Vraag

Anoniem: 886251

Topicstarter
Omdat ik op zoek ben naar een nieuwe uitdaging heb ik bij bedrijf A en bedrijf B een open sollicitatie ingediend.

Bedrijf A reageerde binnen een week waarin werd gezegd dat ze momenteel geen relevante vacature hebben maar mijn cv 2 maanden “bewaren” mocht er wat relevants komen.

Bedrijf B reageerde niet(behalve de standaard ontvangstmail).. Twee weken erna maar eens gebeld met ze en toen werd gezegd dat er niks binnen was gekomen, en mijn naam onbekend was. Alles opnieuw verstuurd en werd mij verteld dat ze gaan kijken en me binnen een enkele dagen zouden terugbellen. (Inmiddes ben ik 11dagen verder)

Nou is mijn vraag heeft het zin om beide bedrijven na te bellen aangezien ik uiteraard interesse heb, of moet ik vertrouwen dat ze mij niet vergeten en vanzelf gaan bellen?

Alle reacties

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Initiatief tonen kan nooit kwaad, maar let er wel op hoe je het brengt. Er zit een verschil tussen "Hebben jullie mijn brief nu wel gehad offe..." En "Ik bel even om te vragen of jullie mijn sollicitatie in goede orde ontvangen hebben en of er eventueel nog vragen over zijn die ik kan toelichten"

Try SCE to Aux

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-05 19:47
Ik bel altijd de dag na de door de tegenpartij gestelde 'deadline'. Dus stel ze zeggen je uiterlijk vrijdag wat te laten weten en dat gebeurt niet, dan bel ik maandagochtend meteen op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Bedrijf A is duidelijk geweest, nu dus goed vacatures in de gaten houden
Bedrijf B laat voor mij duidelijk merken dat je welkom bent om te solliciteren maar ze er duidelijk niet om zaten te springen.

Ik verwacht dat bellen weinig zin heeft. Het zou zelfs tegen je kunnen werken doordat je dan wat wanhopig over kunt komen. Maar eens met bedrijf B bellen, en met de JUISTE persoon te spreken (probeer dat te achterhalen) om je enthousiasme voor het bedrijf over te brengen is nog een stap die je kunt doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Hann1BaL op 29-08-2019 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

A is een mondelinge afwijzing, hoef je dus niet na te bellen.
B zou ik idd even nabellen. Maar mezelf tevens afvragen of ik daar wel zou willen werken als ze zo traag reageren. Zegt ook iets over hoe men met zijn mensen omspringt. En de eerste indruk is onuitwisbaar, en die is nu al niet goed.

Uit interesse: wat voor functie zoek je en bij wat voor bedrijf? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-05 19:47
The Eagle schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 08:55:
B zou ik idd even nabellen. Maar mezelf tevens afvragen of ik daar wel zou willen werken als ze zo traag reageren. Zegt ook iets over hoe men met zijn mensen omspringt. En de eerste indruk is onuitwisbaar, en die is nu al niet goed.

B is leuk maar dan vallen 99% van de bedrijven af, die HR afdelingen zijn allemaal zo traag als..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:06

Dit gaat alleen op als je in een sector werkt waar ze momenteel verlegen zitten om werkkrachten. Wij werken beide in de IT dus we kunnen kieskeurig zijn.

Geen idee wat de TS voor werk doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Bedrijf A zou ik niet bellen, die hebben nu niks en dan gaan zitten bellen komt wellicht opdringerig over. Bedrijf B zou ik nog één keer bellen van “eerste keer kwam mijn sollicitatie niet aan, tweede keer zou ik worden teruggebeld maar ik wacht nu al bijna twee weken, wat is de status?”. Je mag best laten merken dat het niet heel professioneel is van dat bedrijf op deze manier, maar hou het wel beschaafd. Als ze met een verhaal komen van een HR manager die ziek is, een nieuw systeem, procedures die nog lopen: allemaal prima maar probeer dan een datum te krijgen waarop ze je meer laten weten. Dan weet jij concreet waar je aan toe bent.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Kan ook gewoon zijn dat ze het mega druk hebben he, vakantie periode is net voorbij, dan is het altijd drukker dan normaal.

Ik zou gewoon vriendelijk nog eens nabellen.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zarathustra
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
Als ik bel en er is ruimte voor een ijsbreker gebruik ik hem. Gisteren nog iemand die even aarzelde bij het noemen van de bedrijfsnaam "u twijfelde even waar u werkt ;)" Grinnikje en werd uitstekend geholpen.

Mensen wijzen op 'fouten' heeft nog nooit iemand verder gebracht.

Bedrijf B bellen met iets in de trant dat je het bedrijf ontzettend interessant vindt, een open sollicitatie hebt gestuurd en nieuwsgierig bent hoe snel je op gesprek mag (of dat die aangekomen is - afhankelijk van je eigen stijl en de persoon die je spreekt) Dat het de tweede is is niet relevant voor het gesprek.

