Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legofanaten
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:39
Voor het restaurant op ons (gedeelde) bedrijventerrein maakten we (tot voor kort) alleen gebruik van een tegoed dat op de toegangs-/medewerkerspas geladen moest worden. Het systeem is redelijk vergelijkbaar met de OV-chipkaart (draadloze passen, apart laadstation om tegoed te laden).

Nu is aangekondigd dat er wordt overgestapt op pinnen en dat het tegoed op de kaart nog tot eind van het jaar geldig is. Hoewel ik erg voor het gebruik van de pinpas ben en het huidige systeem wat omslachtig werkt voor een simpele transactie als lunch kopen, viel ik over een zin in de aankondiging: "Eventueel resterend tegoed wordt niet uitgekeerd of teruggestort."

Mag dat zomaar?

Van cadeaubonnen weet ik dat er allerlei voorwaarden zijn aan geldigheidsduur, maar een snelle google-zoektocht levert niets op over dit soort 'betaalpassen'.

dus...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-07 18:26
Staat vast in je (arbeids)overeenkomst wat de voorwaarden zijn van de pas.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Is er een reden waarom je dit vraagt en het tegoed niet gebruikt om je lunch te betalen tot het einde van het jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Als het een bedrijfseigen pas is en ze zetten dat er bij dan is dat een geldig statement ja, het is immers company policy.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-07 10:57

Soggney

Zeekomkommer

Lijkt me een opportuun moment om in het rood te gaan.

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legofanaten
Montaner schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 14:56:
Staat vast in je (arbeids)overeenkomst wat de voorwaarden zijn van de pas.
Wintervacht schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 14:57:
Als het een bedrijfseigen pas is en ze zetten dat er bij dan is dat een geldig statement ja, het is immers company policy.
In de arbeidsovereenkomst wordt niet gesproken over de pas. Technisch gezien is deze van onze leverancier (het bedrijventerrein) en ben ik dus 'klant' van die partij.
Droefsnoet schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 14:57:
Is er een reden waarom je dit vraagt en het tegoed niet gebruikt om je lunch te betalen tot het einde van het jaar?
Een mix van principes en nieuwsgierigheid denk ik. Daarnaast is mij nog niet duidelijk of ze het technisch mogelijk gaan maken om met een combinatie van pas en pin te betalen, anders houdt je natuurlijk alijd een restje over. (Dat kan nu niet namelijk)
Soggney schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 14:57:
Lijkt me een opportuun moment om in het rood te gaan.
Kon dat maar... >:)

dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:59
Lijkt mij een logische zin, kost een hoop geld om de resterende centen handmatig terug te gaan boeken. Een cent tegoed kost bij wijze van een euro aan administratieve tijd.

Neem aan dat als je er nog 300 euro op hebt staan dat er wel mogelijkheden zijn, maar is nu toch ruim op tijd verteld

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:38
legofanaten schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 14:54:
"Eventueel resterend tegoed wordt niet uitgekeerd of teruggestort."

Mag dat zomaar?
Geen idee of het 'mag', maar is dit niet echt een enorm non-issue?
legofanaten schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 15:06:
Een mix van principes en nieuwsgierigheid denk ik.
Ik zou in ieder geval op je werk niet bij je manager langs gaan met deze principes ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Hydra op 28-08-2019 15:41 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:33
Persoonlijk vind ik dit niet kunnen, zeker niet als het gebruik van de pas verplicht is (en je dus niet op een andere manier kunt betalen).

Daarnaast lijkt het mij sterk dat het bedrag 'op' de pas staat. Waarschijnlijker is het dat het bedrag per pas centraal wordt bijgehouden, waardoor het ook eenvoudig is om over te boeken (aangezien er vast bijgehouden wordt vanaf welke bankrekening bedragen worden overgemaakt).

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
edie schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 15:40:
Persoonlijk vind ik dit niet kunnen, zeker niet als het gebruik van de pas verplicht is (en je dus niet op een andere manier kunt betalen).
Ja, want het is volledig onmogelijk dit gewoon op te maken voor het eind van 't jaar... 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 15:41:
[...]

Ja, want het is volledig onmogelijk dit gewoon op te maken voor het eind van 't jaar... 8)7
Inderdaad dit. Niet zo moeilijk doen over zoiets, zonde van de tijd. Gewoon opmaken en geen tijd aan verspillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-07 10:36

CaDje

Framedrops for life

Mijn werkgever had ook een optie om het geld te laten staan, dit werd naar een goed doel gestort. Wellicht zou je dit nog als optie aan kunnen dragen.

Ik vermoed namelijk dat ze geen zin hebben om al die kleine bedragen terug te storten naar een ieders rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
CaDje schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 15:46:
Ik vermoed namelijk dat ze geen zin hebben om al die kleine bedragen terug te storten naar een ieders rekening.
Precies. Complete tijdsverspilling omdat een hoop mensen er waarschijnlijk nog een paar cent op hebben staan. Ik vind het juist netjes dat ze ruim van te voren die aankondiging doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:47

Daarnaast lijkt het mij sterk dat het bedrag 'op' de pas staat. Waarschijnlijker is het dat het bedrag per pas centraal wordt bijgehouden, waardoor het ook eenvoudig is om over te boeken (aangezien er vast bijgehouden wordt vanaf welke bankrekening bedragen worden overgemaakt).
Het tegoed zal zeker niet op de pas staan, maar in een ander systeem. Overigens is het helemaal niet triviaal om dat "eenvoudig" over te boeken, er zit een heel proces aan vast met allerlei papieren-tijger gedoe en controlling afdelingen en het daadwerkelijke overboeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edie
  • Laatst online: 22:33
Hydra schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 15:41:
[...]

Ja, want hoogstwaarschijnlijk is de pas alleen 'op te laden' met een veelvoud van EUR 5.00 (of EUR 10.00 als je pech hebt) en het erg lastig is om precies op nul uit te komen (want de prijzen zijn natuurlijk nooit hele euro's).
PageFault schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 15:53:
[...]

Het tegoed zal zeker niet op de pas staan, maar in een ander systeem. Overigens is het helemaal niet triviaal om dat "eenvoudig" over te boeken, er zit een heel proces aan vast met allerlei papieren-tijger gedoe en controlling afdelingen en het daadwerkelijke overboeken.
Dat is een probleem van de werkgever/restaurant/eigenaar, niet van de werknemer/klant.

Het geld is van de werknemer en dit wordt nu 'gewoon' gestolen. Als er gemiddeld 50 cent op de pas blijft staan kan dat aardig wat geld zijn wat de werknemers gezamelijk niet terug krijgen.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Laatst online: 00:35
Wat stappen jullie snel over het principe heen, dat een werkgever zich blijkbaar zomaar tegoeden kan toeëigenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• legofanaten
edie schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 16:07:
[...]

Ja, want hoogstwaarschijnlijk is de pas alleen 'op te laden' met een veelvoud van EUR 5.00 (of EUR 10.00 als je pech hebt) en het erg lastig is om precies op nul uit te komen (want de prijzen zijn natuurlijk nooit hele euro's).

[...]

Dat is een probleem van de werkgever/restaurant/eigenaar, niet van de werknemer/klant.

Het geld is van de werknemer en dit wordt nu 'gewoon' gestolen. Als er gemiddeld 50 cent op de pas blijft staan kan dat aardig wat geld zijn wat de werknemers gezamelijk niet terug krijgen.
Precies dit. Inderdaad alleen op te laden in stappen van €5 en het gaat lastig worden precies op €0 uit te komen. Qua bedrag gaat het natuurlijk nergens over, maar ik blijf het principieel bijzonder vinden dat dit gewoon kan.

dus...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:09
BiLLY_daKid schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 16:07:
Wat stappen jullie snel over het principe heen, dat een werkgever zich blijkbaar zomaar tegoeden kan toeëigenen.
erm.. lees rustig het topic door. Het is niet van de werkgever, maar van een externe partij op het industrie terrein....

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-07 12:15
Als het echt om centen gaat hoeft een normale winkelier die ook niet uit te betalen; zie hier:
https://www.rijksoverheid...-0-eurocent-of-5-eurocent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-07 06:39
corset schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 16:10:
[...]

erm.. lees rustig het topic door. Het is niet van de werkgever, maar van een externe partij op het industrie terrein....
erm.. principieel klopt dit natuurlijk van geen kant, of het nou om de werkgever of om een andere partij gaat. En het is natuurlijk zeker niet het probleem van de klant. Ook praktisch is het prima op te lossen: je laat tijdelijk de twee systemen naast elkaar bestaan, of je zorgt maar tijdelijk voor cash geld om het tegoed uit te betalen. Als ze niet willen: gewoon met z'n allen een maand lang je eigen bammetje smeren :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:37
corset schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 16:10:
[...]

Stel je voor dat de NS zegt, leuk die OV chipknip, maar vanaf eind van het jaar kan je alleen nog pinnen. Het saldo dat je dan nog hebt ben je kwijt..

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Hydra
edie schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 16:07:
Dus? Dan staat er een paar cent op. Big fucking deal.
Ja fuck man, echt verschrikkelijk dat ze die resterende 15 cent ofzo zichzelf 'toeeigenen' in plaats van iemand dat allemaal op je rekening laten storen. Echt het eind van de wereld.

Ik heb werkgevers gehad die niet moeilijk deden als ik een etentje declareerde dat een stuk duurder was dan normaal, een taxi declareerdeen omdat treinen niet gingen en ik terug wou zijn voor een feestje, of een duurdere auto moest huren omdat de normale er niet meer waren. Als ik dan aan zou komen kakken met "ik wil die 15 cent wel terug" had me dat m'n reputatie gekost.

Wat een gezeik zeg. Als ik je manager was zou ik terplekke m'n portemonnaie pakken en je die paar stuivers geven 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Hydra op 28-08-2019 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
"Eventueel resterend tegoed wordt niet uitgekeerd of teruggestort."

Mag dat zomaar?
Waarschijnlijk niet en waarschijnlijk krijg je het gewoon uitgekeerd als je het vraagt (over een paar maanden).

Iedereen die ooit zo'n project heeft gedaan weet dat je op een gegeven moment gewoon met gestrekt been erin moet gaan, want anders heb je over 20 jaar nog steeds gebruikers die nog steeds lopen te 'zeuren' en niet willen switchen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:30
Echt een Tweakers topic dit (met alle respect). Zorg gewoon dat er nog een minimaal bedrag op dat kaartje staat en klaar. Als iemand wakker ligt van een bedrag onder de euro is het tijd om een andere baan te zoeken of dagelijks zelf de boterbammetjes mee te nemen. Dat is een stuk goedkoper en dan is het verloren geld zo terug.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:58
@Hydra +5 (daar heb je niet van terug hoop ik)

De hele situatie doet me denken aan een klant van mij vroeger.
We leverden daar nogal wat kleine onderdelen, en daar zat hoeveelheidskorting op.
Als je dan nog wat speelt met de BTW enz, dan kwam deze klant een paar keer op een prijs verschil van 3 BF op een factuur van in totaal 50.000 BF.

Het kwam er op neer dat ze telkens net iets anders ging afronden (en natuurlijk in haar voordeel).
De eerste keer wist ik niet wat te doen, en ik zocht het uit. Het was echt haarklieverij.

3 maand verder, terug een klacht (de maanden er tussenin was het in haar voordeel), en deze keer was het weer 2 frank. (5 eurocent dus)
Ik had geen zin in discussie, en legde gewoon dat geld op haar bureel, en vertelde haar dat ik het wel via mijn onkostennota zou regelen.
Ik heb het natuurlijk nooit op een nota gezet, maar wel verteld aan mijn baas. Die lachte zich een bult, bedankte me voor de creativiteit, en haalde een stuk van 20 BF uit zijn zakken. Hij had niks kleiner, en bleef lachen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bszz
wat een moralistisch geneuzel op een zakelijke vraag.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
legofanaten schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 16:10:
[...]

Precies dit. Inderdaad alleen op te laden in stappen van €5 en het gaat lastig worden precies op €0 uit te komen. Qua bedrag gaat het natuurlijk nergens over, maar ik blijf het principieel bijzonder vinden dat dit gewoon kan.
Als je er echt een principekwestie van wil maken, ga dan ineens full Monty!

Breng het naar voor op een vakbondsvergadering, en vraag hen om een advokaat aan te stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
bszz schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 16:30:
wat een moralistisch geneuzel op een zakelijke vraag.......
Zakelijke vraag over een paar centen.....

Een zakelijke vraag gaat over een relevant bedrag. Hier is het in elk geval minder dan 5€. En waarschijnlijk zelfs minder dan 1€. Dat is geen ZAAK.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-07 15:57
Hydra schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 16:19:
[...]

Ik heb werkgevers gehad die niet moeilijk deden als ik een etentje declareerde dat een stuk duurder was dan normaal, een taxi declareerdeen omdat treinen niet gingen en ik terug wou zijn voor een feestje, of een duurdere auto moest huren omdat de normale er niet meer waren. Als ik dan aan zou komen kakken met "ik wil die 15 cent wel terug" had me dat m'n reputatie gekost.

Wat een gezeik zeg. Als ik je manager was zou ik terplekke m'n portemonnaie pakken en je die paar stuivers geven 8)7
Leuke anecdotes maar totaal niet relevant voor de TS..... :X

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:56

Speedmaster

Make my day...

Simpel, pas leeg maken de komende maanden en bij pinnen op het moment dat het saldo op nul of - komt te staan. Lijkt me dat de externe partij niet moeilijk zal doen als je afrekent met 2 geldige betaalmiddelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aqu
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-02 20:39

aqu

Een andere vraag, wat is de procedure bij uit dienst treden?
Wij hebben een vergelijkbaar systeem en kunnen bij uit dienst treden naar een kantine of coffee corner gaan om ons tegoed te laten uitbetalen. (overigens kunnen wij altijd geld van de batch af halen bij de kantine voor de koffie machines)
Is er bij jullie niet een vergelijkbare regeling en zou je hier geen gebruik van kunnen maken?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bszz
Tommie12 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 16:32:
[...]

Zakelijke vraag over een paar centen.....

Een zakelijke vraag gaat over een relevant bedrag. Hier is het in elk geval minder dan 5€. En waarschijnlijk zelfs minder dan 1€. Dat is geen ZAAK.
Het is niet aan jou om te beslissen over andermans geld of dat in jouw ogen om een relevant bedrag gaat of niet.

Ik heb een winkel. Als ik op een dag zou besluiten dat wisselgeld <1 euro niet relevant is om aan de klant uit te keren kan ik de tent wel sluiten en ik vermoed dat je dat snapt. Ik zie niet waarom dit anders zou zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:00

MLLL

Palm Treo 650

Fascinerend dat je je hier druk om kunt maken, kan mij er echt helemaal niets bij voorstellen namelijk.
Je hebt 3 maanden de tijd om het toegoed van je pas zo dicht mogelijk bij de 0 euro krijgen, dat gaat jou vast lukken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
bszz schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 16:48:
[...]

Het is niet aan jou om te beslissen over andermans geld of dat in jouw ogen om een relevant bedrag gaat of niet.

Ik heb een winkel. Als ik op een dag zou besluiten dat wisselgeld <1 euro niet relevant is om aan de klant uit te keren kan ik de tent wel sluiten en ik vermoed dat je dat snapt. Ik zie niet waarom dit anders zou zijn...
Je snapt ook dat dat een heel andere zaak is.

Als mijn slager morgen 5ct wisselgeld te weinig heeft, dan zeg ik hem: "ik krijg dat volgende keer wel".
En als hij er niet aan denkt, dan ga ik het hem niet vragen.

En hier zou je een drama maken over minder dan een halve euro met je werkgever die je elk jaar duizenden euro's uitbetaald.
Als je dat doortrekt, dan moet je je ook schamen als je middagpauze een halve minuut te lang duurt...
Ik neem aan dat je baas je dan geen 1€ van je salaris zal afnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PKing83
  • Laatst online: 14:25
Voor de vraag doet de hoogte van een eventueel resterend bedrag er niet toe.
Idem of het wel/niet mogelijk is een resterend bedrag in de resterende periode al dan niet volledig te verbruiken.
Wat iemand er van vindt dat TS deze vraag stelt voegt ook weinig toe als antwoord op de vraag.

