• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik ben benieuwd of het mogelijk is om jezelf voor de helft in te kopen in een koophuis en wat de mogelijke voor- en nadelen hiervan zijn.

De situatie:
Ik heb een buurvrouw (66 jaar) die een koopwoning bezit. De woning is zo'n 300k waard. Ze heeft de woning in het guldentijdperk gekocht, er zit nog een kleine hypotheek op (weet niet precies hoeveel) waar ze zo'n 250 euro per maand voor kwijt is.
Ze heeft een pensioen waar ze prima van rond kan komen. Ze heeft geen partner of kinderen, ze geeft zelf aan dat ze het zonde vind dat het geld in de stenen zit en ze het nu niet uit kan geven. Ze geeft het liever zelf uit dan dat het geld naar familie gaat bij overlijden.
Ik zou het mooi vinden als ik haar kan helpen om een gedeelte van het geld wat in het huis zit liquide te maken zodat ze kan gaan reizen, iets wat ze heel graag wil gaan doen en nu ook de tijd voor heeft.

Met bovenstaande informatie kwam ik tot het idee om de helft van haar huis te kopen, zodat er +/- 150k vrijkomt. Ze huurt vervolgens mijn helft van het huis, zodat ze inteert op haar vermogen maar wel leuke dingen kan gaan doen van het geld.
150k tegen 2.5% lenen geeft een maandlast van zo'n 600 euro, het bedrag wat als huur gevraagd kan worden. Uiteraard moet het zeker zijn dat de buurvrouw voor de rest van haar leven de maandelijkse 250 hypotheek + 600 huur kan betalen.

De voordelen:
De buurvrouw is hiermee geholpen omdat ze geld tot haar beschikking heeft waarmee ze reizen kan maken waar ze nu het geld niet voor heeft.
Ik ben ermee geholpen omdat ik via deze manier vermogen opbouw in de vorm van stenen.

De nadelen:
Bij overlijden van de buurvrouw en een waardevermindering is er verlies. Risico van de belegging.
Er moet nagedacht worden over de kosten die gemaakt moeten worden aan het huis. Ga ik daar voor de helft aan meebetalen? Zo ja, bij welke onkosten? Kraan vervangen wel, nieuwe behang niet?
Door omstandigheden kan de buurvrouw de huur niet meer betalen. Wat dan?
Het is persoonlijk, waardoor het lastig is als er een conflict ontstaat.

Tips & ervaringen
Zijn er ervaringen met zulke constructies? Is het uberhaupt mogelijk? Wat zal er allemaal bij de notaris vastgelegd moeten worden? Zijn er voordelen of nadelen die ik over het hoofd zie?

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Het is voor de buurvrouw toch veel aantrekkelijker om de overwaarde op haar woning contant te gaan maken?

Stel dat ze haar bestaande hypotheek met 100K ophoogt, dan betaald ze daar vele malen minder voor dan de 600 euro die jij nu voorsteld. Daar zijn al speciale produkten/hypotheekvormen voor op de markt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-07 16:43
Let wel dat jouw buurvrouw in deze constructie jouw hypotheekdeel aflost, doordat je de volledige maandelijkse hypotheeklast doorbelast. Eerlijker zou zijn om alleen de financieringskosten (rente) en een risicopremie door te belasten. Verder dien je ook na te denken over zaken zoals opstalverzekering, eventuele hypotheekrentaftrek, gemeentelijke belastingen, onderhoud van het pand en ga zo maar door.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:40
Waarom vindt jij het een interessante optie?
Er zitten veel kosten aan verbonden (taxatie, hypotheekadvies, overdrachtsbelasting, notaris) en jij krijgt geen recht op hypotheekrenteaftrek, maar wel een enorme schuld.
Dus als jij een huis wil kopen (voor jezelf) in de toekomst kan dat wel eens een probleem worden.

Als de buurvrouw haar overwaarde contant wil hebben is een opeethypotheek ook gewoon een optie die banken bieden, ABN-amro adverteert er zelfs mee.

