Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• GRAPSV
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-04 12:20
Hallo,

Ik weet nou niet precies wat ik moet doen. Vandaag heb ik m'n gehele nieuwe computer in elkaar gezet, een Ryzen build met een MSI B450 Tomahawk MAX mobo en een 3600 processor, dit werkte allemaal goed en de installatie ging ook goed, tot ik de Game mode gebruikte in de BIOS samen met de XMP, m'n PC begon steeds te herstarten en het lampje CPU begon te branden op m'n moederbord, m'n monitor en toetsenbord maakte geen contact meer. Ik heb dit dus opgezocht en blijkt dat ik m'n BIOS dus opnieuw moest flashen en omdat m'n monitor en toetsenbord niet meer aangingen dacht ik dat ik dit dus zonder CPU moest doen, toen ik m'n koeler eraf haalde bleef de CPU er vast aanplakken en zag ik dat een aantal pinnetjes helemaal scheef zaten, ik heb de CPU van de koeler afgehaald en de pinnetjes weer verschoven, de BIOS is geheel opnieuw geflasht en nu zit alles er weer in alleen nu lijkt het niet helemaal stabiel meer, heb de Game mode en de XMP uit laten staan omdat ik daar nu bang voor ben geworden, het lampje BOOT, VGA en CPU gaan om de beurt aan tijdens het opstarten en hij start 2/3x opnieuw op voordat hij Windows weer opstart

Ik heb geen idee wat er nu aan de hand is. Is m'n CPU gewoon overleden of m'n mobo overbelast?
Sorry voor de lange lap tekst, weet niet hoe ik het anders uit kon leggen ;(

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Oeff.... die processor klinkt niet lekker :N

Kom je wel direct in je moederbord of heeft dat ook 2/3 pogingen nodig? Zou sowieso proberen de meest standaard instellingen te proberen op je moederbord. Dan sluit je uit of je instabiel bent vanwege overklokken ed. of schade. Hoe zit het daarnaast met je systeem informatie in je BIOS? Zie je al je RAM, schijven, GPU ed.?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@GRAPSV Ram in bankje 2en4 vanaf cpu ?
A2-B2
GRAPSV schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:08:
Hallo,

Ik weet nou niet precies wat ik moet doen. Vandaag heb ik m'n gehele nieuwe computer in elkaar gezet, een Ryzen build met een MSI B450 Tomahawk MAX mobo en een 3600 processor, dit werkte allemaal goed en de installatie ging ook goed, tot ik de Game mode gebruikte in de BIOS samen met de XMP, m'n PC begon steeds te herstarten en het lampje CPU begon te branden op m'n moederbord, m'n monitor en toetsenbord maakte geen contact meer. Ik heb dit dus opgezocht en blijkt dat ik m'n BIOS dus opnieuw moest flashen en omdat m'n monitor en toetsenbord niet meer aangingen dacht ik dat ik dit dus zonder CPU moest doen, toen ik m'n koeler eraf haalde bleef de CPU er vast aanplakken en zag ik dat een aantal pinnetjes helemaal scheef zaten, ik heb de CPU van de koeler afgehaald en de pinnetjes weer verschoven, de BIOS is geheel opnieuw geflasht en nu zit alles er weer in alleen nu lijkt het niet helemaal stabiel meer, heb de Game mode en de XMP uit laten staan omdat ik daar nu bang voor ben geworden, het lampje BOOT, VGA en CPU gaan om de beurt aan tijdens het opstarten en hij start 2/3x opnieuw op voordat hij Windows weer opstart

Ik heb geen idee wat er nu aan de hand is. Is m'n CPU gewoon overleden of m'n mobo overbelast?
Sorry voor de lange lap tekst, weet niet hoe ik het anders uit kon leggen ;(
waarom bios opnieuw, die gaat er niet zomaar af, en waarom demontage ?

[ Voor 94% gewijzigd door Hackus op 28-08-2019 22:17 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• GRAPSV
n9iels schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 22:13:
Oeff.... die processor klinkt niet lekker :N

Kom je wel direct in je moederbord of heeft dat ook 2/3 pogingen nodig? Zou sowieso proberen de meest standaard instellingen te proberen op je moederbord. Dan sluit je uit of je instabiel bent vanwege overklokken ed. of schade. Hoe zit het daarnaast met je systeem informatie in je BIOS? Zie je al je RAM, schijven, GPU ed.?
Met m'n moederbord bedoel je BIOS? Dat werkt perfect, kom daar zonder problemen in. Puur wanneer hij Windows moet opstartten komt hij niet eens bij het Windows logo. Heb alles weer op standaard staan maar het probleem blijft. Ik zie al m'n hardware gewoon staan in de BIOS ja. Ben er net ook achter gekomen dat m'n internetpoort en USB poorten na 5/10 minuten uitvallen wanneer hij wel is opgestart ...

• GRAPSV
Hackus schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 22:14:
A2-B2

[...]

Ram in bankje 2 en 4 ja, boekje goed nagelezen voordat ik ging monteren.

BIOS opnieuw omdat op het internet stond dat wanneer het CPU lampje aanstaat op je moederbord en je monitor en toetsenbord niks doen je opnieuw moet flashen ofzo. Kan een BIOS niet vanzelf terug resetten ofzo? Dat dit is gebeurd of was op dat moment m'n CPU al rustig dood aan het gaan ... ? Demontage omdat op het internet stond dat je je CPU moet demonteren wanneer je via een USB en de Flash knop je BIOS wilt flashen, m'n monitor werkte niet dus kon niet in de BIOS komen. Heb dit ook allemaal op het internet opgezocht via o.a. Hardwareinfo.

• GRAPSV
Hmm, systeem lijkt nu niet meer opnieuw op te starten. Internetpoort en USB poorten blijven wel na 5/10 minuten uitvallen, hierna moet ik m'n gehele PC opnieuw opstartten dus het blijft een drama. Kan dit door de CPU komen of is dit echt iets wat door het moederbord komt?

• rapsac
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-11 12:59
Een hele lijst problemen, en allemaal verschillende oorzaken.
- Voor een bios flash hoef je je cpu etc. niet te verwijderen. Je KAN zonder cpu flashen, het MOET niet.
- Alle instelingen die je in de bios maakt worden in de 'cmos' opgeslagen. Het probleem is dat msi de cmos niet (volledig) wist bij een clear cmos.
- Na een nieuwe flash van je bios worden aan het eind van de flash sommige instellingen in de cmos gereset waardoor dat soms soelaas bied, maar het hoort eigenlijk niet te werken, dit soort problemen horen met een clear cmos opgelost te worden, niet met een re-flash. (slordige bios van msi dus).
Uitval usb/netwerk; als je niks (defects) aan je usb poorten hebt aangesloten mag dit niet gebeuren. Het kan eigenlijk alleen gebeuren wanneer je een sluiting op 1 van je usb poorten hebt waardoor de over current protection de zaak uitschakeld. Een andere oorzaak kan een gare/verkeerd ingestelde windows zijn. Zet in apparaatbeheer bij al je usb hubs de instelling dat windows dit apparaat mag uitschakelen ivm power saving uit en kijk of het dan wel werkt.
* al deze info komt van verschillende draadjes op reddit in het msi_gaming topic.

