Schade op de snelweg door dakdrager van een andere auto

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mikin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-10 12:20
Beste tweakers,

Mijn zusje was gisteren onderweg met haar auto op de A2. Ze werd plots geraakt door een losvliegende dakdrager van een andere auto. Gelukkig alleen materiële schade, echter is er niet bekend van welke auto deze dakdrager afkomstig is. Rijkswaterstaat was al ter plekke en wil hiervoor ook getuigen. Ook heeft mijn zusje de dakdrager nog kunnen oprapen en meenemen. Rijkswaterstaat laat weten dat ze niet kunnen achterhalen via camera's of dergelijke van wie de dakdrager is.

Auto heeft voor een paar duizend euro schade aan de voor, links en rechterzijde.
Verzekering laat al kennen dat het een hele kleine kans is dat het waarborgfonds dit gaat vergoeden.
Ze zijn allrisk verzekerd echter gaat dit van hun eigen no-claim af.

Ze hebben de verzekering hierover geïnformeerd en ze gaan aangifte bij de politie doen.
Ook gaan we het proberen bij het waarborgfonds. Hebben jullie nog tips om de eigenaar van de dakdrager te kunnen achterhalen of dat mijn zusje de schade vergoedt krijgt?

Alle reacties

• Tiagoo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-12 12:37
Als rijkswaterstaat het al niet kan achterhalen via hun camera's word het een lasting verhaal. Of je moet getuige hebben met een dashcam :)

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-12 16:54
ik weet niet of het waarborgfonds verzekeraar specifiek is maar op https://waarborgfonds.vereende.nl/veelgestelde-vragen vind ik:
Mijn auto is casco (all-risk) verzekerd. Moet ik de schade melden bij mijn verzekeraar of bij het Waarborgfonds?

Op grond van uw polis bent u meestal verplicht om schade bij uw eigen verzekeraar te melden. Heeft u de schade bij uw eigen verzekeraar gemeld dan hoeft u de schade niet meer bij ons te melden. Als een beroep op het Waarborgfonds mogelijk is, zal uw verzekeraar, na regeling van uw schade met u of uw reparateur, een claim bij het Waarborgfonds indienen.
Ik heb schade doordat een ander voertuig lading/olie/onderdelen heeft verloren. Betaalt het Waarborgfonds mijn schade?

Dat is mogelijk. Maar u moet wel voldoen aan een aantal voorwaarden:
• de schade moet aantoonbaar door lading/olie/onderdelen van een ander motorrijtuig zijn ontstaan én deze moet onbekend gebleven of onverzekerd zijn;
• er moet politieaangifte of een daderonderzoek zijn gedaan;
• er moet bewijs voor de toedracht zijn;
• de schade mag niet het gevolg zijn van uw eigen verkeersgedrag.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik zou juist verwachten dat dit door het Waarborgfonds wordt vergoed. (Eigen risico van 250 euro trouwens)

Laat alles lopen via je verzeker

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:48

Reptile209

- gers -

Je zou kunnen proberen om het verhaal op Facebook of andere socials te delen, om te kijken of iemand de eigenaar van de dakdrager kent. (*) Of dat iemand het heeft zien gebeuren, met een echte getuige sta je sterker naar het Waarborgfonds. RWS heeft het neem ik aan niet zien gebeuren, maar is pas gekomen na het ongeval?

En sowieso inderdaad aangifte doen: dit is doorrijden na een ongeval en strafbaar. Mogelijk heeft de dader zich ook al bij de politie gemeld en kunnen zij jou aan de andere partij koppelen om een en ander alsnog netjes af te handelen.

(*) persoonlijke noot: maak er geen wild-west verhaal van met veel nadruk op schade, kosten, strafbaar en politie. Daarmee schrik je de ander denk ik eerder af. Gewoon een min of meer neutraal verhaaltje van wat er is gebeurd en dat je graag met de andere partij in contact wil komen om de zaken netjes af te handelen. En zijn dakdager terug te geven :)

[ Voor 24% gewijzigd door Reptile209 op 29-08-2019 09:38 ]

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Het waarborgfonds zal inderdaad niks voor je kunnen betekenen: je hebt daarvoor minimaal twee getuigen voor nodig, ook zullen ze betwisten of je de schade niet zelf veroorzaakt hebt :(

Ik denk dat je gewoon dikke pech hebt, net zoals mij afgelopen zaterdag. Wel vervelend natuurlijk.

• mikin
Bedankt voor de reacties. Rijkswaterstaat was al aanwezig omdat ze een melding hadden gekregen van de dakdrager. Ze hebben het ook daadwerkelijk zien gebeuren en hebben de gegevens achtergelaten om ook hiervoor te getuigen.

• Reptile209

Reptile209

- gers -

mikin schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 09:39:
Bedankt voor de reacties. Rijkswaterstaat was al aanwezig omdat ze een melding hadden gekregen van de dakdrager. Ze hebben het ook daadwerkelijk zien gebeuren en hebben de gegevens achtergelaten om ook hiervoor te getuigen.
mikin schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 09:11:
Beste tweakers,

Mijn zusje was gisteren onderweg met haar auto op de A2. Ze werd plots geraakt door een losvliegende dakdrager van een andere auto. [...]
Ik denk dat het hier een beetje scheef loopt. Eerst is het een losvliegende dakdrager, en dan is RWS al aanwezig in verband met een melding van een dakdrager (op de weg?). Als dat ding al rijdend loskomt, dan kan je hem niet ontwijken. Maar als hij al los was en op de weg ligt, dan snap ik dat het Waarborgfonds niks doet: dan heb je namelijk niet voldoende afstand, c.q. te hoge snelheid, gehad om een voorwerp op de weg te ontwijken.