TS: Zelfs als het restaurant de enige plek in de wijde omgeving is waar aanschaf van voedsel mogelijk is zal de keuze om hier gebruik van te maken optioneel zijn geweest. Maar áls je naar het restaurant gaat dien je per kaart te betalen.

Als de kaart bewust door de persoon aangevraagd/gekocht en iedere keer bewust opgeladen is dan zou je verwachten dat er bij aankoop/opladen eventuele voorwaarden ter sprake zijn gekomen waar mee ingestemd is. In dat geval zal er wellicht iets van Algemene Voorwaarden of andere documentatie beschikbaar gesteld zijn?

Als het daar in staat en je hebt hier mee ingestemd (bv door de kaart op te laden) dan verwacht ik dat dit gewoon toegestaan is. Een ander verhaal wordt het wanneer je werkgever bij de poort je broodtrommel confisqueert en geen andere mogelijkheden zijn om aan voedsel te komen, maar ik hoop dat dat tegenwoordig wel mee zal vallen.

Zelfs als het volgens de AV toegestaan is, is het de vraag of de termijn/manier waarop redelijk is (vermoed ik van wel).
En zelfs dan nog zal er vanuit coulance uitzonderingen gemaakt kunnen worden. Denk bv aan die collega die ziek thuis zit voor de rest van het jaar en net die week voordat hij ziek werd het 'hoge bedrag' X op zijn kaart gezet heeft.

Mocht er nooit iets overeengekomen zijn dan is dit wellicht niet toegestaan, but IANAL.
Enigszins begrijpelijk is het echter wel. Ze hebben misschien nog wel minder zin in het hele circus om per kaart het resterende saldo terug te boeken als dat jij had in het aanvragen/opladen/me zeulen/gebruiken van de kaart ipv jouw pinpas. Dat ze op zijn minst proberen te sturen dat iedereen de kaart 'op' maakt is niet zo vreemd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
bszz schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 16:48:
Ik mag prima een mening hebben over mensen die zich druk maken over een paar eurocent.
ChojinZ schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 16:37:
Leuke anecdotes maar totaal niet relevant voor de TS..... :X
Je snapt het punt gewoon niet, dat is wat anders. Flexibiliteit is tweerichtingsverkeer. Als je gaat muggenziften over dit soort dingen, hoef je van je werkgever echt niks meer te verwachten. En terecht IMHO.

[ Voor 38% gewijzigd door Hydra op 28-08-2019 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-07 15:57
Hydra schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 17:32:
[...]

Je snapt het punt gewoon niet, dat is wat anders. Flexibiliteit is tweerichtingsverkeer. Als je gaat muggenziften over dit soort dingen, hoef je van je werkgever echt niks meer te verwachten. En terecht IMHO.
Ik snap je punt wel, maar het draagt niets bij.... In zowat elke post hang je de moraalridder uit maar daar heeft de TS dus helemaal niets aan...

Misschien snap jij mijn punt niet... :>

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:52

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ik ben jaloers op je, dat je de tijd en energie hebt om je druk te maken over 15 principiële centen die je nog terug moet krijgen. Ik heb helaas die mogelijkheid niet, en moet wat beter kiezen waar ik me allemaal druk om kan maken.

Cunning linguist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
ChojinZ schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 17:37:
Ik snap je punt wel, maar het draagt niets bij.... In zowat elke post hang je de moraalridder uit maar daar heeft de TS dus helemaal niets aan...
Daarentegen is dat jij iemand die zich niet druk maakt over een paar cent een 'moraalridder' noemt (ik zou de definitie even opzoeken in het woordenboek trouwens) enorm nuttig natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-07 09:45
Hoewel ik zelf waarschijnlijk ook niet zou vallen over een paar euro kunnen ze van de andere kant natuurlijk wel gewoon het resttegoed terugstorten. Dat het te duur is om te automatiseren snap ik gerust, maar als ze nu gewoon elke leidinggevende het manueel laten terugbetalen via een bancontact app (voor de Nederlanders is dat een pin app of zoiets), en die leidinggevende daarna een onkostennota laten indienen, dan is het ook geregeld.