[ Voor 20% gewijzigd door daan! op 29-08-2019 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Stel je eens voor dat jij het huis koopt 100% en dan het huis terug verhuurt .. Dit is veel makkelijker
als je een deel koopt dan heb je altijd met een andere partij te maken.

maar je moet duidelijke afspraken maken ..
- wanneer gaat ze naar een verzorgings tehuis (wie is gemachtigd)
- wat gebeurt met haar spullen ? (familie claimt eventueel bezit ? of staat etc.. )
- en wat doe jij als goeie buurman ? neem jij zorg op je ?

Om jezelf in te dekken (en haar) laat haar onpartijdige mensen aanwijzen die in bepaalde gevallen mee moeten (in)stemmen..
in feite ben je verhuurder + ???

Maar 66 is 24 jaar best lang om voor iemand te "zorgen" mijn kids zijn met hun 20ste al het huis uit.
inkomsten zijn aow enzv .. dus die zijn vrij stabiel ..

maar ik zou zelf ook uit laten rekenen of dit voor jou financieel haalbaar is .. lees houd je bv 1,- per maand "over" dan is het intressant .. (of kost het paar euro) maar een winst kan altijd omslaan naar heftige last ..
dus bescherm jezelf .

Tja vanalles

• Haydenen
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-06 13:21
Dus ze is nu volledig eigenaar en betaalt ongeveer 250 euro p/m om haar hypotheek te betalen, en zou vervolgens de helft van haar huis afstaan om 600 euro p/m meer te gaan betalen? Na 20 jaar "huur" is ze door haar 150K heen. Hoe levert haar dit enig voordeel op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndosH
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-07 16:05
Gaat het om geld dat je nu op een spaarrekening o.i.d. hebt staan? Of zou jij het ook moeten lenen om het vervolgens te kunnen betalen bij de koop?

Een gedeeld eigendom geeft zoals je al schetst misschien problemen bij onderhoud. En als je jouw helft verhuurt zul je m.i. voor alle zaken (mee) moeten betalen, dus ook die kapotte kraan. Als je wilt investeren in vastgoed zou ik eerder kijken naar een woning die je volledig zelf aankoopt en verhuurt.

Voor je buurvrouw zitten er meer nadelen dan voordelen aan. Jij stelt voor 150.000 aan haar te geven en daar 600 per maand vergoeding voor te krijgen? Dat is bijna 5% vergoeding op jaarbasis. Die 150.000 tegen 2,5% lenen wat je noemt kan zij misschien ook rechtstreeks bij een bank (of andere partijen die overwaarde-verzilver-producten aanbieden) en dan heeft ze geen discussie over gedeeld eigendom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

In België kun je een huis kopen op lijfrente. Ik weet niet of iets vergelijkbaars in Nederland bestaat.

Je betaald dan een x bedrag voor het huis ( minder dan de marktwaarde) en je betaald dan een x bedrag aan de eigenaar per maand voor maximaal x periode. Als ze eerder overlijdt dan die periode is dat in je voordeel.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• --Erik--
  • Niet online
Question Mark schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 11:32:
Het is voor de buurvrouw toch veel aantrekkelijker om de overwaarde op haar woning contant te gaan maken?

Stel dat ze haar bestaande hypotheek met 100K ophoogt, dan betaald ze daar vele malen minder voor dan de 600 euro die jij nu voorsteld. Daar zijn al speciale produkten/hypotheekvormen voor op de markt.
Ik heb me nog niet verdiept in het contant maken van haar overwaarde. Zal ik eens gaan doen. Als dat haar helpt om geld uit haar woning te halen tegen een aantrekkelijk bedrag is dat zeker een optie.
NoepZor schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 11:33:
Let wel dat jouw buurvrouw in deze constructie jouw hypotheekdeel aflost, doordat je de volledige maandelijkse hypotheeklast doorbelast. Eerlijker zou zijn om alleen de financieringskosten (rente) en een risicopremie door te belasten. Verder dien je ook na te denken over zaken zoals opstalverzekering, eventuele hypotheekrentaftrek, gemeentelijke belastingen, onderhoud van het pand en ga zo maar door.
Wellicht zou het eerlijker zijn, maar dan is het voor mij geen interessante optiemeer. Dan moet er best wat geld bij maandelijks. Ik heb veel over voor de buurvrouw maar dat gaat wat ver. Overigens werken banken ook niet zo natuurlijk :).
daan! schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 11:38:
Waarom vindt jij het een interessante optie?
Er zitten veel kosten aan verbonden (taxatie, hypotheekadvies, overdrachtsbelasting, notaris) en jij krijgt geen recht op hypotheekrenteaftrek, maar wel een enorme schuld.
Dus als jij een huis wil kopen (voor jezelf) in de toekomst kan dat wel eens een probleem worden.

