Hallo Ik ben van plan om de qnap ts-431p te kopen
nu is mijn vraag:
kan ik beginnen met 2 schijven van 2 tb of moet ik er meteen 4 plaatsen?
nu is mijn vraag:
kan ik beginnen met 2 schijven van 2 tb of moet ik er meteen 4 plaatsen?
[ Voor 14% gewijzigd door White Feather op 29-08-2019 22:59 ]
I reject your reality and substitute my own
Als Qnap iets met Hybrid Raid doet zoals Synology zou je gewoon kunnen uitbreiden.ajynieuweboer schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 11:47:
Dat begrijp ik. Maar waar ik mee zit is dat ik eerst mijn data terug moet zetten van mijn oude nas en dan kan.ik pas 4 schijven erin zetten.
Wil dus wel meteen de eerste 2 als raid 1 configureren.
Waarom zou dat niet kunnen? Volgens mij is dat gewoon mogelijk, dan heb je de data op 4 schijven staan. Of het handig is, is punt 2. Meestal is een Raid 10 (1 & 0 gecombineerd) handiger.nelizmastr schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:39:
Naar mijn weten kan je geen RAID1 doen met 4 schijven. Bovendien lijkt het me dat als alle data naar een RAID1 kan je alle data schijnbaar op 1 disk kwijt kan.
Dit soort migraties los ik op door een usb disk te halen ter grootte van mijn RAID array, alle data erop te dumpen, dan de array te maken en de data terug te zetten.
Ik weet niet onder welke steen jij leeft maar er zijn USB harde schijven van 10TBGoldenBatt schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:47:
[...]
Doe mij tevens ook wat van die usb sticks waar ik al mijn TB's op kwijt kan als ik even moet migreren. Dan moeten wel grote stickjes zijn dan
[ Voor 8% gewijzigd door _Dune_ op 08-09-2019 23:59 ]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
[ Voor 14% gewijzigd door White Feather op 29-08-2019 22:59 ]
Toch is het verstandig om je te verdiepen in RAID om teleurstelling te voorkomen. RAID-level migration neemt ook weer de nodige risico's met zich mee (zorg voor backup voordat je dit gaat uitvoeren). Daarnaast was/is de topic start nu ook niet erg uitgebereid om direct een goed en gedegen antwoord te geven.White Feather schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 22:54:
Ik vind dat er erg stevig gereageerd wordt naar TS over de kennis van Raid, terwijl deze nergens zegt dat hij Raid 1 met 4 schijven wil doen.
Hij wil gewoon beginnen met 2 schijven en die daarna uitbreiden met 2 extra schijven, als hij de data van zijn andere schijven af heeft.
Het antwoord op zijn vraag is simpel en ook vrij simpel te vinden:
Maar je kunt van 2 disks in raid 1 naar 3 disks in raid 5 naar 4 disks in raid 5: https://www.qnap.com/en/h...ine-raid-level-migration/
En http://docs.qnap.com/nas/....html?raid_management.htm
Je kunt gewoon in 1x over van Raid 1 met 2 schijven naar Raid 5 met 4 schijven.
[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 01-09-2019 15:08 ]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Kleine nuance:_Dune_ schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 22:03:
Aller eerst RAID1 is mirroring, wat betekend dat tweede hardeschijven een mirror / copy van elkaar worden. RAID1 is dus altijd met twee harde schijven, niet meer nier minder. RAID10 zou wel kunnen een combinatie van twee harde schijven in RAID0 en die twee RAID sets zet je in RAID1.RAID1 met vier harde schijven zal niet gaan.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Hoeveel jij overhoud met 4x2TB is afhankelijk van het RAID level dat je gata gebruiken, bij RAID5 is dat namelijk ~6TB, bij RAID10 wordt dat inderdaad 4TB.Tortelli schreef op maandag 2 september 2019 @ 13:09:
Enige tip die ik kan geven (afhankelijk van je gebruiksdoel natuurlijk) start met hdd's die groter zijn dan 2TB (er van uitgaande dat je ze nieuw koop). Als je uiteindelijk een array hebt van 4x2TB hou je effectie maar 4TB over.... kun je beter starten met 2x4TB of 2x6TB bijvoorbeeld.
De kosten per HDD is bij een NAS relatief hoog, dus start met vrij grote schijven.
Ja dat kan prima. Twee schijven in RAID1 en dan als je er later nog twee bij gooit kun je de volgende keuzes maken:ajynieuweboer schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 11:47:
Dat begrijp ik. Maar waar ik mee zit is dat ik eerst mijn data terug moet zetten van mijn oude nas en dan kan.ik pas 4 schijven erin zetten.
Wil dus wel meteen de eerste 2 als raid 1 configureren.
Wat een onzin. Het aantal schijven dat gemirrored wordt kun je helemaal zelf kiezen. Mirrors van meer dan 2 schijven zijn heel normaal, veelal voor failover/redundantie of performance (leessnelheid voor databases bijvoorbeeld)._Dune_ schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 22:03:
Aller eerst RAID1 is mirroring, wat betekend dat tweede hardeschijven een mirror / copy van elkaar worden. RAID1 is dus altijd met twee harde schijven, niet meer nier minder. RAID10 zou wel kunnen een combinatie van twee harde schijven in RAID0 en die twee RAID sets zet je in RAID1.RAID1 met vier harde schijven zal niet gaan.
[mbr]Verder @ajynieuweboer GoT is geen helpdesk, ik zie dat jij je net hebt geregistreerd. Als het goed is ben je een paar huisregels tegen gekomen. Daarin wordt vermeldt dat er enige inzet van je verwacht wordt. Bij het openen van een topic, laat je weten wat jij zelf reeds hebt uitgezocht. Geef je waar mogelijk zelf opties aan. Niet zoals jij nu hebt gedaan, een vraag dumpen en wachten op antwoorden. Ik zou zeggen verdiep jij je eens in RAID en wat het betekend. In de FAQ's is er ook het een en ander over te vinden.[/mbr]
[ Voor 20% gewijzigd door Chocola op 03-09-2019 11:25 ]
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Zeker! RAID1 levert vaak een hogere leessnelheid op, maar afhankelijk van de gebruikte technologie vergroot je meestal helaas niet het aantal iops. Ik ben zelf ook fan van RAID1, inderdaad doordat het zo flexibel is (makkelijk uit te lezen, makkelijk uit te breiden, lekker eenvoudig/weinig complexiteit). Keep it simple :-). Het nadeel is natuurlijk dat je erg veel opslagruimte verliest en inderdaad de kleinere volumegroottes (al kun je dat weer oplossen met een spanning filesystem over verschillende arrays heen). Voor de gemiddelde consument zeker geen gekke optie.unezra schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 11:25:
@Chocola RAID1 levert ook snelheidsvoordelen op.
Persoonlijk kies ik graag voor RAID1 als het kan, als het voldoende snelheid bied. RAID1 is wat eenvoudiger van opzet dan RAID10. In principe kun je een RAID1 disk ook als losse disk uitlezen, met een RAID0 disk kan dat niet.
Dus ik zou TS aanraden met 2 grotere disks te beginnen in een RAID1 (mirror) config en later uit te breiden met nog een keer 2 disks, opnieuw in RAID1.
Is dat ideaal? Nee, maar ik denk een goed compromis. Het grootste nadeel is dat je geen aaneengsloten volume hebt, maar je volumegrootte maximaal de diskgrootte van een enkele disk is.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq