuw modem gekregen, de Experiabox V10.

Het positieve aan het verhaal is dat ik, eindelijk, gevonden lijk te hebben wat de oorzaak is. Het lijkt te gebeuren doordat een andere gebruiker een youtube filmpje start (op macbook maar ook op android smartphone (WiFi)). Het lijkt alsof deze gebruiker volledige voorrang krijgt van het modem en hierdoor alle data weg lijkt te trekken.

Net voor mijn vakantie heb ik mijn ‘oude’ Netgear Nighthawk R7000 vervangen voor een UniFi AP-AC-LR. Één beneden en één boven. Over de Nighthawk was ik ontevreden omdat de 5GHz band telkens zeer langzaam internet gaf, terwijl ik er recht voor zat. Wat wel fijn aan de Netgear was de QoS.

Ik heb een Telfort Experiabox V10, sinds 2 weken nu. De V8 staat nog, ontkoppeld, paraat totdat het probleem opgelost is. Ik heb 4 LAN poorten op mijn V10, poort 1 en 2 zijn aangesloten voor de poE van de UniFi’s, Op poort 4 zit de utp die rechtstreeks op mijn Telfort tv kastje is aangesloten.
De derde LAN gaat naar de gigabit switch (Linksys LGS-108) in de woonkamer. Hierop zitten 4 apparaten die, doorgaans, niet tegelijkertijd data vragen:
• Samsung smart tv (55ks7000)
• Marantz receiver (SR6010)
• PS4 (belangrijk voor data)
• Mediaspeler LibreElec (belangrijk voor data)
Bij het testen van het probleem het ik de utp rechtstreeks op mijn LibreELEC kastje aangesloten.
De Linksys moet ik overigens vervangen want die werkt niet goed. Zodra ik Kodi start krijg ik een melding van mijn tv dat er geen internetverbinding is. Beide zitten (zaten) op de switch.
De WiFi van de Xperiabox heb ik uitgezet om niet te storen met de UniFi AP. De lan 1,2 en 3 hebben de bijhorend groene en oranje led’s.

Op de UniFi AP zit (doorgaans):
• IP camera om over mijn gehandicapte zoon te kunnen waken
• Een android smartphone
• Een iPhone
• Een iPad
• Een macbook

Wat heb ik zelf al geprobeerd:

Ik heb al heel veel uitgeprobeerd, andere kabels, ander LAN slots, speedtesten én een ander modem.

Toen een film wederom bevroor heb ik deze (toch) op pauze gezet, de utp kabel in de (gereedstaande) computer ernaast gedaan en direct een speedtest gedaan, hier kwam (toch) 130MB up uit.
Vreemd, want dat zou voldoende geweest moeten zijn.
En zodra de macbook met youtube werd gestopt kon ik weer zonder problemen de film verder streamen.

Nu heb ik bij de QoS zitten kijken en hier valt wel een en ander in te stellen met classificering.
Maar zoals ik op het Telfort en KPN forum heb kunnen achterhalen valt hier weinig mee te doen.
Er zijn instellingen zichtbaar maar deze zullen niet werken volgen de kenners op de fora.

Toch ben ik hier nu een test mee aan het doen, zie bijlage:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/94nd3x3am.jpg
Tab 'QoS global configuratie' heb ik uit gezet.
Tab 'Classificering': bij >1 (Aan) heb ik ingang LAN 3 gekozen. Voor de rest niets ingesteld/veranderd.
Ik heb als het goed is nu een prioriteit 2 ingesteld voor LAN3.
Prioriteit kan ik overigens niet benaderen.
Wel staat verder naar beneden bij '802.1p' en 'Niveau 2 protocol' 'onbezorgd' ingesteld.
Helemaal beneden staat nog Queue prioriteit, deze staat op 6. Geen idee wat ik hier mee moet.
>2 staat uit.

Nog uit te proberen:
Ik kan nergens vinden waar de mogelijke waardes voor staan, 0 t/m 7. "Onbezorgd" lijkt me prima.
Het probleem lijkt in de Experiabox te zitten en de voorrang die een poort krijgt, in dit geval zit de UniFi op LAN1. Voor de zekerheid zou ik LAN1 en LAN3 nog eens kunnen wisselen. Vroeger was LAN1 voor de tv bestemd en kreeg die altijd voorrang, dat staat nu niet mee in de beschrijving dat dat moet.