Maar ja, als de leidinggevenden zo reageren als bijvoorbeeld Hydra zal diegene die met dat voorstel afkomt als een mierenneukende onflexibele hufter aanzien worden.

Zeggen dat het niet kan is uiteindelijk gewoon stugge onwil van het bedrijf. En eigenlijk zeggen ze: het is te duur om dat te doen. Het bedrijf gedraagt zich dus een beetje als een onflexibele hufter. Het is hun fout dat ze die kost vergeten zijn in te calculeren bij de migratie van het systeem, los het dan ook zelf op als bedrijf zijnde.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 19:45
Ik kan mij zo opwinden om de dingen waar sommige tweakers zich over kunnen opwinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 247398

Ik heb in mijn studententijd iets soortgelijks gehad met een tegoedkaart voor de wasmachines in mijn studentenflat. Bij het opzeggen van de huur weigerde verhuurder het resterend saldo uit te keren. Ja, dat mag. Maar enkel als dat in de voorwaarden voor gebruik van de kaart is opgenomen. Lang geleden ;) Wetgeving en jurisprudentie dus niet bij de hand.

Voor de azijnp****rs: ik doneer maandelijks zo'n 5% procent van mijn inkomen. Aan goede doelen, daklozen en iedereen die het waard is :) Even lekker ageren tegen bureaucratie of andere vormen van menselijke waanzin doe ik ook :9

Mijn favoriete goede doel :+

Weet niet over hoeveel werknemers het gaat. Als het voldoende hoog is: 300 x 1 euro (gemiddeld) aan tegoed dat zomaar verdwijnt omdat werkgever of exploitant van die kaart de administratieve rompslomp maar lastig vindt? Mooie reden om een ludieke aktie op te zetten ;)

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 247398 op 28-08-2019 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-07 12:31
legofanaten schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 16:10:
Maar als op een gegeven moment pinnen werkt, en je een week (of 2, of 5) later nog maar €0,50 op je pasje staan staan;
Dan pin je je broodjes van €1,50 toch gewoon met je huidige pas, en pin je die €1 extra bij?

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-07 16:13
Ik denk dat de exploitant van die passen (al dan niet via de werkgever van TS) een beroep wil doen op de flexibiliteit / medewerking van de pasgebruikers als het gaat om het uitfaseren van de passen. Vandaar, denk ik, dat ze het zo vroeg aankondigen, zodat mensen (ruim?) in de gelegenheid zijn om de tegoeden op te maken.

Je kan jezelf afvragen of je zelf wel eens een beroep doet op de flexibiliteit van je werkgever (iets eerder of later beginnen, iets eerder of later stoppen, afwijkende pauzetijden of duraties, thuiswerken, het adres van werkgever gebruiken om prive-bestelde goederen te laten leveren, incidenteel gebruik van door werkgever ter beschikking gestelde middelen (laptop, telefoon, auto, gereedschap, whatever) voor prive doeleinden, enzovoorts. Ik noem maar wat voorbeelden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:45
Het gebruik van de kantine (en dus de pas) lijkt mij door geen enkele werkgever te verplichten.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1225620

Voor het restaurant op ons (gedeelde) bedrijventerrein maakten we (tot voor kort) alleen gebruik van een tegoed dat op de toegangs-/medewerkerspas geladen moest worden.
(...)
Mag dat zomaar?
(...)
Van cadeaubonnen weet ik dat er allerlei voorwaarden zijn aan geldigheidsduur, maar een snelle google-zoektocht levert niets op over dit soort 'betaalpassen'.
Is het bedrijfsrestaurant een losse onderneming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:25
Ik snap de vraag wel.

Ik vraag me wel af hoe groot het bedrijf is.

Stel dat er 10000 mensen werken en deze allemaal gemiddeld €0,50 op de kaart hebben staan. Dan is dat wel even 5000 euro inkomsten voor het bedrijf. Belachelijk dat het zomaar kan.