Kan je dit stukje van het gebeuren toelichten?

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:32

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

mikin schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 09:39:
Uit het feit dat RWS al aanwezig was maak ik op dat de dakdrager al eerder van een auto was geraakt en dus ergens op de snelweg lag?

If it aint fixed, it's broken.

• Bastie-88
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:00
mikin schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 09:11:
Beste tweakers,

Mijn zusje was gisteren onderweg met haar auto op de A2. Ze werd plots geraakt door een losvliegende dakdrager van een andere auto. Gelukkig alleen materiële schade, echter is er niet bekend van welke auto deze dakdrager afkomstig is. Rijkswaterstaat was al ter plekke en wil hiervoor ook getuigen. Ook heeft mijn zusje de dakdrager nog kunnen oprapen en meenemen. Rijkswaterstaat laat weten dat ze niet kunnen achterhalen via camera's of dergelijke van wie de dakdrager is.

Auto heeft voor een paar duizend euro schade aan de voor, links en rechterzijde.
Verzekering laat al kennen dat het een hele kleine kans is dat het waarborgfonds dit gaat vergoeden.
Ze zijn allrisk verzekerd echter gaat dit van hun eigen no-claim af.

Ze hebben de verzekering hierover geïnformeerd en ze gaan aangifte bij de politie doen.
Ook gaan we het proberen bij het waarborgfonds. Hebben jullie nog tips om de eigenaar van de dakdrager te kunnen achterhalen of dat mijn zusje de schade vergoedt krijgt?
Zorg dat de verzekeraar contact opneemt met rijkswaterstaat.

Ik heb een zelfde geintje jaar of 7 terug gehad op de A4 bij Bergen op Zoom.
Een vrachtwagen had op de andere rijbaan een klapband gehad en had brokstukken van zijn spatbord op mijn rijbaan geslingerd. Een vrachtwagen (op mijn rijbaan) voor me reed eroverheen en heeft ze op mijn rijvak recht voor m'n auto geslingerd. Rijkswaterstaat was al ter plaatse en omdat ik datum-tijd had kon de verzekering dit bij Rijkswaterstaat nagaan en is de schade uiteindelijk vergoed.
De vergoeding kwam uit het waarborgfonds toen.

Edit: Rijkswaterstaat dient te zorgen dat de snelweg vrij is van obstakels als ik me niet vergis. Feit dat zij ter plaatse waren sterkt je zaak voor het waarborgfonds.

[ Voor 4% gewijzigd door Bastie-88 op 29-08-2019 09:46 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Rijkswaterstaat laat weten dat ze niet kunnen achterhalen via camera's of dergelijke van wie de dakdrager is.
Als op beeldmateriaal te zien is dat de dakdrager van een auto vloog, en vervolgens de auto van je zus raakte, dan is het klaar, en zou je aanspraak op waarborgfonds kunnen doen.
Dan maakt het niet uit of de 'dader' te herkennen is, zolang maar te zien is dat het eraf vloog en je zus raakte.

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-12 11:53
Als je zelf allrisk bent verzekerd doet het waarborgfonds niets voor je. Die zal je vertellen om eerst bij je eigen verzekeraar te melden.

Overigens, van 'plots geraakt' naar 'Rijkswaterstaat was al aanwezig i.v.m. melding van dakdrager' is alweer een leuke toevoeging aan het verhaal. Wat hebben verzekeraars toch leuk werk :D

'Question everything, trust no one' zal daar op de kantoren overal als lijfspreuk aan de muur hangen.

• mikin
excuus, zal het even juist vertellen. De Rijkswaterstaat kwam op de melding af van een dakdrager die op de snelweg lag en kwam toevallig achter mijn zusje de snelweg op. De dakdrager is zo tegen de auto gekomen. Rijkswaterstaat heeft de dakdrager meegenomen en hebben samen met mijn zusje de eerste afslag gepakt. Ze waren met zijn tweeën en hebben hun gegevens achtergelaten. Mijn zusje heeft toen ook nog de dakdrager meegenomen.

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-12 16:54
Divak schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 09:53:
Als je zelf allrisk bent verzekerd doet het waarborgfonds niets voor je. Die zal je vertellen om eerst bij je eigen verzekeraar te melden.

Overigens, van 'plots geraakt' naar 'Rijkswaterstaat was al aanwezig i.v.m. melding van dakdrager' is alweer een leuke toevoeging aan het verhaal. Wat hebben verzekeraars toch leuk werk :D

'Question everything, trust no one' zal daar op de kantoren overal als lijfspreuk aan de muur hangen.
Het een hoeft het andere toch niet uit te sluiten? Als een vrachtwagen (of ander voertuig) over de dakdragen heen rijdt kan het gerust zijn dat de zus van TS er plotseling door geraakt word ja

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-12 16:29
mikin schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 09:57:
excuus, zal het even juist vertellen. De Rijkswaterstaat kwam op de melding af van een dakdrager op de snelweg lag en kwam toevallig achter mijn zusje de snelweg op. De dakdrager is zo tegen de auto gekomen. Rijkswaterstaat heeft de dakdrager meegenomen en hebben samen met mijn zusje de eerste afslag gepakt. Ze waren met zijn tweeën en hebben hun gegevens achtergelaten. Mijn zusje heeft toen ook nog de dakdrager meegenomen.
Dus de dakdrager lag al op de snelweg. Dat is wel iets anders dan dat de dakdrager losraakt van de auto voor je.

In het eerste geval zou je (veel beter) kunnen argumenteren dat je de dakdrager hebt moeten kunnen zien liggen en ontwijken (tenzij je kunt aantonen dat dat praktisch niet mogelijk was, bijvoorbeeld omdat 'ie in een bocht lag of wat dan ook).

https://freight.associates

• Tijntje
  • Laatst online: 17:57

Tijntje

Hello?!

