Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuw systeem (Budget +- 1.000)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mogura
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-05-2023
Hoi allen,

Na 7 jaar wordt het weer eens tijd om mijn huidige systeem te vervangen. Hij heeft het lang uitgehouden, maar begint nu toch wel de nodige kuren te vertonen :). Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk mijn eigen research te doen en denk een aardig systeem te hebben samengesteld.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Ik ben geen grote gamer, maar wil een paar keer per week nog wel wat opstarten. Op dit moment speel ik qua huidige games met name CIV 6 en Football Manager 19. Met name bij CIV 6 loop ik nu tegen issues aan. Ik verwacht na de release ook Jedi Fallen Order te gaan spelen. Verder werk ik veel met excel en stream ik regelmatig een film/serie, maar dat zou geen issues moeten opleveren lijkt me. Ik ben dus op zoek naar een build die de genoemde games op hoog niveau kan draaien en toekomst bestendig is. Doel is om ook dit systeem weer 5+ jaar mee te laten gaan!

Wat mag het systeem gaan kosten?

Target budget is rond de 1.000, maar dit is geen hard cap. Assemblage doe ik zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

M’n Dell U2312HM monitor en geluidssysteem (s/pdif aansluiting, zie onder) zullen meegaan naar m’n nieuwe systeem.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Volledig nieuwe build zoals boven omschreven.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Geen specifieke voorkeuren. M’n research lijkt er op te wijzen dat bang for your buck op dit moment voor dit budget bij AMD ligt, vandaar de huidige keuze hiervoor. Mochten jullie dit anders zien, dan word ik graag overtuigd.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

M´n pc staat in de woonkamer, dus geluidsniveau (zeker in idle) mag niet te hoog zijn. Verder is m’n geluidsysteem aangesloten via s/pdif en zou ik dat graag zo houden. Ik zoek dan ook een moederboard met een s/pdif aansluiting.

Ga je overklokken?

Nee

Wat verwacht je van ons?

Ik heb nog een aantal vragen over de componenten in mijn lijstje.

- Allereerst twijfel ik over de GPU. Ik begrijp dat de standaard RX 5700 erg veel geluid maakt en erg heet wordt. Vandaar voor nu de keus voor de Pulse RX. Ik zie dat de standaard RX 5700 nog wel veel aangeraden wordt. Betekend dit dat het geluidsniveau minder hoog is dan ik denk of is dit nog vanwege de leveringsproblemen van de nieuwe RX kaarten? M.a.w. ik vind het lastig het geluidsniveau in te schatten. Ik heb geprobeerd om de geluidsproductie te vinden van mijn huidige kaart (MSI R7850 Twin Frozr) ter vergelijking, maar dat is helaas niet gelukt.

- Verder twijfel ik ook nog of ik de kaart moet upgraden naar een XT (al dan niet Pulse). Mijn gevoel is dat dit eigenlijk overkill is voor mijn doeleinden. Kan ik dit geld beter alvast wegzetten voor een upgrade als dit een keer nodig blijkt te zijn?

- Met oog voor de toekomst heb ik voor nu gekozen voor de Ryzen 5 3600 als processor. Ik denk dat ik hiermee langer uit de voeten kan dan met een 2600?

- EDIT: Zie nu dat de Mortar weer beschikbaar is, dus hou ik het waarschijnlijk bij dit bord. Als moederbord kies ik voor nu voor de Mortar (max), maar deze is op dit moment lastig(er) leverbaar. Als alternatief zie ik de AsRock B450M Steel Legend (ook B450 micro-ATX met S/pdif aansluiting). Zou dit inderdaad ook een prima passend moederbord zijn of zie ik iets over het hoofd?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 204,90€ 204,90
1MoederbordenMSI B450M Mortar€ 106,-€ 106,-
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 Pulse€ 394,50€ 394,50
1BehuizingenFractal Design Focus G Mini€ 45,-€ 45,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 79,99€ 79,99
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 64,95€ 64,95
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 100,95€ 100,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 996,29

Bedankt voor jullie input!

