Ik heb thuis momenteel de volgende setup:
Cisco modem van Ziggo met 50/5Mb abonnement.
Hierachter zit een Apple timecapsule die ook gebruikt wordt als switch en Wifi punt.
Hierop zit mijn Synology Nas, Tv en ps4.
De rest zit draadloos op de timecapsule.
Draadloos zit ik nu op ca. 15 gebruikers waaronder telefoons/tablets/sonos/solar omvormer/domotica.
Dit alles zit in een 2 onder 1 kap huis met betonnen vloeren.
Nu draait dit wel redelijk en kan net op Zolder internetten en de garage soms.
Ik wil dit netwerk langzaam aan vervangen voor een beter netwerk.
Niet alleen op snelheid maar ook scheidingen en beveiliging.
Ik heb al diverse topics doorgespit en ik zit te denken om de overstap te gaan maken naar Ubiquiti Unifi.
Mijn setup die ik uiteindelijk wil hebben is:
Ubiquiti USG UniFi Firewall die aan de ziggo modem hangt.
Ubiquiti UniFi US-8-60W achter de USG voor de bedrade componenten en poe accespoints.
Ubiquiti UniFi UAP NanoHD in de woonkamer op de plek waar nu de time capsule hangt (muur)
Ubiquiti UniFi UAP NanoHD op zolder.
En waarschijnlijk offer ik mijn raspberry pi op voor de unifi controller.
Het netwerk wil ik graag opdelen in een aantal Vlan's zodat mijn solar omvormer en Domotica niet op de rest van het netwerk kunnen.
Verder de kids monitoren zodat ze niet te veel op Youtube gaan maar gewoon hun huiswerk doen.
En zorgen dat mijn Nas alleen benaderbaar is van buiten door mijn smartphone's en niet door de boze wereld.
Nu zou ik dit graag stap voor stap realiseren zodat ik het rustig kan leren hoe het werkt en juist in kan stellen.
Wat zou de beste aankoop zijn om mee te starten?
Vragen die ik tot nu toe al in mijn hoofd zitten:
1: Moet de Ziggo modem echt in Bridge modus gezet worden om zelf ip's e.d. te beheren via Unifi?
2: Ik heb naar zolder een oude (jammergenoeg in de muur gestucte) cat5e kabel, is dit voldoende om volledige snelheid te halen op zolder?
3: Als ik Domotica op een apart netwerk heb en ik wil dit benaderen van mijn smartphone die op een ander netwerk zit, is dat in te stellen?
4: Kan ik er voor zorgen dat alleen de smartphone's van buitenaf (op mac adres oid) alleen op de NAS kunnen?
Of moet dat in de Nas zelf ingesteld worden?
En als de rest geblokkeerd wordt kan de NAS dan nog wel update's binnen halen?
Cisco modem van Ziggo met 50/5Mb abonnement.
Hierachter zit een Apple timecapsule die ook gebruikt wordt als switch en Wifi punt.
Hierop zit mijn Synology Nas, Tv en ps4.
De rest zit draadloos op de timecapsule.
Draadloos zit ik nu op ca. 15 gebruikers waaronder telefoons/tablets/sonos/solar omvormer/domotica.
Dit alles zit in een 2 onder 1 kap huis met betonnen vloeren.
Nu draait dit wel redelijk en kan net op Zolder internetten en de garage soms.
Ik wil dit netwerk langzaam aan vervangen voor een beter netwerk.
Niet alleen op snelheid maar ook scheidingen en beveiliging.
Ik heb al diverse topics doorgespit en ik zit te denken om de overstap te gaan maken naar Ubiquiti Unifi.
Mijn setup die ik uiteindelijk wil hebben is:
Ubiquiti USG UniFi Firewall die aan de ziggo modem hangt.
Ubiquiti UniFi US-8-60W achter de USG voor de bedrade componenten en poe accespoints.
Ubiquiti UniFi UAP NanoHD in de woonkamer op de plek waar nu de time capsule hangt (muur)
Ubiquiti UniFi UAP NanoHD op zolder.
En waarschijnlijk offer ik mijn raspberry pi op voor de unifi controller.
Het netwerk wil ik graag opdelen in een aantal Vlan's zodat mijn solar omvormer en Domotica niet op de rest van het netwerk kunnen.
Verder de kids monitoren zodat ze niet te veel op Youtube gaan maar gewoon hun huiswerk doen.
En zorgen dat mijn Nas alleen benaderbaar is van buiten door mijn smartphone's en niet door de boze wereld.
Nu zou ik dit graag stap voor stap realiseren zodat ik het rustig kan leren hoe het werkt en juist in kan stellen.
Wat zou de beste aankoop zijn om mee te starten?
Vragen die ik tot nu toe al in mijn hoofd zitten:
1: Moet de Ziggo modem echt in Bridge modus gezet worden om zelf ip's e.d. te beheren via Unifi?
2: Ik heb naar zolder een oude (jammergenoeg in de muur gestucte) cat5e kabel, is dit voldoende om volledige snelheid te halen op zolder?
3: Als ik Domotica op een apart netwerk heb en ik wil dit benaderen van mijn smartphone die op een ander netwerk zit, is dat in te stellen?
4: Kan ik er voor zorgen dat alleen de smartphone's van buitenaf (op mac adres oid) alleen op de NAS kunnen?
Of moet dat in de Nas zelf ingesteld worden?
En als de rest geblokkeerd wordt kan de NAS dan nog wel update's binnen halen?