Xeon e5-2695 V3, RX Vega 64, Rift | PS3 | PS4 Pro,PSVR

• GRAPSV
rapsac schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:33:
Een hele lijst problemen, en allemaal verschillende oorzaken.
- Voor een bios flash hoef je je cpu etc. niet te verwijderen. Je KAN zonder cpu flashen, het MOET niet.
- Alle instelingen die je in de bios maakt worden in de 'cmos' opgeslagen. Het probleem is dat msi de cmos niet (volledig) wist bij een clear cmos.
- Na een nieuwe flash van je bios worden aan het eind van de flash sommige instellingen in de cmos gereset waardoor dat soms soelaas bied, maar het hoort eigenlijk niet te werken, dit soort problemen horen met een clear cmos opgelost te worden, niet met een re-flash. (slordige bios van msi dus).
Uitval usb/netwerk; als je niks (defects) aan je usb poorten hebt aangesloten mag dit niet gebeuren. Het kan eigenlijk alleen gebeuren wanneer je een sluiting op 1 van je usb poorten hebt waardoor de over current protection de zaak uitschakeld. Een andere oorzaak kan een gare/verkeerd ingestelde windows zijn. Zet in apparaatbeheer bij al je usb hubs de instelling dat windows dit apparaat mag uitschakelen ivm power saving uit en kijk of het dan wel werkt.
* al deze info komt van verschillende draadjes op reddit in het msi_gaming topic.
1. Oke, begrepen. Weet ik dit nu voor de volgende keer! Bedankt
2. -
3. Inmiddels heb ik geen problemen meer met de internetpoort en USB poorten, deze vallen niet meer uit. Denk dat dit een driver probleem was want heb alle drivers opnieuw geinstalleerd.

Het probleem met herstarten blijft hetzelfde, wanneer ik m'n PC aanzet herstart deze ongeveer 2 a 3 keer, wanneer hij dit doet begint het lampje van of de CPU of de BOOT te branden, niet tegelijk dus. Na 3 keer herstarten branden er geen lampjes meer en start hij Windows gewoon op, op dit moment werkt alles gewoon goed en is er niets aan de hand. Alles is stabiel en er zijn geen problemen maar dat herstarten kan niet gezond zijn lijkt me? Had gelezen dat wanneer je CPU lampje brand je moederbord geen connectie kan maken met je CPU, of dit nou een moederbord probleem is of een CPU probleem blijft een raadsel. Wat kan ik hier aan doen? Gewoon een nieuwe moederbord + CPU bestellen? Heb nog wel gewoon garantie maar weet niet of dit geheel onder de garantie valt omdat die pinnetjes scheef hebben gestaan. @rapsac

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Ik denk niet dat je moederbord defect is maar je cpu slecht contact maakt doordat ze verbogen erin kwam.
Denk als je alleen je cpu vervangt en dan hem echt goed erin plaatst dat het wel goed gaat

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:04
toen ik m'n koeler eraf haalde bleef de CPU er vast aanplakken en zag ik dat een aantal pinnetjes helemaal scheef zaten, ik heb de CPU van de koeler afgehaald en de pinnetjes weer verschoven
Klinkt alsof je de cpu gesloopt hebt...

• rapsac
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-11 12:59
Ook dat herstarten is een bios kwaal. Het bord probeert 3x met de in de cmos opgeslagen instellingen te booten, lukt dat niet dan gebruikt het bord failsafe instellingen waarmee hij dan wel doorstart. Het bord hoort dan eigenlijk ipv te booten een foutmelding te geven waarna je je instellingen moet veranderen.
Meestal zijn de geheugeninstellingen de oorzaak. Als je de volgende keer in je biosinstellingen bent zet dan de Vram eens met de hand op wat je geheugen moet hebben (meestal 1.35-1.45V), de kans is groot dat dat probleem dan ook weg is. Helpt dat ook niet dan zou ik het bord terugsturen en een ander type/merk proberen (ook al gebruik ik zelf ook een msi bord en heb ik er geen problemen mee, knock on wood).

Xeon e5-2695 V3, RX Vega 64, Rift | PS3 | PS4 Pro,PSVR

• GRAPSV
Nieuwe CPU besteld. Had vandaag een game (CSGO) gedownload om te kijken hoe het draaide, zodra ik CSGO opstartte begon m'n CPU of koeler(?) een piepend geluid te maken, niet heel best dus. De nieuwe CPU zal morgen binnen komen en zal proberen deze niet te vernachelen :F

Zal morgen laten weten of het probleem is opgelost.

