Vraag

• Niek15
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-07 21:04
Hoi medetweakers,

Ik ben op zoek naar een audio video receiver, waarmee ik kan switchen tussen twee beelduitgangen (tv en projector).

Huidige situatie:
De hdmi kabel van de projector hangt nu los naast het KPN-kastje, die moet ik dus steeds omwisselen. Alle andere apparaten (Chromecast, Xbox, externe kabel voor laptop) zijn rechtstreeks aan de tv gekoppeld.

Ik ben dus op zoek naar een AVR, waar ik geen kabels meer hoef om te steken om te wisselen tussen beeld op tv en projector.

Mijn vraag is of ik dan beter een duurdere AVR met twee uitgangen kan kopen, of een wat goedkopere versie met een enkele uitgang, met een HDMI splitter?

De AVR hoeft verder geen high-end apparaat te zijn, met 4k-ondersteuning en 5.1 kanalen ben ik zeer tevreden (en evt. voorbereid op de toekomst).

Bij het googlen kom ik vaker op Denon uit, zoals de AVR-X250BT en AVR-X3500H. De 3500 heeft bijvoorbeeld twee hdmi uitgangen, maar één daarvan is een zone 2. Zoals ik het na een en ander speurwerk begrepen heb, kan een zone 2 hdmi-out niet worden gebruikt als een tweede hdmi uitgang. Daarnaast vind ik de 3500 al best prijzig (€700). De 250 kan ook 4K aan en heeft een veel aantrekkelijkere prijs (€200). Alleen heeft deze dus maar één hdmi uitgang, waardoor ik dus nog een hdmi splitter hier tussen moet zetten.

Ik noem hier Denon omdat ik deze vaak tegen kom als ik ga zoeken, maar ik sta ook zeker open voor andere merken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:05

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

De 2400, 2500, 2600 en 3500 hebben alle 2 of meer HDMI-uitgangen, dus dat zou moeten kunnen. Als je een nieuwe receiver uitzoekt, zou ik er gelijk een kiezen die doet wat je wilt, in plaats van gaan goochelen met hdmi-splitters en dergelijke. Je hoeft enkel even in de gebruiksaanwijzingen te kijken of de tv uit / monitor / zone 2 / zone 3 (of hoe ze dan ook heten) geschikt is voor het uitsturen van alle aangesloten bronapparaten (digitaal en analoog) of bijv. alleen de apparaten die je via HDMI aansluit en of hij het bijbehorende geluid alleen via de kabel uitstuurt, of ook over de aangesloten luidsprekers laat horen.

Verder geef je niet echt aan wat hij nog meer moet kunnen. Zet dat eens voor jezelf op een rijtje. Dan weet je of je die 3500 nodig hebt, of niet. Wil je bijv. naast 4k ook HDR? Wil je Spotify Connect? Internet radio?
  1. Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund.
  2. Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv.
  3. Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden.
  4. Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, etc
  5. Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
  6. Vanzelfsprekend de prijs.
Op 1 t/m 4 vergelijk je in de Pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee. Weet je het dan nog niet? Kies dan degene die het beste in je interieur past ;)
Leesvoer: https://www.homecinemamag...een-home-cinema-receiver/

[ Voor 48% gewijzigd door Jorgen op 30-08-2019 01:09 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator