Windows 10 1903 + installatie AMD Drivers

Pagina: 1
Acties:

• GerbenVanCamp
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-08 18:02
Hey iedereen,

Ik heb heel recent een nieuw systeem aangekocht. Hieronder de build:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 550,-€ 550,-
1MoederbordenMSI X570-A Pro€ 171,99€ 171,99
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT 8G GDDR6€ 435,50€ 435,50
1BehuizingenSharkoon DG7000-G RGB€ 63,90€ 63,90
1MonitorenSamsung LC27JG50QQU Zilver€ 279,-€ 279,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 179,90€ 179,90
1Optische drivesAsus BC-12D2HT Retail€ 64,55€ 64,55
1Voedingenbe quiet! Dark Power Pro 11 650W€ 154,22€ 154,22
1Solid state drivesXPG Gammix S11 Pro 1TB€ 165,-€ 165,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.064,06

Maar ondertussen heb ik daar niet al te veel leuke ervaringen mee gehad.

Eerst was er een corrupte retail-USB van Win10 (aangekocht in 2018, maar maar 1x gebruikt). Hiervoor moest ik dan een nieuwe bootable USB-stick maken. Standaard wordt de media creation tool hiervoor gebruikt maar om één of andere reden werkte dat spul niet op mijn oude pc. Na lang proberen heb ik dan toch een bootable usb-stick kunnen maken met de laatste build van Win10 (v1903). (loss of gametime :( )

Installatie van Windows 10 gaf geen problemen. Hij start goed op.

Maar als ik nu AMD drivers (chipset of GPU) probeer te installeren, dan start hij de installatie wel op. Maar bij het controleren van de eventuele voorgaande versies loopt hij gewoon vast en herstart hij.

Het lukt me voorlopig niet om die te installeren. (even more loss of gametime :( )

Nu zou ik even aan jullie willen vragen wat ik het beste doe.
  1. AMD drivers proberen te installeren via Veilige modus?
  2. Windows 10 versie 1809 (October) installeren en hopen dat daar de AMD-drivers wel geïnstalleerd kunnen worden op een normale manier? Heeft iemand ervaring met versie 1809 en de laatste Ryzen en Adrenaline drivers?

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 17:40
Mogelijk dat Windows zelf drivers geïnstalleerd heeft voor je GPU. Die zou je kunnen verwijderen en het opnieuw proberen.

AMD installer als Administrator uitgevoerd?
Gebruik je de laatste AMD driver versie (voor windows 10)?

• GerbenVanCamp
Ik maak gebruik van de laatste drivers van amd zowel voor de chipsets als voor de GPU.

In apparaatbeheer krijg ik bij de gpu als driver "basis display driver".

En om het moeilijker te maken loopt het systeem ook binnen de minuut na opstarten steeds vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pikkemans
"En om het moeilijker te maken loopt het systeem ook binnen de minuut na opstarten steeds vast."

Daar zit denk ik je probleem. Mogelijk een hardware issue

Is de laatste BIOS geinstalleerd voor je MOBO?
Probeer ook eens met je RAM setup te spelen. Misschien een enkel slot gebruiken.

CPU koeler goed gemonteerd? Wat zijn de temps in die eerste minuut?

• GerbenVanCamp
Het heropstarten binnen de minuut is begonnen na een poging om de AMD chipset drivers via het MSI Dragon Center te updaten (met een crash tot gevolg). Dus denk eerder aan half geïnstalleerde drivers.

Daarvoor leek dat niet het geval te zijn. Mijn BIOS heb ik gisteren geupdate naar de laatste versie.
Temps van de CPU-koeler ligt rond de 40°C.

De PC werd geassembleerd door Alternate, dus zou verwachten dat daar geen problemen mee zijn. Maar who knows... Die optie hou ik alleszins in mijn achterhoofd.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GerbenVanCamp schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:41:
Het heropstarten binnen de minuut is begonnen na een poging om de AMD chipset drivers via het MSI Dragon Center te updaten (met een crash tot gevolg). Dus denk eerder aan half geïnstalleerde drivers.

Daarvoor leek dat niet het geval te zijn. Mijn BIOS heb ik gisteren geupdate naar de laatste versie.
Temps van de CPU-koeler ligt rond de 40°C.

De PC werd geassembleerd door Alternate, dus zou verwachten dat daar geen problemen mee zijn. Maar who knows... Die optie hou ik alleszins in mijn achterhoofd.
Terug naar de winkel

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• GerbenVanCamp
Zou het echt daaraan liggen? Kan ik dit op één of andere manier vaststellen?
Want blijkbaar zijn er toch ook nog veel problemen met Windows 10 build 1903 en AMD drivers?

Als het echt aan de hardware ligt, dan moet ik inderdaad terug naar Alternate.