• Sandwalker
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-11 22:09
Als de pinnetjes van de CPU weer recht staan en de seating is goed, loopt de processor meestal wel. Het feit dat je hem eruit trok met de koeler betekent dat de CPU er in de eerste plaats niet goed in zat.
Pinnetjes recht buigen (bankpasjes, tandenstoker zijn best wel wat youtube videos over een howto) CPU terugzetten. Voelen dat de CPU zelf geen speling op de socket heeft (als er pinnetjes niet goed zitten voelt het meestal als een tafeltje op een ongelijke ondergrond) en pas daarna de socket sluiten en dan de koeler opnieuw monteren. Een nieuwe CPU installeren kan altijd nog, maar als dit werkt hou je wat geld in je zak.

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:44

ZenTex

Doet maar wat.

Ik sluit me aan bij de vorige 2 personen.
de kans is groot dat je CPU nog goed is
Zet het geheugen eens op de officieel ondersteunde frequentie, 2400 dacht ik, en probeer het nog eens.

En de volgende keer dat je de koeler van een cpu afhaalt, eerst even draaien voordat je de koeler eraf probeert te trekken.

• jahako
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 17:10
Doe eerst je cmos eens clearen, dus stroom van je pc af en batterij er een poosje uit of de daarvoor nodige jumper omzetten, ff jezelf inlezen hoe dat werkt. Er lijkt iets in de bios te zitten wat niet goed staat.
Het 3 keer starten is waarschijnlijk door het opnieuw intrainen van het geheugen, dan staan de timingen of voltages van het geheugen of CPU (standaard) niet goed en gaat het MB gewoon een rijtje af tot er een wekrbare instelling is gevonden.
Loopt het systeem eenmaal dan heb je denk ik toch nog een nieuwere BIOS nodig, want deze is niet echt stabiel

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

GRAPSV schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 21:19:
Nieuwe CPU besteld. Had vandaag een game (CSGO) gedownload om te kijken hoe het draaide, zodra ik CSGO opstartte begon m'n CPU of koeler(?) een piepend geluid te maken, niet heel best dus. De nieuwe CPU zal morgen binnen komen en zal proberen deze niet te vernachelen :F

Zal morgen laten weten of het probleem is opgelost.
Piepend geluid ? Hoe ? Constant ? Dan is het eerder coil whine van je videokaart omdat je heel hoge fps hebt, bekend fenomeen.
Het lijkt me verstandig dat als je tegen problemen aanloopt, je zaken eerst gaat vragen voordat je zelf aktie onderneemt. Blijkbaar is je kennis niveau niet zo hoog en je graaft telkens een gat voor jezelf...

• GRAPSV
Nieuwe CPU heeft inderdaad niks gedaan.

Probleem blijft hezelfde; PC zet ik aan, CPU lampje begint te branden, PC gaat uit, start weer op, BOOT / VGA / CPU lampje gaat, PC gaat weer uit, CPU lampje gaat aan, PC start op en het CPU lampje gaat uit, eindelijk het Windows Logo.

@ZenTex Goeie tip, zal hieraan denken. Heb de frequentie op de ondersteunende frequentie gezet maar heeft niks gedaan

@jahako Heb m'n CMOS gecleart(?), batterij eruit gehad voor ongeveer 5 minuten, heb zelf geen jumper dus ik weet nu niet of hij inderdaad gecleart is, hoe kan ik dit eigenlijk zien? Alle instellingen stonden na de flash al op default dus hier is niks verandert.

"Loopt het systeem eenmaal dan heb je denk ik toch nog een nieuwere BIOS nodig, want deze is niet echt stabiel" -> een oudere versie dan? Had de nieuwste van de MSI website op m'n stickie gezet.

• GRAPSV
KillerAce_NL schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 11:28:
[...]

