Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC start niet na aansluiten 6 pins cpu stekker

Pagina: 1
Acties:

• meules
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-11 07:38
Hallo allemaal,

In de titel staat 6-pins maar ik bedoelde uiteraard 8 pins!!

Mijn hele oude PC start ineens niet meer op! In het kader van iets nieuws leren wil ik voordat ik hem in een hoek schuif het probleem proberen op te lossen.

Na wat onderzoek kwam ik er achter dat de PC aan gaat (dus niet opstart) wanneer ik de 8 pins CPU stekker uit het moederbord haal.

In eerste instantie dacht ik uiteraard dat de voeding kapot was (een Corsair CX500) en had dus een nieuwe besteld. Echter die gaf exact hetzelfde probleem.

Vervolgens heb ik alle componenten los gekoppeld dus enkel het moederbord aangesloten en de CPU. Echter dan start ie nog steeds niet (zonder die CPU stekker gaat ie aan).

Daarna de hele kast schoon gemaakt inclusief onderdelen ed.

Wanneer ik op de start knop druk, met de CPU stekker er in, dan lijkt wel of het moederbord geen stroom krijgt. Geen enkel lampje gaat aan (behalve van de start knop), geen fans etc. Met die stekker uit het moederbord gaat alles aan maar start de PC niet op.

Zelfs met het geheugen er uit hoor ik geen bliepjes oid.

Mij lijkt dat het moederbord dan nog steeds werkt echter ergens kortsluiting maakt oid? Ookl dat de batterij dan nog werkt op het moederbord (had bij de buren gelezen dat het dat ook kon zijn)

Heeft iemand enig idee wat dat kan zijn? Ik zag wel topics over het controleren van onderdelen op het moederbord zelf. Kromme dingen etc, maar dat snap ik niet helemaal :)

Voor de volledigheid de specs (voor zover ik ze weet):

- mobo: AS Rock 870 extreme 3
- cpu: Niet zeker maar ik d8 AMD phantom x4 met een Scythe Mugen 2.
- PSU: Corsair CX500

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:32
meules schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 14:02:
Na wat onderzoek kwam ik er achter dat de PC aan gaat (dus niet opstart) wanneer ik de 6 pins CPU stekker uit het moederbord haal.
Een 6-pins CPU stekker bestaat niet, deze is 4 of 8-pins. Een 6-pins stekker is voor je videokaart en heeft een andere pinout dan de stekker die op je moederbord moet. Deze zou er niet eens zonder geweld op moeten passen, maar als het je gelukt is bestaat de kans dat er nu wat kapot is.

• meules
Ik bedoelde idd 8 pins stekker! Excuus :)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-11 16:18

D4NG3R

kiwi

:)

Begin maar eens met het maken van foto's, want zoals @Nielson al aangeeft bestaat er helemaal geen 6 pin CPU stekker.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Als hij niet doorstart met de 8-pins aangesloten zijn er twee opties:

1. CPU dood
2. Bord dood

Je zal een van beide moeten wisselen voor bevestiging.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• meules
nelizmastr schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 16:34:
Als hij niet doorstart met de 8-pins aangesloten zijn er twee opties:

1. CPU dood
2. Bord dood

Je zal een van beide moeten wisselen voor bevestiging.
Ok daar was ik al bang voor :(

Ik heb het mobo uit de kast gehaald en los aangesloten. Ik zie nu dat de fan van de CPU één rondje draait en dan niks meer doet. Lijkt me het mobo dan toch?

Ik bedacht me namelijk dat ik recent zo'n blauw scherm kreeg in windows 10 dat er een fout opgetreden was en dat ie opnieuw moest opstarten. Met zo'n "sad smiley" :)

Ik zat tevens te denken of dit niks met temperatuur te maken kan hebben of zo? Dus dat ie niet start omdat té heet wordt?! Of in bovenstaand geval herstart omdat hij te warm wordt?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:52

nelizmastr

Goed wies kapot

meules schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 17:07:

Ik zat tevens te denken of dit niks met temperatuur te maken kan hebben of zo? Dus dat ie niet start omdat té heet wordt?! Of in bovenstaand geval herstart omdat hij te warm wordt?
Een Intel processor van de laatste 20 jaar kookt zichzelf niet zomaar kapot, dan moet je hem wel serieus mishandelen.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• meules
nelizmastr schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 18:44:
[...]

Een Intel processor van de laatste 20 jaar kookt zichzelf niet zomaar kapot, dan moet je hem wel serieus mishandelen.
Het is dan ook een AMD processor :)
Maar ik snap je punt. Ik heb hem nooit overclockt of ook maar een poging gedaan.
Ik ga er maar vanuit dat het mobo kapot is.
Pagina: 1