Divak schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 09:53:

Is natuurlijk wel heel kort door de bocht.
Laatst ook over een emmer heen gereden omdat iemand rechts voor mij er tegen aan reed. Met 130 is het lastig dan nog uit te wijken.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• Reptile209

Reptile209

- gers -

excuus, zal het even juist vertellen. De Rijkswaterstaat kwam op de melding af van een dakdrager op de snelweg lag en kwam toevallig achter mijn zusje de snelweg op. De dakdrager is zo tegen de auto gekomen. Rijkswaterstaat heeft de dakdrager meegenomen en hebben samen met mijn zusje de eerste afslag gepakt. Ze waren met zijn tweeën en hebben hun gegevens achtergelaten. Mijn zusje heeft toen ook nog de dakdrager meegenomen.
Dan is dat denk ik de reden dat de verzekeraar weinig heil ziet in een aanvraag bij het waarborgfonds. Als je voldoende afstand houdt en een voor de situatie passende snelheid hebt, moet je in prinicpe in staat zijn om een voorwerp op de weg veilig te ontwijken. Daarmee kan het waarborgfonds het dus min of meer gooien op 'eigen schuld' en niet uitkeren. Hoe lullig ook.

• Bastie-88
Reptile209 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:00:
[...]

Dan is dat denk ik de reden dat de verzekeraar weinig heil ziet in een aanvraag bij het waarborgfonds. Als je voldoende afstand houdt en een voor de situatie passende snelheid hebt, moet je in prinicpe in staat zijn om een voorwerp op de weg veilig te ontwijken. Daarmee kan het waarborgfonds het dus min of meer gooien op 'eigen schuld' en niet uitkeren. Hoe lullig ook.
Ik kan je verklappen dat dat niet het geval is.
Zelfs met gepaste afstand ben je kansloos tegen een object dat jou richting in geslingerd wordt.
Tegen de tijd dat je een dergelijk object opmerkt, het zit initieel niet in het veld waar je focus ligt, moet je de beslissing nemen om uit te wijken en te scannen of daar ruimte voor is op de rijvlakken naast je.
Daarbij komt dat die dakdrager "rondvloog" en dus met een bepaalde snelheid tegemoet komt.

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-12 16:29
Bastie-88 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:12:
[...]

Ik kan je verklappen dat dat niet het geval is.
Zelfs met gepaste afstand ben je kansloos tegen een object dat jou richting in geslingerd wordt.
Tegen de tijd dat je een dergelijk object opmerkt, het zit initieel niet in het veld waar je focus ligt, moet je de beslissing nemen om uit te wijken en te scannen of daar ruimte voor is op de rijvlakken naast je.
Daarbij komt dat die dakdrager "rondvloog" en dus met een bepaalde snelheid tegemoet komt.
Heb je de toelichting van TS al gelezen? De dakdrager lag al op de grond.
excuus, zal het even juist vertellen. De Rijkswaterstaat kwam op de melding af van een dakdrager die op de snelweg lag en kwam toevallig achter mijn zusje de snelweg op. De dakdrager is zo tegen de auto gekomen. Rijkswaterstaat heeft de dakdrager meegenomen en hebben samen met mijn zusje de eerste afslag gepakt. Ze waren met zijn tweeën en hebben hun gegevens achtergelaten. Mijn zusje heeft toen ook nog de dakdrager meegenomen.

https://freight.associates

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-12 16:01
Volgens mij heeft je zus pech, want niet genoeg afstand gehouden. Ook omdat Rijkswaterstaat direct in actie is gekomen na een melding van een andere weggebruiker. Als dat ding er al 2 dagen lag en er zijn meerdere meldingen van geweest, én daar heb je bewijs van, dan kun je het bij Rijkswaterstaat claimen.

Waarborgfonds keert volgens mij alleen uit als je je voertuig ergens geparkeerd hebt en terugkomt en er is schade. Ook moet je 2 getuigen hebben dat je de auto schadevrij geparkeerd hebt.

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-12 10:38
Das het zure, er kan voor je iemand remmen en weer optrekken waardoor de afstand plots kleiner is en je niet vol in de ankers hoeft want ze komen weer op gang. En/of er kan net iemand aan het inhalen zijn waardoor uitwijken geen optie is, de wegen in Nederland zijn niet bepaald rustig.
In een ideale wereld kunnen we allemaal genoeg afstand houden en vrij uitwijken, maar helaas...

Weten we dat RWS direct in actie is gekomen? En hoelang mag er zitten tussen melding en oplossing?

• Bastie-88
Daffie schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:14:
[...]

Heb je de toelichting van TS al gelezen? De dakdrager lag al op de grond.

[...]
Natuurlijk,
Ik denk alleen dat er een verschil zit tussen wat gemeld is bij rijkswaterstaat (er ligt een dakdrager op de weg) en de situatie waar TS zijn zusje zich in bevond.
Zou die drager enkel op de weg liggen zal de schade vermoedelijk minder groot zijn maar dat kan @mikin waarschijnlijk wel verduidelijken.
Assumptions....

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:21
Verwijderd schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 09:38:
Het waarborgfonds zal inderdaad niks voor je kunnen betekenen: je hebt daarvoor minimaal twee getuigen voor nodig, ook zullen ze betwisten of je de schade niet zelf veroorzaakt hebt :(
Beide beweringen kloppen niet.

Je hebt 1 getuige nodig.
Waarom zouden ze dat betwisten met een getuige en een dakdrager in je hand van de andere auto?

KhaZ schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:18:
Waarborgfonds keert volgens mij alleen uit als je je voertuig ergens geparkeerd hebt en terugkomt en er is schade. Ook moet je 2 getuigen hebben dat je de auto schadevrij geparkeerd hebt.