Als de buurvrouw haar overwaarde contant wil hebben is een opeethypotheek ook gewoon een optie die banken bieden, ABN-amro adverteert er zelfs mee.
Voor mij is het interessant omdat ik de helft van het huis bezit, wat mogelijk nog in waarde gaat stijgen. En eventueel, als het financieel mogelijk is, de andere helft ook kan kopen als het zover is. Uiteraard is het een risico, ben ik me van bewust.
vso schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 11:44:
Stel je eens voor dat jij het huis koopt 100% en dan het huis terug verhuurt .. Dit is veel makkelijker
als je een deel koopt dan heb je altijd met een andere partij te maken.

[...]
100% aankoop zal me nu niet lukken, die lening krijg ik niet rond.
Haydenen schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 11:59:
Dus ze is nu volledig eigenaar en betaalt ongeveer 250 euro p/m om haar hypotheek te betalen, en zou vervolgens de helft van haar huis afstaan om 600 euro p/m meer te gaan betalen? Na 20 jaar "huur" is ze door haar 150K heen. Hoe levert haar dit enig voordeel op?
Nu heeft ze geen tot weinig spaargeld. Ze wil graag reizen. Met 150k op je bankrekening kun je best wel leuke reizen maken :).
AndosH schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:04:
Gaat het om geld dat je nu op een spaarrekening o.i.d. hebt staan? Of zou jij het ook moeten lenen om het vervolgens te kunnen betalen bij de koop?

Een gedeeld eigendom geeft zoals je al schetst misschien problemen bij onderhoud. En als je jouw helft verhuurt zul je m.i. voor alle zaken (mee) moeten betalen, dus ook die kapotte kraan. Als je wilt investeren in vastgoed zou ik eerder kijken naar een woning die je volledig zelf aankoopt en verhuurt.

Voor je buurvrouw zitten er meer nadelen dan voordelen aan. Jij stelt voor 150.000 aan haar te geven en daar 600 per maand vergoeding voor te krijgen? Dat is bijna 5% vergoeding op jaarbasis. Die 150.000 tegen 2,5% lenen wat je noemt kan zij misschien ook rechtstreeks bij een bank (of andere partijen die overwaarde-verzilver-producten aanbieden) en dan heeft ze geen discussie over gedeeld eigendom.
Dank voor het inzicht. Ik zou het geld inderdaad moeten lenen, heb het niet op de spaarrekening staan.
De helft meebetalen aan onderhoud lijkt mij ook fair, alleen moet er wel duidelijk zijn wat daar onder valt.

Het gaat er mij overigens niet om dat ik de buurvrouw een poot uit wil draaien. Ik zag dit vooral als win-win situatie. Ik was nog niet bekend met de opeethypotheek constructie, hier zal ik eens met haar naar gaan kijken.

Mocht ze beslissen dat ze het mij meer gunt (wat mogelijk is), dan kan ze daar uiteraard alsnog voor kiezen. Ik zou het vooral fijn vinden als ze nu het geld tot haar beschikking heeft om leuke dingen van te doen.
Ze zal de woning anders aan haar familie nalaten waarvan ze zelf al aangeeft dat die al genoeg hebben en ze het geld dus liever zelf opmaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 19:35
--Erik-- schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 11:27:
Ik ben benieuwd of het mogelijk is om jezelf voor de helft in te kopen in een koophuis en wat de mogelijke voor- en nadelen hiervan zijn.

