WIndows 10 upgraden lukt maar niet.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.281 views

Vraag

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Ik heb een Sony Vaio laptop staan, die ik wil upgraden naar de laatste versie van Windows 10. Nu staat er IIRC Windows 10 Home NL 1503 op.

De laptop had bij aanschaf Windows 7 Home geinstalleerd, die heb ik dan later naar Windows 10 ge upgrade in de gratis upgrade periode.

Het betreft een witte Sony Vaio met Corei3 CPU, 4 GB RAM en 320GB HDD. Het is een laptop zoals deze: pricewatch: Sony Vaio VPCEH1L0E

Nu heb ik geprobeerd een upgrade uit te voeren naar de laatste Windows 10 versie via Windows Update. Dat faalt keer op keer. Na lang gereutel van de HDD komt er: "Er is iets misgegaan", met als foutcode 0x80070652

Deze foutcode eens in Google gegooid en de daarbij behorende suggesties geprobeerd, maar met weinig succes.

Kan ik niet gewoon een ISO maken van de laatste Windows 10 NL Home versie met de Media Creation Tool, daar een DVD van branden en met de DVD upgraden (dus geen compleet nieuwe install, want dan moet ik weer alle software gaan installeren en data restoren). Wordt er dan ook gecheckt of the laptop wel geschikt is voor deze laatste Windows 10 versie?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ja, gewoon nieuwe install en later je software,foto's etc (back-up) terugzetten. Je laptopje kan makkelijk op 1903 W10

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Een geheel nieuwe install is net wat ik probeer te vermijden. Kun je vanaf DVD geen upgrade uitvoeren, dus een install met behoud van applicaties, data en settings?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Laatst online: 21-09 18:10

AzzKickah

06-CENSORED

Je kunt met de Media Creation Tool ook een USB-stick maken.
Die start je dan vanuit Windows, dan kun je upgraden. Dus niet opstarten vanaf de stick.

Is er genoeg ruimte vrij op je C-schijf?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

EXX schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 11:16:
Een geheel nieuwe install is net wat ik probeer te vermijden. Kun je vanaf DVD geen upgrade uitvoeren, dus een install met behoud van applicaties, data en settings?
dan gebruik je windows update assistant
https://support.microsoft...ndows-10-update-assistant

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
AzzKickah schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 11:19:
Je kunt met de Media Creation Tool ook een USB-stick maken.
Die start je dan vanuit Windows, dan kun je upgraden. Dus niet opstarten vanaf de stick.

Is er genoeg ruimte vrij op je C-schijf?
De C-schijf heeft IIRC meer dan 100 GB vrij, dus aan ruimte geen gebrek.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

EXX schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 11:39:
[...]

De C-schijf heeft IIRC meer dan 100 GB vrij, dus aan ruimte geen gebrek.
Begrijp je wat ik bedoelde hier vlak boven ?
Deze tool downloaden en gebruiken voor nu te updaten. hoef je geen stickje te maken niets, gewoon update zonder dataverlies of dergelijks https://go.microsoft.com/fwlink/?LinkID=799445

[ Voor 1% gewijzigd door Hackus op 29-08-2019 23:29 . Reden: link ]

• boeman1995
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-08 10:37
Dit probleem heb ik nou ook precies. Niks wat ik doe werkt. Upgrade tool, USB-stick en vanaf daar 'opnieuw installeren', opnieuw installeren vanuit Windows. Het blijkt bij mij (waarschijnlijk) de fout te zijn van iets in de W7>W10 upgrade. Ik heb als ik bijvoorbeeld in Veilige Modus wil starten nog steeds het oude Win7-scherm voor die opties. Mijn install wordt ook als W7 herkend. Het lijkt er dus op dat somehow de bootloader niet is geupdatet en dat nu problemen geeft. Ik heb álles wat ik online vind en zelf bedacht al geprobeerd, maar niets helpt. Zelfs de bootloaderfix vanuit de CMD op een W10 USB stick werkt niet, en dan corrupt zelfs de install van die stick en moet ik hem opnieuw formatteren/installeren.

Ik heb helaas het gevoel dat een nieuwe install de enige optie is die ons rest!

Oh en mijn install is gewoon op een zelfgebouwde desktop.

[ Voor 3% gewijzigd door boeman1995 op 29-08-2019 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Hackus schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 17:36:
[...]

Begrijp je wat ik bedoelde hier vlak boven ?
Deze tool downloaden en gebruiken voor nu te updaten. hoef je geen stickje te maken niets, gewoon update zonder dataverlies of dergelijks https://go.microsoft.com/fwlink/?LinkID=799445
Ja, dat had ik zo wel begrepen. Geen omweg over een fysieke DVD of USB stick, maar de installatie direct starten vanaf de downloadlocatie op de C drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

EXX schreef op maandag 2 september 2019 @ 11:45:
[...]