Je hebt 1 getuige nodig.
Ook andere schades worden vergoed, niet enkel parkeerschade.

Om dat gelijk helder te maken:
Wat moet u doen in geval van schade?

In welke gevallen kunt u bij ons terecht?

Als u door een motorrijtuig schade heeft geleden en de bestuurder is aansprakelijk voor de ontstane schade kunt u bij ons een verzoek om schadevergoeding indienen in het geval dat een motorrijtuig:

A onbekend is gebleven

B wel bekend, maar niet verzekerd is

C wel bekend, maar gestolen is

D wel verzekerd is, maar de verzekeraar is failliet

E is vrijgesteld van verzekeringsplicht

De schade moet dus altijd zijn veroorzaakt door een motorrijtuig. Zoals bijvoorbeeld een auto, motor of brommer. Schade op een andere wijze ontstaan, bijvoorbeeld door; vandalisme, vuurwerk, brandstichting, natuurgeweld of een poging tot diefstal kunnen wij helaas niet vergoeden.

Welke schade vergoeden we?
Het maakt niet uit om wat voor soort schade het gaat. Het kan gaan om materiële schade aan uw fiets of auto, tuinhek of woninggevel, maar ook om letselschade (zie verderop in deze folder voor meer informatie.

Uitsluitend bij materiële schade veroorzaakt door een onbekende dader heeft u een eigen risico van € 250.
https://waarborgfonds.vereende.nl/vragen-over-schade

@TS: Ik zou de verzekering opdracht geven om alle informatie te verzamelen, je de stukken van het Waarborgfonds te overhandigen en deze naar waarheid in te vullen. En dan maar eens zien wat er gebeurd.

[ Voor 71% gewijzigd door Drardollan op 29-08-2019 10:34 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• KhaZ
Volgens mij is het ook zo dat als je bewijs (schuldbekentenis bestuurder voor je of dashcam beelden van jezelf) hebt dat het echt letterlijk van het voertuig voor je AF valt, dan krijg je vergoed. Als het object van een auto vóór je voorligger af valt, en je voorligger rijdt eroverheen, en daarna raak jij het, dan krijg je niets vergoed.

Net als met bijvoorbeeld een hond op de weg: als je er als tweede overheen rijdt krijg je niets vergoed, dan had je maar afstand moeten houden.

• mikin
Bastie-88 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:20:
[...]

Natuurlijk,
Ik denk alleen dat er een verschil zit tussen wat gemeld is bij rijkswaterstaat (er ligt een dakdrager op de weg) en de situatie waar TS zijn zusje zich in bevond.
Zou die drager enkel op de weg liggen zal de schade vermoedelijk minder groot zijn maar dat kan @mikin waarschijnlijk wel verduidelijken.
Assumptions....
Heb het nog eens nagevraagd en zal het even uitleggen. mijn zusje reed op de rechterhelft van de snelweg. de ijzeren dakdrager lag niet op de grond maar stuiterde vanaf de linker weghelft (waarschijnlijk omdat een andere auto eroverheen reed) tegen de auto van mijn zusje aan. Dit gebeurde zo snel dat ze niet eens de kans had om te reageren. Het gebeurde slechts in een fractie van een seconden. De Rijkswaterstaat was net terplekke omdat ze hierover al meldingen hadden ontvangen.

• Drardollan
mikin schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:35:
[...]

Heb het nog eens nagevraagd en zal het even uitleggen. mijn zusje reed op de rechterhelft van de snelweg. de ijzeren dakdrager lag niet op de grond maar stuiterde vanaf de linker weghelft (waarschijnlijk omdat een andere auto eroverheen reed) tegen de auto van mijn zusje aan. Dit gebeurde zo snel dat ze niet eens de kans had om te reageren. Het gebeurde slechts in een fractie van een seconden. De Rijkswaterstaat was net terplekke omdat ze hierover al meldingen hadden ontvangen.
Als er geen beelden zijn van Rijkswaterstaat of een dashcam is het simpel: claim indienen en zeggen dat hij van een andere auto afviel op jouw auto. Exacte toedracht onbekend omdat de maximum snelheid gereden werd. Het is niet nodig om zelf te gaan zitten speculeren of hij eerst nog door een andere auto geraakt werd.

Getuigenverklaring van RWS erbij en de politieaangifte en indienen. Zie je vanzelf wat er gebeurd.

[ Voor 5% gewijzigd door Drardollan op 29-08-2019 10:37 ]

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-11 22:21
mikin schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:35:
[...]

(waarschijnlijk omdat een andere auto eroverheen reed)
Dan heeft waarschijnlijk die andere auto ook (lak)schade en loont het de moeite die bestuurder op te sporen om alsnog een claim bij het Waarborgfonds te leggen.

• KhaZ
Drardollan schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:30:
[...]

Je hebt 1 getuige nodig.
Waarom zouden ze dat betwisten met een getuige en een dakdrager in je hand van de andere auto?

[...]

Je hebt 1 getuige nodig.
Ook andere schades worden vergoed, niet enkel parkeerschade.

Om dat gelijk helder te maken:

[...]
https://waarborgfonds.vereende.nl/vragen-over-schade

Ik denk niet dat de andere bestuurder aansprakelijk is. Hij reed namelijk alleen over een object heen dat al op de weg lag. Als het van zijn auto af is gevallen is hij wel aansprakelijk, maar dat is niet te bewijzen tenzij je dashcam beelden hebt.

• KhaZ
Drardollan schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:37:
[...]

