Toon posts:

Wat is een mensenleven waard?

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik zat me zo te bedenken, wat is een mensenleven eigenlijk waard? In principe is het zo dat je hier in Nederland, altijd, hoe duur het ook kost, geholpen word dmv bv een reddingsoperatie...hoeveel het ook kost... maar, is dat aan de ene kant niet absurt? In sommige landen sterven jaarlijks duizenden mensen, die je met een simpel bedrag van misschien 2 geeltjes per persoon het leven had kunnen redden. Je kan dus met het redden van 1 persoon hier, misschien wel 2500 mensen redden in een ander land...maar dat doen we niet...het zou immers moreel niet kunnen om iemand zomaar dood te laten gaan terwijl je hem had kunnen helpen...maar al die mensen in dat andere land laten we wel gewoon doodgaan?

Eigenlijks klopt dit toch niet? of heb ik het nu mis?

Verder als extratje ;) is het ook nog is zo dat als hier bv een moordenaar vlucht en tijdens zijn vluchtpoging zijn nekt breekt, er ook net zo hard en net zo veel geld tegen aangesmeten word om de persoon te helpen....

iemand ideeen hierover?

Verwijderd

Een mensenleven is niets waard.

Dat lijkt een vreemde opmerking, maar een leven kun je niet in waarde uitdrukken. Instanties, wetten, normen en waarden kunnen het allemaal proberen, of zelfs denken dat ze het vast kunnen stellen, maar het is onzin. De waarde van een mensenleven is in mijn ogen altijd anders, in elke situatie, bij elk persoon en voor elk persoon. Mijn beste vrienden zijn *mij* heel veel waard, al het geld ter wereld kan hun niet vervangen, maar als een of andere Mio Shing-tjing morgen in China dood neervalt heeft dat voor mij geen waarde, absoluut nada.

Daarbij zijn er best mensen die van mij...*weg* mogen. Die hebben dus letterlijk geen waarde voor me. In je voorbeeld van de moordenaar die zijn nek breekt tijdens het vluchten, mooi laten breken, in de oven en weg ermee.

Je zou zeggen dat ik dan ook wel voor de doodstraf zal zijn, maar das ook weer niet waar. De rechtspraak is daar niet goed genoeg voor. Daarbij zou ik niemand op willen schepen met de verantwoordlijkheid om doodvonissen uit te spreken, en vind ik ook niet dat een mens die verantwoordelijkheid moet krijgen.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:54

Lordy79

Vastberaden

zie:

[topic=169755]

nog niet lang geleden.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 29 juli 2001 22:03 schreef MrRudi het volgende:
Een mensenleven is niets waard.

Dat lijkt een vreemde opmerking, maar een leven kun je niet in waarde uitdrukken. Instanties, wetten, normen en waarden kunnen het allemaal proberen, of zelfs denken dat ze het vast kunnen stellen, maar het is onzin. De waarde van een mensenleven is in mijn ogen altijd anders, in elke situatie, bij elk persoon en voor elk persoon. Mijn beste vrienden zijn *mij* heel veel waard, al het geld ter wereld kan hun niet vervangen, maar als een of andere Mio Shing-tjing morgen in China dood neervalt heeft dat voor mij geen waarde, absoluut nada.

Daarbij zijn er best mensen die van mij...*weg* mogen. Die hebben dus letterlijk geen waarde voor me. In je voorbeeld van de moordenaar die zijn nek breekt tijdens het vluchten, mooi laten breken, in de oven en weg ermee.
jah amar zoals jij het zegt lijkt het een beetje egoistisch, bovendien, wie bepaald dan wie er niet het recht heeft om te leven en wie wel? Voor jou kan een vriend veel betekenen maar voor iemand anders kan het wel de grootste klootzak allertijden zijn...

Verder is het zo, waar mijn vraag vooral om draaide, waarom hier voor 1 persoon wel veel moeite doen, maar voor een persoon in africa niet? Heeft die minder recht om te leven? Het enige wat je kunt doen is zeggen dat elk leven evenveel waard is, zoals het nu gaat...maar dan klopt het weer niet om te zeggen hier wel iemand redden en in africa oid niet...

lordy-> wist ik, maar de topictitel lijkt wel op elkaar maar dis toch wel degelijk een andere vraagstelling :)

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-01 16:53
Hmm, kalk, fosfor, veel water, beetje ijzer en nog wat stofjes.
F4,50 geef ik ervoor. ;)

_██_
(ಠ_ృ)

• Tachyon
  • Laatst online: 17-11-2025

Tachyon

pop the glock

Op zondag 29 juli 2001 22:03 schreef MrRudi het volgende:
Ik ga moord niet goedpraten, maar je zou je wat genuanceerder uit kunnen drukken :)

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08-2025

Servowire

prutser:~#

F 9,95

Spaart u airmiles?

met papier mache kun je alles maken!!

