Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• znight
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-11 21:50
Hallo allemaal,

Misschien een beetje een domme vraag, maar ik vraag me het volgende af:
Op dit moment heb ik een I5 6600k welke op 4.1MZh draait. Nu heb ik een vraag:
Als ik een single core game speel, dan is wat ik begrijp vooral de kloksnelheid van invloed. (icm geheugen etc)

Stel dat ik:
- mijn i5 over zou klokken tot 4.4 MZh.
- een 3700x zou kopen met de turbo tot 4.4 MZh

Ga ik dan verschil merken? En zo ja, waar ligt dat aan? (Cache L1, 2 en 3?)

• th3sander
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-11 15:11
Ik zou eerst is kijken of er reviews/benchmarks zijn waarin zowel de i5 en de 3700x wordt meegenomen met dezelfde videokaart. En kijk of je het geld de performance sprong waard vind. Per game kan dit erg verschillen. Maar overall is de 3700x stukken sneller

[ Voor 17% gewijzigd door th3sander op 29-08-2019 12:17 ]

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:38

SomerenV

It's something!

Ik vraag me af welke games die jij anno 2019 speelt slechts gebruikmaken van één core en daarbij niet genoeg hebben aan 4,1GHz :+

De 3700x is overall volgens mij sneller dan de i5 6600k maar na een overclock kan het zomaar zijn dat ze redelijk aan elkaar gewaagd zijn. Niet echt een zinvolle update dus.

Edit: werkgeheugen heeft trouwens bar weinig invloed op prestaties in games (of in Windows zelf).

[ Voor 14% gewijzigd door SomerenV op 29-08-2019 12:21 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:18
Clock speeds helpen maar zijn niet de grootste factor.
Het gaat meer om totale verwerkingen per core en daarbij help mhz maar ook de architectuur cache en ram.

I ben recentelijk van een intel 3770k naar een 9900k gegaan.
De 3770k draaide op 5ghz en de 9900k draait op 4,7 maar is wel 20 a 30% sneller bij games die geen 5+ cores nodig hebben.
Er speelt dus veel meer dan alleen pure clockspeeds.

En werkgeheugen heeft wel degelijk veel invloed op prestaties van games. Van 2666 naar 4000 mhz is een 8 tot 14% verschil afhankelijk van de game met uitschieters die er nog meer van profiteren. (Getest met de 9900k)
Ik heb zelf een setje ddr4 4266 op 4000mhz cl16 draaien en dat levert significant meer fps op met mijn 1070 dan wanneer ik het op lagere frequenties zet zelfs als ik dezelfde true latency aan hou.

Maar goed overclocken helpt maar het is geen wondermiddel. Verwacht er niet te veel van. Hoogstens een paar procent.

• znight
SomerenV schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:19:
Ik vraag me af welke games die jij anno 2019 speelt slechts gebruikmaken van één core en daarbij niet genoeg hebben aan 4,1GHz :+

De 3700x is overall volgens mij sneller dan de i5 6600k maar na een overclock kan het zomaar zijn dat ze redelijk aan elkaar gewaagd zijn. Niet echt een zinvolle update dus.

Edit: werkgeheugen heeft trouwens bar weinig invloed op prestaties in games (of in Windows zelf).
Thnx voor je reactie. Voornamelijk Football Manager en die is single core zover in weet haha :(

• znight
computerjunky schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:47:
Clock speeds helpen maar zijn niet de grootste factor.
Het gaat meer om totale verwerkingen per core en daarbij help mhz maar ook de architectuur cache en ram.

I ben recentelijk van een intel 3770k naar een 9900k gegaan.
De 3770k draaide op 5ghz en de 9900k draait op 4,7 maar is wel 20 a 30% sneller bij games die geen 5+ cores nodig hebben.
Er speelt dus veel meer dan alleen pure clockspeeds.

En werkgeheugen heeft wel degelijk veel invloed op prestaties van games. Van 2666 naar 4000 mhz is een 8 tot 14% verschil afhankelijk van de game met uitschieters die er nog meer van profiteren. (Getest met de 9900k)
Ik heb zelf een setje ddr4 4266 op 4000mhz cl16 draaien en dat levert significant meer fps op met mijn 1070 dan wanneer ik het op lagere frequenties zet zelfs als ik dezelfde true latency aan hou.

Maar goed overclocken helpt maar het is geen wondermiddel. Verwacht er niet te veel van. Hoogstens een paar procent.
Dank u. Dan weet ik dat een upgrade iig toegevoegde waarde zou hebben. Buiten de games is het sowieso sneller dus dat ik mooi meegenomen. Geheugen hou ik rekening mee. Duidelijk antwoord 👍🏻

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:18
znight schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:04:
[...]

Dank u. Dan weet ik dat een upgrade iig toegevoegde waarde zou hebben. Buiten de games is het sowieso sneller dus dat ik mooi meegenomen. Geheugen hou ik rekening mee. Duidelijk antwoord 👍🏻
Ga voor geheugen voor het snelste dat binnen je budget valt maar ga niet over de 3600 mhz heen tenzij je echt een gevorderde ben.
Het fine tunen en overclocken van geheugen voor optimale prestatie is een behoorlijke klus en niet voor iedereen tenzij je ervan houd.
Ik ben ruim 2 weken bezig geweest met de ideale instelling vinden en steeds weer stress testen voor uren en uren na iedere tweak.

Bereken voor de beste keuze de true latency (CLxx rating X 2000 delen door mhz) of gebruik hiervoor de pricewatch filters. Stel je geheugen budget prijs in zet hem op 3600 mhz en kijk wat het snelste setje is qua true latency.
is dit boven de 9.5 a 10 ns dan zou ik hem naar 3400 mzh zetten en opnieuw proberen.

Leet ook op dat je niet heel erg veel meer betaald voor geheugen.
Want ja het is sneller maar meer als 50-70 euro extra betalen voor die 8 tot 14% extra prestatie is onzinnig en in dat geval kan je dat beter in een gpu upgrade stoppen.
Al koop je daar helaas niet erg veel meer voor in gpu land deze dagen.
Regel die ik aan hou goe higher ed je gpu hoe groter het verschil.

Zit je onder een 1660 als gpu dan zou ik er niet heel veel geld in stoppen en hetzelfde geld voor de resolutie waarop je gamed. Hoe hoger de resolutie des te lager de procentuele winst met sneller geheugen.

[ Voor 22% gewijzigd door computerjunky op 29-08-2019 13:21 ]

Pagina: 1