Verder dacht ik de UniFi te limiteren maar dat lijkt ook niet te kunnen.

Zo ver mijn bevindingen, hopelijk herkent iemand het probleem en is er een oplossing voor.

Alle reacties

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Goed verhaal, lekker kort ;)

Wat ik nog niet terug lees is het volgende: heb je de Kodi rechtstreeks aangesloten gehad op de Experiabox* (op 1 van de LAN poorten) en een ander device waar je youtube op kunt starten (ook weer op LAN), en deed het probleem zich toen ook voor?

*Met de default instellingen van Telfort op de Experiabox!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:59
Het kan zijn dat ik er overheen lees, maar waar 'stream' je de films vandaan? Stream je ze van een lokaal adres, of via een dodgy streaming addon?

• deltre
Wat ik nog niet terug lees is het volgende: heb je de Kodi rechtstreeks aangesloten gehad op de Experiabox* (op 1 van de LAN poorten) en een ander device waar je youtube op kunt starten (ook weer op LAN), en deed het probleem zich toen ook voor?
Ja, Kodi heb ik rechtstreeks op de Experiabox aangesloten.
Sowieso, want mijn switch is niet goed. Dus zodra ik wil gaan kijken plaats ik de utp van de switch op kodi. Totdat ik een nieuwe switch heb.

Ik heb geen computers met youtube getest die rechtstreeks op een LAN zitten, ga ik proberen.
De macbook en telefoon zorgde beide het probleem maar zitten beide op dezelfde UniFi.

Experiabox heb ik ook met standaard instellingen geprobeerd, daar begon het ook mee.

• deltre
Dacuuu schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 18:56:
Het kan zijn dat ik er overheen lees, maar waar 'stream' je de films vandaan? Stream je ze van een lokaal adres, of via een dodgy streaming addon?
Ik stream ze ja. (Xanax 2.2 krypton)
Maar ik heb zo goed als uitgesloten dat hier het probleem zit omdat ik, per toeval, het "youyube" verhaal ondervond en dit nu ook een paar keer zo getest heb.
Bij Kodi zat ik bijna op het forum omdat ik eerst dacht dat het aan de sources lag.

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
deltre schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 19:29:
[...]
Ik heb geen computers met youtube getest die rechtstreeks op een LAN zitten, ga ik proberen.
Of eens proberen via de wifi van de Experiabox in plaats van UniFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deltre
Wat ik ook nog kan doen is een extra switch aanschaffen (Netgear ProSafe Plus GS108E of 105E) en deze tussen het mode en al het andere verkeer zetten. Deze kan ik dan managen :P

Hiermee zou het probleem opgelost moeten zijn. Jammer is dan wel dat ik niet weet wat het probleem was. En de oplossing van het probleem vinden vind ik eigenlijk net zo belangrijk (en leuk) als alleen een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

deltre schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 19:29:
[...]

Ja, Kodi heb ik rechtstreeks op de Experiabox aangesloten.

En wat is het resultaat?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deltre
Ik heb gisteren niet alles kunnen testen.
Ik heb wel een serie aangezet op Kodi en daarna heb ik via de WiFi een youtube filmpje aangezet.
Toen liep niets vast. (Nu zit de Kodi in LAN1, QoS global UIT, LAN1 op 'Onbezord'.)

Van het weekend andere opties testen.
Zo wil ik nog een 4K aanzetten en een ander device een youtube afspelen met de eerder aangegeven en gesuggereerde opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-09 18:51
Die streams lijken me een zeer voor de hand liggende oorzaak. Je kan kijken of je een share op kan zetten, samba of nfs, en vanaf die share iets kan streamen op kodi.

Ik heb die streams ook weleens gebruikt en had altijd problemen met bufferen etc. Uiteindelijk stream ik nu vanaf een NAS en dat werkt altijd stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

heb je ergens vaste ip adressen ingesteld? Kan het zijn dat ergens een IP conflict ontstaat?