Als er geen beelden zijn van Rijkswaterstaat of een dashcam is het simpel: claim indienen en zeggen dat hij van een andere auto afviel op jouw auto. Exacte toedracht onbekend omdat de maximum snelheid gereden werd. Het is niet nodig om zelf te gaan zitten speculeren of hij eerst nog door een andere auto geraakt werd.

Getuigenverklaring van RWS erbij en de politieaangifte en indienen. Zie je vanzelf wat er gebeurd.
En de man van RWS zal zeggen dat het er al lag, en niet direct op de auto van TS is gevallen.

• Drardollan
KhaZ schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:37:
[...]

Ik denk niet dat de andere bestuurder aansprakelijk is. Hij reed namelijk alleen over een object heen dat al op de weg lag. Als het van zijn auto af is gevallen is hij wel aansprakelijk, maar dat is niet te bewijzen tenzij je dashcam beelden hebt.
Er is net zo min te bewijzen dat hij al op de weg lag of dat hij door een andere bestuurder geraakt is.

Feit is dat er een dakdrager op je auto is gekomen die schade veroorzaakt heeft.

KhaZ schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:38:
[...]

En de man van RWS zal zeggen dat het er al lag, en niet direct op de auto van TS is gevallen.
Is dat een feit of een aanname?

TS: wat houdt de verklaring van RWS in?

PS: Het is niet de bedoeling om 2x achter elkaar te reageren binnen 24 uur op GoT. Graag de volgende keer je reactie wijzigen. Anders krijg je modjes achter je aan ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Drardollan op 29-08-2019 10:40 ]

• KhaZ
Drardollan schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:39:
[...]

Er is net zo min te bewijzen dat hij al op de weg lag of dat hij door een andere bestuurder geraakt is.

Feit is dat er een dakdrager op je auto is gekomen die schade veroorzaakt heeft.
Ervaring leert dat je niet uitgekeerd krijgt, simpelweg omdat er afstand gehouden had moeten worden, hoe zuur ook. RWS is verantwoordelijk voor de staat van het wegdek, en zal rommel dat erop ligt z.s.m. opruimen maar als ze snel reageren op een melding zijn ze daar niet voor aansprakelijk. Wellicht lukt het met het waarborgfonds, ik betwijfel het sterk.
Drardollan schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:39:

Is dat een feit of een aanname?

TS: wat houdt de verklaring van RWS in?
RWS zal verklaren bijvoorbeeld 15 minuten eerder een melding gehad te hebben, dan vliegt de dakdrager wel erg lang zodat-ie direct op de auto van TS komt :+

[ Voor 5% gewijzigd door KhaZ op 29-08-2019 10:48 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

KhaZ schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:34:
Volgens mij is het ook zo dat als je bewijs (schuldbekentenis bestuurder voor je of dashcam beelden van jezelf) hebt dat het echt letterlijk van het voertuig voor je AF valt, dan krijg je vergoed. Als het object van een auto vóór je voorligger af valt, en je voorligger rijdt eroverheen, en daarna raak jij het, dan krijg je niets vergoed.

Net als met bijvoorbeeld een hond op de weg: als je er als tweede overheen rijdt krijg je niets vergoed, dan had je maar afstand moeten houden.
Hoe kom je hierbij?

Je hoeft niet zoveel afstand te houden dat je kan stilstaan voor objecten voor je die letterlijk stil staan. Dat is onredelijk. Bij 130km/h heb je het over dik 120 meter afstand dat je dan moet aanhouden. Je houdt zoveel afstand dat je ruimte hebt voor reactietijd + de afstand dat je dichterbij komt tijdens het remmen (want later begonnen) + marge.

Dit is echt nonsens.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• KhaZ
Glashelder schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:49:
[...]

Hoe kom je hierbij?

Je hoeft niet zoveel afstand te houden dat je kan stilstaan voor objecten voor je die letterlijk stil staan. Dat is onredelijk. Bij 130km/h heb je het over dik 120 meter afstand dat je dan moet aanhouden. Je houdt zoveel afstand dat je ruimte hebt voor reactietijd + de afstand dat je dichterbij komt tijdens het remmen (want later begonnen) + marge.

Dit is echt nonsens.
Je hoeft toch ook niet stil te staan? Even aan je stuur draaien en je hebt het object ontweken. (in geval van TS ging het uiteraard te snel/ van de zijkant, dat is zuur)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

KhaZ schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:51:
[...]

Je hoeft toch ook niet stil te staan? Even aan je stuur draaien en je hebt het object ontweken. (in geval van TS ging het uiteraard te snel/ van de zijkant, dat is zuur)
Ja en wat als dat nou niet gaat? Object ligt midden op de weg? Je rijdt niet in je eentje op de weg.

Als er een stilstaand object voor je auto opduikt moet je echt in een mum van tijd beslissen wat je gaat doen :X In het geval van een dakdrager kan de veiligste optie nog wel eens zijn om er gewoon overheen te rijden. Zelfde geld voor een hond. Als iedereen als een kip zonder kop gaat uitwijken: dat gaat gegarandeerd een ergere botsing veroorzaken.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• mikin
KhaZ schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:51:
[...]

Er viel inderdaad niks te ontwijken. De dakdrager kwam vanaf de linkerhelft naar de rechterhelft en plots tegen de voorkant van de auto aan. Ze kon de dakdrager dus ook niet van tevoren zien omdat daar ook auto's reden op de linkerbaan. De verklaring van Rijkswaterstaat zal zijn dat ze op de melding afkwamen en constateerde dat de dakdrager tegen mijn zusje der auto is gekomen. Ze heeft de namen en telefoonnummers van de medewerkers van de RWS.

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Tip: ga nou maar bellen met verzekeraar. Die zullen wel de juiste vragen stellen. Betere plek voor informatie dan tweakers.net.

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-11 11:26

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Glashelder schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:49:
[...]