Piepend geluid ? Hoe ? Constant ? Dan is het eerder coil whine van je videokaart omdat je heel hoge fps hebt, bekend fenomeen.
Het lijkt me verstandig dat als je tegen problemen aanloopt, je zaken eerst gaat vragen voordat je zelf aktie onderneemt. Blijkbaar is je kennis niveau niet zo hoog en je graaft telkens een gat voor jezelf...
Constant ja, coil whine van m'n videokaart, is dit op te lossen?
"Het lijkt me verstandig dat als je tegen problemen aanloopt, je zaken eerst gaat vragen voordat je zelf aktie onderneemt. Blijkbaar is je kennis niveau niet zo hoog en je graaft telkens een gat voor jezelf..." -> Ik geef je geen ongelijk maar ik zoek vaak dingen op het internet op om het toch zelf proberen op te lossen. Heb inderdaad helemaal geen ervaring in alle nieuwe hardware. Enigste positieve is dat ik van al deze problemen alleen maar weer leer haha .. @KillerAce_NL

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Bios resetten naar fail safe settings en testen. Ook eens al je onderdelen las lijst hier posten, dan kan iemand kijken of er bekende issue's zijn. (echt alle onderdelen...)

• GRAPSV
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 204,90€ 204,90
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 109,-€ 109,-
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT 8G GDDR6€ 436,50€ 436,50
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 79,99€ 79,99
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 81,05€ 81,05
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 64,95€ 64,95
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 100,95€ 100,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.077,34

Hierbij alle onderdelen

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:53
Hackus schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 22:14:
A2-B2

[...]

Vermoedelijk om dat herhaaldelijk gezegd word in diverse heel veel plekken omdat zijn b450 board mogelijk geen Ryzen 3k support heeft out of the box. Dan zoek je op je je CPU error, 3 keer raden wat men dan adviseerd als je dit bord bed Ryzen 3k gebruikt :-)

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

mash_man02 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 09:23:
[...]

Vermoedelijk om dat herhaaldelijk gezegd word in diverse heel veel plekken omdat zijn b450 board mogelijk geen Ryzen 3k support heeft out of the box. Dan zoek je op je je CPU error, 3 keer raden wat men dan adviseerd als je dit bord bed Ryzen 3k gebruikt :-)
MSI heeft MAX versie uitgebracht voor stuk of 10 moederbordjes. Die zijn direct Zen2 ready.

Note: MSI do not recommend updating the BIOS unless it is necessary

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• GRAPSV
Hackus schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 09:56:
[...]

MSI heeft MAX versie uitgebracht voor stuk of 10 moederbordjes. Die zijn direct Zen2 ready.

Note: MSI do not recommend updating the BIOS unless it is necessary
Ik bedoel, wat zou jij doen als je PC niet meer aangaat en het CPU lampje aan het branden is?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GRAPSV schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 10:48:
[...]

Ik bedoel, wat zou jij doen als je PC niet meer aangaat en het CPU lampje aan het branden is?
Ik quootte hier niet aan jou. Pinnetjes verbuigen heeft ook niets met bios-update te maken, dat ligt aan het gevoel voor montage.

• GRAPSV
Hackus schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 10:52:
[...]

Ik quootte hier niet aan jou. Pinnetjes verbuigen heeft ook niets met bios-update te maken, dat ligt aan het gevoel voor montage.
Weet ik maar wou het gewoon even vragen. Heb al aardig wat computers in elkaar gezet en nog nooit zijn de pinnetjes verbogen toen ik de koeler eraf haalde, best raar dus. Maarja, het 3x herstarten is nog steeds niet opgelost, denk dat ik het beste alle onderdelen terug kan sturen zodat Azerty er zelf naar kan kijken.

• mash_man02
Hackus schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 10:52:
[...]

Nee, je quote mij, ik probeer alleen maar uit te leggen hoe er gedacht zou kunnen worden.

En AM4 sockets zijn gevoelige sockets, de TS is niet de enige die dit overkomen is, en dat is ook heel begrijpelijk als je de socket vergelijkt met de intel varianten.

Je mede tweaker heeft een probleem, dan gaan vertellen wat er allemaal niet goed gegaan is weet hij zelf ook wel, daar helpen we niemand mee.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

mash_man02 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:08:
[...]