Verwijderd

Op maandag 30 juli 2001 01:43 schreef Kertje het volgende:

jah amar zoals jij het zegt lijkt het een beetje egoistisch, bovendien, wie bepaald dan wie er niet het recht heeft om te leven en wie wel? Voor jou kan een vriend veel betekenen maar voor iemand anders kan het wel de grootste klootzak allertijden zijn...
u tja voor mij is mijn vriend bv van onschatbare waarde O+ , maar voor een vriendin van me haar vriend ed..daarom moeten we gewoon iedereen helepen.
Zelf criminelen want ook hun hebben mensen die van hun houden en 't blijft natuurlijk ok zo dat niet iedereen die eens in de fout gegaan is ook slecht is.
Al moet ik zeggen dat seriemoordenaar en kinderverkrachters voor mij erg weinig waarde hebben :r
Verder is het zo, waar mijn vraag vooral om draaide, waarom hier voor 1 persoon wel veel moeite doen, maar voor een persoon in africa niet? Heeft die minder recht om te leven? Het enige wat je kunt doen is zeggen dat elk leven evenveel waard is, zoals het nu gaat...maar dan klopt het weer niet om te zeggen hier wel iemand redden en in africa oid niet...

lordy-> wist ik, maar de topictitel lijkt wel op elkaar maar dis toch wel degelijk een andere vraagstelling :)
tja waarommensen in afrika niet geholpen worden......'t klinkt hard en is eigenlijk ook niet eerlijk, maar in afrika is er het geld niet voor.....wij als 'rijk'land sturen er al wel een hoop heen maja.....
en we zouden wel meer kunne sturen, maar dan zouden nederlanders niet geholpen kunne worden..en 'eigen'mensen help ik toch liever eerst

Verwijderd

Ik dacht dat de Europese commissie elke reddingsactie goedkeurde als je iemand het leven kon redden en dat minder dan 1 miljoen euro koste.

Je bent dus 2,2 miljoen gulden waard.

Dit bedrag was herberekend voor Nederlanders en kwan nog hoger uit.

Verwijderd

Op maandag 30 juli 2001 02:45 schreef magica het volgende:
we zouden wel meer kunne sturen, maar dan zouden nederlanders niet geholpen kunne worden..en 'eigen'mensen help ik toch liever eerst
Ik weet dat je het niet zo bedoelt, maar dit klinkt als "eigen volk eerst".
Maar heb je wel een goede reden waarom je een willekeurig persoon uit Lutjebroek liever helpt dan een willekeurig persoon uit Zimbabwe?

Ik snap wel dat voor jou niet iedereen evenveel waard is. Voor mij is mijn familie ook meer waard dan iemand uit Zimbabwe. Maar in Lutjebroek wonen er net zoveel mensen die ik persoonlijk ken als in Zimbabwe. Voor mij zijn de mensenlevens in Lutjebroek dan ook evenveel waard als in Zimbabwe.

Verwijderd

Op maandag 30 juli 2001 01:43 schreef Kertje het volgende:
jah amar zoals jij het zegt lijkt het een beetje egoistisch, bovendien, wie bepaald dan wie er niet het recht heeft om te leven en wie wel?
Natuurlijk is het egoistisch. Ik BEN egoistisch, en jij ook. Iedereen is namelijk egoistisch, niemand stelt het leven van een bosneger uit Oezbekistan boven dat van je beste vriend (niet racistisch bedoeld). En wie er wel of niet recht tot leven heeft bepaald niemand, ik bepaal niet dat er mensen in Afrika sterven, ik lig er alleen niet wakker van. Dat is hard gesteld dat weet ik, maar wel eerlijk. Iedereen heeft het recht om te leven wat mij betreft.
Voor jou kan een vriend veel betekenen maar voor iemand anders kan het wel de grootste klootzak allertijden zijn...
Dat is dus precies wat ik zeg: voor mij heeft die persoon heel veel waarde, voor een ander heeft ie geen waarde. Daarom is het onzin om een mensenleven in waarde uit te drukken.
Ik zou voor de kerel 5 straten verderop ook geen cent geven hoor, dus Afrika of hier maakt me niks uit. Personen die mij veel waard zijn, daar zou ik alles aan doen om die te redden als ze op sterven liggen, er miljoenen aan uitgeven als ik ze had. En als een persoon in Afrika een rijke vriend had zou die dat ook doen. Die heeft dus niet minder recht om te leven, maar minder mogelijkheden om niet te sterven. Daarbij zijn de zaken in grote delen van Afrika zo hopeloos gesteld dat de moeite die we hier doen om mensen te redden daar weinig effect zouden hebben.