Hoe kom je hierbij?

Dit is echt nonsens.
Wellicht een klein beetje off topic, maar in bijvoorbeeld Spanje moet je bij 120 km/h 100 meter afstand tot je voorganger houden. Geen idee of en zo ja hoe dit gehandhaafd wordt, maar ik kan me zomaar voorstellen dat verzekeraars daar bij schade wel naar kijken.

In Duitsland (zien wij als streng qua afstand houden) is de minimale tussenafstand 50% van de snelheid. Dus bij 130 is de minimale tussenafstand 65 meter. Zit je daarbinnen, dan kleef je. En in Duitsland wordt dat streng gehandhaafd en beboet.

In Nederland ligt 'gepaste afstand' niet vast. Als vuistregel wordt de 2 seconden regel aangehouden. Bij 130 km/h komt dat neer op 72 meter (of 15 auto's die daar kop staart tussen zouden passen). Zit je daarbinnen, dan ben je volgens verkeersopvattingen aan het kleven.

Het bovenstaande gaat uit van afstand tot voorliggend voertuig en is dus niet of in ieder geval minder relevant voor stilstaande objecten / obstakels.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• Palomar
  • Niet online
Ik snap wel dat ze hem niet kon ontwijken. Vooral op een drukkere weg kun je zo ver kijken als waar de auto's voor je rijden. Wat er voor hen op de grond ligt zie jij niet. Als die ergens overheen rijden wat jouw kant op schiet kun je daar nooit meer op anticiperen, zelfs als je voldoende afstand hebt gehouden.

Heb je natuurlijk verder niks aan, maar ik vrees ook dat het gewoon domme pech is. Bij autorijden heb je nou eenmaal te maken met externe factoren, waardoor je buiten je schuld om schade kunt oplopen die niet altijd is te verhalen. Als je dat risico niet wilt lopen moet je je auto in de garage laten staan ;)

Enige wat je imo kunt doen is aangifte doen bij de politie en hopen dat iemand zich meldt die een dakdrager mist. Ik zou het ook wel heel hufterig vinden als iemand een dakdrager mist en dat niet meldt bij de politie. Je weet dat daar zeer ernstige ongelukken door veroorzaakt kunnen worden.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:06

vhal

ಠ_ಠ

Voor de volgende keer, met de app Waze kan je alerts ontvangen als er een voorwerp op de weg ligt. Dit heeft mij regelmatig geholpen zodat je net wat extra alerter bent. Uiteraard werkt dit niet als dit net voor je neus gebeurt maar zeker voorwerpen (spanbanden, stukken hout, bezems e.d.) die wat langer liggen worden over het algemeen genomen goed doorgegeven.

Strava

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Sorry, maar het verhaal wordt steeds vager. RWS heeft de drager meegenomen, je zusje heeft de drager meegenomen. eerst vloog ie door de lucht en RWS was al ter plekke, toen lag ie op de straat, en nu kwam ie van ander auto links ??

Dit is erg onsamenhangend @mikin

Indien de drager door andere auto is 'geramt' en naar de rechter weghelft vloog zijn er dus 2 voertuigen met schade. RWS is verantwoordelijk voor het opruimen/schoonhouden van de snelweg. Als het daadwerkelijk vanaf het dak van andere auto vloog op de auto van je zusje, snap ik niet dat de RWS er al was, of was dat toeval ?

Je moet ook duidelijk communiceren met Politie en verzekering.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:26

Croga

The Unreasonable Man

Hackus schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:26:
Sorry, maar het verhaal wordt steeds vager. RWS heeft de drager meegenomen, je zusje heeft de drager meegenomen. eerst vloog ie door de lucht en RWS was al ter plekke, toen lag ie op de straat, en nu kwam ie van ander auto links ??
Als je filtert op alleen de posts van TS dan is er niets onsamenhangends aan het verhaal....

- Dakdrager komt los van auto
- Dakdrager ligt op snelweg
- RWS wordt gewaarschuwd
- Zus rijd op snelweg
- Dakdrager vliegt tegen auto
- RWS rijdt achter haar en ziet het gebeuren
- RWS pakt dakdrager op
- Zus en RWS verlaten snelweg
- Zus neemt dakdrager mee naar huis

Op de eerste drie punten na zou ik, als "zus" zijnde, het ook rapporteren aan politie en verzekering.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Croga schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:34:
[...]

Als je filtert op alleen de posts van TS dan is er niets onsamenhangends aan het verhaal....

- Dakdrager komt los van auto
- RWS wordt gewaarschuwd
- Zus rijd op snelweg
- RWS pakt dakdrager op

Op de eerste drie punten na zou ik, als "zus" zijnde, het ook rapporteren aan politie en verzekering.
Oa dit geeft aan de de drager er lag en zusje is er tegenop gereden op haar weghelft, of het komt van dak van andere auto, of andere auto van linkerhelft heeft er tegenaan gereden en heeft dus ook schade.
door die aanrijding zou de drager dus over de weghelft naar rechts zijn gevlogen op de aut9o van zusje.
Dus 2 auto's met schade.
mikin schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:56:
[...]

Er viel inderdaad niks te ontwijken. De dakdrager kwam vanaf de linkerhelft naar de rechterhelft en plots tegen de voorkant van de auto aan. Ze kon de dakdrager dus ook niet van tevoren zien omdat daar ook auto's reden op de linkerbaan. De verklaring van Rijkswaterstaat zal zijn dat ze op de melding afkwamen en constateerde dat de dakdrager tegen mijn zusje der auto is gekomen. Ze heeft de namen en telefoonnummers van de medewerkers van de RWS.