Overigens heb ik hetzelfde gehad alleen toen ik een e-mail stuurde dat mijn tegoed overgeboekt mocht worden naar mijn bankrekening (incl rekeningnummer in de e-mail) toen deden ze dat toch wel ook al ging het maar om €0,97.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:22
Ik vind het maar raar dat vele reageren dat TS niet moet klagen over een paar centen, er kunnen best medewerkers zijn waarbij de bedragen hoger zijn.
Wij hadden ook zo’n systeem voor onze interne horeca en betaalden gewoon terug, simpel omdat het niet ons geld was. Een hoog of laag bedrag maakte niets uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-07 22:37
Bart ® schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 17:40:
[...]

Ik ben jaloers op je, dat je de tijd en energie hebt om je druk te maken over 15 principiële centen die je nog terug moet krijgen. Ik heb helaas die mogelijkheid niet, en moet wat beter kiezen waar ik me allemaal druk om kan maken.
Daar ging je minuut :>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Malandro schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 19:32:
Ik vind het maar raar dat vele reageren dat TS niet moet klagen over een paar centen, er kunnen best medewerkers zijn waarbij de bedragen hoger zijn.
Wij hadden ook zo’n systeem voor onze interne horeca en betaalden gewoon terug, simpel omdat het niet ons geld was. Een hoog of laag bedrag maakte niets uit.
Dit! Ongelooflijk, die tweakers die hier de moraalridder komen uithangen en anderen menen te moeten vertellen welke bedragen wel of niet de moeite waard zijn. Als je moraalridder wilt spelen, dan zou je het juist voor de TS moeten opnemen, want hij brengt een heel geldig punt. Het maakt niet uit om welk bedrag het gaat, het gaat hier om het principe dat een bedrijf beslist om zich geld toe te eigenen dat niet van hen is.

De medewerkers hebben geen keus gehad, ze moesten die pas gebruiken anders kunnen ze geen lunch kopen. Die pas kwam de uitbater waarschijnlijk heel goed uit destijds want sneller betalen en dus meer klanten afhandelen en dus meer verdienen. Maar dan moet je wel volledig zijn en niet lafjes je gaan beroepen op de 'flexibiliteit' van de medewerkers als die pasjes uitgefaseerd worden. Het is jouw geld niet, dus de restanten op alle passen betaal je uit. En ja, dat kost geld, daar had je over moeten nadenken voordat je zo'n systeem invoerde.

Het is wat anders als de medewerkers zelf zeggen, ach het gaat maar om een paar centen, laat maar zitten. Dat mag natuurlijk. Zoals het nu gaat vind ik het bijzonder lullig. Wel genieten van de lusten van zo'n systeem, maar de lasten afwentelen op de gebruikers die geen keus hadden.

Ik zou dit niet met mijn baas bespreken, want die heeft er niks mee te maken. Het lijkt erop dat die kantine wordt gecaterd door een apart bedrijf. Dus daar klop je aan. Ook al gaat het maar om 1 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 18:36
de meest simpele oplossing:

massaal nu de kaart inleveren en geld terug eisen.

(betekend wel dat je vanaf nu eigen lunch mee moet nemen die goedkoper en waarschijnlijk gezonder is)

Maar even serieus, regel dat het geld wat er nog staat naar een goed doel gaat. Hoewel die minder dan 50 cent p.p. zet ook geen zoden aan de dijk.l

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:47
Tens schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 20:05:
de meest simpele oplossing:

massaal nu de kaart inleveren en geld terug eisen.

(betekend wel dat je vanaf nu eigen lunch mee moet nemen die goedkoper en waarschijnlijk gezonder is)

Maar even serieus, regel dat het geld wat er nog staat naar een goed doel gaat. Hoewel die minder dan 50 cent p.p. zet ook geen zoden aan de dijk.l
Niet per se, ze mogen geld aftrekken voor de afhandeling, als ze dat bijv. 7,50 maken, gaat de vlieger voor bijna niemand meer op. Zo doen keer betaaldiensten dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legofanaten
Zo, dit topic is enigszins geëscaleerd in de tussentijd! 8)7