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Op maandag 30 juli 2001 04:03 schreef MrRudi het volgende:

[..]

Natuurlijk is het egoistisch. Ik BEN egoistisch, en jij ook
Ahh... ik kan het niet laten:
'De mens is van nature geneigd tot elk kwaad en erop uit om God en zijn naaste te haten.'

Ben het met je eens hoor. Alle mensen, op een uitzondering na, zijn egoistisch.

Verwijderd

Op maandag 30 juli 2001 10:52 schreef Lordy79 het volgende:

[..]

'De mens is van nature geneigd tot elk kwaad en erop uit om God en zijn naaste te haten.'
Je kan het ook niet laten he :) Maar even een kleine nuance: er is een verschil tussen "niet geven om" en "haten". In mijn eerdere postings gaat het altijd om het eerste en niet het tweede. Een vrij evident verschil. Egoistisch zijn heeft dan ook niets met haat te maken.

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Op maandag 30 juli 2001 11:18 schreef MrRudi het volgende:

[..]

Je kan het ook niet laten he :) Maar even een kleine nuance: er is een verschil tussen "niet geven om" en "haten". In mijn eerdere postings gaat het altijd om het eerste en niet het tweede. Een vrij evident verschil. Egoistisch zijn heeft dan ook niets met haat te maken.
ha·ten (ov.ww.)

1 (iem.) haat toedragen => iem. het licht in de ogen niet gunnen, de pik hebben op

Dan vindt ik egoisme toch best wel neigen naar haat. Egoisme en haat haten elkaar in ieder geval niet. ;)

Verwijderd

Egoisme is niet iemand het licht in de ogen niet gunnen. Egoisme is het eigen belang voorop stellen, dat heeft niks-nakkes-nada te maken met haat!

Haat kan egoisme koesteren, anders om net zo, maar ze zijn niet onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Jaloezie is een ander verhaal. Jaloezie lijdt vaak tot haat. Egoisme tot zelfbehoud, en zijn we daar niet voor geboren?

/me slides back to the topic1

En een mensenleven is miljoenen jaren aan evolutie waard...

Grtz

Verwijderd

wat is een mensenleven waard?
Hmm, op zich niets, de mens is een behoorlijk verachtlijk wezen weet je, maar goed, daar gaat het hier niet om.

Een mensenleven's waarde is recht evenredig met de liefde die je voor die persoon voelt.
Op zich zou ik eigenlijk wel liever de mensen in afrika naar de operatietafel halen dan ons idiote westerlingen.
Afrikanen hebben tenminste nog voeling met de natuur, alsook het besef dat de mens een deel is van de natuur en zich daarnaar moet schikken, niet omgekeerd.
Wat doet het er ook toe.

Verwijderd

Topicstarter
dus de enige reden dat we hier voor 500.000 gulden 1 persoon redden ipv bv 5.000 mensen in africa is puur uit egoisme? Is dat niet beetje TE simpel gedacht, als je vanuit jezelf kijkt zeg je idd, iemand die ik niet ken is me niks waard, maar als je het vanuit een groter geheel kijkt, vanuit alle nederlanders zeg maar, dan kun je toch niet meer van egoisme spreken?

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Op maandag 30 juli 2001 19:24 schreef Kertje het volgende:
dus de enige reden dat we hier voor 500.000 gulden 1 persoon redden ipv bv 5.000 mensen in africa is puur uit egoisme? Is dat niet beetje TE simpel gedacht, als je vanuit jezelf kijkt zeg je idd, iemand die ik niet ken is me niks waard, maar als je het vanuit een groter geheel kijkt, vanuit alle nederlanders zeg maar, dan kun je toch niet meer van egoisme spreken?
Hoe wilde je het anders verklaren. Veel mensen, ik neig er ook naar, hebben nationalistische gevoelens. Daarnaast hebben we een afspraak dat we allemaal veel geld betalen aan ziekefondspremies enzo waardoor iedereen redelijk goede zorg kan krijgen in Nederland. (even buiten beschouwing gelaten dat Els het beter had kunnen doen) Het systeem zou niet meer werken als we uit dat potje geld aan anderen gaan geven.