Nee, je quote mij, ik probeer alleen maar uit te leggen hoe er gedacht zou kunnen worden.

En AM4 sockets zijn gevoelige sockets, de TS is niet de enige die dit overkomen is, en dat is ook heel begrijpelijk als je de socket vergelijkt met de intel varianten.

Je mede tweaker heeft een probleem, dan gaan vertellen wat er allemaal niet goed gegaan is weet hij zelf ook wel, daar helpen we niemand mee.
[...]

Dit is wat je 'tegen mij' zegt. Dat heb ik ontkracht.

• mash_man02
Daar heb je dan wel gemist dat het een B450 bordje betreft wat al lang op de markt was voordat de Ryzen 3600 er was.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:47
mash_man02 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:25:
Daar heb je dan wel gemist dat het een B450 bordje betreft wat al lang op de markt was voordat de Ryzen 3600 er was.
de MSI B450 Tomahawk MAX toch niet?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• mash_man02
GRAPSV schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 11:09:
[...]

Weet ik maar wou het gewoon even vragen. Heb al aardig wat computers in elkaar gezet en nog nooit zijn de pinnetjes verbogen toen ik de koeler eraf haalde, best raar dus. Maarja, het 3x herstarten is nog steeds niet opgelost, denk dat ik het beste alle onderdelen terug kan sturen zodat Azerty er zelf naar kan kijken.
Als zij dat accepteren lijkt mij dat ook het meest verstandige, zij kunnen wat makkelijker een andere onderdelen proberen om te constateren waar het probleem zit.

Post je de voortgang nog wel even als je meer weet ?

• mash_man02
Tens schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:26:
[...]

de MSI B450 Tomahawk MAX toch niet?
Bios updates gaan op hun support site terug tot 2018 dus we degelijk pre ryzen 3k welke rond juli dit jaar op de markt gekomen is.

[ Voor 26% gewijzigd door mash_man02 op 31-08-2019 12:32 ]

• Tens
mash_man02 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:29:
[...]

Bios updates gaan op hun support site terug tot 2018 dus we degelijk pre ryzen 3k welke rond juli dit jaar op de markt gekomen is.
heb jij blijkbaar dit gemist:
Bijzonderheden De MAX series heeft ondersteuning voor Ryzen 3000 zonder BIOS update.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• mash_man02
Tens schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:34:
[...]

heb jij blijkbaar dit gemist:

[...]
En dat zullen meer mensen doen :) waarmee de bios flash actie niet zo onverklaarbaar is.

[ Voor 27% gewijzigd door mash_man02 op 31-08-2019 12:44 ]

• Tens
mash_man02 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:42:
[...]

Nee, dat de TS zegt dat hij een nieuw systeem gebouwd heeft zegt niets of de productie datum of gebruikte bios.
??????????
Vandaag heb ik m'n gehele nieuwe computer in elkaar gezet, een Ryzen build met een MSI B450 Tomahawk MAX mobo en een 3600 processor,
verkrijgbaar sinds???

[ Voor 3% gewijzigd door Tens op 31-08-2019 12:44 ]

• mash_man02
Je hebt gelijk,de MAX wel, maar onderschat hier de menselijke factor niet.

Google maar eens B450 en ryzen 3k support :-).

De meeste leveranciers adviseren in de webshop altijd een bios update te doen als het geen X570 moeder bord is, nieuwere biossen hebben vaak meer fixes dan alleen ondersteuning voor nieuwere hardware.

Dus ik vind de bios flash actie nog steeds niet heel raar.

[ Voor 13% gewijzigd door mash_man02 op 31-08-2019 12:48 ]

• GRAPSV
mash_man02 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:28:
[...]

Als zij dat accepteren lijkt mij dat ook het meest verstandige, zij kunnen wat makkelijker een andere onderdelen proberen om te constateren waar het probleem zit.

Post je de voortgang nog wel even als je meer weet ?
Zeker weten. Zal eind volgende week meer weten.
Tens schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:43:
[...]