[ Voor 16% gewijzigd door Hackus op 29-08-2019 13:39 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:26

Croga

The Unreasonable Man

Hackus schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:39:
Oa dit geeft aan de de drager er lag en zusje is er tegenop gereden op haar weghelft, of het komt van dak van andere auto, of andere auto van linkerhelft heeft er tegenaan gereden en heeft dus ook schade.
door die aanrijding zou de drager dus over de weghelft naar rechts zijn gevlogen op de aut9o van zusje.
Dus 2 auto's met schade.
Het spijt me zeer Hackus maar jouw verhaal heeft een stuk minder samenhang dan dat van TS....

Als je goed leest staat er:
- Dakdrager is van een auto af gevallen
- Dakdrager komt tegen auto zusje

Hoe de dakdrager weer in beweging gekomen is, is niet interessant. Of er een tweede auto met schade is, is niet interessant. Het enige wat zus weet is dat er een dakdrager tegen haar auto gekomen is, waarvoor ze getuigen heeft. Wat er daar voor gebeurt is, is voor Zusje niet interessant.

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:12
Hackus schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:39:
[...]

[...]

Dus 2 auto's met schade.

[...]
Ja waarschijnlijk 2 auto's met schade, maar wat is je punt?

Je hebt er helemaal niets aan, en lijkt me ook niet relevant. Ook het ontwijken wat mensen aangeven (nog los van dat de dakdrager van een andere baan kwam etc. Ik vraag me af hoeveel deze mensen op de snelweg rijden. Op sommige stukken snelweg (op bepaalde tijden) rijden de auto's super dicht op elkaar, weinig ruimte om uit te wijken, schaduwen van auto's, bomen etc. Het op tijd zien van objecten op de weg en daar op reageren is in veel gevallen praktisch onmogelijk. Je verwacht het niet en 99/100 keer dat je iets op de weg ziet is het een stuk papier/plastic zak/handschoen/... Als laatste maak je het alleen maar gevaarlijker door gewoon op goede hoop een ruk aan je stuur te geven.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Erwin537 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:46:
[...]

Ja waarschijnlijk 2 auto's met schade, maar wat is je punt?

Je hebt er helemaal niets aan, en lijkt me ook niet relevant. Ook het ontwijken wat mensen aangeven (nog los van dat de dakdrager van een andere baan kwam etc. Ik vraag me af hoeveel deze mensen op de snelweg rijden. Op sommige stukken snelweg (op bepaalde tijden) rijden de auto's super dicht op elkaar, weinig ruimte om uit te wijken, schaduwen van auto's, bomen etc. Het op tijd zien van objecten op de weg en daar op reageren is in veel gevallen praktisch onmogelijk. Je verwacht het niet en 99/100 keer dat je iets op de weg ziet is het een stuk papier/plastic zak/handschoen/... Als laatste maak je het alleen maar gevaarlijker door gewoon op goede hoop een ruk aan je stuur te geven.
Als er 2 voertuigen zijn met schade is dat van belang voor politie(onderzoek). als de drager direct van andere auto van het dak af kwam is het moeilijker om die 'dader' te vinden. de melder die RWS heeft gebeld of andere instantie is ook van belang in dit geheel. RWS kan bij toeval ter plekke zijn gekomen, maar TS verteld dat zei op een melding af kwamen.(btw, ik spreek nergens van mogelijkheid tot ontwijken)

• mikin
Croga schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:46:
[...]

Het spijt me zeer Hackus maar jouw verhaal heeft een stuk minder samenhang dan dat van TS....

Als je goed leest staat er:
- Dakdrager is van een auto af gevallen
- Dakdrager komt tegen auto zusje

Hoe de dakdrager weer in beweging gekomen is, is niet interessant. Of er een tweede auto met schade is, is niet interessant. Het enige wat zus weet is dat er een dakdrager tegen haar auto gekomen is, waarvoor ze getuigen heeft. Wat er daar voor gebeurt is, is voor Zusje niet interessant.
excuus voor het misschien onsamenhangend verhaal. ik heb het verhaal van mijn zusje vernomen en probeer hier tips te krijgen voor het netjes oplossen van dit ongeluk.

Dakdrager is inderdaad op de snelweg terecht gekomen. hiervan zijn melding(en) gemaakt daarom was de RWS net aanwezig.
Mijn zusje weet niet precies hoe hij omhoog is gevlogen, Ze zag hem in een flits van de linkerbaan komen. Dit is zo snel gegaan dat ze dus ook niet heeft kunnen reageren.
Of er dus een tweede auto is met schade is niet te zeggen. Er is voor de rest niemand gestopt dus dat lijkt mij niet.

ter verduidelijking: wat @Croga zegt klopt helemaal:

- Dakdrager komt los van (onbekende) auto
- RWS wordt gewaarschuwd
- Zus rijd op snelweg
- RWS pakt dakdrager op

We gaan dus opnieuw met de verzekeraar contact opnemen en het complete verhaal voorleggen met getuigen verklaring van de RWS. Toch proberen om het via het waarborgfonds vergoed te krijgen en aangifte doen bij de politie mocht de eigenaar zich nog melden van de dakdrager.

[ Voor 12% gewijzigd door mikin op 29-08-2019 14:09 ]

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-11 20:16
Als het waarborgfonds niets doet kan je ook rws zelf proberen. Als die op de hoogte zijn van gevaarlijk losliggend puin op de weg kunnen ze ook banen afkruizen. Je kan argumenteren dat door dit niet te doen, ze hebben bijgedragen aan het onstaan van de schade.

Het is ook niet zo gek als je denkt dat ze niet zullen hebben afgekruist omdat ze afwegen dat een rijstroken op de a2 dichtgooien misschien wel 1000 euro per minuut aan economsiche schade oplevert.