[ Voor 35% gewijzigd door GerbenVanCamp op 29-08-2019 13:11 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:45

nelizmastr

Goed wies kapot

GerbenVanCamp schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:03:
Want blijkbaar zijn er toch ook nog veel problemen met Windows 10 build 1903 en AMD drivers?
Ik draai probleemloos 1903 op een Ryzen 5 3600X op een X370 bordje op de nieuwste chipset drivers
van AMD zelf. Rommel van MSI installeer ik niet.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikkemans
Ik zou een herinstallatie van Windows overwegen en dan via de officiële Windows Creation Tool. De staat van je Windows installatie lijkt nu een beetje gaar.

En wat @Hackus ook al aangaf, als dat niet werkt gewoon terug naar Alternate (helaas weer loss of gametime :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenVanCamp
Na mijn corrupte retail-USB stick van Windows heb ik inderdaad die Windows Creation Tool proberen te gebruiken. Maar die liep ook steeds vast op mijn oude pc.

Waarom dit zo is, heb ik geen flauw benul van.

Uiteindelijk heb ik de ISO's van Win10 via smartphone gedownload van de Microsoft website en dan via Rufus een bootable USB gemaakt (stond ook als workaround op het Microsoft-forum). Uiteindelijk is dat vlotjes gelukt.

De AMD chipset drivers zijn ondertussen gelukt via een download van AMD zelf.
Het enige waar ik nu nog mee worstel, is de installatie van de AMD GPU drivers. Die blijven hangen in de fase waar hij detecteert welke stuurprogramma's er aanwezig zijn. Na het hangen, reboot hij dan.

Waarschijnlijk geeft die installatie problemen met de "Microsoft Basic Display Adapter". Eerstvolgende dat ik ga proberen, is die driver er af smijten met DDU en zien wat dat geeft.

Het probleem is dat ik 's avonds niet altijd tijd heb om mij daar uren mee bezig te houden. Bovenstaande issues ben ik bij mijn weten nog nooit tegen gekomen met een clean install van Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Het lijkt echt op een hardware issue als je het mij vraagt.

Heb je ook al oudere drivers geprobeerd te downloaden?
Misschien toch nog eens Win 10 installeren, om zeker te zijn dat er daar niets is misgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenVanCamp
Wat ik ook nog geprobeerd heb, is met GPU-Z de gegevens van mijn videokaart uit te lezen.
Dit gaf alles correct aan. Navi 10-GPU, 8GB geheugen, ... Maar dat alles onder de Microsoft Basic Display Adapter. In plaats van de correcte GPU-naam.

Oudere drivers kan ik inderdaad ook nog wel eens proberen. Zal dan voor vanavond zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koetsier88
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-09 16:03
GerbenVanCamp schreef op maandag 2 september 2019 @ 08:55:
Wat ik ook nog geprobeerd heb, is met GPU-Z de gegevens van mijn videokaart uit te lezen.
Dit gaf alles correct aan. Navi 10-GPU, 8GB geheugen, ... Maar dat alles onder de Microsoft Basic Display Adapter. In plaats van de correcte GPU-naam.

Oudere drivers kan ik inderdaad ook nog wel eens proberen. Zal dan voor vanavond zijn :)
ik heb hetzelfde probleem.
heb jij er al iets voor gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenVanCamp
Na een poging tot installatie van de oudste drivers met support voor Radeon RX5700XT (zelfde crash) en daarna nog een clean install geprobeerd van Win10 v1809 om ook daar de oudste en nieuwste drivers te installeren (maar ook 2x gecrasht op hetzelfde) ben ik uiteindelijk terug naar Alternate gegaan met mijn probleem.

Ze vermoeden een hardware-probleem. Nu ben ik aan het wachten op nieuws...

Dus mijn advies:
Als jouw kaart nog binnen de termijn voor terugname is, zou ik ze terug doen en ofwel een nieuwe RX5700XT proberen of een alternatief van Nvidia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kijk gelijk voor deze GPU, heeft betere koeling dan de Reference XT pricewatch: Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenVanCamp
Even een update:
Had bericht gekregen dat mijn oude kaart gecrediteerd ging worden, dus mocht ik een nieuwe kiezen.
Uiteindelijk gekozen voor de "Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G".

Bij afhalen van de PC expliciet gevraagd of de drivers geïnstalleerd waren. Zij beweerden van wel.

Dus ik kom thuis, sluit alles aan en start hem op.
Ga kijken in apparaatbeheer en zie daar "microsoft basic display adapter" staan.
Ikke :X :X :X

Dus vol goede moed de recentste AMD-drivers gedownload en proberen installeren...
Resultaat: zelfde crash als bij de oude kaart. |:( :(

Dus begin nu te denken dat het niet eens aan mijn GPU lag maar aan mijn moederbord... Dus ik ga nu zaterdag nog eens naar Alternate gaan om daar te gaan zeggen hoe ze hun werk moeten doen... 8)7
Pagina: 1