Toon posts:

Dual Xeon CPU of Core 2 duo systeem met dual Quadro kaarten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb thuis nog geen desktop PC en zou dit wel graag willen.
Ik wil hiermee 3D ontwerpen met Fusion 360 en eventueel Inventor en, of Solidworks.

Nou heb ik van mijn werk (engineeringsbureau) een aantal oude pc's meegekregen:
- 2x een FMB-0601 moederboard met een Xeon E5320 processor 1.86GHz
- een FMB-0702 moederboard met een Core 2 Duo E8400 processor 3GHz
- Een Quadro 2000 videokaart
- Een Quadro FX 1800 videokaart

Nou wil ik dus met deze hardware het best mogelijke systeem maken, ik heb alleen weinig ervaring met PC's aanpassen en installeren
De FMB-0601 heeft dual CPU sockets en aangezien ik ook 2 van deze CPU's heb leek het me gaaf deze beide te gebruiken. Levert dit een beter resultaat dan de enkele Core 2 Duo op het andere moederboard?
Is het belangrijk dat beide CPU's fysiek zijn geïnstalleerd tijdens installatie van Windows?
Moet ik nog andere aanpassingen doen om te zorgen dat ze beide meewerken?
Kan ik een willekeurige andere CPU met dezelfde voet op deze boards plaatsen?

Dan gaan we verder naar de videokaarten, Beide boards bieden plaats voor 2 videokaarten. Heeft het zin om deze beide te plaatsen?
Ik zag dat je om de kaarten samen te laten werken SLI moet gebruiken maar ik kon niet vinden of deze boards dat ondersteunen. Is dit voor mijn situatie nodig en weet iemand of deze boards dat ondersteunen?
Is er een SLI bridge nodig?
Als de 2 videokaarten hetzelfde moeten zijn kan ik er vast nog wel 1 vinden op mn werk,

Ik wil dus eigenlijk wat ervaring opdoen met het samenstellen van een pc en hier een enigszins bruikbare pc aan overhouden voor zo goed als geen geld. Vooral een dual GPU, dual CPU systeem lijkt me cool :P Is dit de moeite waard of is dit spul simpelweg te oud ;(
Ik ben benieuwd O-)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Je kunt vast wel stats vinden van gebruikers voor de genoemde programma's met welke hardware ze dat hebben gedaan. Op basis daarvan kun je zien wat veel helpt: geheugen, cpu of gpu.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-09 08:55
Als de software die je draait goed kan multithreaden gaat een dubbele Xeon build je ongeveer 2x de performance van de Core2Duo geven. Het nadeel is dat je stroomverbruik ook toeneemt, en beide CPU's die je noemt zijn echt behoorlijk verouderd. De passmark score geeft je een redelijke indicatie van de performance van de CPU's.

>Is het belangrijk dat beide CPU's zijn geïnstalleerd tijdens installatie van Windows?

Windows (de pro edities in ieder geval) heeft support voor 2 sockets, maar ik zou inderdaad de installatie doen met beide CPU's geinstalleerd.

>Moet ik nog andere aanpassingen doen om te zorgen dat ze beide meewerken?

Beide sockets moeten doorgaans RAM geinstalleerd hebben. Als je het moederbord werkend en gevuld meegekregen hebben zal dit wel goed zitten, maar zo niet, even op letten dat beide sockets hun eigen RAM sticks hebben.

>Kan ik een willekeurige andere CPU met dezelfde voet op deze boards plaatsen?

Niet elke CPU kan met een broertje samenwerken, al heb ik daar bij de Intel specificaties (ark) voor deze generatie geen duidelijke indicator voor gevonden. Zorg er in ieder geval voor dat beide CPU's dezelfde stepping hebben.

>en hier een enigszins bruikbare pc aan overhouden voor zo goed als geen geld.

