Dozen bewaren tijdens/na garantie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• VirinR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:40
Ik ben op dit moment bezig met een grote schoonmaak van mijn zolder.
Ik heb hier dozen van mijn monitor en speakers bewaard, zodat ik deze makkelijk kan terugsturen.
Nu zijn beide artikelen meer dan twee jaar oud dus beide artikelen hebben geen garantie meer. Dat deze producten geen garantie hebben is ook vermeld bij de bestelling in mijn Coolblue account.

Nu heb ik twee vragen voor mijn mede-tweakers:
  1. Is het nog waard om de dozen van producten waarbij de garantie is verlopen te bewaren?
  2. Is het uberhaupt handig om dozen te bewaren van artikelen tijdens de garantieperiode?

Beste antwoord (via VirinR op 29-08-2019 15:56)

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:40
Ik bewaarde altijd veel dozen maar het blijktdat die dingen uiteindelijk vooral in de weg liggen. Voor eventuele doorverkoop is het enigszins handig ivm de restwaarde maar verder is de toegevoegde waarde niet zo groot. Inmiddels wacht ik even tot de zichttermijn is afgelopen, veel zaken worden online besteld tegenwoordig. Daarna gaan de dozen zsm weg :-)
Sissors schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:08:
Eens met bovenstaande, maar ik maak wel een uitzondering voor TVs en monitoren. De meeste andere zaken kan je altijd in een random doos stoppen, maar een TV niet bepaald. En een monitor is anders nog wel zelf in je kofferbak te vervoeren, maar een TV wil je toch niet zonder bescherming in je kofferbak leggen.
Alhoewel hier wel wat inzit heb ik de doos van de laatste TV zsm weggedaan, wat een sta-in-de-weg was dat zeg!

Alle reacties

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-06 17:03
Ik bewaar de dozen van dure apparaten altijd zolang er nog garantie op zit. Apparaten die ik misschien nog wil verkopen bewaar ik de doos ook van.

Nodig is het niet maar het is wel handig.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:00
Ik gooi ze altijd weg, bedrijven kunnen niet verwachten dat je na al die tijd de originele doos nog hebt.

Mocht ik ooit iets moeten terugsturen na 2 jaar (dat zou kunnen, garantie stopt niet na 2 jaar, garantie stopt als je mag verwachten dat het niet meer werkt) dan vind ik wel een doos ergens...

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

VirinR schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:53:
Ik heb hier dozen van mijn monitor en speakers bewaard, zodat ik deze makkelijk kan terugsturen.
Nu zijn beide artikelen meer dan twee jaar oud dus beide artikelen hebben geen garantie meer. Dat deze producten geen garantie hebben is ook vermeld bij de bestelling in mijn Coolblue account.

1. Is het nog waard om de dozen van producten waarbij de garantie is verlopen te bewaren?
  2. Is het uberhaupt handig om dozen te bewaren van artikelen tijdens de garantieperiode?
Dat is niet correct mbt garantie. In Nederland geldt een conformiteitsvereiste

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ik bewaar ze over het algemeen alleen de eerste 14 a 30 dagen, voor als er iets mis is en ze evt retour moeten.
Tijdens de normale garantie periode maak ik me daar niet druk meer over.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoenvisje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-12-2024
Volgens Radar moet je de doos bewaren als je het product wil omruilen/terugbrengen. Voor garantie hoef je de doos niet te bewaren: https://radar.avrotros.nl...roducten-bewaren-of-niet/ Soms kan het wel handig zijn serienummer en productnummer te noteren voor je een doos weg gooit.

Ik was wel blij dat ik een aantal dozen (o.a. van mijn tv) had bewaard toen ik ging verhuizen. Maar ze staan ook behoorlijk in de weg dus afhankelijk van het product bepaal ik of ik de doos bewaar.

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:52
VirinR schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:53:

Ik bewaar alleen dozen van artikelen die ik wellicht weer eens kwijt wil en die makkelijker of tegen een betere prijs verkoopbaar zijn als de originele doos er bij zit. Voor garantie is een doos niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Eens met bovenstaande, maar ik maak wel een uitzondering voor TVs en monitoren. De meeste andere zaken kan je altijd in een random doos stoppen, maar een TV niet bepaald. En een monitor is anders nog wel zelf in je kofferbak te vervoeren, maar een TV wil je toch niet zonder bescherming in je kofferbak leggen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:40
Ik bewaarde altijd veel dozen maar het blijktdat die dingen uiteindelijk vooral in de weg liggen. Voor eventuele doorverkoop is het enigszins handig ivm de restwaarde maar verder is de toegevoegde waarde niet zo groot. Inmiddels wacht ik even tot de zichttermijn is afgelopen, veel zaken worden online besteld tegenwoordig. Daarna gaan de dozen zsm weg :-)
Sissors schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:08:
Alhoewel hier wel wat inzit heb ik de doos van de laatste TV zsm weggedaan, wat een sta-in-de-weg was dat zeg!

• VirinR
Dank voor jullie snelle reacties!
Overigens ben ik niet van het doorverkopen, mijn ouders of familie zijn vaak erg tevreden met mijn 'afdankertjes'.
Ik ben dan ook niet van plan om deze apparaten te verkopen.
Hackus schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:56:
[...]

Dat is niet correct mbt garantie. In Nederland geldt een conformiteitsvereiste
Klopt, was ik vergeten te melden in mijn post. Desondanks weergeeft Coolblue dit zo bij het melden van een retour:
Garantie weergegeven in Coolblue account.

Ik verwacht dan ook van mijn monitor, speakers, NAS, iPad, PS4 en Nintendo Switch dat deze apparaten lang meegaan vandaar dat ik de dozen nog steeds heb.

[ Voor 9% gewijzigd door VirinR op 29-08-2019 13:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:36
Ik bewaar altijd de dozen...als ik het ooit weer wil verkopen .. dan is het handig (van computer onderdelen, tv's enz)

[ Voor 18% gewijzigd door Aggressor op 29-08-2019 13:19 ]

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:58
Ik bewaar de dozen de beginperiode voor een makkelijkere retourzend actie. Daarna gooi ik ze weg. Anders moet ik er nog een garagebox bij gaan huren om al die dozen te bewaren 😐

Bij de Scheer en Fopper kwam ik na jaren een keer terug met een SD kaartje met levenslange garantie. Vroegen ze of ik de verpakking nog had.. ik zei wat denk je zelf en daar moesten ze ook wel om lachen. Nieuwe kaartje mee, oude kaartje in de nieuwe verpakking retour.

[ Voor 42% gewijzigd door LordSinclair op 29-08-2019 13:25 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• VirinR
De knoop is doorgehakt: de doos van de monitor, speakers en andere prul gaat weg :)
Ik heb wel een foto gemaakt van de serienummers, mocht dat later alsnog nodig zijn.

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:36
VirinR schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 15:58:
De knoop is doorgehakt: de doos van de monitor, speakers en andere prul gaat weg :)
Ik heb wel een foto gemaakt van de serienummers, mocht dat later alsnog nodig zijn.
door van de monitor bewaar ik ook altijd trouwens ;)
handig als die ooit retour moet, of als je hem verkoopt... betere verpakking bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Ik bewaar ze totdat ik weet dat de wkoa niet meer interessant is, dus zodra ik weet dat ik het product wil houden.

Daarna is alleen vervoer van belang, dat zie ik tzt wel. Daarvoor hoor je ze te bewaren tbv terugsturen en herverkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1994
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:59
Ik bewaar eigenlijk vrijwel altijd de dozen van 'belangrijke' producten.

Zo heb ik nog de doos van mijn gehele PC setup. De doosjes van moederbord, cpu, geheugen, voeding etc passen allemaal in de doos van de case. Die gaat op zijn beurt de zolder op.

Heb ook nog de doos van mijn TV, mijn Xbox, etc etc. Het staat allemaal op zolder en staat daar niet in de weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:20
ik heb vorig jaar nog dozen weg gegooid van dingen die zelf al weg waren (o.a. TV). Bij doorverkoop vind ik het wel handig (altijd goed verpakt op die manier), en veel doosjes kun je in elkaar doen. Ook bij verhuizen is het wel handig om de PC, monitor, koffie apparaat etc. in de eigen doos te vervoeren.

....ja het kost ruimte :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik vind het bijvoorbeeld handig als je een computer bouwt om alles bij elkaar in een doos te gooien. Als je bijvoorbeeld de doos van het moederbord gebruikt, om licenties, kabels e.d. te bewaren kan de rest weg. Soms zitten er spullen bij iets dat je koopt, die je niet direct gebruikt, maar ook weer niet op de grote stapel kunnen. En ik vind het gewoon makkelijk om in één oogopslag te zien dat die licentie of dat boekje bij computer X hoort. Maar dozen van de behuizing, tja die zou ik ofwel klein maken (en als je ze al eens nodig hebt eventueel herstellen met tape) ofwel weggooien.