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-12 16:23
RWS kan het wel achterhalen via de camera beelden, maar mag het niet. Politie misschien wel, maar lijkt me niet dat ze het doen.

Uitrekenen of het goedkoper is om zelf te repareren of je no claim te pakken.

• DistantFury
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18-12-2024
Mijn ervaring is helaas dat het Waarborgfonds iedere kans aangrijpt om niets te hoeven doen.

Afgelopen april ben ik op de A15, 200km van huis, over een gebogen stalen plaat gereden met 130kmh. De plaat is door het rechter voorwiel omhoog geslingerd, vervolgens door de bodem van de auto heen naar binnen geslagen, terug naar buiten gevallen en heeft vervolgens een stuk uit de rechter achterband en -velg geslagen. Vervolgens is de plaat weggeslingerd en niet meer gevonden.

De auto verloor benzine en liep niet meer, en is vervolgens in opdracht van RWS afgesleept. De aanvraag voor een vergoeding bij het Waarborgfond liep redelijk gesmeerd; Vrachtbrief laten zien, expert heeft de auto op een brug bekeken en heeft vastgesteld dat de schade zeer waarschijnlijk door afgevallen lading is veroorzaakt. Vervolgens wilde het Waarborgfond bevestiging van RWS dat het voorwerp er heeft gelegen.

"Ja, nee... dat weten we niet"

Klaar.

De auto is inmiddels al niet meer in mijn bezit.

Nu we het er toch over hebben;
Bij het Waarborgfonds krijg je vrijwel altijd dezelfde dame aan de lijn. Ik geloof niet dat ik ooit zo'n ongemotiveerd en onvriendelijk persoon aan de telefoon heb gehad.

EDIT:

@Zebby

Mij is door RWS verteld dat de beelden alleen live worden bekeken en niet opgeslagen mogen worden in verband met privacy. In hoeverre dit klopt weet ik helaas niet.

[ Voor 7% gewijzigd door DistantFury op 29-08-2019 16:16 ]

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-12 16:23
DistantFury schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 16:14:

@Zebby

Mij is door RWS verteld dat de beelden alleen live worden bekeken en niet opgeslagen mogen worden in verband met privacy. In hoeverre dit klopt weet ik helaas niet.
Ik geloof dat met de sleepwet ze het recht hebben om deze beelden kort (2 weken?) te bewaren, maar alleen in te zien met de juiste bevoegdheden/redenen.

• KhaZ
@mikin heb je een update voor ons?

• mikin
Mijn zusje heeft alles gedocumenteerd en ingediend bij het waardeborgfonds. Ook is de getuige van Rijkswaterstaat nog thuis langs geweest om beiden hetzelfde te verklaren naar het waardeborgfonds. Volgens hem stond je dan sterker, anders zou het waardeborgfonds alsnog kunnen afwijzen. Ook is er bij de Rijkswaterstaat een interne melding gemaakt voor het geval dat het waardeborgfonds hierover navraag doet. Gelukkig is de Rijkswaterstaat dus getuige en sta je hierdoor een stuk sterker. We zijn dus nog in afwachting van de verzekering en het waardeborgfonds.

• Titu
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-07 08:35
KhaZ schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:18:
Dat is niet correct. Ik heb een jaar geleden schade gehad doordat er een aanhanger slot op de weg lag (zo'n groot blok) die vervolgens flinke schade aan mijn auto heeft toegebracht.

Het was een enkelbaansweg met verhoogde berm (geen uitwijk mogelijkheden). Voor mij reed een vrachtwagen die over het slot heen reed. Vervolgens zag ik het slot pas en had ik geen mogelijkheid om uit te wijken en ben vervolgens vol op het slot geknald. Voorbumper gescheurd en een lekke radiator als gevolg. Daarna heb ik de bestuurder achter mij als getuigen gevraagd (we zijn samen na het voorval gestopt omdat hij zag dat ik iets raakte en daarna vloeistof lekte. Vervolgens heb ik op aanvraag van het waarborgfonds foto's van de situatie gemaakt en heb ik alle kosten vergoed gekregen (op de €250 euro eigen risico na).

• KhaZ
Titu schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 12:00:
[...]

Dat is niet correct. Ik heb een jaar geleden schade gehad doordat er een aanhanger slot op de weg lag (zo'n groot blok) die vervolgens flinke schade aan mijn auto heeft toegebracht.

Het was een enkelbaansweg met verhoogde berm (geen uitwijk mogelijkheden). Voor mij reed een vrachtwagen die over het slot heen reed. Vervolgens zag ik het slot pas en had ik geen mogelijkheid om uit te wijken en ben vervolgens vol op het slot geknald. Voorbumper gescheurd en een lekke radiator als gevolg. Daarna heb ik de bestuurder achter mij als getuigen gevraagd (we zijn samen na het voorval gestopt omdat hij zag dat ik iets raakte en daarna vloeistof lekte. Vervolgens heb ik op aanvraag van het waarborgfonds foto's van de situatie gemaakt en heb ik alle kosten vergoed gekregen (op de €250 euro eigen risico na).
Dat is mooi om te horen! Mijn ervaring (van een kennis) waarbij de voorligger over iets heenreed is dat het niet vergoed werd destijds.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:46
Ik denk dat je het verzoek vanuit het waarborgfonds direct terug krijgt met de opmerking dat het via de verzekering moet lopen (want all-risk), maar proberen kan altijd.

• mikin
TheBrut3 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 14:35:
Ik denk dat je het verzoek vanuit het waarborgfonds direct terug krijgt met de opmerking dat het via de verzekering moet lopen (want all-risk), maar proberen kan altijd.
klopt, auto word morgen gerepareerd en schade word eerst geregeld via de verzekering. Afhandeling van waarborgfonds gaat nog even duren.
Pagina: 1