De situatie:
Ik heb een buurvrouw (66 jaar) die een koopwoning bezit. De woning is zo'n 300k waard. Ze heeft de woning in het guldentijdperk gekocht, er zit nog een kleine hypotheek op (weet niet precies hoeveel) waar ze zo'n 250 euro per maand voor kwijt is.
Ze heeft een pensioen waar ze prima van rond kan komen. Ze heeft geen partner of kinderen, ze geeft zelf aan dat ze het zonde vind dat het geld in de stenen zit en ze het nu niet uit kan geven. Ze geeft het liever zelf uit dan dat het geld naar familie gaat bij overlijden.
Ik zou het mooi vinden als ik haar kan helpen om een gedeelte van het geld wat in het huis zit liquide te maken zodat ze kan gaan reizen, iets wat ze heel graag wil gaan doen en nu ook de tijd voor heeft.

Met bovenstaande informatie kwam ik tot het idee om de helft van haar huis te kopen, zodat er +/- 150k vrijkomt. Ze huurt vervolgens mijn helft van het huis, zodat ze inteert op haar vermogen maar wel leuke dingen kan gaan doen van het geld.
150k tegen 2.5% lenen geeft een maandlast van zo'n 600 euro, het bedrag wat als huur gevraagd kan worden. Uiteraard moet het zeker zijn dat de buurvrouw voor de rest van haar leven de maandelijkse 250 hypotheek + 600 huur kan betalen.

De voordelen:
De buurvrouw is hiermee geholpen omdat ze geld tot haar beschikking heeft waarmee ze reizen kan maken waar ze nu het geld niet voor heeft.
Ik ben ermee geholpen omdat ik via deze manier vermogen opbouw in de vorm van stenen.

De nadelen:
Bij overlijden van de buurvrouw en een waardevermindering is er verlies. Risico van de belegging.
Er moet nagedacht worden over de kosten die gemaakt moeten worden aan het huis. Ga ik daar voor de helft aan meebetalen? Zo ja, bij welke onkosten? Kraan vervangen wel, nieuwe behang niet?
Door omstandigheden kan de buurvrouw de huur niet meer betalen. Wat dan?
Het is persoonlijk, waardoor het lastig is als er een conflict ontstaat.

Tips & ervaringen
Zijn er ervaringen met zulke constructies? Is het uberhaupt mogelijk? Wat zal er allemaal bij de notaris vastgelegd moeten worden? Zijn er voordelen of nadelen die ik over het hoofd zie?
De bank van het oude hypotheek(je) moet worden uitgekocht. Die pikken nooit dat je de helft van het onderpand verkoopt.

Waarschijnlijk goed om deze af te kopen en te herfinancieren in jouw constructie.

• --Erik--
  • Niet online
t_captain schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:39:
[...]

De bank van het oude hypotheek(je) moet worden uitgekocht. Die pikken nooit dat je de helft van het onderpand verkoopt.

Waarschijnlijk goed om deze af te kopen en te herfinancieren in jouw constructie.
Goed punt, nog niet aan gedacht.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ooit vroeg een meisje waar ik redelijk contact mee had om een pak chocomelk te halen en gaf me een 10,- mee en ik zag dat de katten geen eten hadden ze had erg weinig in huis ...
Dus ik heb kattenvoer gehaald en geen choco melk .. ze was boos hoe durfde ik de katten voorrang te geven op haar "pleziertje" ..

ik had natuurlijk kattenvoer + chocomelk (en meer) kunnen halen maar erhm .. dat koste mij geld .. (had ze op gehoopt)

Ik denk dat je soms een stap terug moet doen en even checken hoe de situatie tot stand is gekomen ..
--Erik-- schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:23:
[...]

Ik heb me nog niet verdiept in het contant maken van haar overwaarde. Zal ik eens gaan doen. Als dat haar helpt om geld uit haar woning te halen tegen een aantrekkelijk bedrag is dat zeker een optie.