Alle reacties

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15:49
Waar loop je precies tegenaan in Civ 6?
Welke resolutie en fps?
De B450 moederborden hebben mogelijk een BIOS-update nodig, de B450 Tomahawk MAX niet. Geen idee of daar een s/pdif op zit.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Mogura Kijk voor Mortar MAX, die is direct gereed voor zen2 en behoeft geen bios-update pricewatch: MSI B450M Mortar Max

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Mogura
@SpeedQber In grotere maps in de "late game" merk ik dat het laden van de turns steeds langer gaat duren (logisch ook). Verder geeft de pc regelmatig aan te weinig memory te hebben :). De Tomahawk (MAX) heeft geen s/pdif dus valt helaas voor mij af. De mortar zal n.a.w. inderdaad een BIOS-update nodig hebben, maar ik begrijp dat dat niet al te lastig is om zelf te doen? Heb ook al nagevraagd of winkels de update voor me willen doen. Ik begrijp dat dat iig bij Azerty (10,-) en Alternate (gratis) mogelijk is, maar die hebben dan het mobo op dit moment weer niet in stock haha.

@Hackus De Mortar Max heb ik inderdaad ook naar gekeken, maar die is helaas maar bij 1 winkel (Centralpoint) beschikbaar volgens de pricewatch en dan ook nog pas leverbaar over 2 weken. Dan doe ik liever de bios update zelf denk ik.

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15:49
Het simuleren van turns is puur CPU. Ik weet niet hoeveel cores Civ dan gebruikt.
Heb je nu 8 GB RAM? 16 is meestal wel genoeg.
Sommige mobos hebben ondersteunde CPU nodig om de BIOS-update te doen, bij andere hoeft dat niet.

• Mogura
SpeedQber schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:58:
Het simuleren van turns is puur CPU. Ik weet niet hoeveel cores Civ dan gebruikt.
Heb je nu 8 GB RAM? 16 is meestal wel genoeg.
Sommige mobos hebben ondersteunde CPU nodig om de BIOS-update te doen, bij andere hoeft dat niet.
Hierbij mijn huidige configuratie, zover ik het kan terug vinden / uit mijn hoofd kan herinneren.

1ProcessorsAMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock 970 Extreme3€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI R7850 Twin Frozr 2GD5/OC€ 0,-€ 0,-
1MonitorenDell UltraSharp U2312HM Zwart€ 108,95€ 108,95
1ProcessorkoelingScythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 830 series SSD 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 108,95

Volgens mij heb ik inderdaad 8 GB Ram erin zitten, maar zou zelfs 4 kunnen zijn. Moet ik thuis even checken.

EDIT: Megekko geeft aan dat bij "vrijwel alle" Mortar's in stock de BIOS al geupdate is, dus ik denk dat ik die gok maar ga nemen.

[ Voor 9% gewijzigd door Mogura op 29-08-2019 14:49 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mogura schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:55:
@SpeedQber In grotere maps in de "late game" merk ik dat het laden van de turns steeds langer gaat duren (logisch ook). Verder geeft de pc regelmatig aan te weinig memory te hebben :). De Tomahawk (MAX) heeft geen s/pdif dus valt helaas voor mij af. De mortar zal n.a.w. inderdaad een BIOS-update nodig hebben, maar ik begrijp dat dat niet al te lastig is om zelf te doen? Heb ook al nagevraagd of winkels de update voor me willen doen. Ik begrijp dat dat iig bij Azerty (10,-) en Alternate (gratis) mogelijk is, maar die hebben dan het mobo op dit moment weer niet in stock haha.

@Hackus De Mortar Max heb ik inderdaad ook naar gekeken, maar die is helaas maar bij 1 winkel (Centralpoint) beschikbaar volgens de pricewatch en dan ook nog pas leverbaar over 2 weken. Dan doe ik liever de bios update zelf denk ik.
Klopt, is wel bij veel winkels al bestelbaar en levertijd is 10 dagen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Rem_NL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-03-2024
pricewatch: ASRock B450M Steel Legend

ik heb onlangs dit moederbord gekocht, heel er goede geluidsverwerking voor de chipset (staat gelijk aan 1200 chip die stukken meer kost) en het heeft spdif. De vrms zijn misschien net een tikkie minder dan de msi borden, maar zeker voor een 3600 meer dan genoeg voor de gemiddelde overclocker.