Ik zou ik proberen om zo veel mogelijk defecte apperatuur naar een fysieke locatie te brengen, ben je in ieder geval niet afhankelijk van PostNL. Als je dat niet bevalt, bewaar enkele dozen van verschillende formaten. Je hebt niet 3x een "formaat TV" -doos nodig. Zeg nou zelf de kans dat 2 dingen tegelijk kapot gaan, is wel heel klein. Als je iets verkocht hebt, heb je vaak ook een vervanger gekocht en laat die vervanger nou net met een doos komen. Heb je meteen je dozen-probleem opgelost. Dozen van een normaal formaat bewaar ik wel. Altijd handig als je een boek of serie via bol.com verkocht hebt (ja, ik gebruik nog DVD's).

TLDR: Kleine dozen kun je gebruiken voor accesoires en spullen die je snel, makkelijk en herleidbaar wilt kunnen terugvinden. Grote dozen, ofwel exit, ofwel klein maken en later -indien nodig- herstellen met tape.
Redshark schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:14:

[...]

Eigenlijk zijn we best rare wezens. We willen extra betalen, om een doos jaren op zolder te zetten en denken dat doordat iemand anders die doos ook jaren op zolder heeft gezet, deze goed met z'n spullen is omgegaan. Een willekeurige doos vervult de taak van stevige verpakking vaak ook wel.

[ Voor 23% gewijzigd door hoi1234 op 30-08-2019 10:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22:48
Zeker wat betreft de wat duurdere elektronica zoals laptops / telefoons / tablets en tv's bewaar ik het liefst de dozen.
Vaak gebruik ik deze producten een jaar of 2/3 en upgrade dan naar een nieuwer model.
Als je bij verkoop de originele doos er nog bij hebt zegt dat volgens mij al wat over de persoon van wie je het koopt, maar de kans dat het een gestolen apparaat betreft is dan een stuk kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:09
Basekid schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:55:
garantie stopt niet na 2 jaar, garantie stopt als je mag verwachten dat het niet meer werkt
Voer voor 89% van de hedendaagse nieuwe topics op GoT :9 . Zelf bewaar ik van Apple producten wel de verpakking i.v.m. verkopen na het afdanken. Wit en bruingoed gaat gelijk naar de papierbak :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EPICOSAURUS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-06 10:11
Als je in de nabije toekomst gaat verhuizen zou ik ze vooral even bewaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael van S
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-06 16:59
Persoonlijk bewaar ik altijd alle dozen/boekjes enz van computer hardware. Maar ook de doos van tv gaat de deur niet uit. Ik woon nog in een studentenhuis en mocht ik willen gaan verhuizen, dan kan hij daar veilig in worden vervoerd. Er hoeft maar net een beetje teveel druk te worden uitgeoefend op je lcd paneel tijdens een snelle bocht, en kapot is je scherm.

Tevens is het zo dat ik redelijk vaak upgrade naar nieuwe hardware (<1-2 jaar).Als ik dan wat verkoop op tweakers, dan kan ik hem versturen in originele doos (plus omdoos). Ik ben altijd erg netjes met mijn spullen en vind het zelf ook fijn als iets in originele doos wordt geleverd.

Mocht ik iets terug willen sturen ivm de garantie, dan is orginele doos en boekjes enz ook handig. Dan kunnen er in ieder geval geen problemen zijn met de manier waarop ik iets verstuurd heb, het is namelijk de originele verpakking. Heb daar dan ook nog nooit problemen mee gehad :-)

Het is wel zo, dan ik een grote berging heb, dus ik speel misschien een beetje vals ;-) Maar als je de ruimte hebt, zou ik het gewoon bewaren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Soms zijn de dozen zelfs geld waard 😀
https://www.bricklink.com...page?q=Original%20box#T=A

Op de Lego exclusive dozen na gooi ik 1 a 2 meet per jaar de verzamelde dozen weg of maak ik ze plat als ik ze nog wat langer wil bewaren.

[ Voor 40% gewijzigd door Medione1210 op 31-08-2019 03:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-06 08:10
Ik maak de dozen plat zodat het minder ruimte inneemt. Na 2 jaar gaat het in de papierbak.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Pagina: 1