Bruikbaar zal hij wel zijn, zeker voor die prijs, maar hou goed in de gaten hoeveel stroom het geheel gaat verbruiken. Afhankelijk van hoeveel dit is (en hoe vaak je hem gebruikt) kan het economischer zijn om een nieuwe PC te bouwen en alleen de PSU en case te hergebruiken (indien mogelijk). Ter vergelijking, een Ryzen 3 2200G is al gauw 3x zo snel als 1 van jouw Xeon processoren, en zal een stuk minder stroom verbruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door citruspers op 28-08-2019 21:58 ]

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 15:46
Met een moederbord en processoren ben je nog niet.

- Je hebt ook nog een kast nodig waar het zwikkie in past. Server hardware heeft niet altijd een van de standaard ATX-formaten.
- Je hebt een voeding nodig die werkt op het dual bord: https://h30434.www3.hp.co...-custom-case/td-p/1991541
-Je hebt DDR2 ECC geheugen nodig op het dual bord

Na al deze aankopen en zoekacties, zit je dus met een 8-core "Core 2 duo" op 1,86 Ghz, of een 2-core Core 2 duo op 3 Ghz.

Passmark:
Singlecore / Multi-core
Dual E5320: 740 en 4200
Core 2 duo E8400: 1250 en 2150
Ryzen 3 2200g: 1840 en 7300
Ryzen 5 1600: 1820 en 12200

En dan inderdaad het stroomverbruik.

Zelfde zal gelden voor de gpu's.

FX 1800 is iets trager dan een GeForce 9600 GT.
De 2000 is ongeveer hetzelfde als een GeForce 450 GTS.

[ Voor 7% gewijzigd door White Feather op 02-09-2019 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de goede antwoorden, vooral de passmark heeft me erg goed geholpen en ik heb al talloze cpu's vergeleken.

ik ben maar gewoon gaan bouwen om te zien waar het schip strand.

Zoals gezegd in de openingspost had ik complete systemen meegekregen maar ik heb niet elk onderdeel gespecificeerd.

Het installeren ging eigenlijk al heel traag en opstarten en het het hele gevoel was gewoon traag. de passmark benchmark was volgens verwachting. Ik denk dat het trage opstarten te maken had met de oude hardeschijf die ik heb gebruikt, ik ben nog aan het overwegen om een nieuwe installatie met een ssd te doen maar ik denk dat het de moeite niet is.

Ik zie dat er veel enthousiasme is voor de ryzen cpu's maar als ik op marktplaats kijk zijn complete systemen allemaal 200€+ terwijl een i7 2600 systeem maar 100€ kost en een i7 3770 (passmark score 9278) systeem voor onder de 200€ te krijgen is (gaat mijn voorkeur naar uit).

Of zie ik hier iets over het hoofd waardoor amd toch voordeliger uitkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-09 15:46
Naast het feit dat je nieuwe spullen heb:

- Support voor hedendaagse/nieuwe features. Bluetooth 5, ingebouwde WiFi, PCIe gen 4 etc.
- Lager stroomverbruik

En zo zijn er nog wat punten te noemen. Echter is het vooral belangrijk voor jou om te bepalen of je dit het waard vind en wat je budget is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-09 08:55
Afgezien van wat al gezegd is (features en stroomverbruik) heb je nog de snelheid van SATA poorten op het moederbord. Als dit maar SATA2 is (zoals bij sommige oudere PC's) zal je SSD niet zo snel presteren als mogelijk (max 250MB/s zo uit mijn hoofd). Nog steeds lekker rap vergeleken met een hardeschijf.

Kijk verder vooral ook in de V&A hier in plaats van alleen op marktplaats. Verder is een i7 3770 systeem nog prima te gebruiken, zeker als je er een SSD in zet. Stroomverbruik zal ook reuze meevallen, ik heb laatst een systeem met een veel oudere i7-870 getest en die verbruikte idle ook maar 40 Watt.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

https://www.cpubenchmark....ntel-Xeon-E5320/955vs1228

https://gpu.userbenchmark...-Quadro-2000/m7957vsm7708

Voor SLI heb je twee dezelfde kaarten nodig. Verder is dit spul zeer oud. Leuk om wat mee te hobbyen of oefenen maar te langzaam voor serieus gebruik.

[ Voor 29% gewijzigd door Tyrian op 04-09-2019 15:38 ]

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Pagina: 1