Ja, dat had ik zo wel begrepen. Geen omweg over een fysieke DVD of USB stick, maar de installatie direct starten vanaf de downloadlocatie op de C drive.
Nee, updatetool voor laatste update. Windows10 update-assistent. kan random als je PC al is opgestart
(officieel van Microsoft) Geen stickje niets nodig

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 02-09-2019 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Wat is het verschil tussen deze update tool en updaten dmv 'Windows Update' functie in Win !0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tekstboek
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-11-2021
Een vergelijkbaar probleem heb ik weten op te lossen door het updaten van de hardware drivers middels IObit Driver Booster. Na oneindig vaak geprobeerd te hebben om van 1809 naar 1903 te gaan, lukte het daarna in 1 keer.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:00
vind je het gek als je van 1503 naar 1903 wilt..
die updates zijn er niet voor gemaakt om te springen van het ene eiland naar een eiland aan de andere kant van de oceaan..
dat is bedacht om in achtereenvolgende stappen te gaan..

dus die zul je dan ook moeten volgen

anders zul je een herinstallatie moeten doen

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-09 15:40
boyette schreef op donderdag 5 september 2019 @ 01:30:
vind je het gek als je van 1503 naar 1903 wilt..
die updates zijn er niet voor gemaakt om te springen van het ene eiland naar een eiland aan de andere kant van de oceaan..
dat is bedacht om in achtereenvolgende stappen te gaan..

dus die zul je dan ook moeten volgen

anders zul je een herinstallatie moeten doen
Wat is dit nou voor onzin, windows 10 is daar juist voor gemaakt als je versies wilt overslaan..

Wat ik ervan begrijp is dat ts via windows update wil updaten, hierdoor ga je juist maar 1 versie omhoog.

Wat ts moet doen is inderdaad mediacreation tool downloaden (ka gewoon vanaf Microsoft website) en dan meteen updaten naar 1903.

Mocht dit alsnog falen kunnen driverupdates idd helpen, virusscanners verwijderen, sfc /scannow draaien (wel problemen dan dism (google maar hoe dat moet)) of een chkdsk draaien.

Maar wat ik eerst zou doen is crystaldiskinfo eens draaien en kijken of je hdd wel goed is, falende hdd's zorgen voor de meeste problemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mercurious
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-05 17:26
https://support.microsoft...dows-lifecycle-fact-sheet

Volgens dit overzicht is de serviceondersteuning van W10-1503 al voor 2017 afgelopen.
De enige oplossing mi. is dus een nieuwe installatie van W10-1903

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Ik snap dat je het vervelend vindt om een fresh install te doen, hoor. Maar te vrezen valt dat dit niet op andere wijze zal lukken. Als ik zie dat je via safe mode nog een keuze voor Windows 7 ziet staan, dan denk ik "wow wat een rommeltje".

Even een dieptepsychologische vraag: is de reden dat je geen reinstall wil doen angst voor het onbekende?

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik mag hopen dat TS al de update geeft gedaan ondertussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:08

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Mercurious schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 10:13:
https://support.microsoft...dows-lifecycle-fact-sheet

Volgens dit overzicht is de serviceondersteuning van W10-1503 al voor 2017 afgelopen.
De enige oplossing mi. is dus een nieuwe installatie van W10-1903
Volgens mij kan je gewoon met een oude Windows 10 versie (zoals 1503) gewoon updaten naar 1903 zonder reinstall. Het is wel een flinke stap, dus je hebt mogelijk kans op incompatibiliteit van drivers.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Je kan alleen upgraden wanneer er aan de volgende eisen is voldaan:
- er is een aparte system partitie van 350MB aanwezig, - of
Er is aan het einde van je disk ruimte om een 500MB system partitie aan te maken

Wanneer je een upgrade van Windows 7 hebt gedaan is de kans dat dit er niet is.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Mortov Molotov schreef op maandag 9 september 2019 @ 21:51:
Ik snap dat je het vervelend vindt om een fresh install te doen, hoor. Maar te vrezen valt dat dit niet op andere wijze zal lukken. Als ik zie dat je via safe mode nog een keuze voor Windows 7 ziet staan, dan denk ik "wow wat een rommeltje".

Even een dieptepsychologische vraag: is de reden dat je geen reinstall wil doen angst voor het onbekende?
Omdat ik dan ook weer alle applicaties moet gaan installeren en configureren. Als het even kan wil ik dat vermijden.
Hackus schreef op maandag 9 september 2019 @ 21:56:
Ik mag hopen dat TS al de update geeft gedaan ondertussen
Nee, nog niet. De laptop is niet van mij, en ik heb het ding op dit moment even niet ter beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TIP TIP TIP

Probleem 'november' update bij
Windows 10 Pro N
De N versie mist de media features. Dat geeft ellende bij de upgrade.

Tip: zet de media features op de N versie

https://www.itechtics.com...ature-pack-in-windows-10/

Update daarna

Ik was van het probleem af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:51

TheVMaster

Moderator WOS
Verwijderd schreef op Monday 16 December 2019 @ 09:21:
TIP TIP TIP

Probleem 'november' update bij
Windows 10 Pro N
De N versie mist de media features. Dat geeft ellende bij de upgrade.

Tip: zet de media features op de N versie

https://www.itechtics.com...ature-pack-in-windows-10/

Update daarna

Ik was van het probleem af
Eh..dit is geen tip. TS had dit probleem 3 maanden terug, dus ik vermoed dat het issue onderhand al wel is opgelost.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.