Ik vind het overigens ronduit egoistisch dat wij:
- geld uitgeven aan bizarre dingen terwijl paar duizend kilometer verderop mensen sterven van de honger
- voedsel vernietigen om prijzen in stand te houden ipv het naar landen te sturen waar mensen sterven van de honger
- zo waardeloos met het milieu omgaan waardoor toekomstige generaties in problemen zouden kunnen komen (alleen het risico wat we nemen is onacceptabel)

Verwijderd

Op maandag 30 juli 2001 03:23 schreef hybridz het volgende:

[..]

Ik weet dat je het niet zo bedoelt, maar dit klinkt als "eigen volk eerst".
Maar heb je wel een goede reden waarom je een willekeurig persoon uit Lutjebroek liever helpt dan een willekeurig persoon uit Zimbabwe?

Ik snap wel dat voor jou niet iedereen evenveel waard is. Voor mij is mijn familie ook meer waard dan iemand uit Zimbabwe. Maar in Lutjebroek wonen er net zoveel mensen die ik persoonlijk ken als in Zimbabwe. Voor mij zijn de mensenlevens in Lutjebroek dan ook evenveel waard als in Zimbabwe.
uhh tja..het is nu eenmaal zo dat ook de schatkist van Nederland niet oneindig is en we dus niet iedereen kunnen helpen en redden....persoonlijk help ik dan het liefste de mensen die het dichtste bij me staan. In Lutjebroek heb ik ook geen bekende wonen, maar ik heb igg meer met deze mensen gemeen en meer kans ze te kennen dan iemand in africa oid. Dus mischien ook wel een beetjuh eigen volk eerst ......

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

magica, hierbij wil ik nog aanvullen dat 'we' liever mensen in de buurt helpen omdat we dan redelijk veel zekerheid hebben dat anderen 'ons' ook helpen als wij geholpen moeten worden.

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-01 18:46

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

Op maandag 30 juli 2001 10:52 schreef Lordy79 het volgende:

[..]

Ben het met je eens hoor. Alle mensen, op een uitzondering na, zijn egoistisch.
wie is de uitzondering? de Christus?
nee toch, vind ik zo afgezaagd :P

Stoer; Marduq

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Op dinsdag 31 juli 2001 02:26 schreef XangadiX het volgende:

[..]

wie is de uitzondering? de Christus?
nee toch, vind ik zo afgezaagd :P
Ik schreef: op een uitzondering na.
en dus niet op één uitzondering na.

Verwijderd

Hier was een een tijdje terug een topic over. Een mensen leven is niks waard, kompleet niks! Iets is namelijk waardevol als het schaars is en er zijn momenteel zo ontiegelijk veel mensenlevens op deze aardkloot dat ze naar mijn idee een negatieve waarde hebben.

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

Hier was een een tijdje terug een topic over. Een mensen leven is niks waard, kompleet niks! Iets is namelijk waardevol als het schaars is en er zijn momenteel zo ontiegelijk veel mensenlevens op deze aardkloot dat ze naar mijn idee een negatieve waarde hebben.
Spring maar van het Hilton af dan!!! |:(

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op maandag 30 juli 2001 20:03 schreef Lordy79 het volgende:
Ik vind het overigens ronduit egoistisch dat wij:
- geld uitgeven aan bizarre dingen terwijl paar duizend kilometer verderop mensen sterven van de honger
Kijk maar eens naar de afdeling dierenvoer. Dat is uitgebreider dan het eten wat de mensen in het grootste deel van de wereld kunnen kopen.
- voedsel vernietigen om prijzen in stand te houden ipv het naar landen te sturen waar mensen sterven van de honger
Als je heel zeker wilt weten dat in Afrika de mensen dood gaan moet je onze overtolige dingen er heen sturen. Dan maak je de lokale middenstand en de lokale boeren kapot. En bovendien wordt iedereen er afhankelijk van. Een keertje geen zending en ze gaan dood als vliegen.
- zo waardeloos met het milieu omgaan waardoor toekomstige generaties in problemen zouden kunnen komen (alleen het risico wat we nemen is onacceptabel)
Milieu is een heel andere discussie. De meningen zijn er zwaar over verdeeld wat de mens wel en wat niet doet en vooral ook wat er wel en niet schadelijk is. Soms komen er heel andere dingen uit als dat je in eerste instantie denkt.

Maar ik ben het met je eens dat je moet nadenken en niet zomaar iets moet verspillen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Op dinsdag 31 juli 2001 13:08 schreef BlueAngelGoT het volgende:

[..]

Spring maar van het Hilton af dan!!! |:(
Heeft geen zin aangezien ik in reincarnatie geloof, dus je komt toch weer terug |:(
Pagina: 1