??????????

[...]

verkrijgbaar sinds???
Volgens mij is de MAX versie eind Juli / begin Augustus uitgekomen, toen ik hem wou kopen was hij niet op voorraad en moest ik 7 dagen wachten tot hij dat wel was :P

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

mash_man02 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:25:
Nogmaals. 1e regel lezen aub

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/59866408

Zen2 is de naam voor oa Ryzen 3600. Ome WiKi = > Wikipedia: Zen 2

• mash_man02
Dan graag ook nogmaals even de aanleiding in ogenschouw houden, ik vind de flash nog steeds niet heel raar. En daar mee ga ik eindigen.

• Sandwalker
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-11 22:09
[...]

Hij heeft de MAX versie die ondersteunt ryzen 3 out of the box.
Dat er pinnetjes van zijn processor krom waren is initieel een betere hoek om op te lossen dan bios flashen. Het schaadt niet hoor, maar als je alles tegelijkertijd doet, weet je straks niet meer wat echt heeft geholpen.

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:30

immetjes

HIER is BERN-E

GRAPSV schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:51:
[...]

Zeker weten. Zal eind volgende week meer weten.

[...]

Volgens mij is de MAX versie eind Juli / begin Augustus uitgekomen, toen ik hem wou kopen was hij niet op voorraad en moest ik 7 dagen wachten tot hij dat wel was :P
Ik heb twee weken geleden ook een Ryzen 3600 en MSI Tomahawk MAX gekocht.

Niet geflashed en alles liep meteen prima. Geheugen op XMP profile 1 op 3200MT/s (1600MHz).

Als ik jou was zou ik hem eens proberen terug te flashen naar het originele BIOS waarmee het bord geleverd is.

• GRAPSV
immetjes schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 15:17:
[...]

Ik heb twee weken geleden ook een Ryzen 3600 en MSI Tomahawk MAX gekocht.

Niet geflashed en alles liep meteen prima. Geheugen op XMP profile 1 op 3200MT/s (1600MHz).

Als ik jou was zou ik hem eens proberen terug te flashen naar het originele BIOS waarmee het bord geleverd is.
Zal het eens proberen. Welke BIOS versie heb jij nu dan? 7C02v30 of 7C02v31?

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

GRAPSV schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 18:14:
[...]

Zal het eens proberen. Welke BIOS versie heb jij nu dan? 7C02v30 of 7C02v31?
7C02AMS.300

• GRAPSV
Is dat de versie waarmee hij geleverd werd? Heb daar namelijk niet eens opgelet. Kan die versie ook niet op de MSI website terugvinden behalve de 7C02AMS.1B4 van de normale Tomahawk dus vraag me wel af waar die versie vandaan komt?

[ Voor 7% gewijzigd door GRAPSV op 01-09-2019 00:16 ]

• Fordius
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-11 22:46
Hmm dat je de cpu meetrok met de koeler is geen goed teken. Waarschijnlijk zit er dan of een pinnetje ergens in de socket of heb je mogelijk iets in de socket beschadigd op het moment toen je de cpu eruit trok.

Of misschien opletten dat er geen koelpasta in de socket is terecht gekomen of ergens anders op de mobo.

Of even met enkele ram proberen.
Kijken of die dan wel gewoon door boot.

• MaXeRs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14:42
Kijk bij daglicht of alles nog recht is en onbeschadigd op zowel CPU als socket op het moederbord.
Dan praten we wel verder.
One step @ a time.

• GRAPSV
Fordius schreef op zondag 1 september 2019 @ 02:44:
Hmm dat je de cpu meetrok met de koeler is geen goed teken. Waarschijnlijk zit er dan of een pinnetje ergens in de socket of heb je mogelijk iets in de socket beschadigd op het moment toen je de cpu eruit trok.

Of misschien opletten dat er geen koelpasta in de socket is terecht gekomen of ergens anders op de mobo.

