Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• aesch
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-11 20:24
Bij deze een volgende topic met enkele last minute vragen over zonnepanelen!

Ik heb me begin dit jaar uitvoerig ingelezen in de veronderstelling snel een keus te kunnen maken voor zonnepanelen op onze schuur. Dat bleek een onderschatting :/
Door wat (leuke) prive zaken heeft het project even in de ijskast gestaan en begint 't nu weer opnieuw, en daarmee lijkt ook al het uitzoekwerk weer opnieuw begonnen..

Na het uitzoekwerk en puzzelwerk, topics lezen en offertes opvragen heb ik nog wat vragen voor de experts hier!

In het kort is dit het plan:

Laten leggen, niet zelf doen
9 panelen ligging zuid oost, hoek 50 graden
Wel af en toe schaduw van bomen, huizen, varieert over de dag
Op de schuur dus bijkomend is aanleggen grondkabel en graafwerk hiervoor (meter of 10 betegeling weg, graven en weer terug)

Nu heb ik 4 offertes:

1. A
9x GCL 305wp paneel
Growatt 2500 plus monitoring
Montage materiaal, grondkabel etc
Graven Excl. (zelf regelen kan, geschat 250euro)
3100 ex btw
1. B
Zelfde panelen en aanbieder met
solar edge 2200 + p300 optimizers (kan dat nou wel of niet met 305 wp panelen? hierover geen uitsluitsel kunnen vinden..)
3600 ex btw

2.
Trina 320wp
Solar edge 3000
P370 optimizers
Graven excl. (doen ze aan meerprijs 60e per uur, kan uiteraard ook zelf laten doen @ <250e)
3800 ex btw

3.
Aeg panelen 325wp
Solar edge 3000
P370 optimizers

All in, graven, boren leggen whatever
4400 ex btw.

Nu zijn de prijzen per wp inclusief post voor graafwerk ongeveer als volgt.
1A 1.22
1B 1.40
2 1.38
3 1.50

Alle drie adviseren ze gezien af en toe schaduw solar edge.

Klopt de redenering dat het inderdaad zinvol is, weliswaar op lange termijn (en niet veel zal schelen?)?

De setup met 2200 vs 3000 scheelt 135wp in aanlevering, is het overkill om die 3000 te kiezen? Onderdimensioneren te ruim als je een 2200 kiest?

GCL panelen, weinig over te vinden maar wat ik vind is goed. Trina wel beter vindbaar en bekend? De aeg panelen zijn natuurlijk mooi maar zijn deze hun meerprijs waard?

Dank voor alle inzichten!

[ Voor 1% gewijzigd door aesch op 29-08-2019 18:19 . Reden: Beter leesbaar ]

• aesch
Laatste offerte update: aanbieder 2 biedt nu 3600. Maak ongeveer 1.30e per wp. Niet goedkoopste wat ik lees maar kleine installatie relatief duur.

Nog tips ten aanzien van de omvormer, toch een solar edge 3000accepteren?

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
2500 watt omvormer is prima., pak een stringomvormer met schaduw management (SMA, Goodwe etc etc), laat heel dat solar edge lekker voor wat het is (KISS).
9 stuks nsp 320 watt + goodwe 2500ns + bezorgen + montagemateriaal komt rond dde 2150 ex. Montage kun je krijgen voor rond de 750 ex gok ik zo.
Dat zou ik doen

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• aesch
Goeie optie, dank! Helaas heb ik nog geen aanbieder met een goeie reputatie gevonden die een zonnepanelen aanbiedt icm SMA omvormer en dat ook wil leggen op onze schuur.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als je schaduw hebt, hoeveel panelen liggen er dan nog in de zon?

Wise enough to play the fool

• aesch
7 stuks minstens in de zon

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als je voor een SE systeem gaat is dat niet voldoende voor de p3x0 optimizers, dan is de p404 optimizer een betere keus.

Wise enough to play the fool

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
aesch schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 09:00:
Goeie optie, dank! Helaas heb ik nog geen aanbieder met een goeie reputatie gevonden die een zonnepanelen aanbiedt icm SMA omvormer en dat ook wil leggen op onze schuur.
Als je sun-solar vraagt om een SMA, kunnen ze die prima leveren (al vinden ze het makkelijker, aan te bieden wat ze al hebben liggen)

Winkelman bied ook complete sets aan met een SMA.

Maar ik weet niet welke regio je woont?
Heb je ook wat fototjes van je dak (situatie) ?
Loopt er niet al een aparte groep naar de schuur?
Trek meteen een netwerk kabel mee. (neem gewoon mantelbuis voor de kabels)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-08-2019 18:02 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• aesch
AUijtdehaag schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 17:53:
[...]

Als je sun-solar vraagt om een SMA, kunnen ze die prima leveren (al vinden ze het makkelijker, aan te bieden wat ze al hebben liggen)

Winkelman bied ook complete sets aan met een SMA.

Maar ik weet niet welke regio je woont?
Heb je ook wat fototjes van je dak (situatie) ?
Loopt er niet al een aparte groep naar de schuur?
Trek meteen een netwerk kabel mee. (neem gewoon mantelbuis voor de kabels)
Sun-Solar wilde wel een quote geven voor verzending maar installatie doen ze helaas niet. Dit vanwege afstand, woon vlakbij Hilversum.

Er loopt nog geen kabel die voor de zonnepanelen geschikt is naar de schuur, wel wat 'gewone' electra voor verlichting. Gelijk een netwerkkabel is inderdaad goed idee!

dit is een foto/inschatting die is gemaakt door een van de aanbieders. Dit legplan komt echter te dicht bij de randen volgens mij:
Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/6NgHymD

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zNGXmrP/Schermafbeelding-2019-09-01-om-16-12-36.png

dak is ca. 3.10m breed en zo komen die panelen dus veel te dicht op de rand. (van de foto hadden ze 3.40m gemeten, dat klopt niet).

ik denk dat er 4+5 panelen landscape sowieso passen. Misschien wel 5 portrait en 5 landscape.

[ Voor 5% gewijzigd door aesch op 01-09-2019 16:48 ]

Pagina: 1