QoS zou ik als last resort gebruiken, dit zou namelijk zonder QoS prima moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deltre
GeleFles schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 13:25:
heb je ergens vaste ip adressen ingesteld? Kan het zijn dat ergens een IP conflict ontstaat?
Nee, die werken dynamisch.

Verder had ik voor de Unifi ap's nooit last van dit euvel.
Kunnen Unifi apps alle data opeisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
deltre schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 18:00:
Korte versie:
Wanneer ik een film aan het kijken ben via Kodi en een andere gebruiker zet een youtube filmpje aan dan stagneert heel mijn internet op de Kodi (op die LAN poort). De Youtube gebruiker kijkt overigens probleemloos verder.
deltre schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 13:02:
[...]
Ik heb wel een serie aangezet op Kodi en daarna heb ik via de WiFi een youtube filmpje aangezet.
Toen liep niets vast. (Nu zit de Kodi in LAN1, QoS global UIT, LAN1 op 'Onbezord'.)
Dus het probleem is verdwenen? Of zou het kunnen dat de oorzaak van het probleem wellicht toch ergens anders zit? Een goede, reproduceerbare methode om het probleem te triggeren maakt het troubleshooten wel veel makkelijker... Ik heb zo'n vermoeden dat hier wellicht iets heel anders aan de hand is dan je denkt. De bandbreedte die YouTube vraagt is ook helemaal niet van de orde dat die je internetverbinding zal dichttrekken in de meeste gevallen (een 1080p filmpje vraagt ongeveer 7 Mbps volgens deze link): https://www.whistleout.co...uch-Data-Does-YouTube-Use )....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat je je internetlijn voltrekt.
Had je de problemen ook zonder de unifiy AP's?

Het enige in je config waar ik twijfels bij heb is de experiabox, dat blijf ik ondingen vinden... (maar alsnog zou dit prima moeten werken)
Kan je zien hoeveel bandbreedte er gebruikt op het moment van de problemen? (en eventueel de load op de experiabox?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deltre
Cpt.Morgan schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 14:10:
[...]

[...]

Dus het probleem is verdwenen? Of zou het kunnen dat de oorzaak van het probleem wellicht toch ergens anders zit? Een goede, reproduceerbare methode om het probleem te triggeren maakt het troubleshooten wel veel makkelijker... Ik heb zo'n vermoeden dat hier wellicht iets heel anders aan de hand is dan je denkt. De bandbreedte die YouTube vraagt is ook helemaal niet van de orde dat die je internetverbinding zal dichttrekken in de meeste gevallen (een 1080p filmpje vraagt ongeveer 7 Mbps volgens deze link): https://www.whistleout.co...ata-Does-YouTube-Use)....
Hi, nee het probleem is niet verholpen, ik lijk het omzeilt te hebben. Ik wil zo nog even de oude setup terugzetten en de opties testen die besproken zijn. Je link werkt niet. Op zich zou YouTube het niet moet blokken maar toch triggered het iets waardoor lan3 stagneert.

Vandaag mijn Linksys vervangen voor een Netgear GS108E. Maar daar zat het probleem niet omdat ik de utp rechtstreeks op het Kodi kastje had aangesloten.

Puur uit nieuwsgierigheid wil ik wel weten wat het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deltre
Vandaag een en ander uitgeprobeerd, wat leek te werken. Gekozen voor een andere setting. Experiabox > switch > volledige uitrol devices.

Uiteindelijk liep vanavond weer alles vast. Toch maar eens de vraag bij Kodi neerleggen. Zo kwam ik op het Nederlandse Kodi forum en daar hebben menig KPN/Telfort klanten hetzelfde probleem.

Vooralsnog lijkt het dus aan KPN te liggen.

• deltre
Toch maar even een update. Alles werkt weer. Er waren vele signalen dat het vanuit KPN / Telfort kwam maar daar is nooit verder bewijs voor gekomen. Net zo min vanuit Real Debrid. Anderhalve maand ergernis maar toch is alles nu opgelost. Wat er aan de hand was blijft een mysterie. Ik heb in ieder geval mijn derde modem in gebruik en een nieuwe switch. Maar die had ik al ten tijde dat alles niet werkte.
Pagina: 1