Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik heb onlangs een NZXT Kraken G10 met een 120mm aio gemonteerd op een Radeon 7950 en onder maximale belasting draait de kaart nu rond de 64°C.

De radiator word lekker warm, maar ik kan hem nog wel aanraken.

Is dit een acceptabele temperatuur voor een aio?

Ik lees verhalen dat temperaturen boven de 60°C slecht zouden zijn voor de koeler en sommigen stellen zelfs dat alles beneden de 100°C nog acceptabel is.

Op de website van de fabrikant kan ik niks vinden over maximale temperaturen, vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jep waarom niet?
Ik vind het een prima temp.

Cpu's draaien ook in dit gebied.
En ik heb ze nog veel warmer gehad tijdens een oc.
Nooit problemen mee gehad.

Maar ik heb eigenlijk nooit aan mijn rad gevoeld of hij heet was.
Aan de andere kant 4 fans trokken er zo veel lucht door heen dat ik me het moeilijk voor kan stellen. ( En de fans deden auw aan mijn vingers als ik het probeerde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 23:27:
Jep waarom niet?
Ik vind het een prima temp.

Cpu's draaien ook in dit gebied.
En ik heb ze nog veel warmer gehad tijdens een oc.
Nooit problemen mee gehad.

Maar ik heb eigenlijk nooit aan mijn rad gevoeld of hij heet was.
Aan de andere kant 4 fans trokken er zo veel lucht door heen dat ik me het moeilijk voor kan stellen. ( En de fans deden auw aan mijn vingers als ik het probeerde)
Omdat er niet echt een specificatie online staat wat nou een goede temperatuur is voor waterkoeling. Maar ja, ik denk dat deze setup zo prima draait. Het is verbazingwekkend hoeveel soepeler deze kaart nu loopt ten opzichte van een stock koeler. Hij houd nu constant zijn boost vast, voorheen last van throttling.

Ik heb maar een 120mm radiator en de ventilator met radiator heb ik als uitlaat geïnstalleerd. Het betreft een Thermaltake Water 3.0 Performer C. Dit is de enige optie in mijn behuizing.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2019 23:32 ]

• MeneerHart
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17-08 09:54

MeneerHart

Mess with the bull..

Je kan altijd nog een extra ventilator op de radiator schroeven voor push-pull. Wellicht scheelt het nog wat in temperatuur. Maar ik zou me er niet te druk om maken.

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 18:47
Heeft de 7950 niet een shim nodig om tussen de contact oppervlakten te plaatsen.
Een klein koper plaatje van 0.8 0f 1.0mm dik voor een beter contact.

Kan mij er iets over herinneren.

Verwijderd

Topicstarter
5erveD schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:24:
Heeft de 7950 niet een shim nodig om tussen de contact oppervlakten te plaatsen.
Een klein koper plaatje van 0.8 0f 1.0mm dik voor een beter contact.

Kan mij er iets over herinneren.
correct, maar mijn XFX 7950 heeft een reference PCB, godzijdank. Alleen custom PCB's maken geen contact.

• 5erveD
Verwijderd schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 15:30:
[...]

correct, maar mijn XFX 7950 heeft een reference PCB, godzijdank. Alleen custom PCB's maken geen contact.
Duidelijk.

Misschien toch nog het proberen waard. Ik haalde betere temps toen met een aio 120mm op een 780 classy.

Nu weet ik dat die AMD kaart aardig warm wordt. Maar het lijkt mij toch een tikkie aan de hoge kant.

Verwijderd

Topicstarter
5erveD schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 16:24:
[...]

Duidelijk.

Misschien toch nog het proberen waard. Ik haalde betere temps toen met een aio 120mm op een 780 classy.

Nu weet ik dat die AMD kaart aardig warm wordt. Maar het lijkt mij toch een tikkie aan de hoge kant.
Heb de rubbertjes van de schroeven af gehaald en met een schroevendraaier ze flink wat aangedraaid. 'zonder excessieve kracht'. Temperaturen zijn nu max 60°C onder belasting. Ik snap niet waarom NZXT deze rubbertjes heeft geplaatst, ze voegen niks toe.

• 5erveD
Ter bescherming van het pcb. Dat je geen sluiting maakt, kunt maken.
Maar als je al snel 4° C pakt me alleen aandraaien zou ik zeker eens een shim proberen.

Verwijderd

Topicstarter
5erveD schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 17:19:
Ter bescherming van het pcb. Dat je geen sluiting maakt, kunt maken.
Maar als je al snel 4° C pakt me alleen aandraaien zou ik zeker eens een shim proberen.
Dat zijn de washers bedoel je, die werken wel goed. Ik bedoel de vier duimschroeven die vastdraaien tegen de bracket rondom het koelblok, deze zijn voorzien van onzinrubbertjes. Ben er ook achter gekomen dat de ventilator van de aio de snelheid aanpast aan de temperatuur van de CPU. Ik zou dus een adapter moeten regelen die de fan connector op de PCB van mijn videokaart kan aansluiten op de 4 pin PWM ventilator van de aio... Het geheel werkt voor nu goed.

• 5erveD
Je kunt natuulijk ook gewoon het fanprofiel van de desbetreffende header aanpassen.
Kabeltje halen kan ook, beide werken prima.
Pagina: 1