[...]

Wellicht zou het eerlijker zijn, maar dan is het voor mij geen interessante optiemeer. Dan moet er best wat geld bij maandelijks. Ik heb veel over voor de buurvrouw maar dat gaat wat ver. Overigens werken banken ook niet zo natuurlijk :).

[...]

Voor mij is het interessant omdat ik de helft van het huis bezit, wat mogelijk nog in waarde gaat stijgen. En eventueel, als het financieel mogelijk is, de andere helft ook kan kopen als het zover is. Uiteraard is het een risico, ben ik me van bewust.

[...]

100% aankoop zal me nu niet lukken, die lening krijg ik niet rond.

[...]

Nu heeft ze geen tot weinig spaargeld. Ze wil graag reizen. Met 150k op je bankrekening kun je best wel leuke reizen maken :).

[...]

Dank voor het inzicht. Ik zou het geld inderdaad moeten lenen, heb het niet op de spaarrekening staan.
De helft meebetalen aan onderhoud lijkt mij ook fair, alleen moet er wel duidelijk zijn wat daar onder valt.

Het gaat er mij overigens niet om dat ik de buurvrouw een poot uit wil draaien. Ik zag dit vooral als win-win situatie. Ik was nog niet bekend met de opeethypotheek constructie, hier zal ik eens met haar naar gaan kijken.

Mocht ze beslissen dat ze het mij meer gunt (wat mogelijk is), dan kan ze daar uiteraard alsnog voor kiezen. Ik zou het vooral fijn vinden als ze nu het geld tot haar beschikking heeft om leuke dingen van te doen.
Ze zal de woning anders aan haar familie nalaten waarvan ze zelf al aangeeft dat die al genoeg hebben en ze het geld dus liever zelf opmaakt.
Misschien draait ze jou wel een poot uit .. ooit wel eens bij stil gestaan ? nu kennen we de person(en) in kwestie niet maar bewaak ook jezelf indeze is het advies..
En 250,- is niet de meest absuurd hoge bedrag voor "huur" dus waar gaat de rest aan op ? 500 a 600 p/m is sociale huur woning voor mensen die het krap zitten .. en 1600+ is minimum loon .. en men heeft altijd wel een excuus die redelijk overkomt ..

Ook al komt het idee 100% bij jou uit, je moet je afvragen waarom is de persoon alleen niet in staat haar dromen waar te maken (reizen?) en geen spaarcenten voor de oude dag..

Maar goed ik ga niks recht/krom praten .. ik hoop dat je goed nadenkt voordat je financieel je in de vingers snijd (bescherm u zelf)

Tja vanalles

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-06 16:27
Kan misschien aan mij liggen, maar nu inkopen, op zo ongeveer de piek van de woninggekte, zorgt er eigenlijk bijna zeker voor dat de woning in de toekomst alleen maar minder waard gaat zijn (tuurlijk is die woning NU 300K waard, maar wat als de markt inkakt en die waarde over drie jaar nog maar 200K is?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:05
Je zou kunnen trachten de naakte eigendom te kopen.
Dan betaal je in één keer een bedrag dat ca 50%-60% van de waarde is gezien haar leeftijd.
Groot voordeel: zij moet jou geen maandelijkse huur betalen, en op het ogenblik van haar overlijden is het gewoon jouw huis. Je betaalt geen enkele successie.
Zij kan reizen, jij hebt een huis, alleen moet je wachten om er verder nog iets mee te doen.
Kan zijn dat je binnen 5 jaar je huis hebt, het kan ook nog 30 jaar duren. Dat is de onzekerheid.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-07 16:43
--Erik-- schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:23:
Dan kan ze beter naar de bank gaan voor een aflossingsvrije hypotheek (cash en alleen rentekosten), of aflossen in haar eigen hypotheek in plaats van in jouw hypotheek. Het lijkt me dan ook fair dat je een deel van de op je neemt, je plukt er ook de vruchten van doordat je aflost (en dus vermogen opbouwt). Tenzij de buurvrouw graag haar erfenis aan jou wil nalaten.