[ Voor 4% gewijzigd door Zarathustra op 29-08-2019 15:48 . Reden: goed Nederlands gebruikt :) ]

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-05 10:01
Heb je van te voren gebeld voordat je een open sollicitatie hebt gestuurd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:36
Zarathustra schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:59:
Als ik bel en er is ruimte voor een 'ice breaker' gebruik ik hem. Gisteren nog iemand die even aarzelde bij het noemen van de bedrijfsnaam "u twijfelde even waar u werkt ;)" Grinnikje en werd uitstekend geholpen.
An icebreaker is a facilitation exercise intended to help members of a group begin the process of forming themselves into a team. Icebreakers are commonly presented as a game to "warm up" the group by helping the members to get to know each other. They often focus on sharing personal information such as names, hobbies, etc.[1]
Wikipedia: Icebreaker (facilitation)

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zarathustra
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
Pardon. In goed Nederlands 'ijsbreker'. Dank @Drardollan

[ Voor 10% gewijzigd door Zarathustra op 29-08-2019 15:22 ]

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

• Joe Pistone
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-03-2020
Bedrijf A zou ik na veertien dagen van ontvangst bellen. Bedrijf B zou ik net voor twee maanden na ontvangst nog eens bellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ORoces
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-04 09:02
Als ze geïnteresseerd waren was je zelf wel gebeld.
Ik zou niet als een hondje erachter aan gaan. Komt wanhopig over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Joe Pistone schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 15:29:
Bedrijf A zou ik na veertien dagen van ontvangst bellen. Bedrijf B zou ik net voor twee maanden na ontvangst nog eens bellen.
2 maanden? Dan zijn ze je al lang vergeten of hebben ze wel iemand anders aangenomen en wijzen ze alsnog de deur. Gewoon doorpakken, niet te klef, maar gewoon netjes druk erop leggen.

Dan toon je ook aan dat je serieus geintereseerd bent, dat hebben bedrijven het liefst. Als je het maar eens laat aankomen waaien, tja dan nemen ze je echt niet serieus.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:53
Bensimpel schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 22:51:
[...]

2 maanden? Dan zijn ze je al lang vergeten of hebben ze wel iemand anders aangenomen en wijzen ze alsnog de deur. Gewoon doorpakken, niet te klef, maar gewoon netjes druk erop leggen.

Dan toon je ook aan dat je serieus geintereseerd bent, dat hebben bedrijven het liefst. Als je het maar eens laat aankomen waaien, tja dan nemen ze je echt niet serieus.
je moet gewoon niet op 2 werkgevers gokken. heb jaren terug een stuk of 60-70 open sollicitaties gestuurd. Daarvan 2/3 geen reactie, stuk of 15 afwijzingen 6 kaartenbakken voor 3-6 maand,. Achter die 6 aangeschreven na een half jaar standaard reactie. Ogenschijnlijk leek alles voor niets te zijn geweest, maar 11 maand later was 1 van die 2/3 me zeker niet vergeten en daar werk ik nog steeds met veel plezier.

hoe meer je er aanschrijft, hoe meer kans, je hebt er maar 1tje nodig en als je profiel matcht zijn ze je na 2 maand zeker niet vergeten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt allen voor de reacties!

Ik zal morgen/maandag beide bedrijven bellen en met de adviezen en ervaringen van hierboven zal ik het gesprek voeren op een vriendelijke maar serieuze toon waarin ik serieus ben geïnteresseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
Om wat voor bedrijven/functie gaat het?

Als er voldoende andere potentiele werkgevers zijn zou ik daar eerder op inzetten. Met open sollicitaties moet je altijd maar afwachten of er op dat moment behoefte is aan iemand met jouw profiel. Als dat de reden is dat ze geen interesse hebben is de kans niet heel groot dat dat na 2 maanden anders is.

Wat je ook kunt proberen is om de HR medewerkers te omzeilen en werknemers van bedrijven via LinkedIn te benaderen. Je krijgt waarschijnlijk hetzelfde antwoord, alleen de kans lijkt me groter dat iemand een half jaar later nog aan je denkt als er een vacature is dan de HR medewerker die dagelijks CV's in de prullenbak gooit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Ondertussen Beide bedrijven gebeld,

Bedrijf A heeft momenteel nog geen relevante functie, maar waarderen dat ik nog interesse heb en nodigen mij uit voor kennismakingsgesprek. Volgende maand zou er wat relevants komen verwachten ze.

Bedrijf B ziet potentie maar heeft nu nog niks. Als er wat is dan word ik gecontacteerd.

Bedankt allen, het geboekte resultaat (kennismakingsgesprek, en dat ik gecontacteerd word bij een passende functie) had ik eigenlijk niet verwacht.

Voor de geïnteresseerde het ging om een Operationele functie in de (luchthaven) logistiek.
Pagina: 1