Allereerst een paar dingen rechttrekken in de discussie:
  1. De vraag was bedoeld om een (juridische) discussie op gang te brengen over of je tegoeden zomaar mag laten vervallen of niet. Morele discussies over of je moeilijk moet doen over €0,01, €1 of €1000 zijn interessant, maar compleet niet to-the-point.
  2. Het restaurant (en het hele bedrijventerrein) is een aparte commerciële organisatie, compleet los van mijn werkgever. Medewerkers van verschillende bedrijven op de site maken dus gebruik van deze faciliteiten. Dit is overigens niet ongebruikelijk in de chemische industrie, waarbij verschillende plants één terrein delen met daarbij gedeelde faciliteiten als eigen beveiliging, brandweer en dus restauratie. Opmerkingen in de richting van 'stel je flexibel op naar je werkgever' zijn dus niet relevant, het draait hier niet om mijn werkgever maar een derde partij.
Conclusie van de paar on-topic antwoorden lijkt dus te zijn: afhankelijk van de algemene voorwaarden die bij de pas horen. Ik kan me alleen herinneren dat ik getekend heb voor ontvangst en een boete als ik mijn pas kwijtraak (logisch, het geeft toegang tot een hele BRZO site), maar mogelijk dat er aanvullende voorwaarden zijn die ik gemist heb.

[off-topic]Ik heb geen idee hoeveel geld er nog op m'n pas staat, want ik kom zelden in het restaurant, maar meer dan een paar euro kan het niet zijn. Niet de tijd waard om achteraan te gaan in ieder geval. O-) [/off-topic]
Tens schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 20:05:
Er werkt een paar duizend man op de site, dus dit zou ik persoonlijk nog wel een mooie oplossing vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door legofanaten op 28-08-2019 20:17 ]

dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:47
Hydra schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 17:32:
[...]
Jij gaat er nu van uit dat de werkgever wel flexibel is. Dat is nergens bevestigd.

Als je een werkgever hebt die als een botte bijl werkt, en dan zo'n actie als (de werkgever van) TS uithaalt, dan ga ik ook in tweerichtingsverkeer werken; oftewel ook als een ''eikel" spelen, en dan mag hij mij elke cent dat ik op mijn pas heb staan lekker uitbetalen.

Note: ik ben het volledig met je eens, flexibiliteit is een tweerichtingsverkeer! En ik heb met mijn huidige baas niks te klagen. Maar niet alle bazen zijn, helaas, zo prettig om voor te werken en je hebt echt klootzakken van bazen/van HR er tussen zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Z'n pasje vind ik toch best een bezwaar. Als ik eens met de trein wil (heb studentenOV, dus vaak zelfs gratis), moet ik in het weekend constant geld bijladen. Het gebeurt eigenlijk nooit dat ik niet vooraf of tussendoor geld moet bijladen. Het saldo raakt dus vrij langzaam op op mijn OV-kaart, maar als ik het nodig heb, is het te weinig.

Dan het pasje van de hogeschool/het gebouw waar ik les krijg. Dat zijn dus twee pasjes. Wil je koffie/thee -> pasje, wil je in het andere gebouw ook koffie/thee -> ander pasje. Je hebt dus 2 pasjes nodig waar altijd saldo op moet staan. Ik smeer eigenlijk altijd mijn eigen boterhammen, maar soms is een vette hap toch wel lekker, gelukkig kan ik ook met pin (of zelfs via smartphone) betalen, maar anders had ik dus voor die incidentele vette hap twee pasjes met saldo nodig gehad.

Als je zo een gebruiker bent, baal je toch flink als er opeens gestopt wordt met de pasjes en er nog saldo op staat. Het saldo zal dan ook niet zo maar in een jaar op gaan. (ik kan me niet heugen wanneer ik voor het laatst geld op m'n pasje gezet hebt om te kunnen printen, heb nu eigen printer om de reden dat je continue moeilijk moet doen om überhaupt te kunnen printen)

[ Voor 9% gewijzigd door hoi1234 op 28-08-2019 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:28

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Modbreak:Discussies over wie wel en niet een moraal-ridder is, stoppen hier. Tevens een herinnering dat er zoiets is als 'n TR-knop: gebruik hem ook.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1