Bijkomende speakers voor 5.1 set-up

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooki3s
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-10 08:21
Beste mede-tweakers,

Ik ben op zoek naar een uitbreiding van mijn huidige set-up. Momenteel heb ik 2 Dali Zensor 1's in combo met Yamaha Subwoofer YST-SW012 op een Onkyo Tx-8020 versterker.

Ik zou graag mijn huidige speakers behouden en als side speakers gebruiken. In eerste plaats ben ik op zoek naar een paar front speakers en een nieuwe receiver. Voor de front speakers dacht ik aan oftewel Q acoustics 3050i's of Dali Oberon 5's. Het zouden liefst zuilspeakers moeten zijn, die wat volheid toevoegen aan het geluid. Totaal budget hier rond 700-800 per set.

Voor de receiver ben ik niet zeker, graag ben ik future-proof met eARC en dacht ik aan bvb de Sony STR-1080DN. Dit is geen strikte vereiste en als er andere receivers zijn rond 450 euro die beter functioneren, dan overweeg ik deze graag. Wel liefst enkel 7.2 receivers met minstens 2 HDMI outputs waarvan minstens 1 met ARC. Bronnen zijn PC, NVIDIA Shield, Nintendo Switch. Output naar LG B8 (ARC) en 1080p Epson projector (non-ARC).

De center speaker zou ik dan in een later stadium aankopen.

Alvast veel dank voor jullie reacties!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:38

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Als ik het zo snel zie, dan heb je dus minimaal 2 hdmi outputs nodig inderdaad en minimaal 4 inputs (altijd minstens 1 of 2 extra nemen, zodat je niet meteen geklooi hebt als je een nieuw media-afspeelapparaat aanschaft)

Wat voor wensen heb je nog meer voor je receiver?
  1. Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund.
  2. Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv.
  3. Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden.
  4. Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, etc
  5. Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
  6. Vanzelfsprekend de prijs.
Op 1 t/m 4 vergelijk je in de Pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee. Weet je het dan nog niet? Kies dan degene die het beste in je interieur past ;)
In jouw geval dus ook een 7.2 receiver én hoger. Wil je ook TuneIn? Spotify? 4k? Voor eARC is in principe een receiver met hdmi 2.1 nodig, maar dat geldt dan ook voor je tv. Die moet het uit kunnen sturen. Nu kan het soms zijn dat een fabrikant het softwarematig op kan lossen om de receiver of tv te upgraden (volgens mij is LG hiernaar aan het kijken voor haar OLED's uit 2017 en 2018), maar vergewis je er dus van dat die upgrade komt, of dat er al hdmi 2.1 op aanwezig is.

Qua speakers is het echt een kwestie van zelf gaan luisteren en vergelijken. Ga naar een goede audiowinkel en vraag of je verschillende speakers mag beluisteren. Dan kan je 1-op-1 vergelijken. Speakers zijn namelijk echt smaakgebonden en daar kan niemand je goed advies over geven.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:41
Voor € 450 zijn er heel veel receivers te koop. De Sony die jij op het oog hebt ondersteunt geen eARC, omdat die receiver geen HDMI 2.1 ondersteunt. Waarom wil je perse eARC? Wil je meer dan 5.1 over ARC versturen? Zo niet, lekker links laten liggen. Daarnaast bestaat de kans dat ARC helemaal niet lekker gaat werken met een nieuwe receiver icm je TV. Het is een beetje hit or miss met die techniek.

Kijk wat jij nodig hebt aan opties en ga vanuit daar kijken naar een receiver. Die Sony die je op het oog hebt is een prima ding, maar ondersteunt bijvoorbeeld geen Apple Airplay 2 mocht je dat interessant vinden. Denon heeft in die prijsklasse ook receivers (X2500H) die aan je eisen zullen voldoen.

Verder het advies van @Jorgen volgen. Speakers moet je gaan beluisteren, elke speaker klinkt anders en wij kunnen niet bepalen of jij een Q accoustics beter of minder vindt klinken dan een Dali Oberon. Beiden op papier en op basis van reviews mooie speakers natuurlijk. Plan bij een hifizaak een luistersessie, wellicht kom je wel thuis met een heel andere speaker, omdat jij die het mooist vond klinken.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |