Amazon.de fout (betaal geen btw)

Pagina: 1
Acties:
  • 6.030 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewoontelefoon
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-03 20:11
Yo, ik koop spullen bij amazon.de en betaal geen BTW. Is dat nieuw of misschien een bug?

Voorbeeld:

Ik koop scheermesjes: https://www.amazon.de/Gil...f_=bl_dp_s_web_3291663031

Prijs is 39,99 maar er staat ook:

Eenmalige bestelling
€ 33,61 ( 39,99 incl. BTW )
€ 2,86 / Stück incl. BTW

Uiteindelijk heb ik via ideal 33,61 betaald.

Ik heb wel ooit mijn amazon account omgezet naaar een zakelijk prime account met mijn btw nummer maar ik betaal prive via ideal dit keer.

Het zou toch zo moeten zijn dat ik dan gewoon de 39,99 totaal prijs moet btelane, althans dat ik heb ik altijd gedaan.

(blijft lastig dat BTW en internationaal kopen/verkopen) De mensen die zeggen dat het simel is hebben er geen verstand van want het gaat om alle en vele uitzonderingen)

Anyway, hebben meerdere tweakers dit ook?

Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je betaalt gewoon btw als het goed is als particulier. Als je zakelijk scheermesjes koopt niet, maar ben benieuwd of je dat een beetje geloofwaardig kunt maken naar de fiscus. Is mooie quote trouwens over uitzonderingen e enzo... maar het is in dit geval wel simpel.

[ Voor 36% gewijzigd door Boudewijn op 28-08-2019 15:43 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:51
Nee is geen bug, je hebt een zakelijk account en daar wordt binnen de EU geen BTW gerekend omdat het ook gelijk export is. Maar particulier gekocht moet je daar wel BTW over betalen.

Ik heb zelf ook een zakelijk account en wordt inderdaad geleverd zonder de BTW (hoef je ook niet met de belastingdienst te verrekenen in Nederland)

PVoutput 3250 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kl570
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-09-2024
Hoe moet Amazon weten dat je een privé-aankoop doet als je met een zakelijk account aankoopt? Je zou ook zakelijk met Ideal kunnen betalen lijkt me (ik ben Belg, ik ken de details van Ideal niet).

Ik vermoed dus dat Amazon je in deze geen BTW heeft laten betalen, omdat je met een zakelijk account met BTW-nummer hebt gekocht.

Het lijkt me dat als je persoonlijk wilt kopen, je dit met een apart persoonlijk account moet doen en netjes BTW moet betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

gewoontelefoon schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 15:31:
Yo, ik koop spullen bij amazon.de en betaal geen BTW. Is dat nieuw of misschien een bug?

Voorbeeld:

Ik koop scheermesjes: https://www.amazon.de/Gil...f_=bl_dp_s_web_3291663031

Prijs is 39,99 maar er staat ook:

Eenmalige bestelling
€ 33,61 ( 39,99 incl. BTW )
€ 2,86 / Stück incl. BTW

Uiteindelijk heb ik via ideal 33,61 betaald.

Ik heb wel ooit mijn amazon account omgezet naaar een zakelijk prime account met mijn btw nummer maar ik betaal prive via ideal dit keer.

Het zou toch zo moeten zijn dat ik dan gewoon de 39,99 totaal prijs moet btelane, althans dat ik heb ik altijd gedaan.

(blijft lastig dat BTW en internationaal kopen/verkopen) De mensen die zeggen dat het simel is hebben er geen verstand van want het gaat om alle en vele uitzonderingen)

Anyway, hebben meerdere tweakers dit ook?

Gr.
Aankoop is zakelijk, Amazon kan niet zien dat jij privé de factuur voldoet.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Klopt, maar dan moet je dit dus in de zakelijke b.t.w. aangifte verwerken. Daar verwerk je het dus als inkoop EU en tel je de b.t.w. erbij en dan boek je het niet bij de voorbelasting als teruggave.

Bron: Belastingdienst

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kunnen
  • Niet online
Als je het vervolgens prive wilt gebruiken dan moet je het vanuit je zaak aan jezelf prive verkopen. Met BTW. Die draag je vervolgens af aan de belastingdienst.

[ Voor 37% gewijzigd door kunnen op 28-08-2019 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

kunnen schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 17:28:
Als je het vervolgens prive wilt gebruiken dan moet je het vanuit je zaak aan jezelf prive verkopen. Met BTW. Die draag je vervolgens af aan de belastingdienst.
Dat , en scheermesjes lijkt me (tenzij je een webshop in dat soort spul hebt) typische iets niet-zakelijks. Hoor je dus gewoon BTW over te betalen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewoontelefoon
Even voor de duidelijkheid ik betaal altijd inclusief BTW aan amazon, en dan verreken ik de BTW.

Zou het zo zijn dat Amazon aan de NL belastingdienst gaat doorgeven dat ik scheermesjes hebt gekocht zonder BTW?

Ik denk het niet. De BTW is niet verlegd en als ik met prive bank betaal en niks vermeld in mijn boekhouding dan is er niks aan de hand of mis ik nu iets?

Dat je iets zakelijks koopt, verwerkt en of het wel of niet zakelijk is maakt nu even niet uit, dat is een andere discussie.

Feit is dat ik geen btw betaal aan Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-07 17:49
Staat er intracommunautaire levering op de factuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Hoe wil je de BTW verrekenen van een duits factuur? Dat kan helemaal niet(tenzij... bepaalde drempelbedragen).

Ze hebben je geen BTW aangerekend: intracommunautaire verwerving. Nu moeten zij dit aan hun belastingdienst doorgeven, die het weer doorgeeft aan jouw belastingdienst die vervolgens gaat controleren op jouw intracommunautaire werving aangifte. En ja, dat doen ze.

Jij moet dus bij jouw belasting aangeven dat je dit geleverd hebt gekregen en zal de BTW voor je privé aankoop moeten betalen.

Er zijn voldoende voorbeelden van bedrijven te vinden die een controle én boete hebben gehad omdat dit niet correct was aangegeven.
Het is niet ingewikkeld, maar je moet er wel even goed induiken. Dat jij je BTW van een duits bedrijf verrekent toont al aan dat je het niet begrijpt. Neem een boekhouder in de hand. Is overigens tegenwoordig kraakhelder uitgelegd op de website van de belastingdienst.

[ Voor 51% gewijzigd door LED-Maniak op 28-08-2019 21:39 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewoontelefoon
Ik krijg het morgen binnen, ik kan nog geen factuur printen. Even geduld nog ....
Josk79 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:31:
Staat er intracommunautaire levering op de factuur?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:07

paQ

LED-Maniak schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:32:

Ze hebben je geen BTW aangerekend: intracommunautaire verwerving. Nu moeten zij dit aan hun belastingdienst doorgeven, die het weer doorgeeft aan jouw belastingdienst die vervolgens gaat controleren op jouw intracommunautaire werving aangifte. En ja, dat doen ze.

[...]
nah... ik mag hopen dat de Belastingdienst zich bezig houdt met andere zaken dan controleren of een ICL opgaaf met 4 euro BTW wel goed is aangegeven.
Dat dat steekproefsgewijs gebeurt, soit. Dat er een controle plaatsvindt bij echt grote bedragen, dat geloof ik ook zomaar.

En in het ergste geval stuur je jezelf een factuur met de BTW erbij, en betaal je de factuur aan Amazon zakelijk. Dan heb je 2% teveel betaald, maar hoef je je ook verder niet druk te maken.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Toch is het zo, als je buiten je eigen land, binnen de EU, oftewel intracommunautair levert doe je naast BTW aangifte ook elk kwartaal ICP aangifte.

Daarin specificeer je per BTW nummer het bedrag aan verkochte goederen. Oftewel exact te herleiden naar welk bedrijf welke waarde aan goederen is gegaan.

Nog een aanvulling hierop: Daarom is het ook zeer belangrijk dat de verkopende partij het adres bij het opgegeven BTW nummer controleert. Anders zou fraude heel eenvoudig worden.
Particulier pakt dan een random BTW nummer van internet vult dat in en kan zonder BTW kopen en laat het naar z'n eigen adres zenden.

Verkoper kan hiervoor verantwoordelijk gehouden worden en dient dan alsnog de BTW af te tikken, vandaar de controle. (Enkel verzenden naar geregistreerde adressen)

[ Voor 59% gewijzigd door Navi op 02-09-2019 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Navi schreef op maandag 2 september 2019 @ 13:02:
Toch is het zo, als je buiten je eigen land, binnen de EU, oftewel intracommunautair levert doe je naast BTW aangifte ook elk kwartaal ICP aangifte.

Daarin specificeer je per BTW nummer het bedrag aan verkochte goederen. Oftewel exact te herleiden naar welk bedrijf welke waarde aan goederen is gegaan.

Nog een aanvulling hierop: Daarom is het ook zeer belangrijk dat de verkopende partij het adres bij het opgegeven BTW nummer controleert. Anders zou fraude heel eenvoudig worden.
Particulier pakt dan een random BTW nummer van internet vult dat in en kan zonder BTW kopen en laat het naar z'n eigen adres zenden.

Verkoper kan hiervoor verantwoordelijk gehouden worden en dient dan alsnog de BTW af te tikken, vandaar de controle. (Enkel verzenden naar geregistreerde adressen)
Maar dat zit in beginsel aan de zijde van Amazon.
Als ik een ICP opgaaf doe, en een 0 vergeet ergens bij een nummer, dan krijg ik gewoon een boete.
Het was in dit geval overigens een bizarre 'maatregel' gezien de hoogte van de levering, maar goed.

Een Nederlands BTW nummer kan ook niet vooraf gecontroleerd worden of dat hoort bij het bedrijf dat het opgeeft. Je kan alleen controleren of het een geldig BTW nummer is.
Ik kan dat bij Belgische, Duitse en Britse nummers wel gewoon googlen.

Maar goed, dat gaat allemaal over de technische verwerking, niet of de scheermesjes van TS wel zakelijk zijn en de 4 euro BTW daarom rechtmatig is verrekend.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 03-09-2019 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
paQ schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 09:30:
...
Dan heb je 2% teveel betaald,
Waarom eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 10:25:
[...]

Een Nederlands BTW nummer kan ook niet vooraf gecontroleerd worden of dat hoort bij het bedrijf dat het opgeeft. Je kan alleen controleren of het een geldig BTW nummer is.
Ik kan dat bij Belgische, Duitse en Britse nummers wel gewoon googlen.
Dat kan prima voor de hele EU behalve Duitsland.... Er is zelfs een website van de EU voor
http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/?locale=nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:40

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Zij hebben 2% minder btw over producten dan wij?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Nomad schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 10:45:
[...]

Zij hebben 2% minder btw over producten dan wij?
Amazon levert boven het drempelbedrag naar NL, rekent gewoon 21% voor kopers in NL. ~10 jaar geleden had ik daar eens een topic over gestart geloof ik, toen ging het nog wel eens mis, tegenwoordig, zeker bij bedrijven zoals Amazon, niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solaire
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-07 12:39
_root schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 15:41:
Ik heb zelf ook een zakelijk account en wordt inderdaad geleverd zonder de BTW (hoef je ook niet met de belastingdienst te verrekenen in Nederland)
Valt gewoon onder intracommunautaire verwerving. Dus moet je wel verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

begintmeta schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 10:47:
[...]

Amazon levert boven het drempelbedrag naar NL, rekent gewoon 21% voor kopers in NL. ~10 jaar geleden had ik daar eens een topic over gestart geloof ik, toen ging het nog wel eens mis, tegenwoordig, zeker bij bedrijven zoals Amazon, niet meer.
het ex BTW bedrag is zonder 19% BTW
LeVortex schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 10:41:
[...]

Dat kan prima voor de hele EU behalve Duitsland.... Er is zelfs een website van de EU voor
http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/?locale=nl
oh joh! krijg nou wat 8)7

weer wat geleerd

[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 03-09-2019 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
paQ schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 11:31:
[...]

het ex BTW bedrag is zonder 19% BTW
Zonder 21%BTW, toch?

[ Voor 39% gewijzigd door begintmeta op 03-09-2019 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

EUR 33.61 excl. VAT
EUR 39.99 incl. VAT
39,99/1,19=33,61

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Had het inclusief BTW, bij levering naar NL, niet gewoon €40,67 gekost, aangezien Amazon 21% BTW zou rekenen?

Net even gekeken, in het winkelmandje is de prijs €40,67 als ik een NL-leveradres bij Amazon instel.

In de site-documentatie vind ik daarmee ook strokend: 'Entscheidend für die Versandkostenfreiheit ist der Bruttopreis. Sobald Sie eine Lieferadresse außerhalb Deutschlands eingeben, ändert sich dieser je nach dem für das eingegebene Land gültigen Mehrwertsteuersatz. Alle Preise auf unserer Website sind inklusive der deutschen Mehrwertsteuer. Bitte beachten Sie die für Ihr Land gültigen Umsatzsteuersätze.'

[ Voor 61% gewijzigd door begintmeta op 03-09-2019 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 12:17

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Prive account geeft netjes 21% BTW.
Items: EUR 40,67

Het zal amazon een zorg zijn waarvandaan jij betaald, zakelijk, prive, 'geleend' geld, je hebt een zakelijke account, dus geld zakelijke regels.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
Dit topic krijgt van mij een slotje. BTW betaal je gewoon zoals ook hierboven bevestigd wordt. Zakelijke aankoop kan dit een ander verhaal zijn.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.