Ik heb de Focus G ook gehaald, het plexi glas krast heel snel, en de meegeleverde fans zijn meer voor show dan daadwerkelijk lucht verplaatsing. Ik zou hier niet besparen en voor deze gaan: pricewatch: Cooler Master MasterBox NR600 (without ODD)
met deze fan pricewatch: Cooler Master Silent Fan 120 SI1, 120mm

dat zijn 2 tietjes extra die je temperaturen met 10+ graden naar beneden halen, betere allround qualiteit en geen leleijke drivebay heeft. Ook is het side panel van glas en heb je geen witte gloed s'avonds door je kamer heen van de veel te velle fans:)

• Mogura
@SpeedQber Ik heb nu inderdaad 8gb RAM: pricewatch: Corsair CMV8GX3M2A1333C9
Rem_NL schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 15:09:
Ik heb de Focus G ook gehaald, het plexi glas krast heel snel, en de meegeleverde fans zijn meer voor show dan daadwerkelijk lucht verplaatsing. Ik zou hier niet besparen en voor deze gaan: pricewatch: Cooler Master MasterBox NR600 (without ODD)
met deze fan pricewatch: Cooler Master Silent Fan 120 SI1, 120mm

dat zijn 2 tietjes extra die je temperaturen met 10+ graden naar beneden halen, betere allround qualiteit en geen leleijke drivebay heeft. Ook is het side panel van glas en heb je geen witte gloed s'avonds door je kamer heen van de veel te velle fans:)
@Rem_NL Zou de pricewatch: Cooler Master MasterBox NR400 (without ODD) dan niet logischer zijn? Die lijkt me toch groot genoeg? Zou je dan 2 van de door jou genoemde fans erbij kopen?

• Rem_NL
Mogura schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 16:48:
@SpeedQber Ik heb nu inderdaad 8gb RAM: pricewatch: Corsair CMV8GX3M2A1333C9

[...]

@Rem_NL Zou de pricewatch: Cooler Master MasterBox NR400 (without ODD) dan niet logischer zijn? Die lijkt me toch groot genoeg? Zou je dan 2 van de door jou genoemde fans erbij kopen?
zou prima kunnen lijkt me, ik weet dat de 600 uitstekende airflow heeft met 1 extra fan, maar ik zou even zoeken op wat reviews (wellicht buiden tweakers.net)

• Mogura
OK bedankt. De reviews over de behuizing zijn positief. Er wordt wel aangegeven dat de fans relatief luidruchtig zijn. Ik ga het voor nu even aankijken met één extra fan. Dit zou dan de nieuwe build zijn:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 204,90€ 204,90
1MoederbordenMSI B450M Mortar€ 106,-€ 106,-
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 Pulse€ 402,-€ 402,-
1BehuizingenCooler Master NR400 (without ODD)€ 55,34€ 55,34
1VentilatorenCooler Master Silent Fan 120 SI1, 120mm€ 4,75€ 4,75
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 81,05€ 81,05
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 64,95€ 64,95
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 100,95€ 100,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.019,94

• Rem_NL
ik zou dat moederbord niet nemen als ik jou was, het is eigenlijk alleen interessant voor overclockers of al je met het oog op de toekomst er een dikkere CPU wil in doen (lijkt me geen goede upgrade path voor gaming) maar dat terzijde. Je kan prima 56 euro besparen en voor dit moederbord gaan pricewatch: ASRock A320M-HDV R4.0 heeft nog voldoende sata aansluitingen m.2 aansluiting en genoeg USB aansluitingen voor heel wat rand apparatuur. Je betaald wellicht voor features van de mortar die je nooit gaat gebruiken.
Omdat je voor ryzen 3600 gaat, krijg je op een a320 moederbord ook de belangrijste features omdat de chipset in de CPU zit. Dus met andere woorden x570 features op een a320 moederbord.
Volgens mij is de belangrijkste feature hier Presision Boost 2. Waardoor de processor hoger clocked wanneer dit nodig is.
Overclocken heeft daarom eigenlijk ook vrij weinig zin bij de 3000 series omdat deze dat vanuit de fabrieks instelling eigen al nagenoeg perfect doen. Dus m.a.w. 56 euro weggegooid geld.

Als die fans te luidruchtig zijn, dan kan je via het moederbord een profiel kiezen wat minder luidruchtig is, en doordat je 3 fans hebt hoeven ze ook minder hard te draaien. De fan die ik liet zien is iig stil voor een heel zacht prijsje, komt goed uit de bus bij de review van Hardwareinfo. Maar als je nog een paar decibel lager wil gaan, dan moet je eigen ook de cpu koeler aanpassen en iig 2 a 3 duurdere case fans aanschaffen, dan heb je het al weer snel over 60/70 euro.
Maar goed misschien haal je het moederbord wel voor andere redenen, ik wil je er gewoon even op attent maken dat het prima kan ;)
Pagina: 1