Of even met enkele ram proberen.
Kijken of die dan wel gewoon door boot.
Zitten geen pinnetjes in de socket en ook geen koelpasta, deze is compleet schoon en ziet er gewoon goed uit. Moederbord zelf is ook schoon
MaXeRs schreef op zondag 1 september 2019 @ 07:21:
Kijk bij daglicht of alles nog recht is en onbeschadigd op zowel CPU als socket op het moederbord.
Dan praten we wel verder.
One step @ a time.
Alles is recht en onbeschadigd. De CPU gaat zonder problemen de Socket in.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik zou zeggen als je toch problemen hebt, download ff de laatste bios en flash die.

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

GRAPSV schreef op zondag 1 september 2019 @ 00:06:
[...]

Is dat de versie waarmee hij geleverd werd? Heb daar namelijk niet eens opgelet. Kan die versie ook niet op de MSI website terugvinden behalve de 7C02AMS.1B4 van de normale Tomahawk dus vraag me wel af waar die versie vandaan komt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/r1r0LoH7co1EFjhMjJ2DiXm6/medium.jpg

Dit is inderdaad waar hij mee geleverd werd (en wordt?). Ik kan met google verder niets vinden over deze versie.

• GRAPSV
BIOS inmiddels geflasht naar versie E7C02AMS.310 en ik merk nu geen opstart problemen meer. Zodra ik de computer aanzet start hij normaal op. Het CPU lampje gaat nog wel aan maar hij start wel gewoon vlot op dus ik weet niet of dit echt een probleem is?

Ook merk ik dat zodra ik op het internet aan het browsen ben, m'n CPU zomaar ineens rond de 65-75°C kan schieten. Zou dit aan de koelpasta / koeler kunnen liggen? De koeler begint dan wel gewoon keihard te draaien. Ik heb nog een Be quiet! Pure Rock liggen, zou deze stiller + beter zijn dan de stock van AMD of maakt dat niet veel uit?

• Devian
  • Laatst online: 13:05
GRAPSV schreef op maandag 2 september 2019 @ 11:12:
BIOS inmiddels geflasht naar versie E7C02AMS.310 en ik merk nu geen opstart problemen meer. Zodra ik de computer aanzet start hij normaal op. Het CPU lampje gaat nog wel aan maar hij start wel gewoon vlot op dus ik weet niet of dit echt een probleem is?

Ook merk ik dat zodra ik op het internet aan het browsen ben, m'n CPU zomaar ineens rond de 65-75°C kan schieten. Zou dit aan de koelpasta / koeler kunnen liggen? De koeler begint dan wel gewoon keihard te draaien. Ik heb nog een Be quiet! Pure Rock liggen, zou deze stiller + beter zijn dan de stock van AMD of maakt dat niet veel uit?
Dit is normaal.

Je zou nog wel in het bios de fan-curve kunnen aanpassen, zodat hij minder snel reageert op een korte stijging van de temps.

https://wren.co/join/Devian

• GRAPSV
Devian schreef op maandag 2 september 2019 @ 11:22:
[...]

Dit is normaal.

Je zou nog wel in het bios de fan-curve kunnen aanpassen, zodat hij minder snel reageert op een korte stijging van de temps.
Heb daar al beetje mee liggen spelen maar wat is een beetje een ideale lijn om hem goed gekoeld te houden maar toch ook redelijk stil?

• Devian
  • Laatst online: 13:05
Ik laat zelf de fan pas bij 75+ temp stijl stijgen in fansnelheid..

https://wren.co/join/Devian

• GRAPSV
Oke, alles werkt nu dus eindelijk naar behoren, nergens geen problemen meer mee nadat ik de BIOS geflasht heb.

Ben alleen nog niet 100% blij met deze GPU (RX5700 XT), hij maakt aardig wat herrie en schijnt dat meerdere mensen op het internet hier last van hebben. Zoek dus eigenlijk een alternatief maar hier maak ik binnekort wel een andere topic voor aan bij de videokaarten forum.

Bedankt allen!
Pagina: 1