Bij deze een volgende topic met enkele last minute vragen over zonnepanelen!
Ik heb me begin dit jaar uitvoerig ingelezen in de veronderstelling snel een keus te kunnen maken voor zonnepanelen op onze schuur. Dat bleek een onderschatting
Door wat (leuke) prive zaken heeft het project even in de ijskast gestaan en begint 't nu weer opnieuw, en daarmee lijkt ook al het uitzoekwerk weer opnieuw begonnen..
Na het uitzoekwerk en puzzelwerk, topics lezen en offertes opvragen heb ik nog wat vragen voor de experts hier!
In het kort is dit het plan:
Laten leggen, niet zelf doen
9 panelen ligging zuid oost, hoek 50 graden
Wel af en toe schaduw van bomen, huizen, varieert over de dag
Op de schuur dus bijkomend is aanleggen grondkabel en graafwerk hiervoor (meter of 10 betegeling weg, graven en weer terug)
Nu heb ik 4 offertes:
1. A
9x GCL 305wp paneel
Growatt 2500 plus monitoring
Montage materiaal, grondkabel etc
Graven Excl. (zelf regelen kan, geschat 250euro)
3100 ex btw
1. B
Zelfde panelen en aanbieder met
solar edge 2200 + p300 optimizers (kan dat nou wel of niet met 305 wp panelen? hierover geen uitsluitsel kunnen vinden..)
3600 ex btw
2.
Trina 320wp
Solar edge 3000
P370 optimizers
Graven excl. (doen ze aan meerprijs 60e per uur, kan uiteraard ook zelf laten doen @ <250e)
3800 ex btw
3.
Aeg panelen 325wp
Solar edge 3000
P370 optimizers
All in, graven, boren leggen whatever
4400 ex btw.
Nu zijn de prijzen per wp inclusief post voor graafwerk ongeveer als volgt.
1A 1.22
1B 1.40
2 1.38
3 1.50
Alle drie adviseren ze gezien af en toe schaduw solar edge.
Klopt de redenering dat het inderdaad zinvol is, weliswaar op lange termijn (en niet veel zal schelen?)?
De setup met 2200 vs 3000 scheelt 135wp in aanlevering, is het overkill om die 3000 te kiezen? Onderdimensioneren te ruim als je een 2200 kiest?
GCL panelen, weinig over te vinden maar wat ik vind is goed. Trina wel beter vindbaar en bekend? De aeg panelen zijn natuurlijk mooi maar zijn deze hun meerprijs waard?
Dank voor alle inzichten!
Ik heb me begin dit jaar uitvoerig ingelezen in de veronderstelling snel een keus te kunnen maken voor zonnepanelen op onze schuur. Dat bleek een onderschatting
Door wat (leuke) prive zaken heeft het project even in de ijskast gestaan en begint 't nu weer opnieuw, en daarmee lijkt ook al het uitzoekwerk weer opnieuw begonnen..
Na het uitzoekwerk en puzzelwerk, topics lezen en offertes opvragen heb ik nog wat vragen voor de experts hier!
In het kort is dit het plan:
Laten leggen, niet zelf doen
9 panelen ligging zuid oost, hoek 50 graden
Wel af en toe schaduw van bomen, huizen, varieert over de dag
Op de schuur dus bijkomend is aanleggen grondkabel en graafwerk hiervoor (meter of 10 betegeling weg, graven en weer terug)
Nu heb ik 4 offertes:
1. A
9x GCL 305wp paneel
Growatt 2500 plus monitoring
Montage materiaal, grondkabel etc
Graven Excl. (zelf regelen kan, geschat 250euro)
3100 ex btw
1. B
Zelfde panelen en aanbieder met
solar edge 2200 + p300 optimizers (kan dat nou wel of niet met 305 wp panelen? hierover geen uitsluitsel kunnen vinden..)
3600 ex btw
2.
Trina 320wp
Solar edge 3000
P370 optimizers
Graven excl. (doen ze aan meerprijs 60e per uur, kan uiteraard ook zelf laten doen @ <250e)
3800 ex btw
3.
Aeg panelen 325wp
Solar edge 3000
P370 optimizers
All in, graven, boren leggen whatever
4400 ex btw.
Nu zijn de prijzen per wp inclusief post voor graafwerk ongeveer als volgt.
1A 1.22
1B 1.40
2 1.38
3 1.50
Alle drie adviseren ze gezien af en toe schaduw solar edge.
Klopt de redenering dat het inderdaad zinvol is, weliswaar op lange termijn (en niet veel zal schelen?)?
De setup met 2200 vs 3000 scheelt 135wp in aanlevering, is het overkill om die 3000 te kiezen? Onderdimensioneren te ruim als je een 2200 kiest?
GCL panelen, weinig over te vinden maar wat ik vind is goed. Trina wel beter vindbaar en bekend? De aeg panelen zijn natuurlijk mooi maar zijn deze hun meerprijs waard?
Dank voor alle inzichten!
[ Voor 1% gewijzigd door aesch op 29-08-2019 18:19 . Reden: Beter leesbaar ]