[ Voor 15% gewijzigd door NoepZor op 29-08-2019 13:20 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

• --Erik--
  • Niet online
NoepZor schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:18:
[...]

Dan kan ze beter naar de bank gaan voor een aflossingsvrije hypotheek (cash en alleen rentekosten), of aflossen in haar eigen hypotheek in plaats van in jouw hypotheek. Het lijkt me dan ook fair dat je een deel van de op je neemt, je plukt er ook de vruchten van doordat je aflost (en dus vermogen opbouwt). Tenzij de buurvrouw graag haar erfenis aan jou wil nalaten.
Dat lijkt me wel een mooie conclusie met de reacties en inzichten van dit topic :). Waarvoor dank allemaal!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-06 22:41
die 300k is waarschijnlijk waarvoor vergelijkbare huizen in de buurt weggaan? Als je het koopt koop je het met een huurder erin, dat moet je in een taxatie wel meenemen en dan is 100% misschien wel haalbaar.

Daarbuiten blijf ik het wel een rara constructie vinden dat ze iets dergelijks met een buurman wil ipv haar eigen familie. Geeft te denken (zonder enig detail te kennen).

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:03
Wat heb je nu echt aan 50% onverdeeld aandeel in een huis waar je zelf niet woont?

Je kunt het feitelijk niet optimaal (dus tegen marktwaarde) te gelde maken vóórdat zij daar zelf aan meewerkt (of indien ze komt te overlijden). Zelfs als je het te gelde kan maken, heb je er alleen wat aan als de huizenprijzen op dat moment veel hoger liggen dan nu.

Zij heeft kennelijk geen behoefte aan iets vasthouden en nalaten aan haar familie. Ze wil opmaken! Vandaar ook die constructie. Zij heeft dan 150.000 euro cash en wat nu als zij dat op maakt en vervolgens ophoudt met jou te betalen? Je kunt haar niet echt uit huis zetten. Ze is immers eigenaar, geen huurder! Je kunt verdeling vorderen, maar dan? Ze zal niet in staat zijn jou uit te kopen, je kunt proberen haar uit te kopen, maar ze zal waarschijnlijk onwillig zijn om te vertrekken als ze er nog altijd met plezier komt. Tenzij je haar de hoofdprijs biedt als uitkoopsom. Ook niet echt interessant voor jou.

Onderhoud.. waarom zou ze er aan meebetalen? Zij heeft weinig te verliezen terwijl het voor jou een investering is, jij zal de waarde in stand willen houden dus jij trekt de portemonnee wel. Hoe ga je dat op haar verhalen?

Je kunt haar helft in beslag nemen en het pand executoriaal verkopen. En dan? Dan levert het geen fluit op omdat niemand zin heeft om de hoofdprijs (marktprijs) te gaan betalen voor een pand waar een lastige dame in woont die er nog even uit moet worden gewerkt. En met haar er in krijg je naar verwachting de executiewaarde in verhuurde staat. Mag je blij zijn als je je investering terugkrijgt.

Catch a smile out there!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:58

Honesty

kattenneus!

Ervan uitgaande dat ze 250 euro hypotheek betaald(aflossingsvrij) is 3000 per jaar. Je weet niet of dit bruto of netto is, gaan we uit van bruto met de huidige rente van nu(2%) komt dat precies uit op 150k wat nog open staat. Stel jij koopt de helft van haar huis a 150k euro, zij maakt die 150k in een paar jaar op en zegt ik kan je de huur niet meer betalen want ik ben broke? Dan heb je inderdaad geen poot om op te staanm je kan haar er niet uitgooien en het gaat je een berg geld kosten dan.
Hier ga ik uit van 2% rente en bruto, het kan zelfs netto zijn en een lagere rente kan ook(hoger ook natuurlijk)
Verder gaat de bank er niet in mee, maar zelfs al zou je 150k hebben liggen en die brand in je zak, zal ik er nog heel voorzichtig mee zijn.

Festina lente

Pagina: 1